2.12. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy s Citroënem C5 Aircross: Tohle je pan Pohodlný!

 

Citroën rozšiřuje nabídku svých SUV o kompaktní model C5 Aircross. Prostorem má překonat současná MPV a zároveň nabídnout nevídaný komfort. Nakolik se to povedlo, jsme zjišťovali na cestách i necestách v Maroku.

V současné době, kdy v nabídce Citroënu již nefigurují klasický sedan a kombi C5, bude nové SUV C5 Aircross zaujímat i pozici vlajkové lodi značky. O žádného obra se však nejedná. S délkou 4500 mm se řadí mezi sesterské modely 3008 a 5008 od Peugeotu a vnějšími rozměry spadá přesně na pomezí mezi kompaktní SUV typu Nissanu Qashqai a ta střední třídy zastoupená třeba Škodou Kodiaq nebo Hondou CR-V. Na pohled bychom však citroën řadili spíše k větším. Sympaticky baculaté tvary mu dodávají na mohutnosti a tradiční pojetí designu předních světlometů a plastových polštářů na bocích ho jasně řadí po bok ostatních modelů značky. Rozpustilý excentrik je však model C5 Aircross pouze navenek. Uvnitř přináší na poměry francouzských značek až donedávna nevídanou praktičnost.

Variabilita MPV

Citroën si uvědomuje, že ne všichni zákazníci současných MPV bezhlavě přecházejí k SUV a rezignují na praktičnost velkoprostorových vozů. Proto se aircross pyšní například třemi samostatně posouvatelnými a polohovatelnými sedadly ve druhé řadě. Rozsah pohybu činí 150 mm a úhel opěradel lze měnit v rozmezí 19 až 26,5°, případně je lze sklopit do roviny. Objem kufru se mění od 580 po 720 litrů a maximální kapacita v dvoučlenném obsazení činí 1630 litrů. Nezapomnělo se ani na řadu odkládacích schránek, hodně prostoru ukrývá loketní opěrka, jejíž víko se po vzoru BMW a Mercedesu rozevírá do stran. Objemné jsou rovněž kapsy ve dveřích, kam si pohodlně odložíte láhev. Celkově je interiér velmi vstřícný, řidič má pocit velké vzdušnosti a nic ho nikde netlačí. Sedí se výše, volant lze však seřizovat ve velkém rozsahu, takže s hledáním správné pozice za ním není problém. Sedadla mají po vzoru menšího cactusu zesílené potahy s všitou 15mm vrstvou z měkkého materiálu na způsob molitanu. V kombinaci s běžně tvrdými výplněmi sedadel to nabízí velmi příjemný komfort bez toho, aniž byste se bořili do měkkých křesel, ze kterých začnou brzy bolet záda.

Paříž 2018: C5 Aircross plug-in hybrid ukazuje elektrifikovanou budoucnost Citroënu

Uspořádání tlačítek se příliš neliší od sesterských peugeotů a díky přímým tlačítkům pro jednotlivé funkce typu navigace, rádia nebo telefonu je obsluha rychlá. I v citroënu zůstává bohužel defaultně zapnuto vedení v jízdních pruzích, které se musí případě po každém nastartování vypnout tlačítkem vlevo od volantu, načež se rozsvítí žlutá kontrolka. Příliš nadšeni jsme nebyli ani z grafiky digitálních přístrojů, kde jsme nenašli klasické budíky s analogovým“ tachometrem a otáčkoměrem. Otáčky se zobrazují pouze na malém piktogramu, který například u dieselu ukazuje jen čísla 3, 5 a 7. Běžný řidič by však chtěl spíše zvýraznit pásmo do 3000 min-1.

Komfortní plavba

Vůz vyjíždí stejně jako Peugeoty 3008 a 5008 na platformě EMP2 a rozvor v jeho případě narostl na 2730 mm. Navíc se však C5 Aircross podobně jako C4 Cactus chlubí tlumiči s hydraulickými dorazy. Díky tomu si může dovolit celkově výrazně měkčí odpružení. Na rozbitých marockých cestách jsme byli z komfortu tlumení nadšeni. Ani když jsme přehlédli příčné retardéry či vymetli větší výmol, nedočkali jsme se ostrého rázu. Velmi slušně si vůz vedl i mimo silnice, kde propružení neznamená tvrdý dopad na dorazy. Zatím to tedy vypadá, že tradiční milovníci citroënů se opět dočkají vozu nabízejícího v první řadě mimořádné pohodlí.

