2.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy Volvo XC60: Čekal někdo něco jiného? (+videa)

 

Nejprodávanější Volvo je tady ve druhé generaci a my se s novou XC60 poprvé svezli. Překvapení nepřišlo. I když…

V Barceloně bychom si pomalu mohli zařídit detašované pracoviště, automobilky se nejspíš dohodly, že pro první jízdní dojmy budou vybírat hlavně tuto katalánskou lokalitu. Nic proti. Bývá tu hezky, silnice jsou kvalitní… Jenom s hodnocením jízdního komfortu a kvalit odpružení musíme většinou čekat až do našich končin.

Znovu tedy v Barceloně, tentokrát kvůli novému Volvu XC60. Poslední modely švédské automobilky považuju za to nejpůsobivější, co v automobilovém designu za hodně dlouhou dobu vzniklo, menší SUV se trendu samozřejmě drží. Proti předchůdci mi opticky přijde kompaktnější, celkově působí menším dojmem. Ve skutečnosti ale na délku pořád měří lehce pod 4,7 metru, ani od volantu byste to však nejspíš neřekli.

Nové Volvo XC60 odhalilo český ceník. Pod milion ho neseženete

Nejsilnější nafta

Na letišti přebíráme s kolegou klíčky od nejsilnější dostupné nafty s označením D5. Slzy po odchodu úžasného pětiválce sice ještě úplně uschnout nestačily, dvoulitrový čtyřválec ve své nejvýkonnější verzi D5 však alespoň dokázal, že umí být velmi kultivovaný. Tedy v modelech S90/V90, jeho začátky v nejnovější XC90 byly velmi mírně řečeno rozpačité.

V XC60 je čtyřválec výtečně odhlučněný od začátku, třeba při ustálené jízdě kolem dálničního limitu o něm nevíte vůbec nic. Jen při důraznější akceleraci, kdy se otáčky blíží čtyřem tisícům, se dvoulitr trochu přestane ovládat. Tady je ale jeden menší problém. Se zmíněnou důraznější akcelerací. O tu se totiž spíš jenom pokoušíte, než že by se opravdu dostavila. Ani kdyby mě páni inženýři od Volva násilím nutili, nikdy bych nenapsal, že věřím, že motor D5 má výkon 173 kW a 480 N.m. Respektive, možná má, při jízdě však dělá všechno proto, aby to absolutně nebylo poznat.

TEST 2009: Volvo XC60 T6 – Tak trochu jiné Volvo

A rozhodně nejde jen o odhlučnění, myšleno v tom smyslu, že by bylo třeba matoucí a maskovalo by skutečnou rychlost. Nejnovější D5 je zkrátka v reálu mdlejší, než by udávané parametry napovídaly. Slzy po skutečné pětiválcové D5 hned tak nezaschnou…

A pak tu máme ještě spotřebu paliva. První část trasy vedla po dálnici, kde jsme díky plynulému provozu a častým omezením rychlosti na stovku předváděli s kolegou spíš ekorallye než cokoliv jiného. A přesto jsme dosáhli průměru sedm a půl litru. Jasně, průšvih to není, čtyřkolka, automat, SUV dlouhé 4,7 metru… Ale po courání kolem stovky, navíc docela po rovině, bych pár deci asi ubral. D5 ne.

A jízda samotná… Představte si Volvo v jeho nejkrystaličtější podobě a vyjde vám nová XC60. Řidič je prakticky absolutně odstřihnut od veškerého dění, jenom si tak točí volantem, šlape na pedály a XC60 něco dělá. Zatáčí a tak. Neřekl bych, že je to špatně. Je to zkrátka Volvo. Velká pochvala ale za nastavení stabilizace. Nehysterčila, zasahovala citlivě a řidiči nechávala docela dost svobody. Jenom bylo těžké odhadnout, kolik té svobody vlastně zbývá. S indiciemi to XC60 fakt nepřehání.

Video

Opravdu jako šestiválec!

