16.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

 

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších ostrých hatchbacků. Dokonalý ovšem není, což dokazují četní majitelé po celém světě, kteří se potýkají se ztrátou chladicí kapaliny. Co je toho příčinou? A jak to Ford řeší?

Současná generace nejostřejšího focusu je na trhu teprve od loňského roku. Auto je nabízeno celosvětově, přičemž pod jeho kapotou bije přeplňovaný řadový čtyřválec EcoBoost o objemu 2,3 litru označený YVDA, nebo YVDB. Maximální výkon 257 kW je vzhledem k objemu motoru docela dost. Motor 2.3 EcoBoost technicky vychází z menšího a staršího dvoulitr EcoBoost, vyráběného v první evoluci od roku 2010 a kromě ve Focusu RS je k vidění ve verzi pro podélnou zástavbu také v Mustangu. S dvoulitrem má shodné vrtání 87,5 mm. Většího objemu tak bylo dosaženo prodloužením zdvihu z 83,1 mm na 94 mm.

Základem těchto agregátů EcoBoost o objemu 2,0 a 2,3 litru jsou staré známé motory Duratec – HE, neboli řada MI5 nabízená od roku 2000 v mondeu druhé generace (od roku 2000 do roku 2007). Společným znakem je například pohon rozvodů řetězem a také hliníkový blok typu open deck. EcoBoost má samozřejmě přeplňování turbodmychadlem a také přímé vstřikování benzínu, které si vyžádalo mimo jiné novou hlavu válců a samozřejmě jiné písty. Kupodivu, pouze varianta pro podélnou zástavbu (a tedy v mustangu) používá kazetu s vyvažovacími hřídeli. Verze pro příčnou (a tedy ta pro Focus RS) ji nemá.

Kouří a divně zní

Závada, doprovázená ztrátou chladicí kapaliny, se dle majitelů vozu, kteří se k problematice vyjadřovali prostřednictvím internetových sdružení majitelů a přátel ostrých focusů, projevuje navenek velice podobně. Jednoho dne přijdete k autu, natočíte jeho motor a namísto typického sportovního zvuku uslyšíte nezvykle hrubý zvuk. Po chvíli se navíc přidá hustý kouř bílé barvy, linoucí se z obou koncovek výfuku. V některých případech ještě svítí kontrolka elektroniky motoru. Kdo to ignoruje a s autem se rozjede, dočká se při jeho zatížení nezvyklého chodu motoru, který jakoby nešel na všechny čtyři válce.

Ford Focus RS: Čtyři fáze štěstí

Že je v expanzní nádobě málo chladicí kapaliny, majitel vozu netuší, neboť Focus RS kupodivu postrádá snímač její hladiny. Přitom toto mohlo mít už scorpio z roku 1989… Že je chladicí kapaliny málo, tak řidič odhalí až v okamžiku, kdy otevře kapotu za účelem kontroly náplní, nebo až když se motor přehřeje.

Kde je sakra voda?

Obecně vzato ke ztrátě chladicí kapaliny dochází tak, že teče buď vně motoru a tedy stéká pod auto, nebo naopak do útrob motoru, kde je spalována. Ve druhém případě není úbytek doprovázený louží pod autem. Problém je, že ani v prvním případě pod autem nemusíte unikající kapalinu najít. Stačí, aby byl její únik nepatrný, takže než stihne chladicí kapalina ztéct dolů, dojde k jejímu odpaření na horkých částech motoru. Obě varianty závady jsou pro motor nebezpečné, ta druhá jmenovaná, kdy se voda dostává do jeho útrob, je ale v konečném důsledku větším zlem.

K pronikání chladicí kapaliny do válců většinou dochází z důvodu vadného, prasklého či podfouklého hlavového těsnění. To má za úkol oddělovat kanály chladicí kapaliny od kanálů olejového okruhu a také od válců motoru při cestě z bloku do hlavy válců a obráceně. Pokud se těsnění někde poruší, může docházet k průniku chladicí kapaliny do oleje nebo také do některého z válců motoru. První případ se může navenek projevit typickou našlehanou vodní emulzí na spodní straně víčka karteru (otvoru pro nalévání oleje) a dále obráceně průnikem oleje do chladicí soustavy, kde obyčejně zašpiní expanzní nádobku. Pokud se však chladicí kapalina dostává do některého z válců motoru, může se závada projevit výše zmíněnou kouřivostí. Barva kouře bývá bílá, doprovázená zápachem spáleného etylenglykolu. A právě toto se děje u motoru Focusu RS.

Unikat může i jinudy

Problémy s těsněním hlavy válců bývaly v minulosti u některých motorů chronické. Asi nejzářnějším příkladem jsou čtyřválce Rover série K, kde těsnění celkem pravidelně selhávalo tak do ujetí 80.000 km. U moderních motorů je však jeho poškození spíše vzácné.

