16.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

 

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších ostrých hatchbacků. Dokonalý ovšem není, což dokazují četní majitelé po celém světě, kteří se potýkají se ztrátou chladicí kapaliny. Co je toho příčinou? A jak to Ford řeší?

Současná generace nejostřejšího focusu je na trhu teprve od loňského roku. Auto je nabízeno celosvětově, přičemž pod jeho kapotou bije přeplňovaný řadový čtyřválec EcoBoost o objemu 2,3 litru označený YVDA, nebo YVDB. Maximální výkon 257 kW je vzhledem k objemu motoru docela dost. Motor 2.3 EcoBoost technicky vychází z menšího a staršího dvoulitr EcoBoost, vyráběného v první evoluci od roku 2010 a kromě ve Focusu RS je k vidění ve verzi pro podélnou zástavbu také v Mustangu. S dvoulitrem má shodné vrtání 87,5 mm. Většího objemu tak bylo dosaženo prodloužením zdvihu z 83,1 mm na 94 mm.

Základem těchto agregátů EcoBoost o objemu 2,0 a 2,3 litru jsou staré známé motory Duratec – HE, neboli řada MI5 nabízená od roku 2000 v mondeu druhé generace (od roku 2000 do roku 2007). Společným znakem je například pohon rozvodů řetězem a také hliníkový blok typu open deck. EcoBoost má samozřejmě přeplňování turbodmychadlem a také přímé vstřikování benzínu, které si vyžádalo mimo jiné novou hlavu válců a samozřejmě jiné písty. Kupodivu, pouze varianta pro podélnou zástavbu (a tedy v mustangu) používá kazetu s vyvažovacími hřídeli. Verze pro příčnou (a tedy ta pro Focus RS) ji nemá.

Kouří a divně zní

Závada, doprovázená ztrátou chladicí kapaliny, se dle majitelů vozu, kteří se k problematice vyjadřovali prostřednictvím internetových sdružení majitelů a přátel ostrých focusů, projevuje navenek velice podobně. Jednoho dne přijdete k autu, natočíte jeho motor a namísto typického sportovního zvuku uslyšíte nezvykle hrubý zvuk. Po chvíli se navíc přidá hustý kouř bílé barvy, linoucí se z obou koncovek výfuku. V některých případech ještě svítí kontrolka elektroniky motoru. Kdo to ignoruje a s autem se rozjede, dočká se při jeho zatížení nezvyklého chodu motoru, který jakoby nešel na všechny čtyři válce.

Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

Že je v expanzní nádobě málo chladicí kapaliny, majitel vozu netuší, neboť Focus RS kupodivu postrádá snímač její hladiny. Přitom toto mohlo mít už scorpio z roku 1989… Že je chladicí kapaliny málo, tak řidič odhalí až v okamžiku, kdy otevře kapotu za účelem kontroly náplní, nebo až když se motor přehřeje.

Kde je sakra voda?

Obecně vzato ke ztrátě chladicí kapaliny dochází tak, že teče buď vně motoru a tedy stéká pod auto, nebo naopak do útrob motoru, kde je spalována. Ve druhém případě není úbytek doprovázený louží pod autem. Problém je, že ani v prvním případě pod autem nemusíte unikající kapalinu najít. Stačí, aby byl její únik nepatrný, takže než stihne chladicí kapalina ztéct dolů, dojde k jejímu odpaření na horkých částech motoru. Obě varianty závady jsou pro motor nebezpečné, ta druhá jmenovaná, kdy se voda dostává do jeho útrob, je ale v konečném důsledku větším zlem.

K pronikání chladicí kapaliny do válců většinou dochází z důvodu vadného, prasklého či podfouklého hlavového těsnění. To má za úkol oddělovat kanály chladicí kapaliny od kanálů olejového okruhu a také od válců motoru při cestě z bloku do hlavy válců a obráceně. Pokud se těsnění někde poruší, může docházet k průniku chladicí kapaliny do oleje nebo také do některého z válců motoru. První případ se může navenek projevit typickou našlehanou vodní emulzí na spodní straně víčka karteru (otvoru pro nalévání oleje) a dále obráceně průnikem oleje do chladicí soustavy, kde obyčejně zašpiní expanzní nádobku. Pokud se však chladicí kapalina dostává do některého z válců motoru, může se závada projevit výše zmíněnou kouřivostí. Barva kouře bývá bílá, doprovázená zápachem spáleného etylenglykolu. A právě toto se děje u motoru Focusu RS.

Unikat může i jinudy

Problémy s těsněním hlavy válců bývaly v minulosti u některých motorů chronické. Asi nejzářnějším příkladem jsou čtyřválce Rover série K, kde těsnění celkem pravidelně selhávalo tak do ujetí 80.000 km. U moderních motorů je však jeho poškození spíše vzácné.

Bohužel, kdyby motor ostrého Focusu RS trápilo pouze toto… Ztráta chladicí kapaliny tady totiž může mít, dle informací uživatelů vozu dostupných na internetu, ještě jednu příčinu, která je mnohem fatálnější než vadné hlavové těsnění.

A sice mnozí majitelé Focusů RS se setkali také s prasklým hliníkovým blokem. Ford tak postiženým mění celý takzvaný polomotor, což je motor bez příslušenství. Vzhledem ke stáří a malému počtu ujetých kilometrů je celá záležitost krytá zárukou na auto. Otázkou však zůstává, zda blok dotyčným uživatelům praskl vlivem konstrukční chyby, nebo spíše z důvodu masivního přehřátí motoru, které má obecně na hliníkové bloky nedozírné následky. Většinou totiž dojde k jejich zkroucení, což může v extrému vyústit i v prasknutí.

Ford Focus RS – Avatar

Jak ukazují zkušenosti nezávislých specialistů na motory v zahraničí, hliníkový blok většinou praskne v místě mezi prvním a druhým válcem v prostoru, kde jím prochází hlavový šroub a je zde tudíž vytvořen závit. Zajímavé je, že obdobné místo pro hlavový šroub, ale mezi druhým a třetím válcem, obsahuje o něco větší masu materiálu, tudíž se zdá být robustnější. V tomto případě dochází k úniku chladicí kapaliny z motoru ven a zároveň také k jejímu průniku do válců jako v předešlém případě.

Co bude dál?

Vzhledem k tomu, že současná generace Focusu RS je na trhu teprve od loňska a i s ohledem na zaměření vozu, jsou kilometrové proběhy postižených aut relativně malé. Téměř u všech postižených došlo ke ztrátě chladicí kapaliny a k jejímu průniku do válců motoru do proběhu 30.000 km. Byly však zaznamenány i případy, kdy se tato závada stala po ujetí pouhých 4000 km. Dle neověřených informací se chladicí kapalina většinou dostala do třetího a čtvrtého válce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 

Štítky Ford Focus

 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ford oficiálně o problémech motoru Focus RS. Co řekl technický bulletin? Ford oficiálně o problémech motoru Focus RS. Co řekl technický bulletin?

O ztrátě chladicí kapaliny a bílém kouři u současného…

Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině stromu: Byl tak zmrzlý, že se nemohl pohnout

Malého Radovánka nalezli na pokraji smrti v dutině…

Asi tři dny se nedaleko Vítkova na Tachovsku schovával promrzlý a vyhladovělý pejsek v dutině stromu. Když ho…

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…