TEST Jízdní dojmy s Citroënem C5 Aircross: Tohle je pan Pohodlný!
V současné době, kdy v nabídce Citroënu již nefigurují klasický sedan a kombi C5, bude nové SUV C5 Aircross zaujímat i pozici vlajkové lodi značky. O žádného obra se však nejedná. S délkou 4500 mm se řadí mezi sesterské modely 3008 a 5008 od Peugeotu a vnějšími rozměry spadá přesně na pomezí mezi kompaktní SUV typu Nissanu Qashqai a ta střední třídy zastoupená třeba Škodou Kodiaq nebo Hondou CR-V. Na pohled bychom však
citroën řadili spíše k větším. Sympaticky baculaté tvary mu dodávají na mohutnosti a tradiční pojetí designu předních světlometů a plastových polštářů na bocích ho jasně řadí po bok ostatních modelů značky. Rozpustilý excentrik je však model C5 Aircross pouze navenek. Uvnitř přináší na poměry francouzských značek až donedávna nevídanou praktičnost.
Variabilita MPV
Citroën si uvědomuje, že ne všichni zákazníci současných MPV bezhlavě přecházejí k SUV a rezignují na praktičnost velkoprostorových vozů. Proto se aircross pyšní například třemi samostatně posouvatelnými a polohovatelnými sedadly ve druhé řadě. Rozsah pohybu činí 150 mm a úhel opěradel lze měnit v rozmezí 19 až 26,5°, případně je lze sklopit do roviny. Objem kufru se mění od 580 po 720 litrů a maximální kapacita v dvoučlenném obsazení činí 1630 litrů. Nezapomnělo se ani na řadu odkládacích schránek, hodně prostoru ukrývá loketní opěrka, jejíž víko se po vzoru BMW a Mercedesu rozevírá do stran. Objemné jsou rovněž kapsy ve dveřích, kam si pohodlně odložíte láhev. Celkově je interiér velmi vstřícný, řidič má pocit
velké vzdušnosti a nic ho nikde netlačí. Sedí se výše, volant lze však seřizovat ve velkém rozsahu, takže s hledáním správné pozice za ním není problém. Sedadla mají po vzoru menšího cactusu zesílené potahy s všitou 15mm vrstvou z měkkého materiálu na způsob molitanu. V kombinaci s běžně tvrdými výplněmi sedadel to nabízí velmi příjemný komfort bez toho, aniž byste se bořili do měkkých křesel, ze kterých začnou brzy bolet záda.
Uspořádání tlačítek se příliš neliší od sesterských peugeotů a díky přímým tlačítkům pro jednotlivé funkce typu navigace, rádia nebo telefonu je obsluha rychlá. I v citroënu zůstává bohužel defaultně zapnuto vedení v jízdních pruzích, které se musí případě po každém nastartování vypnout tlačítkem vlevo od volantu, načež se rozsvítí žlutá kontrolka. Příliš nadšeni jsme nebyli ani z grafiky digitálních přístrojů, kde jsme nenašli klasické budíky s analogovým“ tachometrem a otáčkoměrem. Otáčky se zobrazují pouze na malém piktogramu, který například u dieselu ukazuje jen čísla 3, 5 a 7. Běžný řidič by však chtěl spíše zvýraznit pásmo do 3000 min-1.
Komfortní plavba
Vůz vyjíždí stejně jako Peugeoty 3008 a 5008 na platformě EMP2 a rozvor v jeho případě narostl na 2730 mm. Navíc se však C5 Aircross podobně
jako C4 Cactus chlubí tlumiči s hydraulickými dorazy. Díky tomu si může dovolit celkově výrazně měkčí odpružení. Na rozbitých marockých cestách jsme byli z komfortu tlumení nadšeni. Ani když jsme přehlédli příčné retardéry či vymetli větší výmol, nedočkali jsme se ostrého rázu. Velmi slušně si vůz vedl i mimo silnice, kde propružení neznamená tvrdý dopad na dorazy. Zatím to tedy vypadá, že tradiční milovníci citroënů se opět dočkají vozu nabízejícího v první řadě mimořádné pohodlí.
Řízení je v základním režimu zbytečně lehké, více nám vyhovovalo tužší naladění v režimu Sport. Potěšila nás příjemná obratnost vozu, na hodnocení jízdních vlastností si však necháme až klasický test. V souvislosti s velmi dobrou světlou výškou 230 mm a zmíněným měkkým odpružením nás mrzí, že se C5 Aircross nebude nabízet jako čtyřkolka ani v provedení plug-in hybrid, jako se tomu stane u spřátelených SUV od Peugeotu.
Čtyři plus jedna
Prozatím se nabízejí čtyři motorové verze, my jsme vyzkoušeli vrcholný agregát 1.6 PureTech 133 kW i vznětový 2.0 BlueHDI 130 kW. U obou jsme
si pochvalovali výbornou spolupráci s hladce a intuitivně řadicím osmistupňovým automatem od Aisinu. Svižnější dojem z benzinového motoru potvrzují i technické údaje. Pro zkoumání dynamiky ani spotřeby však nebylo na marockých cestách necestách příliš prostoru. Orientačně jsme se šestnáctistovkou jezdili za 8,5 l/100 km a s naftovým dvoulitrem za 7,6 l/100 km, s druhým jmenovaným jsme se však pohybovali v kopcovitějším terénu.
Ceny vozu budou oznámeny začátkem prosince, kdy zároveň začne předprodej, první aircrossy dorazí k dealerům během ledna. V roce 2020 se začne nabízet plug-in hybrid s výkonem 165 kW a elektrickým dojezdem 50 km.
Základní technické údaje | 1.2 PureTech | 1.6 PureTech | 1.5 BlueHDi | 2.0 BlueHDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 | 1598 | 1499 | 1997 |
Výkon (kW/min-1) | 96/5500 | 133/5500 | 96/3750 | 130/3750 |
Toč. moment (Nm/min-1) | 230/1750 | 250/1650 | 300/1750 | 400/2000 |
Převodovka | 6M | 8A | 6M (8A) | 8A |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4500 x 1840 x 1654, 2730 | |||
Provozní hmotnost (kg) | 1479 | 1505 | 1505 (1505) | 1615 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 580-720/1630 | |||
Max. rychlost (km/h) | 195 | 219 | 189 (189) | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,5 | 8,2 | 10,4 (10,6) | 8,6 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,3 | 5,8 | 4,2 (4,1) | 4,9 |
Plusy
- Velmi komfortní podvozek
- Variabilní interiér
- Příjemně řadící automat
- Velká světlá výška
- Objemný kufr
Minusy
- Absence pohonu všech kol
- Displej místo klasických budíků nenabízí klasické zobrazení
- K silnějším motorům se nedodává manuální převodovka
Autor: Martin Jeník