Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

 
 
29.1. 2003

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D. Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru...

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D.

Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru vzdoruje dosud, Honda to vzdala již před lety a do nabídky zařadila jednotky od tehdy spřízněné automobilky Rover. Agregáty pro Accord a Civic však nebyly zrovna hi-tech tehdejší doby, takže prodeje vázly a japonská automobilka se s nimi potichu rozloučila. V současnosti jsou opět tlaky na "naftu" značné a Hondě stále chyběl vlastní vývoj vznětových motorů, proto využila k získání tolik žádaného turbodieselu své styky s koncernem GM. Tomu Honda dodává již pár let vidlicové šestiválce, takže od GM na oplátku požadovala dodávky turbodieselu 1,7 l od Isuzu (tato jednotka je v Evropě známá z Opelu Astra). Tentokrát však Japonci neponechali nic náhodě a jednotku se značně podprůměrnými parametry důkladně přepracovali. O rozsahu změn se zmiňovat nebudeme, už jsme to udělali dříve, raději se věnujme výsledku modifikací.

Honda Civic 5D je vám již velmi dobře známa z minulých testů (test třídveřové verze s motorem 1,6 je zde, proto se jí samotné budeme věnovat jen velmi stručně. Námi testovaný vůz byl však ještě předchozího modelového ročníku, od roku 2003 byly provedeny v rámci faceliftu jisté modifikace, na které bychom také rádi upozornili. Pětidveřový hatchback je asi největším "úletem" v historii této modelové řady, neboť již tradiční sportovní tvary tentokráte vystřídala rodinná koncepce s vyšší stavbou karoserie, která sice jistý dynamický švih má, ale o sportovním pojetí nemůže být řeč. Díky tomu se však stal Civic na zadních sedadlech s přehledem nejprostornějším automobilem nižší střední třídy a konkurenci válcuje i rovnou podlahou bez středového tunelu a solidní velikostí zavazadlového prostoru (370 l). Nezvyklá je i nabídka prostoru vpředu, kde díky umístění řadicí páky na výběžku středového panelu najdeme mezi sedadly volné místo. To ovšem také není zrovna praktické, proto se již do civiků modelového roku 2003 dodává odkládací schránka, převzatá z verze 3D. Volant testovaného vozu byl poněkud velkého průměru a tenkého věnce, u modelového ročníku 2003 však již najdete menší a silnější z modelu 3D. Přední sedadla poskytují dobrou oporu těla v zatáčkách a mají dobrou délku sedáku o opěradla, i ta jsou však od letoška nová, s ještě výraznějším bočním vedením (ovšem menším než u 3D) a příjemnějším potahem. Přístrojová deska je sice zhotovena z tvrdých černých plastů, dílenské zpracování je však velmi dobré. Testovaná verze LS je vybavena autorádiem, od roku 2003 v něm však byly kazety vystřídány CD přehrávačem. Velkým plusem vozu je umístění řadicí páky v bezprostřední blízkosti volantu, což urychluje řazení.

A jak je na tom pohonná jednotka Při běhu naprázdno jsou v interiéru cítit vibrace, což je neduh, který je již u většiny konkurenčních turbodieselů výrazněji potlačen. Také při jízdě je motor o něco hlučnější a více duní, než je v této kategorii obvyklé. Toto chování je překvapivé, neboť spřízněná jednotka u Opelu Astra se chová kultivovaněji. Kladné body však motor 1.7 s označením CTDi (Common Rail Turbo Diesel) sbírá za dynamiku. Svým výkonem 74 kW při 4400 ot/min a točivým momentem 220 N. m při 1800 ot/min zdatně konkuruje celému zástupu konkurentů s motory o 0,2 až 0,3 l větším objemem a zdaleka nejde jen o papírové hodnoty. Od 1900 ot/min motor výrazněji ožívá, ale na rozdíl od konkurence se vzrůstajícími otáčkami nevadne, ale ochotně se vytáčí až do 4500 ot/min. Prostě Honda... Překvapí i solidní pružnost motoru, i když vyšší otáčky mu "chutnají" lépe, což má za důsledek zvýšenou hladinu hluku v kabině. Dynamika ale není jediný trumf této sedmnáctistovky. Zatímco kultivovanost po astře nezdědila, úspornost ano. Během testu, který se díky charakteristice jednotky rozhodně nedá řadit k těm ekonomicky pojatým, jsme spálili v průměru 5,4 l nafty, dá se tedy předpokládat, že údaj výrobce o možnosti jízdy v mimoměstském cyklu za 4,4 l rozhodně nebude nadnesený.

A jak se chová Civic CTDi při jízdě? Vůz si ponechal velmi dobré jízdní vlastnosti zážehových verzí, a i když už jej někteří konkurenti předběhli, stále je lze hodnotit velmi vysoko, přestože výsledný dojem kazí velké náklony karoserie v zatáčkách. Chování lze hodnotit jako neutrální, při extrémním zacházení se zdá být trochu nervózní jeho záď. Při prudkém zatočení docházelo u testovaného modelu k náhlému "ztuhnutí" účinku elektrického posilovače, který jako by "nestíhal" reagovat na pokyny. Ve srovnání se zážehovými jednotkami jsme zaznamenali méně přesný chod řadicí páky pětistupňové převodovky. Ústrojí od firmy Fujisawa prostě není Honda...

Takže podtrženo, sečteno - turbodiesel Opel/Isuzu/Honda pod kapotou civiku nepatří k nejkultivovanějším, ale vynahrazuje si to nízkou spotřebou a dobrou dynamikou. Pokud patříte k náruživým polykačům kilometrů, mohl by vás CTDi zaujmout, i proto, že je pouze o 20 tisíc korun dražší, než verze se zážehovým motorem 1,6 l/81 kW. Ale Hondám prostě jde benzín lépe k pleti, takže CTDi rozhodně nebude prodejním šlágrem už proto, že si specifičtí klienti této značky na vůni benzinu už příliš zvykli. Možná však Civic přetáhne nějakého naftymilovného zákazníka konkurence...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 539 000 Kč Cena v testované výbavě: 539 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů, přední bezpečnostní opěrky hlavy, zadní bezpečnostní opěrky hlavy (vnější sedadla), kotoučové brzdy, posilovač řízení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třetí brzdové světlo, stěrač zadního okna, centrální zamykání, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, elektricky ovládaný posuv bočních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné opěradlo zadního sedadla, dělené v poměru 3: 2, systém uchycení dětské sedačky ISOFIX, středová konzole, klimatizace (A/C), pylový mikrofiltr, nárazník v barvě vozu, vnější zrcátka v barvě vozu, ochranná lišta dveří v barvě karoserie, autorádio s přehrávačem CD, zabudované reproduktory (počet) 4, vestavěná anténa, digitální hodiny zabudované v rádiu

Výbava testovaného vozu:základní

Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš

Šance neúspěšného prezidentského kandidáta Pavla Fischera…

Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše…

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Celý život věnoval technologiím, především robotům s…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 732
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 401
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4285
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

Honda vždy vyráběla sportovně laděná a spolehlivá auta.…

Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti

Organizace Warranty Direct sestavila žebříček deseti…

 



 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Dnes 19:10

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho, Ramos žádá vysvětlení

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho,…

Nezaskočil tím jen fanoušky, ale i své nejbližší. Prohlášení Cristiana Ronalda po třetím triumfu v Lize mistrů…

 

Reflex.cz

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…