Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech motorizací (doplněno video)

Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech motorizací (doplněno video)

 
 

Vyzkoušeli jsme nový Cee´d ve všech motorizacích nabízených pro český trh. Jaké bylo svezení?

Zbrusu nový Cee´d není na auto.cz nováčkem, ba právě naopak. Korejské novince, pro náš trh vyráběné v Žilině, jsme na našich stránkách věnovali dostatek prostoru.

Dokonce mnohem více, než jsme původně zamýšleli: při velmi exkluzivní možnosti vyzkoušet si Cee´d na českých silnicích přehlédlo protijedoucí auto našeho redaktora a následovalo borcení plechů.

Naštěstí se nikomu nic nestalo a tak jsme vám mohli nabídnout české jízdní dojmy s benzinovým motorem 1,6 GDi. Nyní máme možnost ochutnat Cee´d podruhé a to ve slunném Španělsku. Pro mě se zároveň jedná o malou premiéru, protože Cee´d jsem zatím naživo neviděl a tedy jej ani neřídil.

Řeč čísel

Ještě než se budeme věnovat samotnému vozu, zasaďme začátek prodeje Cee´du do reality automobilového trhu.

I v roce 2011 byl největším výrobcem GM se zhruba 8,68 miliony automobilů. Druhý koncern VW zaostal o necelých 400 tisíc kusů, třetí byla Toyota (7,5 mil) a čtvrtý Renault-Nissan (6,75 mil). Na páté příčce se umístil sílící dvojblok Hyundai/Kia s 6,1 milionem automobilů.

Kia letos plánuje vyrobit zhruba 2,5 milionu aut, což se jí při zachování stávajícího vývoje bezpochyby podaří. Od roku 2004 do 2011 vzrostly celosvětové prodeje vozů Kia o 114 %.

A jak je na tom Kia z pohledu krize? Zatímco někteří velcí hráči mají na evropském trhu ohromné problémy, Kia v roce 2011 rostla o 11,8 procent. Celý trh se propadl o 1,4 %, nejhůře recesi odnesla Mazda (-24,8 %), Honda (-20,1 %) a Fiat (-17,2 %). Za letošní leden a únor se celý evropský trh meziročně propadl o dalších 7,8 %, propad o více než 20 procent zaznamenaly společnosti Honda, Renault a Mazda. Naopak Kia je jedna z mála automobilek, která roste. Za první dva měsíce o neuvěřitelných 31 procent. Na prezentaci nám Benny Oeyen, viceprezident Kia Motors Europe, prozradil i celkové číslo za první čtvrtletí letošního roku: nárůst o 26,2 procent.

Vysvětlení a silná očekávání marketingového oddělení hledejme ve čtveřicí novinek, které dohromady pokrývají 66 % trhu (součet podílů jejich tříd na celkových prodejích aut v Evropě). V segmentu A jde o nové Picanto, klíčový B segment (1/4 aut v Evropě se prodává ve třídě malých vozů) dobývá Rio, C segment přivítá Cee´d a do D segmentu míří Optima.

Cee´d nebude mít v Evropě mezi 39 konkurenty (!!!) v nižší střední třídě lehkou pozici. Jde totiž dlouhodobě o stabilní, druhý největší segment, ve kterém chtějí mít své zastoupení všechny automobilky a proto je konkurence vskutku enormní. Jak ale naše testovací jízda ukázala, má nový Cee´d rozhodně co nabídnout.

Dynamický elegán

Nová Kia sice vypadá na fotkách elegantně, ale až na živo vynikne její sportovně a agresivně tvarovaná tygří příď s dlouhými světlomety, končícími až nad středem předních kol. Na obrázcích mi to nepřišlo tak výrazné, ale možná by Cee´du slušela i podobným způsobem odvázaná záď. Ta je totiž (hlavně při přímém pohledu) spíše decentní a zdálky zaměnitelná s Riem.

