16.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

 

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších ostrých hatchbacků. Dokonalý ovšem není, což dokazují četní majitelé po celém světě, kteří se potýkají se ztrátou chladicí kapaliny. Co je toho příčinou? A jak to Ford řeší?

Současná generace nejostřejšího focusu je na trhu teprve od loňského roku. Auto je nabízeno celosvětově, přičemž pod jeho kapotou bije přeplňovaný řadový čtyřválec EcoBoost o objemu 2,3 litru označený YVDA, nebo YVDB. Maximální výkon 257 kW je vzhledem k objemu motoru docela dost. Motor 2.3 EcoBoost technicky vychází z menšího a staršího dvoulitr EcoBoost, vyráběného v první evoluci od roku 2010 a kromě ve Focusu RS je k vidění ve verzi pro podélnou zástavbu také v Mustangu. S dvoulitrem má shodné vrtání 87,5 mm. Většího objemu tak bylo dosaženo prodloužením zdvihu z 83,1 mm na 94 mm.

Základem těchto agregátů EcoBoost o objemu 2,0 a 2,3 litru jsou staré známé motory Duratec – HE, neboli řada MI5 nabízená od roku 2000 v mondeu druhé generace (od roku 2000 do roku 2007). Společným znakem je například pohon rozvodů řetězem a také hliníkový blok typu open deck. EcoBoost má samozřejmě přeplňování turbodmychadlem a také přímé vstřikování benzínu, které si vyžádalo mimo jiné novou hlavu válců a samozřejmě jiné písty. Kupodivu, pouze varianta pro podélnou zástavbu (a tedy v mustangu) používá kazetu s vyvažovacími hřídeli. Verze pro příčnou (a tedy ta pro Focus RS) ji nemá.

Kouří a divně zní

Závada, doprovázená ztrátou chladicí kapaliny, se dle majitelů vozu, kteří se k problematice vyjadřovali prostřednictvím internetových sdružení majitelů a přátel ostrých focusů, projevuje navenek velice podobně. Jednoho dne přijdete k autu, natočíte jeho motor a namísto typického sportovního zvuku uslyšíte nezvykle hrubý zvuk. Po chvíli se navíc přidá hustý kouř bílé barvy, linoucí se z obou koncovek výfuku. V některých případech ještě svítí kontrolka elektroniky motoru. Kdo to ignoruje a s autem se rozjede, dočká se při jeho zatížení nezvyklého chodu motoru, který jakoby nešel na všechny čtyři válce.

Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

Že je v expanzní nádobě málo chladicí kapaliny, majitel vozu netuší, neboť Focus RS kupodivu postrádá snímač její hladiny. Přitom toto mohlo mít už scorpio z roku 1989… Že je chladicí kapaliny málo, tak řidič odhalí až v okamžiku, kdy otevře kapotu za účelem kontroly náplní, nebo až když se motor přehřeje.

Kde je sakra voda?

Obecně vzato ke ztrátě chladicí kapaliny dochází tak, že teče buď vně motoru a tedy stéká pod auto, nebo naopak do útrob motoru, kde je spalována. Ve druhém případě není úbytek doprovázený louží pod autem. Problém je, že ani v prvním případě pod autem nemusíte unikající kapalinu najít. Stačí, aby byl její únik nepatrný, takže než stihne chladicí kapalina ztéct dolů, dojde k jejímu odpaření na horkých částech motoru. Obě varianty závady jsou pro motor nebezpečné, ta druhá jmenovaná, kdy se voda dostává do jeho útrob, je ale v konečném důsledku větším zlem.

K pronikání chladicí kapaliny do válců většinou dochází z důvodu vadného, prasklého či podfouklého hlavového těsnění. To má za úkol oddělovat kanály chladicí kapaliny od kanálů olejového okruhu a také od válců motoru při cestě z bloku do hlavy válců a obráceně. Pokud se těsnění někde poruší, může docházet k průniku chladicí kapaliny do oleje nebo také do některého z válců motoru. První případ se může navenek projevit typickou našlehanou vodní emulzí na spodní straně víčka karteru (otvoru pro nalévání oleje) a dále obráceně průnikem oleje do chladicí soustavy, kde obyčejně zašpiní expanzní nádobku. Pokud se však chladicí kapalina dostává do některého z válců motoru, může se závada projevit výše zmíněnou kouřivostí. Barva kouře bývá bílá, doprovázená zápachem spáleného etylenglykolu. A právě toto se děje u motoru Focusu RS.

