Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech motorizací (doplněno video)

Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech motorizací (doplněno video)

 
 

Vyzkoušeli jsme nový Cee´d ve všech motorizacích nabízených pro český trh. Jaké bylo svezení?

Zbrusu nový Cee´d není na auto.cz nováčkem, ba právě naopak. Korejské novince, pro náš trh vyráběné v Žilině, jsme na našich stránkách věnovali dostatek prostoru.

Dokonce mnohem více, než jsme původně zamýšleli: při velmi exkluzivní možnosti vyzkoušet si Cee´d na českých silnicích přehlédlo protijedoucí auto našeho redaktora a následovalo borcení plechů.

Naštěstí se nikomu nic nestalo a tak jsme vám mohli nabídnout české jízdní dojmy s benzinovým motorem 1,6 GDi. Nyní máme možnost ochutnat Cee´d podruhé a to ve slunném Španělsku. Pro mě se zároveň jedná o malou premiéru, protože Cee´d jsem zatím naživo neviděl a tedy jej ani neřídil.

Řeč čísel

Ještě než se budeme věnovat samotnému vozu, zasaďme začátek prodeje Cee´du do reality automobilového trhu.

I v roce 2011 byl největším výrobcem GM se zhruba 8,68 miliony automobilů. Druhý koncern VW zaostal o necelých 400 tisíc kusů, třetí byla Toyota (7,5 mil) a čtvrtý Renault-Nissan (6,75 mil). Na páté příčce se umístil sílící dvojblok Hyundai/Kia s 6,1 milionem automobilů.

Kia letos plánuje vyrobit zhruba 2,5 milionu aut, což se jí při zachování stávajícího vývoje bezpochyby podaří. Od roku 2004 do 2011 vzrostly celosvětové prodeje vozů Kia o 114 %.

A jak je na tom Kia z pohledu krize? Zatímco někteří velcí hráči mají na evropském trhu ohromné problémy, Kia v roce 2011 rostla o 11,8 procent. Celý trh se propadl o 1,4 %, nejhůře recesi odnesla Mazda (-24,8 %), Honda (-20,1 %) a Fiat (-17,2 %). Za letošní leden a únor se celý evropský trh meziročně propadl o dalších 7,8 %, propad o více než 20 procent zaznamenaly společnosti Honda, Renault a Mazda. Naopak Kia je jedna z mála automobilek, která roste. Za první dva měsíce o neuvěřitelných 31 procent. Na prezentaci nám Benny Oeyen, viceprezident Kia Motors Europe, prozradil i celkové číslo za první čtvrtletí letošního roku: nárůst o 26,2 procent.

Vysvětlení a silná očekávání marketingového oddělení hledejme ve čtveřicí novinek, které dohromady pokrývají 66 % trhu (součet podílů jejich tříd na celkových prodejích aut v Evropě). V segmentu A jde o nové Picanto, klíčový B segment (1/4 aut v Evropě se prodává ve třídě malých vozů) dobývá Rio, C segment přivítá Cee´d a do D segmentu míří Optima.

Cee´d nebude mít v Evropě mezi 39 konkurenty (!!!) v nižší střední třídě lehkou pozici. Jde totiž dlouhodobě o stabilní, druhý největší segment, ve kterém chtějí mít své zastoupení všechny automobilky a proto je konkurence vskutku enormní. Jak ale naše testovací jízda ukázala, má nový Cee´d rozhodně co nabídnout.

Dynamický elegán

Nová Kia sice vypadá na fotkách elegantně, ale až na živo vynikne její sportovně a agresivně tvarovaná tygří příď s dlouhými světlomety, končícími až nad středem předních kol. Na obrázcích mi to nepřišlo tak výrazné, ale možná by Cee´du slušela i podobným způsobem odvázaná záď. Ta je totiž (hlavně při přímém pohledu) spíše decentní a zdálky zaměnitelná s Riem.

