2.6. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy Volvo XC60: Čekal někdo něco jiného? (+videa)

 

Nejprodávanější Volvo je tady ve druhé generaci a my se s novou XC60 poprvé svezli. Překvapení nepřišlo. I když…

V Barceloně bychom si pomalu mohli zařídit detašované pracoviště, automobilky se nejspíš dohodly, že pro první jízdní dojmy budou vybírat hlavně tuto katalánskou lokalitu. Nic proti. Bývá tu hezky, silnice jsou kvalitní… Jenom s hodnocením jízdního komfortu a kvalit odpružení musíme většinou čekat až do našich končin.

Znovu tedy v Barceloně, tentokrát kvůli novému Volvu XC60. Poslední modely švédské automobilky považuju za to nejpůsobivější, co v automobilovém designu za hodně dlouhou dobu vzniklo, menší SUV se trendu samozřejmě drží. Proti předchůdci mi opticky přijde kompaktnější, celkově působí menším dojmem. Ve skutečnosti ale na délku pořád měří lehce pod 4,7 metru, ani od volantu byste to však nejspíš neřekli.

Nové Volvo XC60 odhalilo český ceník. Pod milion ho neseženete

Nejsilnější nafta

Na letišti přebíráme s kolegou klíčky od nejsilnější dostupné nafty s označením D5. Slzy po odchodu úžasného pětiválce sice ještě úplně uschnout nestačily, dvoulitrový čtyřválec ve své nejvýkonnější verzi D5 však alespoň dokázal, že umí být velmi kultivovaný. Tedy v modelech S90/V90, jeho začátky v nejnovější XC90 byly velmi mírně řečeno rozpačité.

V XC60 je čtyřválec výtečně odhlučněný od začátku, třeba při ustálené jízdě kolem dálničního limitu o něm nevíte vůbec nic. Jen při důraznější akceleraci, kdy se otáčky blíží čtyřem tisícům, se dvoulitr trochu přestane ovládat. Tady je ale jeden menší problém. Se zmíněnou důraznější akcelerací. O tu se totiž spíš jenom pokoušíte, než že by se opravdu dostavila. Ani kdyby mě páni inženýři od Volva násilím nutili, nikdy bych nenapsal, že věřím, že motor D5 má výkon 173 kW a 480 N.m. Respektive, možná má, při jízdě však dělá všechno proto, aby to absolutně nebylo poznat.

TEST 2009: Volvo XC60 T6 – Tak trochu jiné Volvo

A rozhodně nejde jen o odhlučnění, myšleno v tom smyslu, že by bylo třeba matoucí a maskovalo by skutečnou rychlost. Nejnovější D5 je zkrátka v reálu mdlejší, než by udávané parametry napovídaly. Slzy po skutečné pětiválcové D5 hned tak nezaschnou…

A pak tu máme ještě spotřebu paliva. První část trasy vedla po dálnici, kde jsme díky plynulému provozu a častým omezením rychlosti na stovku předváděli s kolegou spíš ekorallye než cokoliv jiného. A přesto jsme dosáhli průměru sedm a půl litru. Jasně, průšvih to není, čtyřkolka, automat, SUV dlouhé 4,7 metru… Ale po courání kolem stovky, navíc docela po rovině, bych pár deci asi ubral. D5 ne.

A jízda samotná… Představte si Volvo v jeho nejkrystaličtější podobě a vyjde vám nová XC60. Řidič je prakticky absolutně odstřihnut od veškerého dění, jenom si tak točí volantem, šlape na pedály a XC60 něco dělá. Zatáčí a tak. Neřekl bych, že je to špatně. Je to zkrátka Volvo. Velká pochvala ale za nastavení stabilizace. Nehysterčila, zasahovala citlivě a řidiči nechávala docela dost svobody. Jenom bylo těžké odhadnout, kolik té svobody vlastně zbývá. S indiciemi to XC60 fakt nepřehání.

Video

Opravdu jako šestiválec!

