31.10. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Mercedes-Benz Travego Edition 1 - Tichoučké svezení

 

Ani rychlost 100 km/h za volantem Travega Edition 1 si nevynutila, abychom museli při komunikaci zvýšit hlas.

Zajeli jsme do německého Wiesbadenu, abychom jako jedni z prvních usedli za volant produkční verze coache Mercedes-Benz Travego Edition 1. Tento první luxusní autokar s motorem vyhovujícím budoucímu emisnímu požadavku Euro 6 jsme podrobně představili v rámci předpremiéry na loňském veletrhu autobusů v Kortrijku (AutoProfi 10/2011).

Očekávání

Nový motor OM 471 Euro 6, který pohání Travego Edition 1, jsme již vyzkoušeli v rámci jízd s novým Mercedes-Benzem Actros, o kterých jsme informovali v dubnovém vydání. Zástavba šestiválce opatřeného všemi dostupnými technologiemi snižování emisí do autobusu je však diametrálně odlišná od umístění v tahači. Proto jsme k řízení speciální edice Travega usedali s velkým očekáváním. Testovací trasa se skládala ze všech druhů komunikací zahrnujících hustý městský provoz, přilehlé klikatící se silnice v kopcích Taunusu i dálnici A66 směrem do Frankfurtu.

Třínápravové vozidlo v provedení L o celkové délce 14 030 mm nás přivítalo ergonomicky uspořádaným pracovištěm řidiče. Kromě standardních ryze autobusových prvků jsme hned poznali volant z poslední generace Actrosu, který pochvalně nabízí jednoduché nastavení adaptivního tempomatu, režimu sjíždění prudkých klesání, palubního počítače a dalších prvků. Před jízdou jsme v menu počítače zkontrolovali stav nahuštění pneumatik, který v dálkové hromadné přepravě osob dokáže ušetřit palivo. Nejen běžným únikem vzduchu z obutí, ale také při dálkové trase jih–sever může dojít k okem nepostřehnutelnému poklesu tlaku pneumatik, který si však vyžaduje zbytečné palivo navíc.

Vyjíždíme

Testované autobusy bývají často osazené vodou naplněnými figurínami, aby simulovaly běžný provoz. Tentokrát se na palubě Travega nacházely osoby. Na voliči pohonu vpravo pod volantem jsme navolili D a vyrazili. Trasa vedla zpočátku meziměstskými komunikacemi, na nichž bylo třeba dávat pozor zejména při vyhýbání vozidel. Prubířskými kameny se staly průjezdy malebnými vesničkami, v nichž se vozovka zužovala na požadované minimum a klikatila jako vyplašený had. Díky velmi pěknému rejdu předních kol a natáčecí zadní nápravě však nenastal vážnější problém, protože Travego Edition 1 v delším provedení L disponovalo stopovým poloměrem otáčení 10,5 m.

Osm stupňů stačilo

Zpočátku jsme automatizovanou převodovku PowerShift nechávali pouze v samočinném modu, abychom mohli sledovat její strategii a schopnost se přizpůsobovat našim požadavkům. Během rozjíždění na rovině nenechávala ani na jedničku přesáhnout otáčky motoru hranici 1800/min. Ticho v přední části autobusu zůstávalo i při tomto režimu motoru. Postupné řazení na vyšší převodové stupně přineslo pokračující pohodu za volantem. Nová převodovka GO 250-8 dokázala rychle reagovat na změnu stoupání, které jsme pod plným plynem vyjeli na čtyřku rychlostí 50 km/h. Na sejmutí nohy po překonání vrcholu stoupání agregát reagoval postupným řazením vyšších převodových stupňů tak, aby motor při nulové spotřebě brzdil minimálně.

Během klesání jsme postupně přidávali stupně retardéru a motorové brzdy. Na poslední třetí stupeň se jejich účinek stal natolik mohutný, že bychom jej vzhledem k pohodlí cestujících používali spíše v nouzových případech. Silný brzdný účinek bez šlápnutí na pedál doprovázel kvalitní tah šestiválce OM 471 o výkonu 350 kW. Agregát určený pro první coach Euro 6 podával výborný tah už od 950 ot/min, přičemž téměř 100 % maxima točivého momentu 2300 N.m poskytoval od hranice tisíce otáček. Z tohoto důvodu jsme zejména v mírném klesání využívali možnost ručně volit vyšší převodový stupeň, než to běžně prováděl automatický mód převodovky PowerShift. Motor tak běžel v ještě ekonomičtějších otáčkách a posádka téměř vůbec neslyšela, že šestiválec běží.