Kia Cee’d je ve své druhé generaci dlouhá 4310 mm, což představuje oproti předchůdci nárůst o 50 mm, zatímco výška se naopak snížila o 10 mm na 1470 mm. Menší o 10 mm je nyní i celková šířka, která má hodnotu 1780 mm. Rozchod se naopak rozšířil o 17 mm na 1563 mm vpředu a o 32 mm na 1576 mm vzadu. Hodnota rozvoru náprav 2650 mm je stejná jako u sesterského Hyundai i30 a také jako u předchozí generace. O pohonu všech kol se v současné době neuvažuje.

Ženeva živě: Kia Cee‘d – První dojmy, rozměry, motory, technika

I přes zachování rozvoru a nižší výšku vozu by mělo být na palubě o něco prostorněji, my jsme naměřili šířku v loktech 148 cm vpředu a 146 cm vzadu, nad hlavou vzadu pak (u vozu s panoramatickou střechou) 91 cm. Zadní sedák je 36 cm nad podlahou.

Tvar karoserie s plynulejším přechodem mezi kapotou motoru a čelním sklem se, spolu se zakrytovanou kapotou i podlahou, postaral o koeficient aerodynamického odporu 0,30. Nakládací hrana není úplně nízko (přesněji řečeno ve výšce 74 cm nad zemí), avšak u stylově střiženého hatchbacku musíme drobné pihy na kráse akceptovat. Objem zavazadelníku, 380 litrů, ostatně není špatný. Velice příjemná je možnost vyklopit sedáky zadních sedadel vpřed, čímž po sklopení opěradel vznikne rovná ložná plocha bez jakéhokoliv schodu. Šířka mezi podběhy je 103 cm, standardní délka zavazadelníku je 97 centimetrů.

V interiéru narazíme na logicky rozmístěná, dostatečně velká tlačítka. Líbí se mi, jak jsou například ta odpovídající za klimatizaci či vyhřívání sedadel poněkud vystrčena nad úroveň displeje topení, takže si je prst lépe najde a stisknutí je příjemnější. Ergonomie je obecně silnou stránkou Cee´du, vše je na správném místě a nic není potřeba hledat. Chválím například výborné umístění nouzových blikačů, jejichž velké tlačítko je skvěle na dosah. Jedinou odlišností oproti běžné praxi je ovládání zrcátek vlevo od volantu (a ne na dveřích řidiče, jak to bývá obvyklé). Všechny čtyři ovladače oken na dveřích řidiče mají funkci „AUTO“, tedy otevření i zavření lze provést jediným stiskem. Kdy se toto naučí i zbývající automobilky? Klasický trojblik je dnes už u vozů, co to v Evropě myslí vážně, slušností a Kia není výjimkou.

Na množství tlačítek na volantu jsem si zvykat nemusel, náš dlouhodobý Hyundai i30 to tak má stejně. Mimochodem, černý lakovaný plast vypadá určitě lépe než ten stříbrný známý právě třeba z i30. Zajímavé je řešení rychloměru, jehož funkci zastává ve vyšších výbavách velmi jemný a skvěle čitelný TFT displej. Uprostřed kruhové výseče, po které se pohybuje animovaná ručička rychloměru, se nachází prostor, na který si můžete nechat přenášet informace týkající se průběhu jízdy. Perličkou je možná změna stupnice z km/h na míle, když se svým vozem vyrazíte do Anglie.

Dle verze vám na palubě mohou dělat společnost až čtyři monochromatické displeje, verze s navigací vypadá naživo rozhodně o velký kus lépe. Naprostá většina prodaných vozů však zřejmě navigaci mít nebude, dobrou zprávou je však možnost zástavby parkovací kamery bez nutnosti připlácet za navigaci. Do zmíněné čtveřice počítám i klasický analogový rychloměr s displejem, přítomný v základním Cee´du. Čitelnost rychloměru samotného je velmi dobrá, avšak prostřední kruhový displej nebyl tak kontrastní jako zbylé dva monochromatické displeje a na sluníčku byl hůře čitelný.

