26.6. 2016 Martin Vaculík

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

 

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových vozech, ale počítá se s ním i do osobních modelů. Dle prvních jízdních dojmů je na co se těšit.

V posledních letech používal Ford dva vznětové motory, jejichž výkony se překrývaly. Agregát 2.0 TDCi v osobních vozech (Focus až Galaxy) pocházel původně od francouzského PSA, Ford si jej výrazně upravil a dlouhá léta sám vyvíjel. Agregát 2.2 TDCi v užitkových modelech Transit a Custom byl z vlastní dílny Fordu. Jmenoval se Puma, a když jej zrovna nezlobilo vstřikování, byl i velmi spolehlivý. Plnil však jen Euro 5.

Vlastně jednoduché železo

Nový diesel má interní název Panther, Ford si jej vyvinul už bez Francouzů a vyrábí jej v britském Dagenhamu. Zajímavá je vnitřní aerodynamika: Ve dvou válcích se vzduch točí doprava a ve dvou doleva. Ke snížení oxidů dusíku samozřejmě musel nastoupit systém AdBlue s katalyzátorem SCR, který je zde velmi slušně dimenzovaný. Spotřeba močoviny je tu vyšší než u osobních aut – běžně kolem dvou litrů na 1000 km, takže na zásobu 21 l transit ujede 10.000 km. Ve výsledku to však vyjde levněji, než kdyby se výrobce snažil oxidy dusíku snížit přímo při spalování třeba značným množstvím recirkulovaných výfukových plynů (EGR) – to by pak vzrostla spotřeba paliva. Motor EcoBlue tak nemá druhý „nízkotlaký“ okruh EGR, ale jen jeden – jako starší diesely. Zato integrovaný v hlavě.

Menší objem nepoznáte

Spotřeba paliva byla velikým překvapením prvních testovacích jízd v okolí Mnichova. Se středně vysokým modelem Transit a nejslabší variantou motoru (77 kW, 360 N.m) se zatížením 600 kg nákladu jsme zkušební okruh objeli za snových 6,5 l/100 km. Pokud tedy palubní počítač nelže. I s nejslabší verzí se dá normálně jezdit, neboť točivý moment má vzhledem k výkonu nečekaný, vlastně jen zanedbatelně nižší proti výkonnějším variantám. Takže kopce táhne srdnatě i s přetěžkými „emisními“ převody. Jen se s charakteristikou, kdy dole to prudce nastoupí, a pak už se nic neděje, moc nedá předjíždět.

Motor 2.0 EcoBlue TDCi
KonstrukceR4, DOHC, 16V
Zdvihový objem (cm3)1996
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 90
Kompresní poměr 16,5 : 1
Olejová náplň (l) 8,3
Servisní interval (km) až 60.000
Výkon (kW/ot.min) 77/3500 96/3500 125/3500
Točivý moment (N.m/ot.min) 360/1375-2000 385/1500-2000 405/1750-2500

Nejsilnější verze si hravě poradí i s velkou zadokolkou. Ani není cítit, že proti staršímu motoru má o dvě deci objemu méně. Turbo schopné snášet až 240.000 otáček má doslova neurvalý nástup již těsně nad volnoběhem, řekněme při nějakých 1200 ot./min. Vzhledem k tomu, že z dvoulitrového objemu doluje 405 N.m nejsilnější verze jen s jedním turbem, překvapí malá prodleva. Proti předchozímu motoru je nový také podstatně tišší. Vnímáte jen torzní kmity, ale neslyšíte žádný charakteristický rachot vznětového spalování.

V příštích letech bude motor EcoBlue vytlačovat původní dvoulitr od Peugeotu i z osobních modelů. Počítá se i s dvojitým přeplňováním a výkonem až 176 kW (240 k). Máme se na co těšit.

Plusy

  • Vysoký točivý moment
  • Vzhledem k jednoduchému přeplňování překvapivě malá prodleva
  • Dobré odhlučnění
  • Robustní a jednoduchá mechanika
  • Snadné doplňování AdBlue vedle nádrže

Minusy

  • Slabší verze jsou jen softwarově oříznuté, nemají menší turbodmychadlo s rychlejší reakcí odspodu
  • Chybí ukazatel stavu AdBlue (zobrazí se až varování 2400 km před vyčerpáním)

Další novinky

Pneumatické odpružení

Zejména majitelé osobních verzí střední dodávky Ford Custom si stěžovali na rány od zadní tuhé nápravy s listovými pery. V dohledné době se proto v příplatkové výbavě objeví pneumatické odpružení, které slibuje nejen vylepšení komfortu odpružení, ale i udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení.

Automatická převodovka

V dodávkových vozech Fordu se po letech opět objeví automatická převodovka. Tentokráte poctivá nešizená planetová s hydrodynamickým měničem. Vyrábí ji sama automobilka a snese točivé momenty až 415 N.m, kombinovaná tak bude moci být i s nejvýkonnější variantou motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia

Po úniku prvních snímků představilo BMW v Pekingu nový…

 



Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace? Ford Transit a Tourneo Custom 2018: Co přinesla modernizace?

Ford inovoval svoji druhou největší řadu užitkových…

Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě Ford Transit Custom se představuje v omlazené podobě

Ford Transit Custom zamíří v příštím roce na evropský trh…

 



 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Včera

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě ženy skončily na JIPce

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě…

Zemřel jeden z lidí, kteří byli ve čtvrtek vážně zraněni při úniku jedovatého fenolu v děčínské chemičce. Řekl…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a hraj o 140 tisíc

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a…

Hokejové mistrovství světa se blíží. O cenný kov bude bojovat hned několik favoritů včetně Česka. I ty díky…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…