Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Geko Ypres Rally 2010: Double pro faceliftované Fabie S2000

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Po Sardinii zamířil seriál IRC do Belgie, kde se tento víkend konala Geko Ypres Rally, která obsahovala 19 rychlostních zkoušek, šest v pátek a třináct v sobotu. Celkem absolvovali závodníci 280 ostrých kilometrů.

Šestá soutěž letošní série se stala místem premiéry modernizovaných vozů Škoda Fabia S2000. Facelift mladoboleslavských závodních speciálů vychází z nových pravidel FIA pro kategorii Super 2000, která umožnila rozšíření vozu v oblasti blatníků o 22 mm (z 1798 mm na 1820 mm).

Další úpravy karoserie představuje nová příď se stejnými světlomety jako u modernizované civilní Fabie a jediným vstupem vzduchu ve spodní části nárazníku namísto dosavadní trojice. Modernizované Fabie S2000 mají také upraveno barevné provedení přídě a pod karoserií se ukrývá nové sací a výfukové potrubí.

V Belgii měly premiéru hned tři modernizované Fabie S2000. Vedle továrních vozů, s nimiž jeli Kopecký a Hänninen, se představil Freddy Loix podporovaný belgickým importérem Škoda Auto.

Ve čtvrtek 24.6. se jel tradiční shakedown, jehož vítězem se stal pilot Škoda Motorsport Jan Kopecký s časem 2:44:80 min. Druhou pozici obsadil domácí jezdec Freddy Loix, který na českého jezdce ztrácel 1 sekundu. Třetí místo v shakedownu vybojoval Kris Meeke, který s Peugeotem zajel čas o 1:40 s horší než Kopecký.

První etapa: Skvělý nástup Freddy Loixe a evoluční Fabie S2000

V pátek se rozjely rychlostní zkoušky, jichž bylo na tento den naplánováno celkem šest. Nejrychleji začal Kris Meeke, jemuž byla v patách trojice Fabií S2000, které dokončily v pořadí Freddy Loix, Jan Kopecký a Juho Hänninen.

V druhém testu si Freddy Loix prohodil pořadí Krisem Meeke, zatímco Jan Kopecký dojel opět na třetí pozici. V třetí RZ vítězí opět Loix a na druhé pozici ji dokončil Kopecký, jehož Fabia byla rychlejší než Peugeot Krise Meeke.

Ve zbývajících třech pátečních rychlostních zkouškách se Loix a Meeke střídali v obsazovaní prvního a druhé místa, zatímco Jan Kopecký si stabilně držel třetí pozici. Vedoucí muž seriálu IRC Juho Hänninen odstoupil z belgické soutěže po čtvrté erzetě, kdy se po vyjetí z trati nepodařilo dostat jeho téměř neporušený vůz ani za pomoci diváků z hlubokého příkopu.

Po prvních šesti rychlostních zkouškách, resp. první etapě Ypres Rally 2010 byl na první pozici Freddy Loix s časem 54:33,6min. Druhé místo obsadil Kris Meeke, který na prvního ztrácel 5,8 s. Jan Kopecký dokončil pátek na třetím místě (+22,1).

Druhá etapa: Meeke havaroval, double pro Fabie S2000

V sobotu čekalo na jezdce celkem třináct rychlostních zkoušek. Kris Meeke a Freddy Loix se pustili do pokračování v těsném souboji, z nějž v sedmé RZ vyšel ještě jako vítěz britský jezdec s Peugeotem. Bohužel v osmé zkoušce havaroval a uvolnil cestu za celkovým vítězstvím domácímu Loixovi.

Jan Kopecký se díky této nehodě posunul na druhou pozici a prohlásil, že potřebuje především získat body a proto pojede opatrně, aby neudělal zbytečnou chybu. Na konci osmé etapy jsou za Fabiemi dva Peugeoty 207 S2000 s posádkami Neuville/Klinger a Magalhäes/Magalhäes.

Vzhledem k problémům s diváky musela být zrušena jedenáctá rychlostní zkouška. Jan Kopecký předvedl, že i přes své prohlášení, že pojede opatrně umí být rychlý a zajel čtyři, resp. se zrušenou 11. RZ pět nejrychlejších časů.

Od patnácté do sedmnácté rychlostní zkoušky se pořadí na prvních třech pozicích nijak neměnilo a první vždy dojel domácí Freddy Loix, druhý Jan Kopecký a třetí Neuville s Peugeotem. V osmnácté a devatenácté RZ si jezdci s Fabiemi prohodili pořadí na prvních dvou místech, zatímco pilot Peugeotu se stabilně držel na třetím místě.

Celkovým vítězem belgické Geko Ypres Rally 2010 se stal Freddy Loix s modernizovanou Škodou Fabia S2000 s časem 2:35:36,9 hod. Druhé místo stejně jako v loňském roce obsadil Jan Kopecký se stejným vozem (+21,4 s) a třetí tuto soutěž dokončil Thierry Neuville s Peugeotem 207 S2000 (+ 2:05,5 min).

