Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Transit Custom a Tourneo Custom: První jízdní dojmy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Ford provádí generační obměnu svých lehkých užitkových modelů. První vstoupí na trh Transit Custom a Tourneo Custom.

Nový Ford Transit Custom se představil koncem dubna na veletrhu užitkových vozidel v Birminghamu a navázal na osobní Tourneo Custom, které se ještě jako koncept představilo na březnovém autosalonu v Ženevě.

Dvojčata Transit Custom a Tourneo Custom představená letos na jaře Ford doplňuje modely Transit Connect, Tourneo Connect a Transit. Tuto trojici odhalil začátkem září na akci „Go Further“ pořádané v Amsterdanu.

Uvedení nové generace modelů Transit, Transit Custom a Transit Connect je velmi důležitým krokem v kompletní modernizaci modelové řady užitkových vozů, kterou si Ford předsevzal v Evropě završit do konce roku 2013. Ford nyní díky trojici Transitů nabídne tři řady lehkých užitkových vozidel podobně jako například Volkswagen s modely Caddy, Transporter a Crafter nebo Renault s modely Kangoo, Traffic a Master.

Ford uvádí, že Transit Custom přináší do třídy vozů s nosností do jedné tuny novou úroveň stylu, jízdních vlastností a funkčnosti. „Transit Custom je zcela nový druh užitkového Fordu,“ řekl Stephen Odell, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe. „Jedná se o stylovou a moderní dodávku, na kterou budou majitelé hrdí, ale která neztratila nic z pracovitosti, jaká se od Transitu očekává.“

Nový vzhled

Výrazný design a interiér připomínající osobní vůz mají za cíl podstatně zvýšit tržní podíl Transitu a oslovit mnohem širší skupinu živnostníků, řemeslníků i drobných podnikatelů.

„Zákazníci chtějí, aby jim jejich automobil propůjčoval moderní a profesionální image, a nový Transit je rozhodně nezklame,“ vysvětlil Paul Campbell, šéfdesignér Ford of Europe. „Dali jsme mu stylový, moderní vzhled, který uvítají firmy všech velikostí.“

Vizuální charakter Transitu Custom pomáhají utvářet typické znaky kinetického designu, jako jsou lichoběžníková maska chladiče, svalnatá linie pontonu a zvýrazněné lemy blatníků.

V případě interiéru je situace podobná a i zde je použit design, který Transit Custom přibližuje současným osobním modelům značky Ford. U novinky automobilka odstranila jeden z nejčastěji kritizovaných prvků současného Transitu a již ve standardní výbavě bude volant stavitelný výškově i podélně. Vyšším řidičům přijde jistě vhod prodloužení dráhy posunu sedadla o 30 mm směrem dozadu.

Od svého uvedení na trh bude Transit Custom nabízen ve dvou délkách. Kratší provedení SWB má celkovou délku 4,97 metru a provedení s delším rozvorem LWB nabídne karoserii dlouhou 5,34 m.

Ford Transit Custom - Srovnání rozměrů s konkurencí
Model Ford Transit Custom FT270 SWB Volkswagen Transporter Mercedes-benz Vito Citroën Jumpy
Celková délka [mm] 4972 4892 4763 4805
Celková výška [mm] 1975 1990 1902 1895
Celková šířka včetně/bez vnějších zpětných zrcátek [mm] 2290/1986 2283/1904 2253/1901 2194/1895

Ložná plocha a nosnost

Pod zcela novým designem karoserie se má i nadále ukrývat praktický užitkový automobil, který i ve své kratší verzi poskytne ložnou plochu pro tři europalety, naložené do výšky nejméně jednoho metru. Délka nákladového prostoru Transitu Custom může být i díky průvlaku v přepážce od 3,0 do 3,3 m a objem má být až 6,8 m3.

Ford vyzdvihuje velmi dobrý přístup do nákladového prostoru zadními křídlovými dveřmi o bočními posuvnými dveřmi. Podle automobilky nabídne Transit Custom největší šířku mezi podběhy ve třídě, což umožní přepravu širokých předmětů, jako jsou například standardní stavební desky 2440 mm x 1220 mm.

