12.8. 2018 Petr Barták

Takto se prodávaly ojetiny za minulého režimu: Auto vyměnil za chatu

 

Dnes nikdo neuvěří, že před rokem 1989 stála mladší ojetina více než nové auto a všichni počítali s tím, že tachometr má stočené kilometry.

O prodeji starších vozů jsme si povídali s šéfem Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) Petrem Přikrylem.

V dobách socialismu se ojetá auta prodávala úplně jinak než dnes. Byla za tím nejen chabá nabídka, ale také skutečnost, že vozy tehdy stály v poměru k výplatě mnohem více než dnes.

V 70. a 80. letech se auta běžně měnila za nemovitosti, což v dnešní době zní naprosto neuvěřitelně. Co za tím stálo?

Obrovská poptávka po autech. Od 60. let se začalo šířit chataření a chalupaření. Lidé se k rekreačním objektům potřebovali nějak dostat. A v taškách vlakem byste třeba pletivo nebo barvu na natření plotu opravdu těžko převáželi. Navíc si Češi viděli do talíře a mít auto znamenalo být výše na společenském žebříčku. A pokud jste vůz měl, hned se každý díval jaké. Auto bylo tehdy velice dobrou investicí.

Sám jsem kdysi vyměnil chatu u Prahy za Škodu 110 L v ceně zhruba 45.000 Kčs. A mohu potvrdit, že se odehrály i takové případy, kdy trochu lepší vůz ze Západu jako třeba Renault 16 TX se dal vyměnit i za dům v pražské prestižní vilové čtvrti Ořechovka.

Hlavní zájem se soustřeďoval na ojetá auta. Proč?

Na nová se vedly pořadníky, čekalo se třeba deset i více let. Ovšem pokud jste měl hotové peníze, mohl jste mít vůz hned do druhého dne, když jste o něm věděl. Ojeté auto bylo velice žádané zboží, a když bylo na prodej, změnilo majitele často během jednoho dne. I proto byly ojetiny dražší než nové vozy. Například když jste si koupil v polovině 70. let novou dacii za 62.000 korun, o tři roky později jste ji prodal za ty samé peníze. Nebo třeba ojetý žigulík byl v polovině 80. let k mání za sto tisíc, i když v Mototechně jste jej mohli nový koupit za 89.000 Kčs.

Recenze ojetých aut najdete na auto.cz v rubrice Bazar >>

Kde se vůbec dalo ojeté auto sehnat?

Jednou možností byl doslova divoký prodej na ulici, dnes naprosto nemyslitelný. Prostě jste ráno přijel třeba na Dejvickou, odstavil tam auto, jež mělo za čelním sklem nápis „prodám - nabídku vhoďte oknem“. Večer pak stačilo přijít k vozu, posbírat nabídky, vydat se k nejbližší telefonní budce a tam už jste se na třetí čtvrté zavolání domlouval s možným kupcem. Obvykle ještě téhož večera s vaším bývalým vozem odjel.

Autobazary už tenkrát také fungovaly, ale nebylo jich právě kvůli omezené nabídce vozů mnoho. Začaly se objevovat na konci 60. let například jako pobočka podniku Klenoty, který prodával i jiné partiové zboží nebo nábytek. Autobazar na pražském Libeňském ostrově už tehdy měl slušné zázemí a znal ho snad každý.

Jak to v autobazaru probíhalo?

Auta tu byla v komisním prodeji, bazar koupi za pětiprocentní provizi zprostředkovával, vozy nikdy nevykupoval. Bylo důležité sepsat s prodávajícím technický záznam, co se s autem dělalo, pak prověřit, zda skutečně mluvil pravdu, či ne. Hlavní heslo bylo – musíš vědět, co prodáváš: zda je přiznaný hukot v předním kole kvůli pneumatice, opotřebenému ložisku, brzdám, nebo problému s homokinetickým kloubem. I dnes hodně dělá osobní přístup, i po čtyřiceti letech mě potkávají lidé a hlásí se ke mně, vy jste mi prodal toho žigulíka, dobře mi sloužil…

Už ráno stálo před branami několik desítek lidí, kteří viděli, že přibyla čtyři embéčka, dva žigulíky a jedna volha. Během hodiny pak byla většina nabízených aut prodána. Na ploše se zdržela opravdu jen krátce.

Vybíráme ojeté kabriolety a roadstery do 300.000 korun: S pevnou střechou, nebo s plátnem?

