Ford C-MAX 2,0 TDCi PowerShift - Práci strojům

Ford C-MAX 2,0 TDCi PowerShift - Práci strojům

 
 

Už je to pár týdnů, co Volkswagenu skončil monopol na převodovku DSG. Vyzkoušeli jsme proto Ford C-MAX s novou dvouspojkovou převodovkou PowerShift. Povedla se?

Různí lidé mají různé názory. Jedni nedají na manuální řazení dopustit, druzí si zase nedokážou představit, že by se opět ke „kvrdlání“ řadící pákou vrátili. O lidech z první skupiny se říká, že ti si ještě automatickou převodovku nevyzkoušeli...

To je samozřejmě nadsázka, pravdou ale je, že technika jde velmi rychle dopředu a automobilky nám kromě klasických automatů s hydrodynamickým měničem čím dál tím častěji nabízejí i jiná řešení, jako jsou převodovky s plynule měnitelným převodovým poměrem (CVT) či převodová ústrojí dvouspojková. A právě tu, v podobě zbrusu nové šestistupňové převodovky FordPowerShift od společnosti Getrag (mimochodem, převodovka se vyrábí ve východoslovenském Kechneci), jsme vyzkoušeli v modelu C-MAX. V tomto kompaktním MPV je nyní nabízena výhradně spolu s nejsilnějším vznětovým agregátem o výkonu 100 kW a s nejvyšší výbavou Titanium.

Na začátek si ve stručnosti povězme, jak vlastně taková dvouspojková převodovka pracuje. Powershift, jakožto klasická dvouspojková převodovka, funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Převodovka disponuje dvěma vícelamelovými spojkami v olejové lázni, které pracují nezávisle na sobě. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k sepnutí, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy motor běží na plný výkon, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále.

obrázek [300 x 359] Ovládání převodovky je jednoduché – buď přenecháte veškerou práci automatice zařazením polohy D nebo po dosažení této polohy páku voliče posunete vpravo do manuálního režimu. V něm pohybem páky vpřed (řazení dolů) či vzad (řazení nahoru) lze volit požadované převodové stupně přímo. Teprve v manuálním módu ukáže dvouspojková převodovka naplno svou genialitu. Zatímco v tom automatickém je její projev velmi vláčný a kultivovaný, volba manuálního režimu znamená o mnoho sportovnější zážitek. Změna jednotlivých stupňů probíhá velmi rychle, přepnutí na vyšší či nižší předzařazený stupeň je téměř neznatelné a hlavně nádherně rychlé. Přeřazeno je v podstatě už v momentu, kdy se řadicí páka vrací po vychýlení zpět do své středové polohy, což umožňuje precizní dávkování výkonu. PowerShift malinko znejistí teprve v okamžiku, kdy přikážete podřadit o dva či více stupňů. Potom mu práce přeci jen chvíli trvá, je totiž třeba rozdělit přeřazování na dvě etapy.

Podle logiky věci by tak měly být hodnoty zrychlení lepší než ty, dosažené pomocí klasické ručně řazené převodovky. Přesto má PowerShift při sprintu z klidu na 100 km/h o půl sekundy horší čas než verze s převodovkou manuální. Kde je tedy problém? Tak zaprvé, kdo byl někdy u továrního testu zrychlení přítomen, ten ví, že testovací jezdci vůz nikterak nešetří a nejnižších časů je dosahováno často za cenu velkého opotřebení spojky a převodovky. Za druhé je třeba opět připomenout komfortní povahu PowerShiftu a konečně za třetí – čas udávaný výrobcem dosáhne bez problémů i méně zkušený jezdec v podstatě kdykoliv si vzpomene. Konkurenční převodovka DSG koncernu Volkswagen to ale umí vždy minimálně stejně rychle jako testovací jezdci...

obrázek [555 x 279]
 