Vázací oka pro zajištění nákladu jsou umístěna na bočních stěnách, takže podlaha je zcela plochá a je na ní zátěžová krytina, která usnadňuje údržbu ložné plochy. Zákazníkům má Transit Custom nabídnout i širokou škálu užitečného zatížení od 600 do 1400 kg.

Ke zvýšení užitné hodnoty Transitu Custom přispěje integrovaný střešní nosič zabudovaný přímo do střechy. V případě, že nebude využíván, lze jeho příčníky rychle sklopit, aby nezvyšovaly spotřebu paliva a průjezdní výšku (pod dva metry u všech verzí s výjimkou řady 330).

Ford Transit Custom - Rozměry a hmotnosti
Model Transit Custom FT270 SWB Transit Custom FT310 LWB
Celková délka [mm] 4972 5339
Celková výška [mm] 1975 1997
Celková šířka včetně/bez vnějších zpětných zrcátek [mm] 2290/1986 2290/1986
Délka ložné plochy [mm] 2555 (+530 s průvlakem) 2922 (+530 s průvlakem)
Šířka ložné plochy [mm] 1775 1775
Výška ložné plochy [mm] 1406 1406
Objem nákladového prostoru SAE/VDA [m3] 6,0/5,4 6,8/6,2
Provozní hmotnost [kg] 1829 1900
Užitečné zatížení [kg] 871 1200
GVM [kg] 2700 3100
GTM [kg] 4600 4600
Brzděný přívěs [kg] 2000 2250
Nebrzděný přívěs [kg] 750 750
Max. zatížení tažného zařízení [kg] 112 112
Max zatížení střechy [kg] 100 100

Nová platforma a jeden motor ve třech verzích

Transit Custom je založen na nové globální platformě Ford, která byla zkonstruována s cílem dosáhnout jízdních vlastností na úrovni osobního vozu – jmenovitě agilní ovladatelnosti, dokonalejšího jízdního komfortu a snížené úrovně vnitřního hluku.

Tužší konstrukce spolu s cíleným potlačením nežádoucích zvuků a vibrací znamená pro řidiče citelně tišší pracovní prostředí – srozumitelnost řeči v kabině se například zlepšila o devět procent.

Automobilka uvádí, že nová platforma má o 37 % vyšší torzní tuhost než u dosavadního Transitu. V zájmu co nejlepší ochrany cestujících má Transit Custom optimalizovanou konstrukci, v níž byla poprvé v historii tohoto modelu použita ocel s příměsí bóru. Karoserie je z více než 40 % tvořená různými druhy vysokopevnostní oceli.

K pohonu Fordu Transit Custom poslouží turbodiesel 2,2 Duratorq TDCi, který bude nabízen ve třech výkonových verzích se 74, 92 a 114 kW. Jednotka bude kombinována se šestistupňovou manuální převodovkou, standardem je systém start-stop. Fordem udávaná kombinovaná spotřeba paliva činí u tohoto užitkového modelu v nejvýkonnější verzi 6,6 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 174 g/km. Oproti současnému Transitu s ekvivalentní motorizací to znamená pokles až o osm procent.

Ford Transit Custom - Technická data
Motor 2,2 Duratorq TDCi 2,2 Duratorq TDCi 2,2 Duratorq TDCi
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 2198 2198 2198
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/3500 92/3500 114/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 310/1300 350/1450 385/1600
Max. rychlost [km/h] 157 157 157
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,1 (7,2) 6,3 (6,4) 6,6 (6,7)
Emise CO2 [g/km] 174 (178) 174 (178) 174 (178)

Komfort a bezpečnost

Stejně jako Tourneo Custom bude i Transit Custom možné pořídit s mnohými prvky, které jsou známé z ostatních modelů značky. Jmenujme hlasově ovládaný komunikační systém Sync, jehož součástí je automatické tísňové volání na celoevropskou linku 112, zadní parkovací kameru s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka, Driver Alert vyhodnocující v chování řidiče příznaky únavy nebo pomocník s jízdou v pruzích Lane Keeping Alert, který udržuje auto v jízdním pruhu pomocí aktivních zásahů do řízení.