Kdybych chtěl být trochu kousavý, napsal bych, že čtyřválec T6 s výkonem 235 kW se opravdu vyrovná šestiválcům – ve spotřebě paliva. V podhůří Montserratu jsme, pravda, jeli trochu ostřeji, zase taková kudla to ale nebyla a průměr se zastavil jen kousek pod třinácti litry. Umírněnější styl nějaký ten litr ubere, pod deset to však moc nejde.

S benzinovým dvoulitrem se nám ale XC60 hezky převtělila, najednou byla o řád hbitější, působila daleko lehčím dojmem. Stále sice řidiče nechávala tápat, co si může v oblouku ještě dovolit, přehazování ze zatáčky do zatáčky však bylo skoro až zábavné. A stabilizace se znovu chovala slušně. V okolí Barcelony a katalánské metropoli bylo málo příležitostí, na pár nerovností jsme ale přece jenom narazili a troufám si tvrdit, že na dvacetipalcových kolech by mohla mít volvácká platforma SPA v Česku občas trochu problém. S dvacítkami žádné překvapení, proti prvním XC90 se však platforma s kompozitovým listovým pérem na zadní nápravě v tlumení nerovností nepoměrně zlepšila (viz domácí zkušenosti s dvojicí S90/V90). A dvacítky, to je už obecně oříšek. S menšími koly bude XC60 rozhodně klidnější.

TEST 2014: Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW) – Modrá jachta

Žádné překvapení?

Od Volva XC60 jsem dostal prakticky vše, co jsem od novinky čekal. Nádherný design (s dosud nejkrásnějším interiérem od Volva, a to už něco znamená), dostatečně prostorný interiér, trochu tupější jízdní projev a méně výrazné čtyřválcové jednotky. I na překvapení ale došlo – benzinový čtyřválec nepotěší vysokou spotřeba, naopak ovladatelnost a lehkost verze T6 překvapila příjemně. Kdyby řízení vidělo zpětnou vazbu alespoň z vlaku, byla by s XC60 T6 nečekaná zábava.

Základní ceny všech verzí najdete v tabulce, novinku už můžete objednávat, první kusy pak k zákazníkům dorazí v září. Nejlevnější výbava Kinetic a verze D3 s pohonem všech kol a čtyřkolka D4 s manuální převodovkou se však objeví až příští rok. Žádná velká škoda, nejsmysluplnější motor, tedy čtyřválec D5, je k mání už teď a interiér v nejlevnějších variantách rozhodně tak nevynikne. Ještě na jízdní komfort v českých podmínkách jsem zvědavý. Budeme referovat!

Volvo XC60 – technické údaje nabízených verzí
MotorT5T6T8 Twin-EngineD3D4D5
Pohon4x44x44x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]196919691969196919691969
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]187/5500235/5700235+65/-110/3750140/4250173/4000
Točivý moment [N.m/min]350/1500-4800400/2200-5400400+240/-320/1750-3000400/1750-2500480/1750-2250
Převodovka8A8A8A6M6M (8A*)8A
Max. rychlost [km/h]220230230?? (205)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,85,95,3?? (8,4)7,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,72,1?? (5,2)5,5
Cena Kinetic [Kč]---1.047.9001.169.900-
Cena Momentum [Kč]1.329.9001.484.9001.847.7001.133.9001.255.9001.420.900
Cena Inscription [Kč]1.452.2001.607.2001.957.7001.256.2001.378.2001.543.200
Cena R-Design [Kč]1.409.3001.564.3001.915.6001.213.3001.335.3001.500.300
*Automatická převodovka je pro všechny stupně výbavy dodávána za 60.000 korun

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Euro NCAP 2017: Volvo XC60 – Pět hvězd bez zaváhání Euro NCAP 2017: Volvo XC60 – Pět hvězd bez zaváhání

Volvo si na bezpečnosti svých vozů vybudovalo pověst,…

Nejprodávanější Švéd v druhé generaci. Volvo začíná vyrábět novou XC60 Nejprodávanější Švéd v druhé generaci. Volvo začíná vyrábět novou XC60

SUV XC60 je po modelech XC90, S90 a V90 čtvrtým zástupcem…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…