26.6. 2016 Martin Vaculík

Ford Transit EcoBlue: Místo pumy přichází panter

 

Nový diesel značky Ford přijíždí nejdříve v užitkových vozech, ale počítá se s ním i do osobních modelů. Dle prvních jízdních dojmů je na co se těšit.

V posledních letech používal Ford dva vznětové motory, jejichž výkony se překrývaly. Agregát 2.0 TDCi v osobních vozech (Focus až Galaxy) pocházel původně od francouzského PSA, Ford si jej výrazně upravil a dlouhá léta sám vyvíjel. Agregát 2.2 TDCi v užitkových modelech Transit a Custom byl z vlastní dílny Fordu. Jmenoval se Puma, a když jej zrovna nezlobilo vstřikování, byl i velmi spolehlivý. Plnil však jen Euro 5.

Vlastně jednoduché železo

Nový diesel má interní název Panther, Ford si jej vyvinul už bez Francouzů a vyrábí jej v britském Dagenhamu. Zajímavá je vnitřní aerodynamika: Ve dvou válcích se vzduch točí doprava a ve dvou doleva. Ke snížení oxidů dusíku samozřejmě musel nastoupit systém AdBlue s katalyzátorem SCR, který je zde velmi slušně dimenzovaný. Spotřeba močoviny je tu vyšší než u osobních aut – běžně kolem dvou litrů na 1000 km, takže na zásobu 21 l transit ujede 10.000 km. Ve výsledku to však vyjde levněji, než kdyby se výrobce snažil oxidy dusíku snížit přímo při spalování třeba značným množstvím recirkulovaných výfukových plynů (EGR) – to by pak vzrostla spotřeba paliva. Motor EcoBlue tak nemá druhý „nízkotlaký“ okruh EGR, ale jen jeden – jako starší diesely. Zato integrovaný v hlavě.

Menší objem nepoznáte

Spotřeba paliva byla velikým překvapením prvních testovacích jízd v okolí Mnichova. Se středně vysokým modelem Transit a nejslabší variantou motoru (77 kW, 360 N.m) se zatížením 600 kg nákladu jsme zkušební okruh objeli za snových 6,5 l/100 km. Pokud tedy palubní počítač nelže. I s nejslabší verzí se dá normálně jezdit, neboť točivý moment má vzhledem k výkonu nečekaný, vlastně jen zanedbatelně nižší proti výkonnějším variantám. Takže kopce táhne srdnatě i s přetěžkými „emisními“ převody. Jen se s charakteristikou, kdy dole to prudce nastoupí, a pak už se nic neděje, moc nedá předjíždět.

Motor 2.0 EcoBlue TDCi
KonstrukceR4, DOHC, 16V
Zdvihový objem (cm3)1996
Vrtání x zdvih (mm) 84 x 90
Kompresní poměr 16,5 : 1
Olejová náplň (l) 8,3
Servisní interval (km) až 60.000
Výkon (kW/ot.min) 77/3500 96/3500 125/3500
Točivý moment (N.m/ot.min) 360/1375-2000 385/1500-2000 405/1750-2500

Nejsilnější verze si hravě poradí i s velkou zadokolkou. Ani není cítit, že proti staršímu motoru má o dvě deci objemu méně. Turbo schopné snášet až 240.000 otáček má doslova neurvalý nástup již těsně nad volnoběhem, řekněme při nějakých 1200 ot./min. Vzhledem k tomu, že z dvoulitrového objemu doluje 405 N.m nejsilnější verze jen s jedním turbem, překvapí malá prodleva. Proti předchozímu motoru je nový také podstatně tišší. Vnímáte jen torzní kmity, ale neslyšíte žádný charakteristický rachot vznětového spalování.

V příštích letech bude motor EcoBlue vytlačovat původní dvoulitr od Peugeotu i z osobních modelů. Počítá se i s dvojitým přeplňováním a výkonem až 176 kW (240 k). Máme se na co těšit.

Plusy

  • Vysoký točivý moment
  • Vzhledem k jednoduchému přeplňování překvapivě malá prodleva
  • Dobré odhlučnění
  • Robustní a jednoduchá mechanika
  • Snadné doplňování AdBlue vedle nádrže

Minusy

  • Slabší verze jsou jen softwarově oříznuté, nemají menší turbodmychadlo s rychlejší reakcí odspodu
  • Chybí ukazatel stavu AdBlue (zobrazí se až varování 2400 km před vyčerpáním)

Další novinky

Pneumatické odpružení

Zejména majitelé osobních verzí střední dodávky Ford Custom si stěžovali na rány od zadní tuhé nápravy s listovými pery. V dohledné době se proto v příplatkové výbavě objeví pneumatické odpružení, které slibuje nejen vylepšení komfortu odpružení, ale i udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení.

Automatická převodovka

V dodávkových vozech Fordu se po letech opět objeví automatická převodovka. Tentokráte poctivá nešizená planetová s hydrodynamickým měničem. Vyrábí ji sama automobilka a snese točivé momenty až 415 N.m, kombinovaná tak bude moci být i s nejvýkonnější variantou motoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Cizinci ze zachytného zařízení v Balkové v Plzeňském…

V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška Ford Transit Custom Plug-In: Provozní zkouška

Ford dodá pro londýnskou dopravu dvacet Transitů Custom v…

Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý? Video: Proč je tenhle letitý Ford Transit tak rychlý?

Ford Transit je užitková legenda, která je na trhu přes…

 



 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou přátelé či milenci

Táborský o své manželce: Dlouho nevěděl, zda jsou…

Miroslav Táborský (57) příští rok oslaví se svou ženou Kateřinou stříbrnou svatbu. Herec si přitom nevzpomíná na…

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

 

iSport.cz

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni prodloužil smlouvu

Vůch je na testech v Kazachstánu. Pilař v Plzni…

Viktoria Plzeň potvrdila, že v klubu nebudou pokračovat záložníci Egon Vůch a Jakub Hromada. První jmenovaný,…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…