To se auta prodávala tak rychle?

Ano. Tehdy platilo, že když neprodáte ojetinu do hodiny, jste břídil.

Jaká byla kvalita tehdejších aut?

Různá, ale majitel si vždy dokázal s opravami poradit. Třeba o dacii se říkalo, že je zrezlá už v Mototechně, tedy jako nový vůz. Škodovky zase měly přezdívku DoDo – dodělej doma. Dnes již to naštěstí dávno neplatí. Zrovna tak jsem ale prodával například mercedes, který měl najeto milion kilometrů.

Neříkejte nám, že se nepodvádělo!

Ale samozřejmě, prakticky každý se snažil zatajit havárii nebo korozi. Díky zkušenostem bazarníků se však většinu závad dařilo odhalit včas, a tak nový majitel nijak zvlášť netratil. Například aby se odstranilo hučení diferenciálu, lil se do nich ruský olej Gost, který používala Rudá armáda. Ten všechny vůle díky silné viskozitě odstranil a vůz ztichl. Na nějakou dobu.

Stáčely se také tachometry?

Určitě, na rozdíl ode dneška ovšem nikdo jaksi nevěřil, že se s počítadlem ujetých kilometrů nemanipulovalo. Navíc řada aut měla tachometr jen pětičíselný, takže jste podle údajů ani nemohli poznat, jestli auto má najeto 88.000 km, nebo 188.000 kilometrů. Proto rozhodoval stav vozu. Auta byla navíc snadno opravitelná, dá se říci kladivem a šroubovákem, a tak mohla jezdit velice dlouho. Při dobré údržbě vydržela jezdit klidně třicet let.

Proč po roce 1989 najednou všichni začali počítadlům věřit?

Většina aut se sem dovážela z Německa nebo Rakouska. Od Němců se nečekalo, že by podváděli. Jenže tady nikdo nevěděl, že už tehdy tam obchod s ojetinami ve většině bazarů ovládali Balkánci, Turci nebo Asiaté. Ti si ovšem žádné skrupule nebrali. Zvlášť když si pak každý vymyslel historku o tom, že auto je z první ruky, původní majitel je starší pán, který jím jezdil léta jen nakoupit a k lékaři.

Středočeská policie odhalila letos 400 aut se stočenými km

Vraťme se ale zpět. Jak velkým lákadlem byla auta ze Západu?

Ta byla ještě žádanější než vozy z bývalého východního bloku. Po nich byla skutečně velká žízeň, nejen kvůli zcela odlišné kvalitě. Absolutně nejpřitažlivější byla auta se vznětovými motory. Litr nafty stál korunu, takže proti dražšímu benzinu byly provozní náklady velmi nízké. Mít takový vůz byl tehdy doslova zlatý jackpot. Ale skrývalo se tu i nebezpečí.

V čem?

Vlastnění těchto aut v té době bylo něco jako ďáblův pomocník – upozorňovali jste jím na sebe. Nejen lidé ve vašem okolí se zajímali, zda jste si na takové auto mohl vydělat poctivou prací. Ušetřit na ojetinu sto tisíc se ještě považovat jakž takž za možné dalo, 300.000 Kčs už ale ne. Ostatně sledovala to i kriminálka. A za rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví byl trest velice přísný.

Jenže auta západní provenience se dala pořídit jen přes tuzex. A to za ceny i vysoko nad sto tisíci. Jak se prodávala?

Markantní to bylo u lidí, kteří si takové auto přivezli z ciziny a potřebovali peníze doma. Kupec byl, třeba mezi zelináři či řezníky. Ti zaplatili požadovanou cenu, ale v dokladech o koupi se uváděla podstatně nižší, třeba jen 120.000 korun. Nebo veksláci si za tuzexové poukázky koupili třeba chrysler nebo saab a prakticky hned s ním přejeli před bazar, kde jej prodali obratem za 110.000, nebo 120.000 Kčs.

Proč před bazar, a ne do něj?

Nechtěli, aby jim viděl někdo do karet. Jenže pak se takhle začala prodávat i ukradená auta a rázem byly potíže. Protože když se to vyšetřovalo, ptali se, kde jste to koupil. Na Libeňáku. Ale už neřekli, že to bylo před bazarem, který s tím neměl nic společného. I to spolu s masivním dovozem aut z ciziny po roce 1989 stojí za pozdějším úpadkem téhle enklávy, která měla do té doby slušnou pověst.

