Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford C-Max a S-Max: První jízdní dojmy z Mallorky (aktualizováno)

Jan Mička
Diskuze (51)
Ford uspořádal novinářskou prezentaci modernizovaného modelu C-Max a zcela nové generace S-Maxu. Za vozy jsme vyrazili do města Palma na ostrově Mallorca.

Aktualizováno 23.4. 15:25:

Podle plánu jsme nejdříve usedli za volantu Fordu C-Max s motorem, který na nás v poslední době nejvíce zapůsobil. Zážehová patnáctistovka EcoBoost může na první pohled působit neadekvátně, vždyť kdo by do rodinného MPV nechtěl turbodiesel, pravda je ale někde jinde. Už v modernizovaném Focusu funguje báječně, a přestože C-Max není typickým vozem pro okreskové řádění, v této konfiguraci k němu má poměrně blízko.

Výkon příjemně narůstá od nejnižších otáček, aby v 6000 min-1 dosáhl maxima 110 kW. Takhle to alespoň vypadá z technických údajů, pravdou ale je, že pro skutečně efektivní svezení přeřadíte nejpozději o 1500 otáček dříve. Síla je rozprostřena do celého spektra, takřka nikdy se při běžném stylu jízdy nesetkáte s výraznějším škubnutím či zatlačení do sedadel, a to se přesně od takového vozu očekává, stejně jako špičková přesnost manuální šestistupňové převodovky (v nabídce je nicméně i šestistupňový automat).

Docela jiná stránka C-Maxu se projevuje, pokud přitlačíte na pilu. Jistě, měkoučký podvozek schopný filtrovat snad všechno od krátkých ostrých nerovností až po retardéry 1610 milimetrů vysokou karoserii od bočního náklonu přehnaně neuchrání, čitelnost v zatáčkách je ale naprosto geniální. Představte si například situaci, ve které v nájezdu zjistíte, že jste už možná moc rychlí a máte tendenci šlapat na brzdu – u C-Maxu ani ne tak nemyslitelné, jako spíše zbytečné. Stačí jenom uvolnit pedál plynu, vysoké MPV se do oblouku náramně položí, tu a tam se zhoupne, ale stopu drží zuby nehty. V krajních případech lze vypozorovat drobnou nervozitu zádi, vesměs ale pouze pokud se karoserie nadlehčí například při přejezdech horizontů. Díky přepracovanému řízení s elektrickým posilovačem ale vždy víte, kam směřují přední kola, která zbytek vozu bez reptání následuje.

V rámci modernizace Ford zapracoval na odhlučnění kabiny. C-Max dostal silnější boční skla, poklesla míra aerodynamického svistu kolem vnějších zpětných zrcátek a své místo našla také lepší tepelná a hluková izolace motorového prostoru. Výsledkem je naprosto tichá jízda při běžných cestovních rychlostech a vadit mohou pouze hlubší tóny čtyřválce okolo 3000 otáček za minutu. Na šestý rychlostní stupeň se však tento stav rovná rychlosti 130 km/h, což na české silnice bohatě stačí. Při takovém tempu si navíc motor bere okolo 7 litrů benzinu na sto kilometrů, přičemž této hodnoty jsme se v průměru drželi i v rámci dnešního testování.

Ford C-Max je tady v každém případě hlavně od velkého vnitřního prostoru, na který si rozhodně nemůžeme stěžovat. Uvítali bychom sice delší sedáky vpředu a vzadu, vzhledem k jejich sklonu však deficit nikterak neškodí. Rozporuplné pocity ovšem přinesla přepracovaná středová konzola – osmipalcový displej dotykový displej multimediální systému Sync 2 je do ní zabudovaný trochu násilně a během jízdy je složitější stisknout některé ze spodních tlačítek (Info, Home a další). Výrazný horní „kšilt“ se zabudovaným vstupem pro kompaktní disky, který se stará o ochranu před slunečními paprsky, by navíc také mohl být ztvárněn estetičtěji.