Bohužel, kdyby motor ostrého Focusu RS trápilo pouze toto… Ztráta chladicí kapaliny tady totiž může mít, dle informací uživatelů vozu dostupných na internetu, ještě jednu příčinu, která je mnohem fatálnější než vadné hlavové těsnění.

A sice mnozí majitelé Focusů RS se setkali také s prasklým hliníkovým blokem. Ford tak postiženým mění celý takzvaný polomotor, což je motor bez příslušenství. Vzhledem ke stáří a malému počtu ujetých kilometrů je celá záležitost krytá zárukou na auto. Otázkou však zůstává, zda blok dotyčným uživatelům praskl vlivem konstrukční chyby, nebo spíše z důvodu masivního přehřátí motoru, které má obecně na hliníkové bloky nedozírné následky. Většinou totiž dojde k jejich zkroucení, což může v extrému vyústit i v prasknutí.

Ford Focus RS – Avatar

Jak ukazují zkušenosti nezávislých specialistů na motory v zahraničí, hliníkový blok většinou praskne v místě mezi prvním a druhým válcem v prostoru, kde jím prochází hlavový šroub a je zde tudíž vytvořen závit. Zajímavé je, že obdobné místo pro hlavový šroub, ale mezi druhým a třetím válcem, obsahuje o něco větší masu materiálu, tudíž se zdá být robustnější. V tomto případě dochází k úniku chladicí kapaliny z motoru ven a zároveň také k jejímu průniku do válců jako v předešlém případě.

Co bude dál?

Vzhledem k tomu, že současná generace Focusu RS je na trhu teprve od loňska a i s ohledem na zaměření vozu, jsou kilometrové proběhy postižených aut relativně malé. Téměř u všech postižených došlo ke ztrátě chladicí kapaliny a k jejímu průniku do válců motoru do proběhu 30.000 km. Byly však zaznamenány i případy, kdy se tato závada stala po ujetí pouhých 4000 km. Dle neověřených informací se chladicí kapalina většinou dostala do třetího a čtvrtého válce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Íránci přiměli obchodníky zavřít stánky. Protestovali proti poklesu kurzu měny Íránci přiměli obchodníky zavřít stánky. Protestovali proti poklesu kurzu měny

Íránci se v pondělí shromáždili na teheránském…

Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista Glosa Jana Stuchlíka: Akcionář-aktivista

Na valné hromadě ČEZ si letos akcionáři i vedení prožili…

Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem Neodešla jsem ze zámečku s pláčem, řekla Malá po schůzce se Zemanem

Jako hlavně odbornou debatu označila kandidátka na…

Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly Švýcarsko je zemí bunkrů a úkrytů. Některé vypadají jako obyčejné domy nebo stodoly

Švýcarsko je oficiálně neutrální zemí, ale armádu má…

 

Štítky Ford Focus

 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku! VW přepsal historii motorsportu. Zajel absolutní rekord Pikes Peaku!

Volkswagen Motorsport vyrazil na letošní ročník…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze? Sériový Ford Focus RS vyzval soutěžní Subaru od Prodrive. Tipnete vítěze?

Zajímavé srovnání moderního hot hatche značky Ford s dnes…

Ojetý Ford Focus 3. generace (CB8/CEW): Když je nejslabší ten nejlepší! Ojetý Ford Focus 3. generace (CB8/CEW): Když je nejslabší ten nejlepší!

Třetí vydání mělo v roce 2011 nelehkou úlohu navázat na…

 



 
VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 BiTDI 4Motion Highline – Dává smysl?

Dnes 13:04

Těm, kterým přijde nový Tiguan příliš malý a na velký Touareg nemají finance, mohou u VW sáhnout po Tiguan Allspace.




Blesk.cz

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je Liška s Langmajerem a Čermákem

Kultovní Chalupáři byli od triumfu daleko: Smetli je…

Nedělní televizní souboj svedla komedie na Primě Špunti na vodě s oblíbeným a legendárním seriálem Chalupáři. Ač…

Nejošklivějším psem světa se stala fenka: Nelichotivý titul získala buldočka Zsa Zsa

Nejošklivějším psem světa se stala fenka:…

Titul nejošklivějšího psa letošního roku má právo nosit devítiletá fenka anglického buldoka Zsa Zsa, která…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze Slavie by mohl ještě výš

Trpišovský o možné posile z MS: Věk do 25 let, ze…

S kádrem je trenér Slavie Jindřich Trpišovský spokojen, přesto je další příchod možný. Do ofenzivy.…

 

Reflex.cz

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám signál, v jak špatném prostředí žijeme, říká entomolog

Postřiky nikdo netestuje. Hmyz vymírá a dává nám…

Umíte si představit přírodu bez ptáků nebo květin? Pokud se naplní nejčernější scénáře, možná to bude realita.…

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak se každý den zpracuje více než 100 tun masa

Uvnitř masozávodu v Modleticích: Podívejte se, jak…

V červnu letošního roku tomu je 15 let, co Kaufland otevřel v Modleticích vlastní masozávod. Obchodní řetězec…