Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD - Vlastní cesty (05/2003)

Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD - Vlastní cesty (05/2003)

 
 

V Rakousku montovaný Američan s německým motorem přináší do segmentu velkých offroadů trochu jiný druh image než většina především japonské konkurence. Jeho šance na trhu se navíc nedávno zvýšily instalací moderního pětiválcového turbodieselu z dílny Mercedes-Benz.

A tak jsme po pár desítkách kilometrů ve městě poslali Jeepa tam, kde by mu mělo být dobře - do místa, kde je málo silnic, ještě méně lidí a hodně kopců - do Rychlebských hor.

Image nelze hodnotit objektivně. Čelo s mohutnou chromovanou maskou chladiče naznačuje městské sebevědomí, masivní ustupující nárazník pak napovídá, že nájezdový úhel tu není prázdný pojem. Boční pohled pak odhalí podobnou kombinaci: nadprůměrná světlá výška a rozměrná kola jako pravý off-road, samotná karosérie je pak relativně nízká a z profilu připomíná přikrčenou šelmu. Zatmavená zadní okna a poměrně úzká záď pak vnější verdikt dovrší. Stojíme před sexy offroadem, což je kombinace, kterou hned tak na silnicích nepotkáme.

Dojem ze sedadla řidiče ale prozrazuje další zvláštnosti: sedadla se základními látkovými potahy jsou extrémně měkká a na palubní desce čeká ovladačová všehochuť. Interiéru dominuje černá barva a i když jsou plasty kvalitně zpracovány i slícovány, časté rovné plochy mohou působit fádně. Dosti skloněný volant má velký průměr, přiměřeně silný věnec a díky příplatkovému koženému potahu mu nelze nic vytknout. Pohodlné a intuitivní jsou i na něm umístěné ovladače audia a tempomatu a ocenit je třeba i progresivní účinek posilovače. Světle podbarvené přístroje umožňují bezchybný odečet, v praxi pak trochu zlobil palivoměr, který zvláště u poloprázdné nádrže ukazoval střídavě optimistické hodnoty i "sucho". Klasický volič pětistupňové automatické převodovky je doplněn o stejně masivní páku redukce. Každý manévr s touto pákou provází velmi intenzivní pocit kontaktu s převody, což například Kia Sorento či Hyundai Terracan díky elektronickému přepínači postrádají. Tady někde si řidič začíná uvědomovat, že až obklopen komfortem, sedí v drsném off roadu... Již zmíněná relativně nízká stavba karosérie tak trochu zmenšuje i využitelnou vnitřní výšku vozu a vyšší cestující na předních sedadlech by určitě ocenili možnost "propadu" sedáků ještě o dva tři centimetry. Vzadu je situace obdobná - zatímco pro kolena je místa celkem dost nárty už přicházejí do kontaktu s předním sedadlem. Dobře přístupný zavazadlový prostor trpí vysokou podlahou - je to daň za bezpečně ukryté plnohodnotné náhradní kolo. Sklápění dělených sedadel (se samostatně sklopnými opěrkami) je bezproblémové, vzniklá plocha je zcela rovná a dá se dobře využít.

Předchozí vznětový agregát 3.1 TD je nyní nahrazen moderním pětiválcem 2.7 který známe z řad ML či E Mercedes-Benz. Výměna to byla vskutku generační, neboť se snížením objemu, a hmotnosti vzrostl výkon na dostatečných 120 kW a především točivý moment na velmi sympatických 400 Nm. Nový agregát se také projevuje především kultivovaností, problému mu nedělají ani studené starty. V jakémkoli jízdním režimu se k uchu řidiče dostane jen tlumené hučení, po klepání či jiných pazvucích není ani památky.

Pomineme-li pochopitelnou prodlevu automatu, jsou dynamické vlastnosti dvoutunového vozu velmi dobré a řidič se ani při ostřejším stylu jízdy nemusí bát nepříjemných překvapení. Potěšující je také spotřeba, kterou je možno bez zvláštních ohledů držet pod osmilitrovou hranicí a to při slušných jízdních průměrech. V hornatých oblastech pak nepřesáhne deset litrů, ve městě jsme bez problémů jezdili za jedenáct litrů na 100 km.