Po krátké pauze jsme přesedli do praktičtější verze Grand C-Max se zadními posuvnými dveřmi, pod kapotou ovšem neměl nový motor 1.5 TDCi/88 kW, se kterým jsme původně počítali. Ani použitý dvoulitr TDCi o výkonu 110 kW v 3500 otáčkách za minutu však nezklamal, musíte si však zvyknout na ostrou spojku, jinak se elegantně zkrátka nerozjedete.

I zde byl kladen hlavní důraz na komfort, Grand C-Max má však ve srovnání s benzinovým C-Maxem citelněji „utažené“ tlumiče. Důvod je jasný – hmotnost 1577 kilogramů (C-Max 1.5 EcoBoost s manuální převodovkou váží 1395 kilogramů) se musí v zatáčkách efektivně zpracovat, aby byly rozdíly chování v rámci jednotlivých verzí co nejmenší.

Tak citelný váhový rozdíl ale jen tak neschováte, a proto působí praktičtější verze trochu těžkopádnějším, leč stále hodně čitelným dojmem. Pokud chcete z motoru dostat to nejlepší, držte se v pásmu od 2000 do 3500 otáček za minutu, citelnějšího zátahu se nicméně dočkáte již zhruba od 1800 min-1 a v krajním případě se nic nestane, když necháte otáčky spadnout ještě o 300-1 níž – čtyřválec si totiž s touto situací díky dvoulitrovému objemu snadno poradí.

Vůz je stavěn především na dlouhé dálniční cestování. Při rychlosti 130 km/h točí motor na šestý rychlostní stupeň jenom 2100 otáček a díky zdařilému utlumení (vznětové verze mají ještě dodatečné akustické těsnění mezi kabinou a motorovým prostorem) se k posádce nedostávají takřka žádné ruchy. Překvapí také příjemná spotřeba okolo 6 litrů nafty na sto kilometrů, v kombinovaném režimu už ale tuto hodnotu o moc nesrazíte. Také zde v každém případě nelze nepochválit manuální šestistupňovou skříň (příplatek za šestistupňový PowerShift činí 50.000 Kč stejně jako v případě automatu pro motor 1.5 EcoBoost/110 kW). Přesné kulise by snad možná neuškodily pouze kratší dráhy, „ekologické“ zpřevodování je však bez výhrad.

Novinky v rámci modernizace

  • Vozy umí samy podélně i kolmo zaparkovat
  • Systém Active City Stop (automatické brzdění pro prevencí kolizí ve městě) funguje až do rychlosti 50 km/h, dříve pouze do rychlosti 30 km/h
  • Systém Pre-Collision Assist (upozornění na možnou kolizi) „vidí“ dál a funguje od 8 do 180 km/h. Z našeho pohledu je ale snad až moc opatrný a upozorňuje zbytečně brzo.
  • Nabídka zahrnuje adaptivní tempomat.
  • Při couvání z parkovacího místa vůz pozná, zda k němu z jakékoliv strany nepřibližuje jiné vozidlo. Radar má dosah 40 metrů.
  • Příplatková sada Xenon (pro Trend Plus za 32.300 Kč a Titanium za 28.300 Kč) obsahuje také adaptivní bixenony s natáčením do zatáček.
  • V rámci příplatkového prvku KeyFree Plus (pro Titanium za 17.000 Kč) dostanete také bezdotykové otevírání víka zavazadelníku. Stačí mít jen v kapse klíč a „zašmátrat“ nohou pod zadním nárazníkem.
  • Za příplatek získáte také vyhřívaný volant (samostatně za 3.900 Kč, v sadě Winter Plus s vyhřívanými sedadla, čelním sklem a tryskami ostřikovačů za 14.900 Kč

Zítra, tedy 23. dubna 2015, se budeme podrobněji věnovat zcela nové generaci Fordu S-Max. Jak jsme uvedli již v úvodu, nejvíce nás budou zajímat verze s pohonem všech kol a nejsilnější turbomotor 2.0 EcoBoost o výkonu 176 kW.