Kia Cee’d je ve své druhé generaci dlouhá 4310 mm, což představuje oproti předchůdci nárůst o 50 mm, zatímco výška se naopak snížila o 10 mm na 1470 mm. Menší o 10 mm je nyní i celková šířka, která má hodnotu 1780 mm. Rozchod se naopak rozšířil o 17 mm na 1563 mm vpředu a o 32 mm na 1576 mm vzadu. Hodnota rozvoru náprav 2650 mm je stejná jako u sesterského Hyundai i30 a také jako u předchozí generace. O pohonu všech kol se v současné době neuvažuje.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

I přes zachování rozvoru a nižší výšku vozu by mělo být na palubě o něco prostorněji, my jsme naměřili šířku v loktech 148 cm vpředu a 146 cm vzadu, nad hlavou vzadu pak (u vozu s panoramatickou střechou) 91 cm. Zadní sedák je 36 cm nad podlahou.

Tvar karoserie s plynulejším přechodem mezi kapotou motoru a čelním sklem se, spolu se zakrytovanou kapotou i podlahou, postaral o koeficient aerodynamického odporu 0,30. Nakládací hrana není úplně nízko (přesněji řečeno ve výšce 74 cm nad zemí), avšak u stylově střiženého hatchbacku musíme drobné pihy na kráse akceptovat. Objem zavazadelníku, 380 litrů, ostatně není špatný. Velice příjemná je možnost vyklopit sedáky zadních sedadel vpřed, čímž po sklopení opěradel vznikne rovná ložná plocha bez jakéhokoliv schodu. Šířka mezi podběhy je 103 cm, standardní délka zavazadelníku je 97 centimetrů.

V interiéru narazíme na logicky rozmístěná, dostatečně velká tlačítka. Líbí se mi, jak jsou například ta odpovídající za klimatizaci či vyhřívání sedadel poněkud vystrčena nad úroveň displeje topení, takže si je prst lépe najde a stisknutí je příjemnější. Ergonomie je obecně silnou stránkou Cee´du, vše je na správném místě a nic není potřeba hledat. Chválím například výborné umístění nouzových blikačů, jejichž velké tlačítko je skvěle na dosah. Jedinou odlišností oproti běžné praxi je ovládání zrcátek vlevo od volantu (a ne na dveřích řidiče, jak to bývá obvyklé). Všechny čtyři ovladače oken na dveřích řidiče mají funkci „AUTO“, tedy otevření i zavření lze provést jediným stiskem. Kdy se toto naučí i zbývající automobilky? Klasický trojblik je dnes už u vozů, co to v Evropě myslí vážně, slušností a Kia není výjimkou.

Na množství tlačítek na volantu jsem si zvykat nemusel, náš dlouhodobý Hyundai i30 to tak má stejně. Mimochodem, černý lakovaný plast vypadá určitě lépe než ten stříbrný známý právě třeba z i30. Zajímavé je řešení rychloměru, jehož funkci zastává ve vyšších výbavách velmi jemný a skvěle čitelný TFT displej. Uprostřed kruhové výseče, po které se pohybuje animovaná ručička rychloměru, se nachází prostor, na který si můžete nechat přenášet informace týkající se průběhu jízdy. Perličkou je možná změna stupnice z km/h na míle, když se svým vozem vyrazíte do Anglie.

Dle verze vám na palubě mohou dělat společnost až čtyři monochromatické displeje, verze s navigací vypadá naživo rozhodně o velký kus lépe. Naprostá většina prodaných vozů však zřejmě navigaci mít nebude, dobrou zprávou je však možnost zástavby parkovací kamery bez nutnosti připlácet za navigaci. Do zmíněné čtveřice počítám i klasický analogový rychloměr s displejem, přítomný v základním Cee´du. Čitelnost rychloměru samotného je velmi dobrá, avšak prostřední kruhový displej nebyl tak kontrastní jako zbylé dva monochromatické displeje a na sluníčku byl hůře čitelný.

Nová Kia Cee´d - přehled motorizací na českém trhu
Verze1,4 CVVT1,6 GDi1,4 CRDi1,6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]1396159113961583
Počet válců/ventilů4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]73/550099/630066/400094/4000
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]137/4200165/4850220/1500-2750260/1900-2750
Zrychlení z klidu na 100 km/h [s]12,89,913,510,9
Maximální rychlost [km/h]182195170197
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,0 (5,6)5,8 (5,2)4,1 (4,0)4,1 (3,7)
pozn.: údaje v závorce platí pro vozy vybavené ISG.

