Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar F-type: První živé dojmy

Diskuze (14)
Slavný E-Type je už zralý padesátník, teprve letos ale Jaguar přichází s plnohodnotným nástupcem.

V březnu roku 1961 se představilo jedno z nejobdivovanějších aut v dějinách, Jaguar E-Type. Tehdy nejrychlejší produkční vůz světa vsadil na kompaktní rozměry, nezaměnitelný design a silné motory. Linie nástupců pokračuje až k dnešní řadě Jaguar XK/XKR, ale první dvě klíčové vlastnosti už automobilka žádnému dvoudveřovému modelu neudělila.

K oživení receptu legendárního modelu se Jaguar odhodlal už několikrát, vždy se ale dostal nejdál do fáze prototypu. Posledně šlo o koncepty XK180 a F-Type z roku 2000. Až letos přichází model, který název F-Type, logicky navazující na éčko, vrátí na silnice.

Design před rokem předznamenala studie C-X16. Proti ní se toho na sériovém modelu moc nezměnilo, samozřejmě kromě typu karoserie. Koncept byl kupé, hotový F-Type je klasický dvoumístný roadster.

S elektricky ovládanou střechou nahoře má F-Type siluetu kabiny podobnou Porsche Boxster. Určitě to nevypadá špatně, ale roadster má jezdit topless. V tomto stavu to Jaguaru sluší víc.

Zahlazené tvary obepínají celou karoserii a hliníkovému roadsteru rozhodně sluší. Nízká kapota má pro Jaguar typický vyvýšený střed, boční dveře zase převzaly charakteristický prvek značky Aston Martin. Kliky jsou zahlazené, vysunou se až po zatlačení prstem. Záď zdobí nizoučká a široká koncová světla, v nárazníku je zasazený difuzor a masivní koncovky výfuku. Ty jsou podle verze dvě vyvedené středem nebo čtyři, ve dvou dvojicích na krajích.

Shodou okolností, nebo snad i záměrně, je nový F-Type na centimetr stejně dlouhý jako legendární předchůdce – oba měří 4,45 metru. Štíhlá silueta a zaoblené rohy karoserie dodávají tomuto rozměru kompaktní nádech, boky jsou ale hezky moderně masivní, takže F-Type nebude vedle ostatních aut vypadat tak drobně jako E-Type.

Interiér má všechny klíčové atributy moderního roadsteru. Sedí se až skoro na podlaze, přístup do skořepinových sedadel je ale nečekaně snadný. Řidič je příjemně obklopený interiérem, má dobrý výhled do všech stran (i dozadu) a vidí i na kapotu motoru.

Kolébkové ovládací prvky jakoby se shlédly v leteckých kokpitech, ve skutečnosti ale něco podobného nabízel už E-Type. Zajímavým prvkem je i madlo na středovém tunelu, které pomůže spolujezdci zvládat průjezdy zatáček.

Samozřejmostí jsou kvalitní materiály a ukázkově přesné zpracování. Na interiér, jako má F-Type, by byli pyšní i v Aston Martinu nebo u Ferrari.

Technika nového modelu je z podstatné části zcela nová. Hliníkovou platformu použijí i další chystané modely Jaguaru, šestiválcový přeplňovaný motor zamíří ještě letos i do sedanů XF a XJ. Standardem je zatím osmistupňová automatická převodovka, Jaguar už ale přislíbil i nasazení klasického šestistupňového manuálu.

Jaguar F-Type - technická data
ModelF-TypeF-Type SF-Type V8 S
Převodovka8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]299529955000
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min-1]250/6500280/6500364/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/3500-5000460/3500-5000625/2500-5500
Max. rychlost [km/h]250275300
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,34,94,3
Komb. spotřeba [l/100 km]9,09,111,1
Poh. hmotnost [kg]159716141665

Diskuze (14)
Avatar - boost.
27. 9. 2012 17:28
Re: F-might
Přesně, ty koncovky mi tam nesedí. Ale celkově to je hodně podařené. :yes:

Po delší době jsem zase napsal svůj nice neříkající komentář, do Rapidu a Golfu jsem se pouštět moc nechtěl. >:D
Avatar - Kolouš
27. 9. 2012 17:02
škoda té převodovky
né že by 8A bylo tak špatné ústrojí, jen bych si k autu tohoto typu dokázal spíše představit manuál. Otevřený roadster je v mém podvědomí auto spíše pro radost, než na zdolávání okruhových rekordů a proto by mi tam více ladil manuál. Ale tisíc lidí, tisíc chutí. I tak ale pěkné auto.
Avatar - Pekelná Micinka
27. 9. 2012 17:00
Re: Krása s drobným zklamáním...
Myslel si asi volice prev. Ano, ale F-Type je evidentně orientován na tu část trhu, která volič nepreferuje. Klacek je tam i kvůli manuálu, jen se dá jiná krytka, ale to je jen spekulace. Chápu ale, že výsuvný volič je takový prima gadget, který Jag pomáhá odlišit.
27. 9. 2012 16:49
Re: Krása s drobným zklamáním...
Trochu skoda,ze upustili od vysuvneho volice pev. Packy pod volantem (sterace,blinkry) a el. nastavovani sedacek uz jsem taky nekde videl.
Ale hezke to je to jo... ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
27. 9. 2012 14:52
Re: Krása s drobným zklamáním...
No Dinar ti asi napíše, čím to je... ;-) >:-[]