Ford Ka: Nové fotografie polského Fordu, první foto interiéru
Vnější podoba dvojčete Fiatu 500 je podle očekávání zcela nová. Útroby jsou ale blízké Pandě a pětistovce od Fiatu. Nejstarší prodávaný Ford - model Ka - dostává po jedenácti letech výroby a 1,4 milionu vyrobených exemplářů nástupce.
Začalo to v roce 2005
V listopadu 2005 oznámily automobilky Fiat a Ford, že podepsaly závěrečné smlouvy týkající se vzájemné spolupráce při vývoji a výrobě městských vozů (tzv. sub-segmentu B). Na trhu se tak měly objevit dva výrazně odlišné miniautomobily, jejichž vnější i vnitřní design “bude zachovávat firemní identitu a specifický styling obou spolupracujících značek.
Fiat měl náskok, a tak jeho model 500 se už déle než rok úspěšně prodává. Ford nastoupil do rozjetého vlaku. Jeho roční zpoždění za pětistovkou ale vzhledem k věku končícího Ka není vůbec podstatné. První Ford Ka se představil veřejnosti už v roce 1997 jako jeden z nejryzejších představitelů designového jazyka New Edge. Za prvních 5 měsíců letošního roku prodal Ford v Evropě více než 31 tisíc vozů Ka. Doba ale pokročila. Ford na konci nové dekády mluví jazykem kinetiky, který respektuje také nové káčko.
Ford Ka No. 2
Příbuznost s ostatními modely potvrzuje maska s charakteristickým tvarem v nárazníku, nové Fiestě jsou velmi podobné přední světlomety. Třídveřová karoserie vyhlíží sportovněji než retro Fiatu. Kapota více navazuje na sklon čelního skla, střecha končí sympatickým zhoupnutím připomínajícím spojler. Záď je i přes sdílení platformy s Fiatem, evolucí předchozího tvarového řešení Ka. Už sice nemá praktické velkoplošné nárazníky z nelakovanho plastu (ty už se jaksi nenosí), ale vysoko umístěné koncové svítilny, relativně malé víko zavazadelníku a místo pro registrační značku v nárazníku zůstalo.
Základem pro nové modely Fiatu i Fordu je platforma Fiatu Panda. Oba vozy budou vyráběny v polském závodě Fiatu ve městě Tychy. Podle dříve zveřejněných informací budou pohonné jednotky dodávat polské a italské závody automobilky Fiat. Konkrétně jde o benzinové čtyřválce 1,2 l (51 kW), 1,4 l (74 kW) a turbodiesel 1,25 l (55 kW), kterému Fiat přezdívá 1,3 JTD Multijet.
„Jsme si jisti, že připravovaný nástupce modelu Ford Ka se stane stejně charismatickým vozem,“ řekl před necelými třemi roky John Fleming, prezident a generální ředitel Ford of Europe. „Nový vůz si zachová nebo ještě více zvýrazní všechny přednosti, spojované s modely značky Ford a stane se nejaktuálnější interpretací jejího moderního „kinetického“ designu - vždyť za styling nástupce modelu Ford Ka je odpovědný přímo Martin Smith, výkonný ředitel designu Ford of Europe.“
Úzký, ale vysoký interiér
Na minimálním půdorysu není snadné postavit karoserii s prostorným interiérem. Jedinou možností je tedy obvykle vyhnat karoserii do výšky a cestující usadit vzpřímeněji. Automobilka zatím nezveřejnila žádná technická data, a tak nevíme, jestli bude Ka vyšší než předchůdce a vyšší než Fiat 500.
Z fotografií interiéru je zřejmé, že vnitřní prostor nebude mít šířku, na kterou jsou zvyklí zákazníci už i mezi malými vozy. Klaustrofobie přesto, díky výšce a vpřed posunutému čelnímu sklu, nehrozí. První interiérový snímek ukazuje béžově laděný kokpit. Příbuznost s nejmenšími Fiaty je zřejmá jen ze nákladově výhodného soustředění většiny ovladacích prvků na středovou konzolu, včetně tlačítek pro elektrické ovládání oken. Sympatická - a v této třídě stále ještě neobvyklá - je přítomnost automatické klimatizace, která bude z pochopitelných důvodů figurovat jen na seznamu příplatkové výbavy. Na rozdíl od mnoha vozů větších o jednu nebo dvě třídy dostal Ford Ka přístrojový štít se čtyřmi ukazateli.
Technická data nového Fordu Ka se dozvíme zřejmě nejdříve až v Paříži, na začátku října. První vozy by měly k zákazníkům v Evropě přijet na jaře příštího roku.