Podobně jako nový Ford Focus dostal i Transit Custom nejmodernější elektronický stabilizační program (ESP) se systémem stranového přesměrovávání točivého momentu (TVC) pro lepší trakci a stabilitu v zatáčkách. Pasivní bezpečnost řidiče a jeho předního spolujezdce zajišťují čelní airbagy, které mohou doplňovat i boční a hlavové airbagy. Zatížení hrudníku řidiče při nehodě zmenšuje horizontálně deformovatelný sloupek řízení.

Ford Transit Custom - První jízdní dojmy

V rámci prezentace nového Fordu Transit jsme měli možnost vyzkoušet provedení FT270 SWB Van s motorem o výkonu 92 kW ve spojení se standardní šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol.

Novinka na rozdíl od dosavadního Transitu působí na první pohled výrazně civilnějším dojmem a navíc vyvolává dojem, že je menší. Především díky vzhledu předních partií je zde v případě designu jasná příbuzenská vazba na současné osobní modely značky Ford. Především díky zaobleným liniím přídě se většině pozorovatelů vybaví poslední generace Fiesty.

Ford Transit Custom - Srovnání rozměrů s Transitem 2012
Model Ford Transit Custom FT270 SWB Ford Transit Van SWB
Celková délka [mm] 4972 4863
Celková výška [mm] 1975 1989
Celková šířka včetně/bez vnějších zpětných zrcátek [mm] 2290/1986 2374/1974

Podobně jako exteriér se i interiér přibližuje svým designem a provedením osobním vozům a to především díky tvarům palubní desky a výplním dveří. Automobily, s nimiž jsme měli možnost se svézt během prezentace, se navíc pyšnily bohatou nadstandardní výbavou.

Design přibližující exteriér i interiér osobnímu vozu je sice na jednu stranu příjemným bonusem, ale na druhou stranu se především v interiéru projevuje některými prvky, které budoucí majitelé asi příliš neocení.

Hlavním bodem kritiky se v interiéru s největší pravděpodobností stane palubní deska, která sice nabízí moderní tvary, ale ve srovnání s dosavadním Transitem přišla o řadu praktických větších i menších odkládacích ploch a úložných prostorů. Navíc je ve své pravé polovině před dvoumístnou lavicí pro spolujezdce poměrně masivní a ubírá prostor pro nohy. Spolujezdci tedy mají k dispozici pohodlné sedadlo s přiměřeně tuhým sedákem i opěradlem, nabízejícím dostatečný komfort i pro delší cesty, ale v oblasti nohou budou s láskou vzpomínat na starší Transit.

Na místě řidiče jsou naopak prostorové poměry zcela jiné a zde je dostatek místa všemi směry. Sedadlo řidiče navíc nabízí široké možnosti nastavení a nalezení ideální pozice za volantem přispívá i možnost jeho výškového a podélného nastavení. Na záplavu různých ovladačů jimiž byly zkoušené Transity Custom vybaveny si lze rychle zvyknout a přístroje jsou přehledné a dobře čitelné. Velmi slušný je výhled všemi směry a na dodávku s plnými boky dokonce i šikmo vzad.

Komfort v kabině nového Transitu Custom zvyšuje kompletní obložení všech jeho částí a velmi dobré odhlučnění motoru, které je již skutečně na úrovni moderního osobního vozu s turbodieselem. Během jízdy může řidič se spolujezdcem komunikovat aniž by zvyšoval hlas, kvůli hluku pronikajícímu do kabiny zvenčí a to dokonce i při vyšších otáčkách motoru.