1,4 MPI

Jízdně je nový Cee´d bez přehánění na vrcholu třídy. První dojmy jsou velmi podobné těm z i30, avšak Cee´d se zdá být o něco sportovnější a to při zachování velmi slušného komfortu. Příjemná jsou rozměrná sedadla se sedákem dlouhým 49 centimetrů, dají se velkoryse polohovat. Vůz s benzinovou čtrnáctistovkou je vybaven šestistupňovým manuálem, takže při stovce odečítám z otáčkoměru solidních 2.700 otáček.

Větší problémy Korejec neměl ani na občasných nerovnostech. Ty podélné (jako třeba vyjeté koleje) jej nechávají klidným a přes příčné spáry se přenesl s tichým, dobře tlumeným klepnutím. Kompromis mezi tuhostí (resp. sportovností) a komfortem se zdá být velmi dobře zvolený, podvozek působí solidně a nemlátí. Na tomto voze byly obuty šestnáctipalcové pneumatiky, ještě lepší svezení je na kolech o číslo větší. S nimi si vůz báječně rozumí.

Nastavitelný posilovač řízení (polohy comfort, normal a sport) je nutno pochválit. Řízení je ve sportovním módu příjemně tužší, avšak jistá umělost a trochu i odtažitost je z něj cítit stále. S přepnutím do sportovního režimu bohužel nezmizí tupé reakce kolem středové polohy, jinde je řízení velice dobré. Trochu nás pozlobil zmatený start/stop systém (ISG), který při rychlém zařazení dvakrát nestihl nastartovat. U ostatních motorizací jsme podobný problém neměli.

Obecně mi na palubě vadilo několik věcí. První je loketní opěrka ve dveřích, která začíná příliš vzadu a menší řidiči tak budou mít loket na tvrdém plastu. Středová opěrka je posuvná vpřed a vyhoví tak každému. Druhou věcí na seznamu „nelíbí" je hrana u pravého kolena (jakoby nedotažená stěna přihrádky před řadicí pákou), která občas tlačila. Třetí, čistě subjektivní věcí, je dvoustupňový pedál plynu, který je z praktického hlediska (alespoň u manuálních převodovek, kdy není třeba signalizovat kickdown) nesmyslný. Motor pocitově táhne pořád stejně, před i po prošlápnutí pedálu. Naopak výborné jsou brzdy a to u všech verzí. Světlá palubní deska se kolegovi líbila více než černá, mě zase přišla na pohled lacinější. Co člověk, to názor, Kia vás samozřejmě nechá vybrat.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

1,4 a 1,6 CRDi

Slabší diesel jsme otestovali se šestistupňovým manuálem (standard u všech verzí), ten silnější pak s automatickou převodovkou. Ta je klasické konstrukce, převodovka dvouspojková bude k mání jen s GDI. Klidné tempo se slabším dieselem znamenalo spotřebu jen lehce převyšující pět litrů nafty na 100 km, což je v silných vichrech, bičujících španělské pobřeží, dobrý výsledek. Motory jsou dobře utlumeny, silnější šestnáctistovka se zdá být pocitově o kousek kultivovanější. Při vysokých rychlostech slyšíte pouze ševelení větru kolem zpětných zrcátek, o motorech prakticky nevíte.

Diesely mají obecně těžší vyšší převody, takže pružné zrychlení na dálnici není extra svižné ani s jedním z nich. Budete si zkrátka muset podřadit. Při stotřicítce točí slabší 2.600 otáček, silnější diesel kombinovaný s automatem pak 2.500 otáček. Automatická převodovka funguje výborně, změna stupňů je plynulá a velmi rychlá. K životu se diesely probouzejí plynule a to od nějakých 1.600 otáček, pod touto hodnotou je reakce na plyn i síla zátahu vláčná.

Jízdní vlastnosti jsou podobně výborné jako u benzinu, na poměrně kluzkém španělském asfaltu mi dokonce přišlo, že slabší diesel sedí nejlépe. Hot-hatche stíhat nebudete (od toho je chystaný Procee´d s benzinovým motorem 1,6 Turbo), i při běžné jízdě však oceníte kvality zadního víceprvkového zavěšení, které dodává vozu jistotu.

Ceny pro ČR budou zveřejněny na konci měsíce.

Video


Kia Cee´d
 
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Kia Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře! Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře!

Když se řidič policejního auta nedívá do zrcátek, takhle…

Video: Kia Ceed TCR chce vítězit Video: Kia Ceed TCR chce vítězit

Kia připravuje na závodní sezonu šampionátu TCR speciál…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…