Kdybych chtěl být trochu kousavý, napsal bych, že čtyřválec T6 s výkonem 235 kW se opravdu vyrovná šestiválcům – ve spotřebě paliva. V podhůří Montserratu jsme, pravda, jeli trochu ostřeji, zase taková kudla to ale nebyla a průměr se zastavil jen kousek pod třinácti litry. Umírněnější styl nějaký ten litr ubere, pod deset to však moc nejde.

S benzinovým dvoulitrem se nám ale XC60 hezky převtělila, najednou byla o řád hbitější, působila daleko lehčím dojmem. Stále sice řidiče nechávala tápat, co si může v oblouku ještě dovolit, přehazování ze zatáčky do zatáčky však bylo skoro až zábavné. A stabilizace se znovu chovala slušně. V okolí Barcelony a katalánské metropoli bylo málo příležitostí, na pár nerovností jsme ale přece jenom narazili a troufám si tvrdit, že na dvacetipalcových kolech by mohla mít volvácká platforma SPA v Česku občas trochu problém. S dvacítkami žádné překvapení, proti prvním XC90 se však platforma s kompozitovým listovým pérem na zadní nápravě v tlumení nerovností nepoměrně zlepšila (viz domácí zkušenosti s dvojicí S90/V90). A dvacítky, to je už obecně oříšek. S menšími koly bude XC60 rozhodně klidnější.

TEST 2014: Volvo XC60 T5 Drive-E (180 kW) – Modrá jachta

Žádné překvapení?

Od Volva XC60 jsem dostal prakticky vše, co jsem od novinky čekal. Nádherný design (s dosud nejkrásnějším interiérem od Volva, a to už něco znamená), dostatečně prostorný interiér, trochu tupější jízdní projev a méně výrazné čtyřválcové jednotky. I na překvapení ale došlo – benzinový čtyřválec nepotěší vysokou spotřeba, naopak ovladatelnost a lehkost verze T6 překvapila příjemně. Kdyby řízení vidělo zpětnou vazbu alespoň z vlaku, byla by s XC60 T6 nečekaná zábava.

Základní ceny všech verzí najdete v tabulce, novinku už můžete objednávat, první kusy pak k zákazníkům dorazí v září. Nejlevnější výbava Kinetic a verze D3 s pohonem všech kol a čtyřkolka D4 s manuální převodovkou se však objeví až příští rok. Žádná velká škoda, nejsmysluplnější motor, tedy čtyřválec D5, je k mání už teď a interiér v nejlevnějších variantách rozhodně tak nevynikne. Ještě na jízdní komfort v českých podmínkách jsem zvědavý. Budeme referovat!

Volvo XC60 – technické údaje nabízených verzí
MotorT5T6T8 Twin-EngineD3D4D5
Pohon4x44x44x44x24x44x4
Zdvihový objem [cm3]196919691969196919691969
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]187/5500235/5700235+65/-110/3750140/4250173/4000
Točivý moment [N.m/min]350/1500-4800400/2200-5400400+240/-320/1750-3000400/1750-2500480/1750-2250
Převodovka8A8A8A6M6M (8A*)8A
Max. rychlost [km/h]220230230?? (205)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,85,95,3?? (8,4)7,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,37,72,1?? (5,2)5,5
Cena Kinetic [Kč]---1.047.9001.169.900-
Cena Momentum [Kč]1.329.9001.484.9001.847.7001.133.9001.255.9001.420.900
Cena Inscription [Kč]1.452.2001.607.2001.957.7001.256.2001.378.2001.543.200
Cena R-Design [Kč]1.409.3001.564.3001.915.6001.213.3001.335.3001.500.300
*Automatická převodovka je pro všechny stupně výbavy dodávána za 60.000 korun

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Nejprodávanější Švéd v druhé generaci. Volvo začíná vyrábět novou XC60 Nejprodávanější Švéd v druhé generaci. Volvo začíná vyrábět novou XC60

SUV XC60 je po modelech XC90, S90 a V90 čtvrtým zástupcem…

Nové Volvo XC60 odhalilo český ceník. Pod milion ho neseženete Nové Volvo XC60 odhalilo český ceník. Pod milion ho neseženete

Druhá generace XC60 je nabízena se dvěma zážehovými a…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…