Řízení je v základním režimu zbytečně lehké, více nám vyhovovalo tužší naladění v režimu Sport. Potěšila nás příjemná obratnost vozu, na hodnocení jízdních vlastností si však necháme až klasický test. V souvislosti s velmi dobrou světlou výškou 230 mm a zmíněným měkkým odpružením nás mrzí, že se C5 Aircross nebude nabízet jako čtyřkolka ani v provedení plug-in hybrid, jako se tomu stane u spřátelených SUV od Peugeotu.

Čtyři plus jedna

Prozatím se nabízejí čtyři motorové verze, my jsme vyzkoušeli vrcholný agregát 1.6 PureTech 133 kW i vznětový 2.0 BlueHDI 130 kW. U obou jsme si pochvalovali výbornou spolupráci s hladce a intuitivně řadicím osmistupňovým automatem od Aisinu. Svižnější dojem z benzinového motoru potvrzují i technické údaje. Pro zkoumání dynamiky ani spotřeby však nebylo na marockých cestách necestách příliš prostoru. Orientačně jsme se šestnáctistovkou jezdili za 8,5 l/100 km a s naftovým dvoulitrem za 7,6 l/100 km, s druhým jmenovaným jsme se však pohybovali v kopcovitějším terénu.

Ceny vozu budou oznámeny začátkem prosince, kdy zároveň začne předprodej, první aircrossy dorazí k dealerům během ledna. V roce 2020 se začne nabízet plug-in hybrid s výkonem 165 kW a elektrickým dojezdem 50 km.

Základní technické údaje1.2 PureTech 1.6 PureTech 1.5 BlueHDi 2.0 BlueHDi
Zdvihový objem (cm3) 1199 1598 1499 1997
Výkon (kW/min-1) 96/5500 133/5500 96/3750 130/3750
Toč. moment (Nm/min-1) 230/1750 250/1650 300/1750 400/2000
Převodovka 6M 8A 6M (8A) 8A
Vnější rozměry, rozvor (mm)4500 x 1840 x 1654, 2730
Provozní hmotnost (kg) 1479 1505 1505 (1505) 1615
Objem zavazadlového prostoru (l) 580-720/1630
Max. rychlost (km/h) 195 219 189 (189) 211
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5 8,2 10,4 (10,6) 8,6
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,3 5,8 4,2 (4,1) 4,9

Plusy

  • Velmi komfortní podvozek
  • Variabilní interiér
  • Příjemně řadící automat
  • Velká světlá výška
  • Objemný kufr

Minusy

  • Absence pohonu všech kol
  • Displej místo klasických budíků nenabízí klasické zobrazení
  • K silnějším motorům se nedodává manuální převodovka

Autor: Martin Jeník

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55…

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Citroënem C5 Aircross:…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 



Citroën vyráží na cestu plug-in hybridů. Představuje C5 Aircross Hybrid Citroën vyráží na cestu plug-in hybridů. Představuje C5 Aircross Hybrid

Koncept připraveného plug-in hybridního SUV využívá…

Citroën představuje nové SUV C5 Aircross: Náhrada za C5 dorazila do Evropy! Citroën představuje nové SUV C5 Aircross: Náhrada za C5 dorazila do Evropy!

Sedany a kombi C5 již budou patřit minulosti. Ve výrobním…

 



 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do něj! Moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Sám útočil, navážejí se do…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a Jovankou Vojtkovou! Mají recept profíka!

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a…

Alice Bendová (45) a Jovanka Vojtková (39), manželka rockera Pepy Vojtka, pečou v přímém přenosu na Blesk.cz…

 

iSport.cz

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s lyžováním

Northugovo sbohem. Bývalý král běžecké stopy končí s…

Slavný norský běžec na lyžích Petter Northug ukončil v 32 letech kariéru. Během ní získal rekordních třináct…

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient či Vrbovo kouzlo

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient…

Dnes se v Plzni očekává mrazivý večer, možná i nepříjemný sníh s deštěm. Na trávníku v Doosan Aréně ale bude…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně poráží video za 50 liber, které rozbrečí i drsňáky

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně…

Zatímco bitvu slavných značek s přehledem vyhrál obchodní řetězec John Lewis, sociální sítě bourá ještě jedno…