reklama


26.6. 2016 Martin Vaculík

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

 

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových vozech, ale počítá se s ním i do osobních modelů. Dle prvních jízdních dojmů je na co se těšit.

V posledních letech používal Ford dva vznětové motory, jejichž výkony se překrývaly. Agregát 2.0 TDCi v osobních vozech (Focus až Galaxy) pocházel původně od francouzského PSA, Ford si jej výrazně upravil a dlouhá léta sám vyvíjel. Agregát 2.2 TDCi v užitkových modelech Transit a Custom byl z vlastní dílny Fordu. Jmenoval se Puma, a když jej zrovna nezlobilo vstřikování, byl i velmi spolehlivý. Plnil však jen Euro 5.

Vlastně jednoduché železo

Nový diesel má interní název Panther, Ford si jej vyvinul už bez Francouzů a vyrábí jej v britském Dagenhamu. Zajímavá je vnitřní aerodynamika: Ve dvou válcích se vzduch točí doprava a ve dvou doleva. Ke snížení oxidů dusíku samozřejmě musel nastoupit systém AdBlue s katalyzátorem SCR, který je zde velmi slušně dimenzovaný. Spotřeba močoviny je tu vyšší než u osobních aut – běžně kolem dvou litrů na 1000 km, takže na zásobu 21 l transit ujede 10.000 km. Ve výsledku to však vyjde levněji, než kdyby se výrobce snažil oxidy dusíku snížit přímo při spalování třeba značným množstvím recirkulovaných výfukových plynů (EGR) – to by pak vzrostla spotřeba paliva. Motor EcoBlue tak nemá druhý „nízkotlaký“ okruh EGR, ale jen jeden – jako starší diesely. Zato integrovaný v hlavě.

Menší objem nepoznáte

Spotřeba paliva byla velikým překvapením prvních testovacích jízd v okolí Mnichova. Se středně vysokým modelem Transit a nejslabší variantou motoru (77 kW, 360 N.m) se zatížením 600 kg nákladu jsme zkušební okruh objeli za snových 6,5 l/100 km. Pokud tedy palubní počítač nelže. I s nejslabší verzí se dá normálně jezdit, neboť točivý moment má vzhledem k výkonu nečekaný, vlastně jen zanedbatelně nižší proti výkonnějším variantám. Takže kopce táhne srdnatě i s přetěžkými „emisními“ převody. Jen se s charakteristikou, kdy dole to prudce nastoupí, a pak už se nic neděje, moc nedá předjíždět.

Motor 2.0 EcoBlue TDCi
KonstrukceR4, DOHC, 16V
Zdvihový objem (cm3)1996
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 90
Kompresní poměr 16,5 : 1
Olejová náplň (l) 8,3
Servisní interval (km) až 60.000
Výkon (kW/ot.min) 77/3500 96/3500 125/3500
Točivý moment (N.m/ot.min) 360/1375-2000 385/1500-2000 405/1750-2500

Nejsilnější verze si hravě poradí i s velkou zadokolkou. Ani není cítit, že proti staršímu motoru má o dvě deci objemu méně. Turbo schopné snášet až 240.000 otáček má doslova neurvalý nástup již těsně nad volnoběhem, řekněme při nějakých 1200 ot./min. Vzhledem k tomu, že z dvoulitrového objemu doluje 405 N.m nejsilnější verze jen s jedním turbem, překvapí malá prodleva. Proti předchozímu motoru je nový také podstatně tišší. Vnímáte jen torzní kmity, ale neslyšíte žádný charakteristický rachot vznětového spalování.

V příštích letech bude motor EcoBlue vytlačovat původní dvoulitr od Peugeotu i z osobních modelů. Počítá se i s dvojitým přeplňováním a výkonem až 176 kW (240 k). Máme se na co těšit.

Plusy

  • Vysoký točivý moment
  • Vzhledem k jednoduchému přeplňování překvapivě malá prodleva
  • Dobré odhlučnění
  • Robustní a jednoduchá mechanika
  • Snadné doplňování AdBlue vedle nádrže

Minusy

  • Slabší verze jsou jen softwarově oříznuté, nemají menší turbodmychadlo s rychlejší reakcí odspodu
  • Chybí ukazatel stavu AdBlue (zobrazí se až varování 2400 km před vyčerpáním)

Další novinky

Pneumatické odpružení

Zejména majitelé osobních verzí střední dodávky Ford Custom si stěžovali na rány od zadní tuhé nápravy s listovými pery. V dohledné době se proto v příplatkové výbavě objeví pneumatické odpružení, které slibuje nejen vylepšení komfortu odpružení, ale i udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení.

Automatická převodovka

V dodávkových vozech Fordu se po letech opět objeví automatická převodovka. Tentokráte poctivá nešizená planetová s hydrodynamickým měničem. Vyrábí ji sama automobilka a snese točivé momenty až 415 N.m, kombinovaná tak bude moci být i s nejvýkonnější variantou motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist Fordy Transit a Transit Custom chrání chodce. Dostaly systém Pre-Collision Assist

Systémy automatického brzdění jsou v osobních autech už…

Ford a pilotní program dopravy Dynamic Shuttle. Konec taxíků? Ford a pilotní program dopravy Dynamic Shuttle. Konec taxíků?

Automobilka Ford v rámci svého plánu Smart Mobility…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama