2.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy Volvo XC60: Čekal někdo něco jiného? (+videa)

 

Nejprodávanější Volvo je tady ve druhé generaci a my se s novou XC60 poprvé svezli. Překvapení nepřišlo. I když…

V Barceloně bychom si pomalu mohli zařídit detašované pracoviště, automobilky se nejspíš dohodly, že pro první jízdní dojmy budou vybírat hlavně tuto katalánskou lokalitu. Nic proti. Bývá tu hezky, silnice jsou kvalitní… Jenom s hodnocením jízdního komfortu a kvalit odpružení musíme většinou čekat až do našich končin.

Znovu tedy v Barceloně, tentokrát kvůli novému Volvu XC60. Poslední modely švédské automobilky považuju za to nejpůsobivější, co v automobilovém designu za hodně dlouhou dobu vzniklo, menší SUV se trendu samozřejmě drží. Proti předchůdci mi opticky přijde kompaktnější, celkově působí menším dojmem. Ve skutečnosti ale na délku pořád měří lehce pod 4,7 metru, ani od volantu byste to však nejspíš neřekli.

Nové Volvo XC60 odhalilo český ceník. Pod milion ho neseženete

Nejsilnější nafta

Na letišti přebíráme s kolegou klíčky od nejsilnější dostupné nafty s označením D5. Slzy po odchodu úžasného pětiválce sice ještě úplně uschnout nestačily, dvoulitrový čtyřválec ve své nejvýkonnější verzi D5 však alespoň dokázal, že umí být velmi kultivovaný. Tedy v modelech S90/V90, jeho začátky v nejnovější XC90 byly velmi mírně řečeno rozpačité.

V XC60 je čtyřválec výtečně odhlučněný od začátku, třeba při ustálené jízdě kolem dálničního limitu o něm nevíte vůbec nic. Jen při důraznější akceleraci, kdy se otáčky blíží čtyřem tisícům, se dvoulitr trochu přestane ovládat. Tady je ale jeden menší problém. Se zmíněnou důraznější akcelerací. O tu se totiž spíš jenom pokoušíte, než že by se opravdu dostavila. Ani kdyby mě páni inženýři od Volva násilím nutili, nikdy bych nenapsal, že věřím, že motor D5 má výkon 173 kW a 480 N.m. Respektive, možná má, při jízdě však dělá všechno proto, aby to absolutně nebylo poznat.

TEST 2009: Volvo XC60 T6 – Tak trochu jiné Volvo

A rozhodně nejde jen o odhlučnění, myšleno v tom smyslu, že by bylo třeba matoucí a maskovalo by skutečnou rychlost. Nejnovější D5 je zkrátka v reálu mdlejší, než by udávané parametry napovídaly. Slzy po skutečné pětiválcové D5 hned tak nezaschnou…

A pak tu máme ještě spotřebu paliva. První část trasy vedla po dálnici, kde jsme díky plynulému provozu a častým omezením rychlosti na stovku předváděli s kolegou spíš ekorallye než cokoliv jiného. A přesto jsme dosáhli průměru sedm a půl litru. Jasně, průšvih to není, čtyřkolka, automat, SUV dlouhé 4,7 metru… Ale po courání kolem stovky, navíc docela po rovině, bych pár deci asi ubral. D5 ne.

A jízda samotná… Představte si Volvo v jeho nejkrystaličtější podobě a vyjde vám nová XC60. Řidič je prakticky absolutně odstřihnut od veškerého dění, jenom si tak točí volantem, šlape na pedály a XC60 něco dělá. Zatáčí a tak. Neřekl bych, že je to špatně. Je to zkrátka Volvo. Velká pochvala ale za nastavení stabilizace. Nehysterčila, zasahovala citlivě a řidiči nechávala docela dost svobody. Jenom bylo těžké odhadnout, kolik té svobody vlastně zbývá. S indiciemi to XC60 fakt nepřehání.

Video

Opravdu jako šestiválec!

Kdybych chtěl být trochu kousavý, napsal bych, že čtyřválec T6 s výkonem 235 kW se opravdu vyrovná šestiválcům – ve spotřebě paliva. V podhůří Montserratu jsme, pravda, jeli trochu ostřeji, zase taková kudla to ale nebyla a průměr se zastavil jen kousek pod třinácti litry. Umírněnější styl nějaký ten litr ubere, pod deset to však moc nejde.

S benzinovým dvoulitrem se nám ale XC60 hezky převtělila, najednou byla o řád hbitější, působila daleko lehčím dojmem. Stále sice řidiče nechávala tápat, co si může v oblouku ještě dovolit, přehazování ze zatáčky do zatáčky však bylo skoro až zábavné. A stabilizace se znovu chovala slušně. V okolí Barcelony a katalánské metropoli bylo málo příležitostí, na pár nerovností jsme ale přece jenom narazili a troufám si tvrdit, že na dvacetipalcových kolech by mohla mít volvácká platforma SPA v Česku občas trochu problém. S dvacítkami žádné překvapení, proti prvním XC90 se však platforma s kompozitovým listovým pérem na zadní nápravě v tlumení nerovností nepoměrně zlepšila (viz domácí zkušenosti s dvojicí S90/V90). A dvacítky, to je už obecně oříšek. S menšími koly bude XC60 rozhodně klidnější.

TEST 2014: Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW) – Modrá jachta

Žádné překvapení?

Od Volva XC60 jsem dostal prakticky vše, co jsem od novinky čekal. Nádherný design (s dosud nejkrásnějším interiérem od Volva, a to už něco znamená), dostatečně prostorný interiér, trochu tupější jízdní projev a méně výrazné čtyřválcové jednotky. I na překvapení ale došlo – benzinový čtyřválec nepotěší vysokou spotřeba, naopak ovladatelnost a lehkost verze T6 překvapila příjemně. Kdyby řízení vidělo zpětnou vazbu alespoň z vlaku, byla by s XC60 T6 nečekaná zábava.

Základní ceny všech verzí najdete v tabulce, novinku už můžete objednávat, první kusy pak k zákazníkům dorazí v září. Nejlevnější výbava Kinetic a verze D3 s pohonem všech kol a čtyřkolka D4 s manuální převodovkou se však objeví až příští rok. Žádná velká škoda, nejsmysluplnější motor, tedy čtyřválec D5, je k mání už teď a interiér v nejlevnějších variantách rozhodně tak nevynikne. Ještě na jízdní komfort v českých podmínkách jsem zvědavý. Budeme referovat!

Volvo XC60 – technické údaje nabízených verzí
MotorT5T6T8 Twin-EngineD3D4D5
Pohon4x44x44x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]196919691969196919691969
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]187/5500235/5700235+65/-110/3750140/4250173/4000
Točivý moment [N.m/min]350/1500-4800400/2200-5400400+240/-320/1750-3000400/1750-2500480/1750-2250
Převodovka8A8A8A6M6M (8A*)8A
Max. rychlost [km/h]220230230?? (205)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,85,95,3?? (8,4)7,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,72,1?? (5,2)5,5
Cena Kinetic [Kč]---1.047.9001.169.900-
Cena Momentum [Kč]1.329.9001.484.9001.847.7001.133.9001.255.9001.420.900
Cena Inscription [Kč]1.452.2001.607.2001.957.7001.256.2001.378.2001.543.200
Cena R-Design [Kč]1.409.3001.564.3001.915.6001.213.3001.335.3001.500.300
*Automatická převodovka je pro všechny stupně výbavy dodávána za 60.000 korun

Spolupracujeme s TipCars.com
Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví Nezdražují jen byty, nahoru letí i ceny chat a chalup, zejména v Posázaví

Ceny chat a chalup v Česku v posledních letech rostou,…

Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Triumf automobilky Volvo, světovým autem roku se stal model XC60 Triumf automobilky Volvo, světovým autem roku se stal model XC60

Po úspěchu na evropské půdě, kde porotci zvolili za…

Euro NCAP 2017: Volvo XC60 – Pět hvězd bez zaváhání Euro NCAP 2017: Volvo XC60 – Pět hvězd bez zaváhání

Volvo si na bezpečnosti svých vozů vybudovalo pověst,…

 



 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny šlehaly 15 metrů vysoko

Inferno v obřím německém zábavním parku. Plameny…

Velký požár vypukl v sobotu v největším německém zábavním parku poblíž města Rust, jeho plameny sahaly až do…

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83): Tajemství její vily!

Nedožité 90. narozeniny Jiřiny Švorcové (†83):…

Jako »žena za pultem« bydlela v obyčejném činžáku. Ve skutečnosti Jiřina Švorcová (†83) žila v přepychové vile v…

 

iSport.cz

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat Benfiku nebo Ajax

Plzeň míří v LM do čtvrtého koše, Slavia může dostat…

Fotbalisté Plzně budou 30. srpna při losování základních skupin Ligy mistrů s největší pravděpodobností nasazeni…

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu stejně jako hrdina Bale

Ronaldo po finále šokoval. Naznačil odchod z Realu…

Všechny oslavné konfety po triumfu v Lize mistrů ještě nespadly na zem a v médiích už se začalo spekulovat, zda…

 

Reflex.cz

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…