Pohled na podvozek odhalí dnes už ojedinělou koncepci obou tuhých náprav. Na silnici je auto velmi citlivé na přejezd nerovností a s řízením je třeba se sžívat. Auto vysloveně nemiluje rychlé vyhýbací manévry, kdy se vlastnosti tuhých náprav střetávají s poměrně komfortním odpružením karoserie. Výsledek není nikterak nebezpečný, je ale dobré s ním počítat. Lehká nedotáčivost je očekávatelná a boční náklony vzhledem k výše uvedenému asi nikoho nepřekvapí...

Sjedeme-li ale mimo silnici, poznáme pravé kvality tohoto netypického vozu. Teoreticky víme, že Grand Cherokee je vybaven systémem Quadra Drive s rozdělovací převodovkou Quadra-Trac a nápravovými diferenciály Vari-Lok. V běžném režimu je 90% točivého momentu přenášeno na zadní nápravu a při prokluzu kol je systém schopen distribuovat sílu motoru buď na přední nápravu, nebo na kolo s nejlepší trakcí. V praxi to vypadá tak, že s režimem 4H jsme se dostali všude, kam jsme si s autem troufli. Redukci s poměrem 1:2,72 jsme pak museli použít jen jednou - když jsme tahali z příkopu zapadlé osobní auto. Mimochodem - Grand Cherokee dokáže táhnout i přívěsy těžší než tři tuny a s přehledem tak poráží většinu v tuzemsku dostupné konkurence.

Přes 1200 kilometrů naježděných ve všech režimech (s průměrnou spotřebou 8,4 l nafty na 100 km) prokázalo, že Jeep Grand Cherokee je přes rozměry a hmotnost úsporným a agilním off-roadem, který si může troufnout i na tu nejdrsnější konkurenci. Klasická koncepce čistě terénního podvozku pak prokazuje své limity na silnici, jako daň za sexy drsnost je to při samozřejmém zachování bezpečnosti přijatelné. Takže s trochou nadsázky: proč se trápit v koloně na dálnici, když se dá sjet z náspu a pokračovat po poli...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 450 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 525 200 Kč

Základní výbava:ABS, 6x airbag, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, cestovní počítač, hliníkové disky kol 16", držák střešního nosiče, el. ovládání předních a zadních oken, infodisplej, interiér s látkovým čalouněním, manuální klimatizace, ochrana podvozku, otevírání okna 5. dveří, pneu 225/75 R16, posilovač řízení, přední maska (chrom, šedé plasty), mezinápravový diferenciál, radio (CD+ cass), reprosystém INFINITY, plnohodnotná rezerva, zadní sedadla dělená 60:40 a sklopná, středová konzole s úložným prostorem, tempomat, tónovaná skla oken, výškově nastavitelný volant, zpětná zrcátka el. nastavitelná a sklopná

Výbava testovaného vozu:systém Quadra Drive (0,-), zesílená ochrana podvozku (0,-), zesílené pérování (0,-), tmavá zadní okna s UV filtrem (+14.000,-), přední a zadní koberce (+4.700,-), kryt zavazadlového prostoru (+4.200,-), kůží potažený volant (+9.900,-), bezpečnostní alarm Premium (+10.200,-), plasty lakované ve shodné barvě vozidla + přední mlhová světla (+18.800,-), metalický lak (+13.400,-)

Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro…

Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent

Mlékárna Olma, která patří do holdingu Agrofert, loni…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2685
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1800 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.5 / 8.81 / 9.7
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):78
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 451
Rozměr pneu:225/75 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4611
b) šířka (mm): 1858
c) výška (mm): 1773
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 760 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Grand Cherokee 2004: malá vylepšení amerického klasika Grand Cherokee 2004: malá vylepšení amerického klasika

Provedení Jeepu Grand Cherokee pro rok modelový 2004 bylo…

Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní Jeep Grand Cherokee Trackhawk 2018 má drtivých 718 koní

Těsně před začátkem autosalonu v New Yorku Jeep…

 



 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala. Občas nosím jeho šaty, šokuje herečka

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala.…

I když od smrti hereččina manžela uběhlo pět let, Emília Vášáryová (75) se s jeho ztrátou stále nedokáže smířit.…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…