Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty

 
 
29.1. 2003

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D. Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru...

Pod kapotu Hondy Civic se opět vrátil naftový motor a opět není od Hondy. Jak se povedl tento, jsme zjišťovali u modelu 5D.

Jen málo automobilek odolávalo až donedávna tlaku spotřebitelů, toužících po vznětových motorech. Zatímco Subaru vzdoruje dosud, Honda to vzdala již před lety a do nabídky zařadila jednotky od tehdy spřízněné automobilky Rover. Agregáty pro Accord a Civic však nebyly zrovna hi-tech tehdejší doby, takže prodeje vázly a japonská automobilka se s nimi potichu rozloučila. V současnosti jsou opět tlaky na "naftu" značné a Hondě stále chyběl vlastní vývoj vznětových motorů, proto využila k získání tolik žádaného turbodieselu své styky s koncernem GM. Tomu Honda dodává již pár let vidlicové šestiválce, takže od GM na oplátku požadovala dodávky turbodieselu 1,7 l od Isuzu (tato jednotka je v Evropě známá z Opelu Astra). Tentokrát však Japonci neponechali nic náhodě a jednotku se značně podprůměrnými parametry důkladně přepracovali. O rozsahu změn se zmiňovat nebudeme, už jsme to udělali dříve, raději se věnujme výsledku modifikací.

Honda Civic 5D je vám již velmi dobře známa z minulých testů (test třídveřové verze s motorem 1,6 je zde, proto se jí samotné budeme věnovat jen velmi stručně. Námi testovaný vůz byl však ještě předchozího modelového ročníku, od roku 2003 byly provedeny v rámci faceliftu jisté modifikace, na které bychom také rádi upozornili. Pětidveřový hatchback je asi největším "úletem" v historii této modelové řady, neboť již tradiční sportovní tvary tentokráte vystřídala rodinná koncepce s vyšší stavbou karoserie, která sice jistý dynamický švih má, ale o sportovním pojetí nemůže být řeč. Díky tomu se však stal Civic na zadních sedadlech s přehledem nejprostornějším automobilem nižší střední třídy a konkurenci válcuje i rovnou podlahou bez středového tunelu a solidní velikostí zavazadlového prostoru (370 l). Nezvyklá je i nabídka prostoru vpředu, kde díky umístění řadicí páky na výběžku středového panelu najdeme mezi sedadly volné místo. To ovšem také není zrovna praktické, proto se již do civiků modelového roku 2003 dodává odkládací schránka, převzatá z verze 3D. Volant testovaného vozu byl poněkud velkého průměru a tenkého věnce, u modelového ročníku 2003 však již najdete menší a silnější z modelu 3D. Přední sedadla poskytují dobrou oporu těla v zatáčkách a mají dobrou délku sedáku o opěradla, i ta jsou však od letoška nová, s ještě výraznějším bočním vedením (ovšem menším než u 3D) a příjemnějším potahem. Přístrojová deska je sice zhotovena z tvrdých černých plastů, dílenské zpracování je však velmi dobré. Testovaná verze LS je vybavena autorádiem, od roku 2003 v něm však byly kazety vystřídány CD přehrávačem. Velkým plusem vozu je umístění řadicí páky v bezprostřední blízkosti volantu, což urychluje řazení.

A jak je na tom pohonná jednotka Při běhu naprázdno jsou v interiéru cítit vibrace, což je neduh, který je již u většiny konkurenčních turbodieselů výrazněji potlačen. Také při jízdě je motor o něco hlučnější a více duní, než je v této kategorii obvyklé. Toto chování je překvapivé, neboť spřízněná jednotka u Opelu Astra se chová kultivovaněji. Kladné body však motor 1.7 s označením CTDi (Common Rail Turbo Diesel) sbírá za dynamiku. Svým výkonem 74 kW při 4400 ot/min a točivým momentem 220 N. m při 1800 ot/min zdatně konkuruje celému zástupu konkurentů s motory o 0,2 až 0,3 l větším objemem a zdaleka nejde jen o papírové hodnoty. Od 1900 ot/min motor výrazněji ožívá, ale na rozdíl od konkurence se vzrůstajícími otáčkami nevadne, ale ochotně se vytáčí až do 4500 ot/min. Prostě Honda... Překvapí i solidní pružnost motoru, i když vyšší otáčky mu "chutnají" lépe, což má za důsledek zvýšenou hladinu hluku v kabině. Dynamika ale není jediný trumf této sedmnáctistovky. Zatímco kultivovanost po astře nezdědila, úspornost ano. Během testu, který se díky charakteristice jednotky rozhodně nedá řadit k těm ekonomicky pojatým, jsme spálili v průměru 5,4 l nafty, dá se tedy předpokládat, že údaj výrobce o možnosti jízdy v mimoměstském cyklu za 4,4 l rozhodně nebude nadnesený.

