Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Volvo XC60: Čekal někdo něco jiného? (+videa)

Martin Machala
Diskuze (23)
Nejprodávanější Volvo je tady ve druhé generaci a my se s novou XC60 poprvé svezli. Překvapení nepřišlo. I když…

V Barceloně bychom si pomalu mohli zařídit detašované pracoviště, automobilky se nejspíš dohodly, že pro první jízdní dojmy budou vybírat hlavně tuto katalánskou lokalitu. Nic proti. Bývá tu hezky, silnice jsou kvalitní… Jenom s hodnocením jízdního komfortu a kvalit odpružení musíme většinou čekat až do našich končin.

Znovu tedy v Barceloně, tentokrát kvůli novému Volvu XC60. Poslední modely švédské automobilky považuju za to nejpůsobivější, co v automobilovém designu za hodně dlouhou dobu vzniklo, menší SUV se trendu samozřejmě drží. Proti předchůdci mi opticky přijde kompaktnější, celkově působí menším dojmem. Ve skutečnosti ale na délku pořád měří lehce pod 4,7 metru, ani od volantu byste to však nejspíš neřekli.

Nejsilnější nafta

Na letišti přebíráme s kolegou klíčky od nejsilnější dostupné nafty s označením D5. Slzy po odchodu úžasného pětiválce sice ještě úplně uschnout nestačily, dvoulitrový čtyřválec ve své nejvýkonnější verzi D5 však alespoň dokázal, že umí být velmi kultivovaný. Tedy v modelech S90/V90, jeho začátky v nejnovější XC90 byly velmi mírně řečeno rozpačité.

V XC60 je čtyřválec výtečně odhlučněný od začátku, třeba při ustálené jízdě kolem dálničního limitu o něm nevíte vůbec nic. Jen při důraznější akceleraci, kdy se otáčky blíží čtyřem tisícům, se dvoulitr trochu přestane ovládat. Tady je ale jeden menší problém. Se zmíněnou důraznější akcelerací. O tu se totiž spíš jenom pokoušíte, než že by se opravdu dostavila. Ani kdyby mě páni inženýři od Volva násilím nutili, nikdy bych nenapsal, že věřím, že motor D5 má výkon 173 kW a 480 N.m. Respektive, možná má, při jízdě však dělá všechno proto, aby to absolutně nebylo poznat.

A rozhodně nejde jen o odhlučnění, myšleno v tom smyslu, že by bylo třeba matoucí a maskovalo by skutečnou rychlost. Nejnovější D5 je zkrátka v reálu mdlejší, než by udávané parametry napovídaly. Slzy po skutečné pětiválcové D5 hned tak nezaschnou…

A pak tu máme ještě spotřebu paliva. První část trasy vedla po dálnici, kde jsme díky plynulému provozu a častým omezením rychlosti na stovku předváděli s kolegou spíš ekorallye než cokoliv jiného. A přesto jsme dosáhli průměru sedm a půl litru. Jasně, průšvih to není, čtyřkolka, automat, SUV dlouhé 4,7 metru… Ale po courání kolem stovky, navíc docela po rovině, bych pár deci asi ubral. D5 ne.

A jízda samotná… Představte si Volvo v jeho nejkrystaličtější podobě a vyjde vám nová XC60. Řidič je prakticky absolutně odstřihnut od veškerého dění, jenom si tak točí volantem, šlape na pedály a XC60 něco dělá. Zatáčí a tak. Neřekl bych, že je to špatně. Je to zkrátka Volvo. Velká pochvala ale za nastavení stabilizace. Nehysterčila, zasahovala citlivě a řidiči nechávala docela dost svobody. Jenom bylo těžké odhadnout, kolik té svobody vlastně zbývá. S indiciemi to XC60 fakt nepřehání.

Video se připravuje ...

Opravdu jako šestiválec!

Kdybych chtěl být trochu kousavý, napsal bych, že čtyřválec T6 s výkonem 235 kW se opravdu vyrovná šestiválcům – ve spotřebě paliva. V podhůří Montserratu jsme, pravda, jeli trochu ostřeji, zase taková kudla to ale nebyla a průměr se zastavil jen kousek pod třinácti litry. Umírněnější styl nějaký ten litr ubere, pod deset to však moc nejde.

S benzinovým dvoulitrem se nám ale XC60 hezky převtělila, najednou byla o řád hbitější, působila daleko lehčím dojmem. Stále sice řidiče nechávala tápat, co si může v oblouku ještě dovolit, přehazování ze zatáčky do zatáčky však bylo skoro až zábavné. A stabilizace se znovu chovala slušně.

