Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

 
 

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D. Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru...

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D.

Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru vzdoruje dosud, Honda to vzdala již před lety a do nabídky zařadila jednotky od tehdy spřízněné automobilky Rover. Agregáty pro Accord a Civic však nebyly zrovna hi-tech tehdejší doby, takže prodeje vázly a japonská automobilka se s nimi potichu rozloučila. V současnosti jsou opět tlaky na "naftu" značné a Hondě stále chyběl vlastní vývoj vznětových motorů, proto využila k získání tolik žádaného turbodieselu své styky s koncernem GM. Tomu Honda dodává již pár let vidlicové šestiválce, takže od GM na oplátku požadovala dodávky turbodieselu 1,7 l od Isuzu (tato jednotka je v Evropě známá z Opelu Astra). Tentokrát však Japonci neponechali nic náhodě a jednotku se značně podprůměrnými parametry důkladně přepracovali. O rozsahu změn se zmiňovat nebudeme, už jsme to udělali dříve, raději se věnujme výsledku modifikací.

Honda Civic 5D je vám již velmi dobře známa z minulých testů (test třídveřové verze s motorem 1,6 je zde, proto se jí samotné budeme věnovat jen velmi stručně. Námi testovaný vůz byl však ještě předchozího modelového ročníku, od roku 2003 byly provedeny v rámci faceliftu jisté modifikace, na které bychom také rádi upozornili. Pětidveřový hatchback je asi největším "úletem" v historii této modelové řady, neboť již tradiční sportovní tvary tentokráte vystřídala rodinná koncepce s vyšší stavbou karoserie, která sice jistý dynamický švih má, ale o sportovním pojetí nemůže být řeč. Díky tomu se však stal Civic na zadních sedadlech s přehledem nejprostornějším automobilem nižší střední třídy a konkurenci válcuje i rovnou podlahou bez středového tunelu a solidní velikostí zavazadlového prostoru (370 l). Nezvyklá je i nabídka prostoru vpředu, kde díky umístění řadicí páky na výběžku středového panelu najdeme mezi sedadly volné místo. To ovšem také není zrovna praktické, proto se již do civiků modelového roku 2003 dodává odkládací schránka, převzatá z verze 3D. Volant testovaného vozu byl poněkud velkého průměru a tenkého věnce, u modelového ročníku 2003 však již najdete menší a silnější z modelu 3D. Přední sedadla poskytují dobrou oporu těla v zatáčkách a mají dobrou délku sedáku o opěradla, i ta jsou však od letoška nová, s ještě výraznějším bočním vedením (ovšem menším než u 3D) a příjemnějším potahem. Přístrojová deska je sice zhotovena z tvrdých černých plastů, dílenské zpracování je však velmi dobré. Testovaná verze LS je vybavena autorádiem, od roku 2003 v něm však byly kazety vystřídány CD přehrávačem. Velkým plusem vozu je umístění řadicí páky v bezprostřední blízkosti volantu, což urychluje řazení.

A jak je na tom pohonná jednotka Při běhu naprázdno jsou v interiéru cítit vibrace, což je neduh, který je již u většiny konkurenčních turbodieselů výrazněji potlačen. Také při jízdě je motor o něco hlučnější a více duní, než je v této kategorii obvyklé. Toto chování je překvapivé, neboť spřízněná jednotka u Opelu Astra se chová kultivovaněji. Kladné body však motor 1.7 s označením CTDi (Common Rail Turbo Diesel) sbírá za dynamiku. Svým výkonem 74 kW při 4400 ot/min a točivým momentem 220 N. m při 1800 ot/min zdatně konkuruje celému zástupu konkurentů s motory o 0,2 až 0,3 l větším objemem a zdaleka nejde jen o papírové hodnoty. Od 1900 ot/min motor výrazněji ožívá, ale na rozdíl od konkurence se vzrůstajícími otáčkami nevadne, ale ochotně se vytáčí až do 4500 ot/min. Prostě Honda... Překvapí i solidní pružnost motoru, i když vyšší otáčky mu "chutnají" lépe, což má za důsledek zvýšenou hladinu hluku v kabině. Dynamika ale není jediný trumf této sedmnáctistovky. Zatímco kultivovanost po astře nezdědila, úspornost ano. Během testu, který se díky charakteristice jednotky rozhodně nedá řadit k těm ekonomicky pojatým, jsme spálili v průměru 5,4 l nafty, dá se tedy předpokládat, že údaj výrobce o možnosti jízdy v mimoměstském cyklu za 4,4 l rozhodně nebude nadnesený.

A jak se chová Civic CTDi při jízdě? Vůz si ponechal velmi dobré jízdní vlastnosti zážehových verzí, a i když už jej někteří konkurenti předběhli, stále je lze hodnotit velmi vysoko, přestože výsledný dojem kazí velké náklony karoserie v zatáčkách. Chování lze hodnotit jako neutrální, při extrémním zacházení se zdá být trochu nervózní jeho záď. Při prudkém zatočení docházelo u testovaného modelu k náhlému "ztuhnutí" účinku elektrického posilovače, který jako by "nestíhal" reagovat na pokyny. Ve srovnání se zážehovými jednotkami jsme zaznamenali méně přesný chod řadicí páky pětistupňové převodovky. Ústrojí od firmy Fujisawa prostě není Honda...

Takže podtrženo, sečteno - turbodiesel Opel/Isuzu/Honda pod kapotou civiku nepatří k nejkultivovanějším, ale vynahrazuje si to nízkou spotřebou a dobrou dynamikou. Pokud patříte k náruživým polykačům kilometrů, mohl by vás CTDi zaujmout, i proto, že je pouze o 20 tisíc korun dražší, než verze se zážehovým motorem 1,6 l/81 kW. Ale Hondám prostě jde benzín lépe k pleti, takže CTDi rozhodně nebude prodejním šlágrem už proto, že si specifičtí klienti této značky na vůni benzinu už příliš zvykli. Možná však Civic přetáhne nějakého naftymilovného zákazníka konkurence...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 539 000 Kč Cena v testované výbavě: 539 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů, přední bezpečnostní opěrky hlavy, zadní bezpečnostní opěrky hlavy (vnější sedadla), kotoučové brzdy, posilovač řízení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třetí brzdové světlo, stěrač zadního okna, centrální zamykání, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, elektricky ovládaný posuv bočních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné opěradlo zadního sedadla, dělené v poměru 3: 2, systém uchycení dětské sedačky ISOFIX, středová konzole, klimatizace (A/C), pylový mikrofiltr, nárazník v barvě vozu, vnější zrcátka v barvě vozu, ochranná lišta dveří v barvě karoserie, autorádio s přehrávačem CD, zabudované reproduktory (počet) 4, vestavěná anténa, digitální hodiny zabudované v rádiu

Výbava testovaného vozu:základní

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 732
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 401
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4285
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

Honda vždy vyráběla sportovně laděná a spolehlivá auta.…

Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti

Organizace Warranty Direct sestavila žebříček deseti…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…