Unikat může i jinudy

Problémy s těsněním hlavy válců bývaly v minulosti u některých motorů chronické. Asi nejzářnějším příkladem jsou čtyřválce Rover série K, kde těsnění celkem pravidelně selhávalo tak do ujetí 80.000 km. U moderních motorů je však jeho poškození spíše vzácné.

Bohužel, kdyby motor ostrého Focusu RS trápilo pouze toto… Ztráta chladicí kapaliny tady totiž může mít, dle informací uživatelů vozu dostupných na internetu, ještě jednu příčinu, která je mnohem fatálnější než vadné hlavové těsnění.

A sice mnozí majitelé Focusů RS se setkali také s prasklým hliníkovým blokem. Ford tak postiženým mění celý takzvaný polomotor, což je motor bez příslušenství. Vzhledem ke stáří a malému počtu ujetých kilometrů je celá záležitost krytá zárukou na auto. Otázkou však zůstává, zda blok dotyčným uživatelům praskl vlivem konstrukční chyby, nebo spíše z důvodu masivního přehřátí motoru, které má obecně na hliníkové bloky nedozírné následky. Většinou totiž dojde k jejich zkroucení, což může v extrému vyústit i v prasknutí.

Ford Focus RS – Avatar

Jak ukazují zkušenosti nezávislých specialistů na motory v zahraničí, hliníkový blok většinou praskne v místě mezi prvním a druhým válcem v prostoru, kde jím prochází hlavový šroub a je zde tudíž vytvořen závit. Zajímavé je, že obdobné místo pro hlavový šroub, ale mezi druhým a třetím válcem, obsahuje o něco větší masu materiálu, tudíž se zdá být robustnější. V tomto případě dochází k úniku chladicí kapaliny z motoru ven a zároveň také k jejímu průniku do válců jako v předešlém případě.

Co bude dál?

Vzhledem k tomu, že současná generace Focusu RS je na trhu teprve od loňska a i s ohledem na zaměření vozu, jsou kilometrové proběhy postižených aut relativně malé. Téměř u všech postižených došlo ke ztrátě chladicí kapaliny a k jejímu průniku do válců motoru do proběhu 30.000 km. Byly však zaznamenány i případy, kdy se tato závada stala po ujetí pouhých 4000 km. Dle neověřených informací se chladicí kapalina většinou dostala do třetího a čtvrtého válce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vítkovice sníží základní kapitál z téměř čtyř miliard na 132 milionů Vítkovice sníží základní kapitál z téměř čtyř miliard na 132 milionů

Společnost Vítkovice, a. s., sníží svůj základní kapitál…

Bílinská kyselka bude vyrábět energetické nápoje pro sportovní značku Head Bílinská kyselka bude vyrábět energetické nápoje pro sportovní značku Head

Po kompletní rekonstrukci historických stáčíren léčivých…

Na obou pólech Měsíce je led, potvrdili vědci z NASA Na obou pólech Měsíce je led, potvrdili vědci z NASA

Na povrchu Měsíce je definitivně potvrzena přítomnost…

 

Štítky Ford Focus

 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Elektrický Focus je průšvih, připustil Ford. A vysvětlil proč Elektrický Focus je průšvih, připustil Ford. A vysvětlil proč

Zatímco některé automobilky ještě elektrický vůz ve svém…

Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze? Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze?

Zajímavé srovnání moderního hot hatche značky Ford s dnes…

 



 
Mercedes-Benz EQC je už za dveřmi. Co všechno o elektrickém SUV už víme?

Mercedes-Benz EQC je už za dveřmi. Co všechno o elektrickém SUV už víme?

Dnes 15:53

Premiéra elektrického SUV s trojcípou hvězdou na přídi je za dveřmi. Mercedes tak již testuje jeho předsériová auta.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Legenda Havel: o okupaci, Rusácích, přelepených hvězdách i zakázané NHL

Legenda Havel: o okupaci, Rusácích, přelepených…

Byl jedním z pěti hokejistů, kteří si na mistrovství světa 1969 při druhém zápase proti tehdejšímu Sovětskému…

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková: Žila jsem s dvojníkem?!

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková:…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

 

Reflex.cz

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i kostely na jedinečných fotografiích

Rozpadající se krása: Opuštěné paláce, vrakoviště i…

Ukrývají se hluboko v lesích i uprostřed moderních metropolí. Řeč je o chátrajících objektech, které byly svými…