Co naopak proti dnešku tenkrát nebylo?

Nikdo si třeba neuměl představit, že by se auta prodávala jinak než za hotové. Úvěr z multiservisu se tu dával tak na televizi nebo pračku, ale na auto? Při své první návštěvě Spojených států jsem nechápal, jak je možné, že téměř před každým domem stojí vůz za deset až patnáct tisíc dolarů. Prostě kouzlo úvěru na cokoli.

Prohlédněte si: Katalog Tuzex (1988) aneb auta, která jste za koruny nekoupili

Z vašeho vyprávění se zdá, že tehdy lidé bazarníkům věřili. Dnes je tohle povolání považováno za symbol šejdířství. Nemrzí vás to?

Je to tím, že poptávka po autech se srovnala s nabídkou, pak dokonce výrazně převážila. Kupující si začali mnohem více vybírat, nároky rostly a také jejich znalosti o autech se stále zvyšovaly. Pak nastoupily nekalé praktiky, ke zmíněným jako stáčení tachometrů nebo maskování skutečného stavu vozidla přibylo třeba lákání na neexistující auto, které prodali zrovna chvilku před vaším příjezdem… Naštěstí mohu potvrdit, že se v posledních letech situace v českých bazarech značně zlepšuje.

Víte, že...

… v bazarech se v 80. letech prodala zhruba třetina ojetin? Zbytek pak přímo na inzerát, protože lidé nechtěli dávat bazarům provize. Dnes se nákup auta na ulici (na inzerát) děje také, ale v menší míře. Podle údajů APPAA asi 40 % prodejů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk Hospodaření Procter & Gamble překonalo očekávání, vzrostly tržby i zisk

Americký výrobce spotřebního zboží Procter & Gamble…

Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora Nový polský zákon o Nejvyšším soudu narazil u Evropského soudního dvora

Evropský soudní dvůr vydal příkaz ke zmrazení uplatňování…

V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi V Česku vidíme velký potenciál, říká italský šperkař Massimo Gismondi

Předávání rodinných firem a zakládání tradic je v Česku…

Jihomoravský kraj vyřeší problém se mzdami řidičů novou soutěží Jihomoravský kraj vyřeší problém se mzdami řidičů novou soutěží

Jihomoravský kraj vypoví k 1. listopadu smlouvy těm…

 
 

Přidat názorDiskuse: Takto se prodávaly ojetiny za minulého…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Foto a video: Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Red Bull pálil gumy ve dvousetmetrové výšce

Dnes 13:54

David Coulthard předvedl ve voze Red Bullu několik donuts a to na hodně netradičním místě.




Blesk.cz

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi! „Došlápnu si na tebe!

Řepka s Kristelovou: Útok na přestupkovou komisi!…

Kateřina Kristelová (38) a Tomáš Řepka (44) se nezastaví před ničím! Poté, co byli oba - zatím nepravomocně -…

Byla to pomsta taxikářů? V Krči hořelo auto s nápisem „Uber

Byla to pomsta taxikářů? V Krči hořelo auto s nápisem „Uber"

V pátek 19. října došlo v Krči k požáru auta, na místo ihned vyrazili hasiči, aby s živlem bojovali. Hořící…

 

iSport.cz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s Nicole i Rogerův vzkaz

Štěpánkovo dojemné loučení: díky rodičům, slzy s…

Ještě jednou, naposledy. Radek Štěpánek ukázal fanouškům sílu „Českého lva,“ jak nazval svou pompézní rozlučku s…

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu. Klub reagoval na kritiku

Wenger? Ne! Kovač má naši důvěru, zní z Bayernu.…

Bayern Mnichov svolal speciální tiskovou konferenci, na které vystoupila velká trojka Hoeness, Rummenigge a…

 

Reflex.cz

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme, za koho budeme kopat

Senátní volby: Napřed nás zvolte a my pak řekneme,…

Noví senátoři Jiří Drahoš a Marek Hilšer vstoupí v českém Senátu do klubu Starostové a nezávislí (STAN), jenž se…

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát, je nedůstojné s tím obchodovat

Zdeněk Hřib: Z vůle voličů má být primátorem Pirát,…

Lídr pražských Pirátů Zdeněk Hřib připomíná, že jeho strana obdržela ze všech tří subjektů, které momentálně…