V okolí Barcelony a katalánské metropoli bylo málo příležitostí, na pár nerovností jsme ale přece jenom narazili a troufám si tvrdit, že na dvacetipalcových kolech by mohla mít volvácká platforma SPA v Česku občas trochu problém. S dvacítkami žádné překvapení, proti prvním XC90 se však platforma s kompozitovým listovým pérem na zadní nápravě v tlumení nerovností nepoměrně zlepšila (viz domácí zkušenosti s dvojicí S90/V90). A dvacítky, to je už obecně oříšek. S menšími koly bude XC60 rozhodně klidnější.

Žádné překvapení?

Od Volva XC60 jsem dostal prakticky vše, co jsem od novinky čekal. Nádherný design (s dosud nejkrásnějším interiérem od Volva, a to už něco znamená), dostatečně prostorný interiér, trochu tupější jízdní projev a méně výrazné čtyřválcové jednotky. I na překvapení ale došlo – benzinový čtyřválec nepotěší vysokou spotřeba, naopak ovladatelnost a lehkost verze T6 překvapila příjemně. Kdyby řízení vidělo zpětnou vazbu alespoň z vlaku, byla by s XC60 T6 nečekaná zábava.

Základní ceny všech verzí najdete v tabulce, novinku už můžete objednávat, první kusy pak k zákazníkům dorazí v září. Nejlevnější výbava Kinetic a verze D3 s pohonem všech kol a čtyřkolka D4 s manuální převodovkou se však objeví až příští rok. Žádná velká škoda, nejsmysluplnější motor, tedy čtyřválec D5, je k mání už teď a interiér v nejlevnějších variantách rozhodně tak nevynikne. Ještě na jízdní komfort v českých podmínkách jsem zvědavý. Budeme referovat!

Video se připravuje ...
Volvo XC60 – technické údaje nabízených verzí
Motor T5 T6 T8 Twin-Engine D3 D4 D5
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x2 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1969 1969 1969 1969 1969 1969
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 187/5500 235/5700 235+65/- 110/3750 140/4250 173/4000
Točivý moment [N.m/min] 350/1500-4800 400/2200-5400 400+240/- 320/1750-3000 400/1750-2500 480/1750-2250
Převodovka 8A 8A 8A 6M 6M (8A*) 8A
Max. rychlost [km/h] 220 230 230 ? ? (205) 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,8 5,9 5,3 ? ? (8,4) 7,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,3 7,7 2,1 ? ? (5,2) 5,5
Cena Kinetic [Kč] - - - 1.047.900 1.169.900 -
Cena Momentum [Kč] 1.329.900 1.484.900 1.847.700 1.133.900 1.255.900 1.420.900
Cena Inscription [Kč] 1.452.200 1.607.200 1.957.700 1.256.200 1.378.200 1.543.200
Cena R-Design [Kč] 1.409.300 1.564.300 1.915.600 1.213.300 1.335.300 1.500.300
*Automatická převodovka je pro všechny stupně výbavy dodávána za 60.000 korun
Martin Machala
Diskuze (23)
6. 6. 2017 08:28
Re: CENY...
Sme sa nepochopili. Chcel som tým povedať že cena je riadne prestrelená, keďže je to auto o triedu menšie a menej prémiové ako Audi A6.
Avatar - Brumbal
4. 6. 2017 17:55
Prostornost interieru
Skoda ze nebyla zminena prostornost interieru o proti predchudci. Hlavne na zadnich sedackach prostor pro nohy by me zajimal.
4. 6. 2017 07:46
Re: CENY...
Volvo ma výhodu v bezpečnosti. Nie tej hviezdičkovej, ale reálnej. Stačí sa pozrieť ako končia iné značky ak sa v priebehu životného cyklu zmenia testy. S60 v small overlap poráža aj niektoré súčasné prémie a to je už 10 rokov stará. Prí súčasnej XC90 a Q7 sa niektoré preťaženia líšia o rád. Pri Q7 to stačí na testy, ale stačilo by to aj v praxi vo vyššej rýchlosti? To je rozdiel medzi riešiť testy a riešiť bezpečnosť. Toto stojí hmotnosť navyše. Ale sa ťažko predáva, lebo zákazník pozrie nanajvýš počet hviezdičiek.
Podobne naladenie ESP, kde rozplávané XC90 minulej generácie zvládlo losí test rýchlejšie ako Macan.
Avatar - white label
3. 6. 2017 18:18
Re: CENY...
:yes:
Avatar - white label
3. 6. 2017 18:17
Re: CENY...
Hlavně je delší, ale tím spíš je srovnaní ceny s A6 Allroad v neprospěch XC60.