A jak se chová Civic CTDi při jízdě? Vůz si ponechal velmi dobré jízdní vlastnosti zážehových verzí, a i když už jej někteří konkurenti předběhli, stále je lze hodnotit velmi vysoko, přestože výsledný dojem kazí velké náklony karoserie v zatáčkách. Chování lze hodnotit jako neutrální, při extrémním zacházení se zdá být trochu nervózní jeho záď. Při prudkém zatočení docházelo u testovaného modelu k náhlému "ztuhnutí" účinku elektrického posilovače, který jako by "nestíhal" reagovat na pokyny. Ve srovnání se zážehovými jednotkami jsme zaznamenali méně přesný chod řadicí páky pětistupňové převodovky. Ústrojí od firmy Fujisawa prostě není Honda...

Takže podtrženo, sečteno - turbodiesel Opel/Isuzu/Honda pod kapotou civiku nepatří k nejkultivovanějším, ale vynahrazuje si to nízkou spotřebou a dobrou dynamikou. Pokud patříte k náruživým polykačům kilometrů, mohl by vás CTDi zaujmout, i proto, že je pouze o 20 tisíc korun dražší, než verze se zážehovým motorem 1,6 l/81 kW. Ale Hondám prostě jde benzín lépe k pleti, takže CTDi rozhodně nebude prodejním šlágrem už proto, že si specifičtí klienti této značky na vůni benzinu už příliš zvykli. Možná však Civic přetáhne nějakého naftymilovného zákazníka konkurence...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 539 000 Kč Cena v testované výbavě: 539 000 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy na předních sedadlech, předpínače bezpečnostních pásů, přední bezpečnostní opěrky hlavy, zadní bezpečnostní opěrky hlavy (vnější sedadla), kotoučové brzdy, posilovač řízení, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třetí brzdové světlo, stěrač zadního okna, centrální zamykání, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, elektricky ovládaný posuv bočních oken, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné opěradlo zadního sedadla, dělené v poměru 3: 2, systém uchycení dětské sedačky ISOFIX, středová konzole, klimatizace (A/C), pylový mikrofiltr, nárazník v barvě vozu, vnější zrcátka v barvě vozu, ochranná lišta dveří v barvě karoserie, autorádio s přehrávačem CD, zabudované reproduktory (počet) 4, vestavěná anténa, digitální hodiny zabudované v rádiu

Výbava testovaného vozu:základní

Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum

Bez pravidelného příjmu ze zaměstnanců vystačí nejdéle…

Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu

Až do podzimu bude dopravu v Praze komplikovat řada…

Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí

Británii loni navštívilo rekordních 39,2 milionu turistů…

Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj

Osud zákona o všelidovém hlasování, který stojí na návrhu…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 4.4 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 732
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1359 / 401
Rozměr pneu:195/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4285
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1489
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 



Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

Honda vždy vyráběla sportovně laděná a spolehlivá auta.…

Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti Honda Civic na vrcholu žebříčku spolehlivosti

Organizace Warranty Direct sestavila žebříček deseti…

 



 
Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Dnes 09:31

Japonská vlajková loď se nám závěrem loňského roku představila v omlazeném provedení. Po prvních živých dojmech ze Ženevy jsme se nyní i svezli.




Blesk.cz

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle (36) údajně ještě letos vycestuje do Ameriky. Navštíví ji před oficiální návštěvou s princem…

Ivana Trump bez make-upu v St. Tropez: Jiná teplákovka, ale lodičky, rolexky a kabelka od Diora zůstávají!

Ivana Trump bez make-upu v St. Tropez: Jiná…

Zatímco jiné ženy pojímají St. Tropez jako fashion week a předvádí se v trendy outfitech za desítky tisíc,…

 

iSport.cz

Druhá liga: Pardubice začaly výhrou, Ústí na úvod přehrálo Sokolov

Druhá liga: Pardubice začaly výhrou, Ústí na úvod…

Druhá nejvyšší fotbalová liga odstartovala výhrou Ústí nad Labem nad Sokolovem 2:1. Celek, který v minulé sezoně…

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou obratem

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

 

Reflex.cz

Protikomunstické živly řádily, aneb jak Michal Ambrož a Hudba Praha skoro zbořili stan Reflexu na Colours of Ostrava

Protikomunstické živly řádily, aneb jak Michal…

Škoda, že celá naše společnost není stejná, jako publikum ve stanu Colours of Ostrava. Včerejší večer, který…

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ budí u sousedů emoce

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ…

Gottfried Waldhäusl, člen Zemského sněmu Dolního Rakouska z rakouské Strany svobodných (FPÖ) a ministr, brání…