Jaguar F-type: První živé dojmy
V březnu roku 1961 se představilo jedno z nejobdivovanějších aut v dějinách, Jaguar E-Type. Tehdy nejrychlejší produkční vůz světa vsadil na kompaktní rozměry, nezaměnitelný design a silné motory. Linie nástupců pokračuje až k dnešní řadě Jaguar XK/XKR, ale první dvě klíčové vlastnosti už automobilka žádnému dvoudveřovému modelu neudělila.
K oživení receptu legendárního modelu se Jaguar odhodlal už několikrát, vždy se ale dostal nejdál do fáze prototypu. Posledně šlo o koncepty XK180 a F-Type z roku 2000. Až letos přichází model, který název F-Type, logicky navazující na éčko, vrátí na silnice.
Design před rokem předznamenala studie C-X16. Proti ní se toho na sériovém modelu moc nezměnilo, samozřejmě kromě typu karoserie. Koncept byl kupé, hotový F-Type je klasický dvoumístný roadster.
S elektricky ovládanou střechou nahoře má F-Type siluetu kabiny podobnou Porsche Boxster. Určitě to nevypadá špatně, ale roadster má jezdit topless. V tomto stavu to Jaguaru sluší víc.
Zahlazené tvary obepínají celou karoserii a hliníkovému roadsteru rozhodně sluší. Nízká kapota má pro Jaguar typický vyvýšený střed, boční dveře zase převzaly charakteristický prvek značky Aston Martin. Kliky jsou zahlazené, vysunou se až po zatlačení prstem. Záď zdobí nizoučká a široká koncová světla, v nárazníku je zasazený difuzor a masivní koncovky výfuku. Ty jsou podle verze dvě vyvedené středem nebo čtyři, ve dvou dvojicích na krajích.
Shodou okolností, nebo snad i záměrně, je nový F-Type na centimetr stejně dlouhý jako legendární předchůdce – oba měří 4,45 metru. Štíhlá silueta a zaoblené rohy karoserie dodávají tomuto rozměru kompaktní nádech, boky jsou ale hezky moderně masivní, takže F-Type nebude vedle ostatních aut vypadat tak drobně jako E-Type.
Interiér má všechny klíčové atributy moderního roadsteru. Sedí se až skoro na podlaze, přístup do skořepinových sedadel je ale nečekaně snadný. Řidič je příjemně obklopený interiérem, má dobrý výhled do všech stran (i dozadu) a vidí i na kapotu motoru.
Kolébkové ovládací prvky jakoby se shlédly v leteckých kokpitech, ve skutečnosti ale něco podobného nabízel už E-Type. Zajímavým prvkem je i madlo na středovém tunelu, které pomůže spolujezdci zvládat průjezdy zatáček.
Samozřejmostí jsou kvalitní materiály a ukázkově přesné zpracování. Na interiér, jako má F-Type, by byli pyšní i v Aston Martinu nebo u Ferrari.
Technika nového modelu je z podstatné části zcela nová. Hliníkovou platformu použijí i další chystané modely Jaguaru, šestiválcový přeplňovaný motor zamíří ještě letos i do sedanů XF a XJ. Standardem je zatím osmistupňová automatická převodovka, Jaguar už ale přislíbil i nasazení klasického šestistupňového manuálu.
Jaguar F-Type - technická data | |||
Model | F-Type | F-Type S | F-Type V8 S |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 250/6500 | 280/6500 | 364/6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 450/3500-5000 | 460/3500-5000 | 625/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 275 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,3 | 4,9 | 4,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,0 | 9,1 | 11,1 |
Poh. hmotnost [kg] | 1597 | 1614 | 1665 |