26.6. 2016 Martin Vaculík

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

 

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových vozech, ale počítá se s ním i do osobních modelů. Dle prvních jízdních dojmů je na co se těšit.

V posledních letech používal Ford dva vznětové motory, jejichž výkony se překrývaly. Agregát 2.0 TDCi v osobních vozech (Focus až Galaxy) pocházel původně od francouzského PSA, Ford si jej výrazně upravil a dlouhá léta sám vyvíjel. Agregát 2.2 TDCi v užitkových modelech Transit a Custom byl z vlastní dílny Fordu. Jmenoval se Puma, a když jej zrovna nezlobilo vstřikování, byl i velmi spolehlivý. Plnil však jen Euro 5.

Vlastně jednoduché železo

Nový diesel má interní název Panther, Ford si jej vyvinul už bez Francouzů a vyrábí jej v britském Dagenhamu. Zajímavá je vnitřní aerodynamika: Ve dvou válcích se vzduch točí doprava a ve dvou doleva. Ke snížení oxidů dusíku samozřejmě musel nastoupit systém AdBlue s katalyzátorem SCR, který je zde velmi slušně dimenzovaný. Spotřeba močoviny je tu vyšší než u osobních aut – běžně kolem dvou litrů na 1000 km, takže na zásobu 21 l transit ujede 10.000 km. Ve výsledku to však vyjde levněji, než kdyby se výrobce snažil oxidy dusíku snížit přímo při spalování třeba značným množstvím recirkulovaných výfukových plynů (EGR) – to by pak vzrostla spotřeba paliva. Motor EcoBlue tak nemá druhý „nízkotlaký“ okruh EGR, ale jen jeden – jako starší diesely. Zato integrovaný v hlavě.

Menší objem nepoznáte

Spotřeba paliva byla velikým překvapením prvních testovacích jízd v okolí Mnichova. Se středně vysokým modelem Transit a nejslabší variantou motoru (77 kW, 360 N.m) se zatížením 600 kg nákladu jsme zkušební okruh objeli za snových 6,5 l/100 km. Pokud tedy palubní počítač nelže. I s nejslabší verzí se dá normálně jezdit, neboť točivý moment má vzhledem k výkonu nečekaný, vlastně jen zanedbatelně nižší proti výkonnějším variantám. Takže kopce táhne srdnatě i s přetěžkými „emisními“ převody. Jen se s charakteristikou, kdy dole to prudce nastoupí, a pak už se nic neděje, moc nedá předjíždět.

Motor 2.0 EcoBlue TDCi
KonstrukceR4, DOHC, 16V
Zdvihový objem (cm3)1996
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 90
Kompresní poměr 16,5 : 1
Olejová náplň (l) 8,3
Servisní interval (km) až 60.000
Výkon (kW/ot.min) 77/3500 96/3500 125/3500
Točivý moment (N.m/ot.min) 360/1375-2000 385/1500-2000 405/1750-2500

Nejsilnější verze si hravě poradí i s velkou zadokolkou. Ani není cítit, že proti staršímu motoru má o dvě deci objemu méně. Turbo schopné snášet až 240.000 otáček má doslova neurvalý nástup již těsně nad volnoběhem, řekněme při nějakých 1200 ot./min. Vzhledem k tomu, že z dvoulitrového objemu doluje 405 N.m nejsilnější verze jen s jedním turbem, překvapí malá prodleva. Proti předchozímu motoru je nový také podstatně tišší. Vnímáte jen torzní kmity, ale neslyšíte žádný charakteristický rachot vznětového spalování.

V příštích letech bude motor EcoBlue vytlačovat původní dvoulitr od Peugeotu i z osobních modelů. Počítá se i s dvojitým přeplňováním a výkonem až 176 kW (240 k). Máme se na co těšit.

Plusy

  • Vysoký točivý moment
  • Vzhledem k jednoduchému přeplňování překvapivě malá prodleva
  • Dobré odhlučnění
  • Robustní a jednoduchá mechanika
  • Snadné doplňování AdBlue vedle nádrže

Minusy

  • Slabší verze jsou jen softwarově oříznuté, nemají menší turbodmychadlo s rychlejší reakcí odspodu
  • Chybí ukazatel stavu AdBlue (zobrazí se až varování 2400 km před vyčerpáním)

Další novinky

Pneumatické odpružení

Zejména majitelé osobních verzí střední dodávky Ford Custom si stěžovali na rány od zadní tuhé nápravy s listovými pery. V dohledné době se proto v příplatkové výbavě objeví pneumatické odpružení, které slibuje nejen vylepšení komfortu odpružení, ale i udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení.

Automatická převodovka

V dodávkových vozech Fordu se po letech opět objeví automatická převodovka. Tentokráte poctivá nešizená planetová s hydrodynamickým měničem. Vyrábí ji sama automobilka a snese točivé momenty až 415 N.m, kombinovaná tak bude moci být i s nejvýkonnější variantou motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest Za vybrzďování auta s malým synem dostal otec podmíněný trest

Za tzv. vybrzďování auta, ve kterém cestovala bývalá…

Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC Tuning dodávky? Žádný problém! Tenhle Ford Transit se inspiroval u speciálů WRC

Britská společnost MS-RT úzce spolupracuje s automobilkou…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani dvě nuly po sobě

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani…

Patrik Rybár si dál drží vynikající formu. Maže jednoho soupeře za druhým. A že se přesekla jeho série…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…