V praxi je ovšem PowerShift téměř vždy rychlejší než řidičova levá noha a pravá ruka, navíc v poklidné atmosféře plynulého zrychlování bez cukání či jiných protestů od převodového ústrojí. V manuálním módu si není na co stěžovat, i zde ale platí, že plynulost je na prvním místě. Celkový dojem z převodovky, pracující v automatickém režimu je někde na pomezí velmi dobrého automatu s hydrodynamickým měničem a převodovky DSG, která je stále velkým trumfem koncernu Volkswagen. DSG působí o kus ostřeji, navíc elektronika razantněji podřazuje při prudším brzdění, což zlepšuje dojem z dynamické jízdy. PowerShift je naproti tomu vždy uhlazený, nepřipouští žádné zbytečné pocukávání a vy si tak v klidu vychutnáváte rychlost a plynulost změny toku točivého momentu, který není při změně převodu přerušen. Myslíme si, že kdyby na voliči převodovky přibyla poloha S jako Sport, nebylo by Fordovu PowerShiftu zřejmě co vytknout. I když...přeci jen jedna věc by možná stála za to odladit a tou je nechtěné popojíždění při parkování ve svahu. Člověk, zvyklý na automatickou převodovku nepředpokládá, že po uvolnění brzdy se vůz začne sunout směrem dolů z kopce (lhostejno, zda máte zařazenu jedničku a jedete do kopce, či zpátečku a do kopce couváte) a to již při nikterak velkých podélných sklonech vozovky.

Jízda a spotřeba

Volba automatické převodovky znamená větší pohodlí pro řidiče, které ale bývá vykoupeno vyšší spotřebou pohonných hmot. A platí to i zde. Ford v oficiálních materiálech uvádí pouze lehce zvýšenou spotřebu nafty, kupříkladu ve městském cyklu by měla činit ne 7,6 ale rovných osm litrů. My jsme se na oblast spotřeby důkladně zaměřili a zde jsou výsledky.

Spotřeba ve městě je vágně definovaný pojem a proto vězte, že v opravdové odpolední zácpě si naftový dvoulitr řekne o dvanáct litrů paliva na 100 kilometrů, zatímco mimo špičku lze s C-MAXem 2,0 TDCi jezdit po městě za sedm a půl litru nafty. Opusťme intravilán a vydejme se mimo něj. Při ustálené rychlosti 100 km/h si agregát doslova pouze usrkává z nádrže v průměru 4,8 litru paliva na 100 kilometrů, přičemž na šestý převodový stupeň točí 1800 otáček za minutu. Jak ale zrychlujeme, spotřeba začíná výrazně stoupat. Při rychlosti o deset kilometrů za hodinu vyšší si motor řekne ještě o příznivých 5,3 l na 100 km (na šestku točí asi 2100 otáček), při dálniční stotřicítce (přibližně 2500 ot./min.) to je ale už 7,6 litru na 100 ujetých kilometrů.

obrázek [300 x 411] Tento agregát, tedy 2,0 TDCi, sice nevyniká mezi konkurencí silou, zato je velmi kultivovaným a příjemným společníkem na dlouhých cestách, stejně jako převodovka PowerShift. To ale bohužel neplatí o kožených příplatkových sedadlech. Vypadají sice velmi pohodlně, realita je ale horší. Délka sedáku i opěradla je vyhovující, v tom problém není. Prošívaný sedák je ale nepochopitelně vycpán a jakoby nadýchán, takže výsledkem je, že člověk do sedadla nezapadne a sedí jakoby na něm, místo v něm. To samé platí i o opěradle, v kombinaci s relativně kluzkou kůží nás tedy nepotěšilo poměrně nevýrazné boční vedení.

Naopak pouze chválu můžeme pět na promyšlený systém úložných přihrádek a schránek, které jsou v rodinném vozu velmi potřebné. Jen škoda, že se nikde nenašlo pohodlně dostupné místo pro velkou, jeden a půl litrovou láhev.

Variabilní prostor pro cestující, to je dnes u vozů této kategorie bezpodmínečná nutnost. Ford v C-MAXu nabízí inteligentní systém posunování a vyjímání zadních sedadel, což je vynikající nápad, pokud by neměl malou vadu – vyjímání sedadel ze svých pozic je činnost velmi nepohodlná, navíc vyjmuté sedadlo váží okolo dvaceti kilogramů a tak je manipulace s ním určena především mužům. Odměnou za námahu je ale velký a dobře přístupný zavazadlový prostor.

obrázek [300 x 330] Nakonec se zastavme u interiéru. Ten je velmi dobře slícován, ani na nerovnostech se z přístrojové desky neozývají žádné pazvuky. Zatímco plastová imitace hliníku (či dokonce dřeva) vypadá i přes snahu konstruktérů vždy velmi lacině, v testovaném provedení jsme měli tu čest s vizuálně mnohem povedenější verzí z tmavého plastu. Oceňujeme také ovládání audia pod volantem, které nabízelo i možnost hlasového ovládání. To je velmi praktické, pomocí něj si totiž můžete nejen vybrat, ze kterého zdroje budete hudbu poslouchat (CD, rádio či externí zdroj), ale také například přímo zvolit požadovanou skladbu či si nastavit teplotu a intenzitu práce klimatizace.