Turbodiesel 2,2 Duratorq TDCi o výkonu 92 kW disponuje točivým momentem 350 Nm při 1450 min-1 a umožňuje i svižnější jízdní styl, který ale mírně narušují dlouhé převody šestistupňové manuální převodovky. Ta naznačuje, že nový Transit Custom se bude cítit mnohem lépe než ve městě na dálnici nebo okresních silnicích. Na třetí rychlostí stupeň má motor při rychlosti 50 km/h poměrně vysoké otáčky, zatímco čtvrtý rychlostní stupeň je pro udržování této rychlosti příliš dlouhý.

Na okruhu dlouhém okolo 65 km a vedoucím po dálnici, okresních cestách a skrz velké množství větších i menších obcí, kdy jsem často brzdili a opět se znovu rozjížděli se spotřeba paliva pohybovala pod 10,0 litru na 100 km u předsériového vozu obsazeného dvoučlennou posádkou se zátěží o hmotnosti 425 kg umístěnou v nákladovém prostoru.

Svými jízdními vlastnostmi vynikal Ford Transit již ve své končící generaci a nový Transit Custom na něj velmi dobře navazuje. I tato novinka nabídne jedny z nejlepších jízdních vlastností v rámci kategorie lehkých užitkových vozidel.

Na německých silnicích nabízel velmi komfortní svezení, k němuž přispívalo i již zmiňované kvalitní odhlučnění. Při rychlejším průjezdu sérií zatáček nebo razantnějším nájezdu na kruhový objezd pak překvapí jistotou držení stopy i nepříliš velkými náklony karoserie s ohledem na danou kategorii vozu.

Při prvním krátkém setkání s novým Transitem Custom převažovaly hlavně pozitivní dojmy. Nejméně příjemným překvapením této novinky byl omezený prostor pro nohy spolujezdců.

Výroba a uvedení na trh

Sériová výroba Transitu Custom byla zahájena v turecké továrně Kocaeli v polovině roku, na trh má novinka dorazit před koncem letošního roku. Ford uvádí, že pro Transit Custom bude platit záruka proti korozi na 12 let a servisní intervaly mají být jednou za 2 roky nebo po 50.000 ujetých kilometrů.

Nový Transit se začne ještě v roce 2012 prodávat v Evropě a pro český trh byla stanovena výchozí cena 497.000 Kč bez DPH za základní provedení.


Ford Tourneo Custom - První jízdní dojmy

Ford Tourneo Custom ještě jako koncept na letošním autosalonu v Ženevě odhalilo jakým směrem zamíří design lehkých užitkových modelů značky Ford. V sériovém provedení se od konceptu prakticky neliší a stejně jako užitkový Transit Custom i tento model bude nabízen s jedním motorem ve třech výkonových verzích a karoserií ve dvou délkách.

Ford Tourneo Custom - Technická data
Motor 2,2 Duratorq TDCi 2,2 Duratorq TDCi 2,2 Duratorq TDCi
Převodovka 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 2198 2198 2198
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 74/3500 92/3500 114/3500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 310/1300 350/1450 385/1600
Max. rychlost [km/h] 157 157 157
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 6,1 6,5
Emise CO2 [g/km] 172 172 172

Ford Tourneo Custom se od Transitu Custom liší provedení zadní části interiéru a mírně odlišným nastavením podvozku. V prostoru pro řidiče a jeho předního spolujezdce se žádné zásadní odlišnosti neodehrávají, ale za první řadou sedadel je vše zcela jinak. Tourneo Custom dává jasně najevo, že jeho zaměření je čistě na přepravu osob, což vedle provedení sedadel potvrzuje i kompletní obložení interiéru plasty včetně zadní výklopné stěny. Prakticky nikde na posádku Tournea Custom nevykukuje odkrytý plech karoserie.

Obě řady zadních sedadel v Tourneu Custom jsou navrženy tak, aby bylo možné sedadla jednoduše přeskládat do mnoha různých konfigurací či je z automobilu zcela vyjmout (ať už jednotlivě, nebo všechna najednou).

