Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se zlepšoval výkon světlometů? Před sto lety jste neviděli skoro nic

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Automobilka Ford prostřednictvím názorného pokusu srovnala výkony automobilových světlometů od roku 1908 do současnosti.

Srovnání reflektorů za poslední století velmi názorně ukazuje, jak dramaticky se zvýšila jejich účinnost. Výkonnost moderních světlometů ostře kontrastuje s podmínkami panujícími v dobách našich rodičů a prarodičů.

Názorně to předvádí soubor fotografií, na nichž je zachycena stejná scéna pozorovaná ze šesti různých modelů značky Ford. Cyklista na snímcích je vždy vzdálen od vozu pouhých 12 metrů.

Fotografie byly pořízeny v automobilovém muzeu Ford v britském Dagenhamu. Na cyklistu si zde posvítily vozy Ford Model T z roku 1908, Ford Model Y (1932), Ford Anglia 105e (1966, v prodeji od r. 1959), Ford Fiesta (1976), Ford Mondeo (1994) a Ford Mustang GT (2016). Všechny snímky byly pořízeny se shodným nastavením fotoaparátu: ISO 1600, čas 1/13, clona f/9.

Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908 až 1927 prodalo více než 15 milionů, museli před jízdou za snížené viditelnosti nejprve zažehnout acetylenové svítilny. Dnešní řidiči mají naproti tomu k dispozici nejen jasné výbojkové nebo LED světlomety, ale dokonce i technologie, které mohou začít automaticky brzdit, vstoupí-li do jízdní dráhy chodec.

Ford uvádí, že výbojkové reflektory, jimiž disponuje model Mustang, mají přibližně třikrát vyšší svítivost než halogenové žárovky. Podobně jako vyspělé LED světlomety na jiných modelech značky Ford, včetně SUV Edge, produkují i výbojky naplněné xenonem bílé světlo, jehož zásluhou působí až pětkrát jasněji než nažloutlý svit halogenových žárovek.

Dnes se pochopitelně jezdí vyššími rychlostmi než v dobách Modelu T. Řidičům ale pomáhají i doplňkové technologie, díky nimž se osvětlení přizpůsobuje rychlosti jízdy nebo aktuálním světelným podmínkám.

Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle nezjeví před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně.

Michael Koherr, odborník automobilky Ford z oddělení výzkumu světel, k tomu dodal, že v budoucnu se budeme na automobilech stále častěji setkávat s LED osvětlením, jehož vlastnosti mohou pomoci řidičům neztrácet pozornost.

V současnosti se pak v oddělení výzkumu světel automobilky Ford pracuje i na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery má zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - twistedTSD
10. 2. 2017 00:15
Re: LEDky
Tak to nevím, mně to většinou připadá spíše naopak.
9. 2. 2017 15:13
Re: Tak to všechno krásně vypadá,
JJ přesně. Dokonce dokážu jen očima určit i střídu toho PWM :'-(
9. 2. 2017 14:53
Re: Tak to všechno krásně vypadá,
O tomhle efektu už sem párkrát čet. Nemalé procento řidičů má tu smůlu, že vidí PWM kmitočet těch světel. Tohle by možná chtělo začít řešit trochu systémově a upozornit na to homologační orgány.
9. 2. 2017 14:45
LEDky
Pořádné ledky oslňují méně, než obyčejné žárovky. A to hlavně zezadu na dálnici.
9. 2. 2017 14:42
Re: Tak to všechno krásně vypadá,
Mi ještě mnohem víc vadí stroboskopování zadních LED světel (i některých předních u denního svícení). Rve to za oči i na vzdálenost několika set metrů. Typickým příkladem je koncernová produkce Passat, Golf i některé Audi