Přínos pro řidiče

Travego Edition 1 obdrželo nový přístrojový štít s centrálně umístěným displejem. Kromě údajů o vozidle v menu palubního počítače jsme na obrazovce mohli pozorovat pohyb v oblasti zadních dveří a během couvání prostor za vozidlem.

Další prvek zatím určený výhradně pro Edition 1 spočíval v bezklíčkovém startování pomocí tlačítka a multifunkčního klíče.

Bezpečnost

Nová vlajková loď autobusů Mercedes-Benz obdržela druhou generaci systému Active Brake Assist, který jsme již vyzkoušeli u nové generace Mercedes-Benzu Actros (AutoProfi 4/2012). Nejnovější vydání těchto systémů dokáže v případě překážky před vozidlem jej zpomalit a dokonce i zastavit. Klíč k tomu tvoří informace z radarových čidel v přídi autobusu, které do vzdálenosti dvou set metrů mapují překážky a jejich vzájemný pohyb vůči autobusu.

V praxi to znamenalo, že pokud nás někdo předjel, prudce se zařadil před příď autobusu a zároveň se od ní vzdaloval, systém vyhodnotil situaci jako bezpečnou. Jakmile však došlo k přibližování se k vpředu jedoucímu vozidlu i na stovku metrů, mercedes začal automaticky upravovat rychlost pomocí adaptivního tempomatu. Na multifunkčním volantu jsme si mohli nastavit vzdálenost, od které chceme, aby adaptivní tempovat reagoval a dle potřeby snižoval rychlost.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 471 LA
Objem válců (cm3) 12 810
Počet válců/ventilů 6/24
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 350/1800
Točivý moment (N.m/ot. za min) 2300/1100
Převodovka osmistupňová automat.
Rozsah převodů 6,57–0,63
Pohon zadních kol
Délka/šířka/výška (mm) 14 030/2550/3710
Rozvory (mm) 7110 + 1350
Obsaditelnost 57 + 2
Klimatizace (kW) 35
Nádrž paliva (l) 490
Nádrž AdBlue (l) 40

Spolupracujeme s TipCars.com
Spor o Slovanskou epopej vrátil Nejvyšší soud k novému projednání Spor o Slovanskou epopej vrátil Nejvyšší soud k novému projednání

Nejvyšší soud (NS) vrátil k novému projednání spor o…

Amazon ve Spojených státech naruší další byznys model Amazon ve Spojených státech naruší další byznys model

Plány Amazonu rozjet zásobování nemocnic vzbuzují velká…

Kapacita Budvaru nestačí. Výstav klesl o čtyři procenta Kapacita Budvaru nestačí. Výstav klesl o čtyři procenta

Budějovický Budvar loni prodal 1,547 milionu hektolitrů…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 





 
Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Dnes 08:00

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.




Blesk.cz

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne zájem. Ubylo tu 4000 lidí

O spoření na důchod se státním příspěvkem slábne…

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři penzijního systému si na konci prvního čtvrtletí…

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků sexy Dády, o kterou přišel!

Felix Slováček slaví 75! Podívejte se na 75 snímků…

Felix Slováček dnes slaví 75. narozeniny. Za tu dobu toho stihl hodně. V posledních 5 letech se mu ale zhroutilo…

 

iSport.cz

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u mých zápasů nebudeš!

Odveta Kristýny Plíškové: Poškodila jsi sestru, u…

Stačilo. Už dost! Kristýna Plíšková splnila to, o čem před pár dny psala na svém twitterovém účtu. Potom, co…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Spotřeba piva v Česku klesá. Méně jej pijeme kvůli zdraví, vyšší ceně i zákazu kouření

Spotřeba piva v Česku klesá. Méně jej pijeme kvůli…

V minulém měsíci se v tuzemských médiích objevily výsledky průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven ze kterých…

Češi v práci myslí na erotiku. Během pracovní doby sledují porno a nakupují erotické pomůcky

Češi v práci myslí na erotiku. Během pracovní doby…

Mimopracovními aktivitami na internetu si v roce 2017 čeští zaměstnanci ukrátili ze své pracovní doby průměrně…