Celkové výsledky Geko Ypres Rally 2010:

1. Freddy Loix (Škoda Fabia S2000) 2:35:36,9

2. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) +21,4

3. Thierry Neuville (Peugeot 207 S2000) +2:05,5

4. Bernd Casier (Škoda Fabia S2000) +4:01,6

5. Andreas Mikkelsen (Ford Fiesta S2000) +5:20,9

6. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) +6:06,2

7. Michal Solowow Ford Fiesta S2000) +7:24,5

8. Luca Betti (Peugeot 207 S2000) +9:37,6

„Jsem hrozně šťastný. Je to skvělý návrat do IRC, děkuji Škodě Belgie, sponzorům

a speciální dík patří Škodě Motorsport za perfektní přípravu vozu,“ řekl první v cíli Freddy Loix.

„Ypres je specifická soutěž s hodně rychlými pasážemi. Pro nás je to skvělý výsledek, Freddyho jsme těžko mohli s jeho znalostmi tratě honit, patří mu naše gratulace. Škoda má další double, super. Celý náš tým odvedl opět špičkovou práci,“ říká Jan Kopecký.

„Je to jako sen, protože před dvěma lety to byl jeden z mých prvních závodů a nyní jsem na pódiu, je to neuvěřitelné,“ radoval se z třetího místa Thierry Neuville.

„Těžká a dlouhá soutěž skončila pro značku Škoda skvělým úspěchem, chtěl bych pogratulovat belgickému zastoupení vozů Škoda za výtečnou spolupráci. Věřím, že jsme značce Škoda udělali modernizovanou verzí Fabie další hodnotnou reklamu. Upevnili jsme si první místo v hodnocení značek šampionátu, což je pro nás motivací pro další soutěže. Tím příštím bude Rally na Azorských ostrovech v polovině července. Příští víkend se rovněž představíme domácím fanouškům na tratích Rally Bohemia, “ prohlásil Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport.

Faceliftovaná Fabia S2000 na domácí půdě

Premiérovým představením faceliftované Škody Fabia Super 2000 na českém území bude Rally Bohemia, která se jede od 2. do 4. července. V týmu Škoda Motorsport se představí momentální lídr šampionátu IRC a loňský vítěz Rally Bohemia Juho Hänninen s Mikko Markkulou. Jan Kopecký s Petrem Starým budou v té době startovat na Rally San Marino, čtvrtém podniku italského šampionátu, kde slavili na předchozí soutěži v Salentu premiérové vítězství nad kompletní italskou špičkou. S další modernizovanou Fabií Super 2000 se v okolí Mladé Boleslavi představí Pavel Valoušek se Zdeňkem Hrůzou ze Škoda Delimax týmu, kteří budou na pátém podniku Mezinárodního mistrovství České republiky bojovat s tovární podporou o udržení své vedoucí pozice v českém šampionátu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
29. 6. 2010 13:25
Re: ze to toho Kopeckyho
Tovarni znacka a tovarni team neni to same. Tovarni stabilni team ma v IRC jen Skodovka, o tom nema cenu polemizovat.

Cosworth ma zcela pravdu, kterou skodovkari samozrejme slyset moc nechteji, IRC slo kvalitou hodne dolu diky "ceske" Skode nebo v minulosti Fiatu, kteri uspesne ignorovaly nazor promotera IRC, ze IRC by melo byt pro soukromniky o proti treba WRC.

Jen vycuranost Skody nic vic, okecavat to Eurosportem a naklady, narodnimi zajmy dovozcu a buch vi jeste cim, je ohrana a falesna pisen jak okecat to, ze se dela marketingem z druhe nebo treti ligy ta prvni, na kterou Skodovka nema.

Ale co, prejme jim to. >:D Mistr IRC bude znit krasne, co na tom, ze trochu falesne. ;-)
29. 6. 2010 13:24
Re: ze to toho Kopeckyho
WRC, SWRC... jasne konkurence je vsude spatna tam, kde nevyhrava Skoda, to je jasne, o tom zadna. >:D :yes: :yes:

Pokud clovek nekdy prepne ze zeleneho mozku tak jasne vidi, ze na nekterych S-WRC podnicich byla konkurence daleko vetsi nez na nekterych IRC. Naposledy lidr IRC Hänninen dostal v S-WRC napraskano, to mluvi za vse. >:D

Tak Skodovkari, vazte si, ze mate alespon to sve IRC, a dal klidne machrujte proti soukromnikum, ale MS je a bude jina liga. ;-)
29. 6. 2010 12:26
Re: ze to toho Kopeckyho
:yes: :yes: :yes:
28. 6. 2010 19:44
Re: ze to toho Kopeckyho
Ale není jediná jako tovární značka a i přesto to tam vede ;-) Že by prostě postavily tuto specifikaci lépe než Ford atd?
28. 6. 2010 01:44
Re: ze to toho Kopeckyho
A proč ne? :-) Škodovka to vlastně udělala nejlépe jak mohla. Kdyby se opět cpala do WRC, tak by jí to stálo mnohem více výdajů a stejně by neměla takové možnosti jako Ford a Citroen, nehledě na fakt, že by se to příliš nevyplatilo, vzhledem k tomu, jaké změny čekají WRC.
Naopak - díky práci se speciály S2000 je na budoucí WRC lépe připravena...žel, tak jako tak to vypadá, že se asi přímo jako tovární tým ve WRC neobjeví. Ale i tak se může předvést v rukou soukromníků...a myslím, že rozhodně lépe, než v současné podobě WRC.

Nevím jak ostatní, ale já jsem za krále mezi jednookými raději, než za outsidera mezi WRC. Bohužel, je to i o pěnezích. :-(