Video se připravuje ...

Úvodní slovo

Vozy kategorie MPV jsou pro Ford přinejmenším stejně důležité jako zbytek nabídky. Zákazníci mohou vybírat mezi modely B-Max, C-Max a Grand C-Max, S-Max, Galaxy, a pokud započítáme i osobní dodávky Tourneo Courier a Tourneo Connect, máme před sebou už hodně početnou flotilu.

Nás však dneska budou zajímat pouze modely C-Max, Grand C-Max a S-Max. Zatímco první jmenovaný zástupce prošel pouze výraznějším faceliftem, S-Max je zcela nový, a už na loňském autosalonu v Paříži ukázal, že v něm s ohledem na vnější tvary koluje jistá dávka sportovnosti. Jenže tenkrát jsme se na vozy mohli pouze dívat a na první jízdní dojmy došla řada až nyní. První stovky kilometrů absolvujeme v okolí města Palma na ostrově Mallorca a podělíme se s vámi o ně hned „zatepla“.

Video se připravuje ...

První den testování máme vyhrazený pro modernizovaný Ford C-Max a Grand C-Max. Není překvapením, že také tyto vozy dostaly příď ve stylu vozů Aston Martin, stejně jako u Focusu nás však potěšilo zjednodušení středové konzole a možnost příplatku za multimediální systém Sync 2 s osmipalcovým dotykovým displejem. Nové Fordy jsou si zkrátka podobné nejen zvenku, ale také uvnitř, což sice někomu může připadat méně nápadité, ale zákazníkům se tím ulehčí přestup z jednoho modelu do druhého. Zkrátka hned vědí, kam mají sáhnout…

Jak jsme uvedli již v rámci nedávného zveřejnění českých cen modernizovaného Fordu C-Max, motorovou paletu tvoří celkem čtyři agregáty. Litrový EcoBoost a dvoulitrový Duratorq si necháme na příště, nejvíce nás totiž zajímá práce zcela nových patnáctistovek EcoBoost (známe již z Focusu kombi) a Duratorq TDCi. Modelu jako takovému by navíc mohla pasovat vlna „změkčování“ podvozků, které značka předvedla již u modernizovaného Focusu a nového Mondea. Od rodinného MPV bychom totiž ani nic jiného nečekali…

Ford C-Max – technická data a české ceny
Motor 1.0 EcoBoost 1.0 EcoBoost 1.5 EcoBoost 1.5 TDCi 1.5 TDCi 2.0 TDCi
Zdvihový objem [cm3] 998 998 1499 1499 1499 1997
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/2 4/2 4/4
Největší výkon [kW/min] 74/6000 92/6000 110/6000 70/3600 88/3600 110/3500
Točivý moment [N.m/min] 170/1400-4000 170/1400-4500 240/1600-2400 270/1500-2000 270/1750-2500 370/2000-2500
Převodovka 6M 6M 6M (6A) 6M 6M 6M (6DS)
Max. rychlost [km/h] 174 187 204 (200) 170 184 204 (202)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 11,4 9,4 (10,2) 13,3 11,3 9,5 (10,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,1 6,1 (6,5) 4,1 4,1 4,4 (4,8)
Cena Trend [Kč] 399.990 414.990 - 452.990 476.990 -
Cena Trend Plus [Kč] - 452.990 483.990 - 514.990 -
Cena Titanium [Kč] - 476.990 507.990 - 538.990 568.990
*Příplatek za model Grand C-Max činí 25.000 Kč

To s Fordem S-Max, nástupcem Evropského auta roku 2007, je to jiné. Jde o zcela novou generaci, která přichází po dlouhých devíti letech. Tvary karoserie v podstatě odpovídají konceptu z roku 2013, sériový vůz je jenom o něco mohutnější a nabízí větší prosklenou plochu. Potěšení v každém případě způsobují přední blatníky s charakteristickými průduchy, byť mezigeneračně o něco decentnějšími.