Dvě spojky lepší jedné?

Jednoduchá odpověď...ano. Tedy...ano, z části. Pokud jste milovníci spíše klidné jízdy a řazení je pro vás něco, bez čeho se rádi obejdete, poslouží vám PowerShift výborně. Bude vždy řadit plynule a příjemně rychle. Škoda, že je v C-MAXu z počátku dodáván pouze v nejlepší výbavě a spolu s nejvyšší motorizací, protože výsledná cena zřejmě mnoho zájemců odradí. Ford ale udělal velký krok vpřed a netají se ambiciózními plány, které s touto převodovkou má. A není to žádné zbožné přání managerů, protože kvality PowerShiftu jsou neoddiskutovatelné.

První cena vozu499.990,-Kč (1,6 Duratec, 74 kW, Ambiente)
První cena vozu s testovanou motorizací751.990,-Kč (2,0 TDCi, 100 kW, Ghia)
Základní cena testovaného vozu813.990,-Kč (2,0 TDCi FPS, 100 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků933.590,-Kč (2,0 TDCi FPS, 100 kW, Titanium)

Plusy

  • atraktivní design
  • prostorný interiér
  • špičková převodovka
  • dobré řízení
  • výborné jízdní vlastnosti
  • dostatek odkládacích prostor

Minusy

  • slabé brzdy
  • systém vyjímání zadních sedadel
  • sedadla s nevýrazným bočním vedením
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford C-MAX 2,0 TDCi PowerShift

Cena v základní výbavě: 813 990 Kč Cena v testované výbavě: 933 590 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy, elektronický stabilizační systém ESP + TCS + EBA, ABS s EBD, IPS, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, loketní opěrka sedadla řidiče, systém komfortních sedadel, látkové čalounění, přední mlhové světlomety, autorádio s CD přehrávačem, 17palcová ocelová kola, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, elektricky ovládaná přední a zadní okna, výklopné stolky na zadní straně předních sedadel, schránka na sluneční brýle, automatická duální klimatizace, palubní počítač, ozdobné lišty prahů, vnitřní kliky dveří a tlačítko ruční brzdy s hliníkovou povrchovou úpravou, venkovní kliky v barvě vozu, 4ramenný volant, úprava jasu přístrojů, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samozatmívací zpětné zrcátko, vyhřívané zadní sklo, mlhovky

Výbava testovaného vozu:Sada pro lepší viditelnost (+ 6.700,- Kč), sluneční clony zadních bočních dveří (+ 3.900,- Kč), kožené čalounění (+ 43.500,- Kč), audiosystém Sony 6CD (+12.100 Kč), metalický lak (+ 13.900,- Kč), přední a zadní parkovací senzor (+16.900,- Kč), Bluetooth handsfree (+9.000,- Kč), stropní konzola s panoramatickým zrcadlem(+1.000,- Kč), adaptivní halogenové světlomety (+12.600,- Kč)

Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

 

Štítky Ford Testy MPV

Technické údaje
Motor Ford C-MAX 2,0 TDCi PowerShift
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1561 / 464
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4333
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1595
d) rozvor (mm): 2640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 530
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Ford C-MAX 2,0 TDCi PowerShift
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba Ojetý Ford C-Max: Turbodiesel 1.8 TDCI je nejlepší volba

Malé MPV Ford C-Max se představilo v roce 2003, o tři…

Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii Český trh v červenci 2010: Ford C-Max v závěru kariéry vede kategorii

Ve dvou ze tří kategorií MPV se tentokrát nic podstatného…

 



 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do kádě s vodou, říká aktivista

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do…

„Ono se mluví hlavně o židech a o Osvětimi. Ale že tady byl na území Československa tábor pro Romy, který vedli…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a na turnaji…

 

Reflex.cz

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku generála Sikorského. Zemřel polský hrdina Kazimierz Piechowski

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku…

Narodil se v roce 1919 v polském městě Rajkowy. Tehdy ještě nikdo z tohoto malého polského městečka netušil, že…