Všechny tři řady sedadel jsou děleny v poměru 2:1, sestávají tedy z jednoho dvojsedadla a jednoho sedadla. Každé z nich lze zvlášť sklopit a všechna je možné snadno vyjmout. Sklápěcí mechanismus umožňuje sklopit opěradlo sedadla dopředu do vodorovné polohy, aby posloužilo jako pracovní plocha nebo piknikový stolek, popřípadě překlopit celé složené sedadlo vpřed a získat tak více prostoru například pro zavazadla.

Sedadla ve dvou zadních řadách je možné celkem přestavit do více než 30 různých kombinací, díky čemuž je možné upravit zadní část interiéru tak, aby s ohledem na charakter plánované cesty odpovídala jakékoli kombinaci cestujících a zavazadel.

V rámci výbavy na přání si zákazníci mohou objednat také sedadla s nastavitelným úhlem opěradla, stejně jako loketní opěry pro vnější sedadla druhé řady. Všechna sedadla jsou osazena tříbodovými bezpečnostními pásy.

Sedadla ve všech třech řadách Fordu Tourneo Custom nabízejí příjemně tuhé polstrování sedáků i opěradel. K hlavním přednostem interiéru navíc patří i velmi bohatá nabídka prostoru pro nohy cestujících ve druhé i třetí řadě, což nebývá u vozů této koncepce vždy pravidlem.

Stejně jako Transit Custom nabízí Tourneo Custom své posádce velmi kvalitní odhlučnění celého interiéru a to bez ohledu zda sedíte zcela vepředu nebo až ve třetí řadě. Rozhovor mezi pasažéry sedícími ve druhé a třetí řadě může probíhat bez jakéhokoliv zvyšování hlasu.

Nastavení podvozku je komfortní a pouze při přejezdech příčných nerovností pronikají u plně obsazeného vozu k cestujícím ve třetí řadě mírné rázy od zadní nápravy. Plasty v interiéru přitom ale nevydávají žádné pazvuky, na které je možné narazit v řadě osobních verzí původně užitkových modelů. Na tom má hlavní podíl karoserie, jejíž torzní tuhost se zvýšila oproti předchozí generaci o 37 procent.

Ford Tourneo Custom - Rozměry a hmotnosti
Model Tourneo Custom SWB Tourneo Custom LWB
Celková délka [mm] 4972 5339
Celková výška [mm] 1977 1978
Celková šířka včetně/bez vnějších zpětných zrcátek [mm] 2290/1986 2290/1986
Prostor pro nohy v 1., 2., 3. řadě sedadel [mm] 0/886/996 0/886/996
Šířka v úrovni ramen v 1., 2., 3. řadě sedadel [mm] 1708/1784/1777 1708/1784/1777
Zavazadlový prostor po 1., 2., 3. řadu sedadel do výše oken [l] 3621/2148/922 4146/2674/1447
Zavazadlový prostor po 1., 2., 3. řadu sedadel po strop [l] 5520/3229/1323 6336/4048/2140
Provozní hmotnost [kg] 2141 2165
Užitečné zatížení [kg] 859 835
Brzděný přívěs [kg] 2000 2250
Nebrzděný přívěs [kg] 750 750
Max. zatížení tažného zařízení [kg] 112 112
Max zatížení střechy [kg] 100 100


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
15. 9. 2012 18:42
Re: 6,6 litra
Tomu sa dá veriť. ;-) Tempomat a diaľnica je niečo iné ako priemerka v bežnej prevádzke.
15. 9. 2012 03:40
me to prijde oproti modelu
00 nebo 06 moc forovy, takovy folcvagenovsky. motory TDCi se mi nelibi vubec oproti TDDi. maji maly rozsah otacek, ale to je ale problem vsech CR
Avatar - KubikCv
14. 9. 2012 21:56
Re: 6,6 litra
s boxerem 3.0 HDi (motor Iveco 4válec) 6kvalt , naložený na hranici 3.5t,zaplá klima pod 8litrů,tempomat na 105km/h....
14. 9. 2012 21:26
Re: 6,6 litra
A a a a a vo vo vo vo vo tom ttto je...
14. 9. 2012 19:04
Re: 6,6 litra
my jazdime s Ducatom pod sedem, sice komotne, ale ide to