Zde už provedení přístrojové desky tolik nekoresponduje s Focusem a C-Maxem, především středová konzola s osmipalcovým dotykovým displejem systému Sync 2 však alespoň z fotografií působí trochu stroze. Co do technologických vychytávek lze tento model řadit hlavně k Mondeu, což je patrné především díky 10,1palcovému palubnímu počítači v přístrojovém štítu. Hodně zdařilé, hodně hi-tech.

Také nový Ford S-Max už má svůj oficiální český ceník, s čímž souvisí představení motorové palety a kompletních technických dat. Nabídce jednoznačně dominují dvoulitrové čtyřválce TDCi ve čtyřech výkonových variantách (88, 110, 132 a 154 kW) a dokonce i ve spojení s pohonem všech kol (pro 110 a 132 kW). Čtyřkolka je lákadlem a v rámci mezinárodní prezentace bychom se jí chtěli věnovat, zároveň si ale nemůžeme nechat ujít vrcholný turbomotor 2.0 EcoBoost/176 kW, který je standardně párována s šestistupňovým automatem. Teprve maximální výkon totiž odhalí, zda si vůz udržel pověst náčiní pro „taťky závodníky“, nebo se vydal cestou ryzí rodinné pohody.

Ford S-Max – technická data a české ceny
Motor 2.0 TDCi 2.0 TDCi 2.0 TDCi 4x4 2.0 TDCi 2.0 TDCi 4x4 2.0 TDCi Bi-Turbo
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 1997 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/3500 110/3500 110/3500 132/3500 132/3500 154/3600
Točivý moment [N.m/min] 310/2000-
2500
350/2000-
2500
350/2000-
2500
400/2000-
2500
400/2000-
2500
450/2000-
2500
Převodovka 6M 6M (6DS) 6M 6M (6DS) 6DS 6DS
Max. rychlost [km/h] 183 198 (196) 196 211 (208) 206 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,4 10,8 (10,8) 12,1 9,7 (9,5) 10,5 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,0 5,0 (5,4) 5,4 5,0 (5,4) 5,8 5,5
Cena Trend [Kč] 733.790 775.790 - - - -
Cena Titanium [Kč] - 854.990 904.990 896.990 996.990 988.990
Ford S-Max – technická data a české ceny
Motor 1.5 EcoBoost 2.0 EcoBoost
Zdvihový objem [cm3] 1499 1999
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 118/6000 176/5300
Točivý moment [N.m/min] 240/1600-4000 345/2300-4900
Převodovka 6M 6A
Max. rychlost [km/h] 200 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9 8,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 7,9
Cena Trend [Kč] 679.790 -
Cena Titanium [Kč] 758.990 920.990


Jan Mička
Diskuze (51)
23. 4. 2015 18:28
Re: Slimák (Arion lusitanicus) – nepriateľ č.1
:-) :yes:
23. 4. 2015 17:51
Re: je to škaredý auto
to je jedno, stejně se tady nedomluvím... ani s tebou
23. 4. 2015 17:50
Re: Slimák (Arion lusitanicus) – nepriateľ č.1
...a to se plazili tři slimáci a najednou ten poslední vybuchne... a první slimák říká udiveně tomu druhému... co to bylo?... a druhej mu odpoví..."nevím, asi nějakej muslimák"
PS: snad to není moc xenofobní...
23. 4. 2015 17:24
Re: je to škaredý auto
Muzes specifikovat, ktera technika nestoji za nic ?
23. 4. 2015 17:24
Re: Nový S-max
Uz jsem ti to psal nekolikrat - BUDE MIT REZERVU. Staci ?
Mimochodem, jaka je vyhoda sibru a sklenene strechy ?
Nicmene v dobe klimatizace, zatmavenych oken od zadnich dveri neni duvod, aby se kdokoli griloval.