Nová Kia Cee´d - přehled motorizací na českém trhu
Verze1,4 CVVT1,6 GDi1,4 CRDi1,6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]1396159113961583
Počet válců/ventilů4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]73/550099/630066/400094/4000
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]137/4200165/4850220/1500-2750260/1900-2750
Zrychlení z klidu na 100 km/h [s]12,89,913,510,9
Maximální rychlost [km/h]182195170197
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,0 (5,6)5,8 (5,2)4,1 (4,0)4,1 (3,7)
pozn.: údaje v závorce platí pro vozy vybavené ISG.

1,4 MPI

Jízdně je nový Cee´d bez přehánění na vrcholu třídy. První dojmy jsou velmi podobné těm z i30, avšak Cee´d se zdá být o něco sportovnější a to při zachování velmi slušného komfortu. Příjemná jsou rozměrná sedadla se sedákem dlouhým 49 centimetrů, dají se velkoryse polohovat. Vůz s benzinovou čtrnáctistovkou je vybaven šestistupňovým manuálem, takže při stovce odečítám z otáčkoměru solidních 2.700 otáček.

Větší problémy Korejec neměl ani na občasných nerovnostech. Ty podélné (jako třeba vyjeté koleje) jej nechávají klidným a přes příčné spáry se přenesl s tichým, dobře tlumeným klepnutím. Kompromis mezi tuhostí (resp. sportovností) a komfortem se zdá být velmi dobře zvolený, podvozek působí solidně a nemlátí. Na tomto voze byly obuty šestnáctipalcové pneumatiky, ještě lepší svezení je na kolech o číslo větší. S nimi si vůz báječně rozumí.

Nastavitelný posilovač řízení (polohy comfort, normal a sport) je nutno pochválit. Řízení je ve sportovním módu příjemně tužší, avšak jistá umělost a trochu i odtažitost je z něj cítit stále. S přepnutím do sportovního režimu bohužel nezmizí tupé reakce kolem středové polohy, jinde je řízení velice dobré. Trochu nás pozlobil zmatený start/stop systém (ISG), který při rychlém zařazení dvakrát nestihl nastartovat. U ostatních motorizací jsme podobný problém neměli.

Obecně mi na palubě vadilo několik věcí. První je loketní opěrka ve dveřích, která začíná příliš vzadu a menší řidiči tak budou mít loket na tvrdém plastu. Středová opěrka je posuvná vpřed a vyhoví tak každému. Druhou věcí na seznamu „nelíbí" je hrana u pravého kolena (jakoby nedotažená stěna přihrádky před řadicí pákou), která občas tlačila. Třetí, čistě subjektivní věcí, je dvoustupňový pedál plynu, který je z praktického hlediska (alespoň u manuálních převodovek, kdy není třeba signalizovat kickdown) nesmyslný. Motor pocitově táhne pořád stejně, před i po prošlápnutí pedálu. Naopak výborné jsou brzdy a to u všech verzí. Světlá palubní deska se kolegovi líbila více než černá, mě zase přišla na pohled lacinější. Co člověk, to názor, Kia vás samozřejmě nechá vybrat.

Kia Cee’d 1,6 GDI: Poprvé za volantem nové generace Cee’du!

1,4 a 1,6 CRDi

Slabší diesel jsme otestovali se šestistupňovým manuálem (standard u všech verzí), ten silnější pak s automatickou převodovkou. Ta je klasické konstrukce, převodovka dvouspojková bude k mání jen s GDI. Klidné tempo se slabším dieselem znamenalo spotřebu jen lehce převyšující pět litrů nafty na 100 km, což je v silných vichrech, bičujících španělské pobřeží, dobrý výsledek. Motory jsou dobře utlumeny, silnější šestnáctistovka se zdá být pocitově o kousek kultivovanější. Při vysokých rychlostech slyšíte pouze ševelení větru kolem zpětných zrcátek, o motorech prakticky nevíte.

Diesely mají obecně těžší vyšší převody, takže pružné zrychlení na dálnici není extra svižné ani s jedním z nich. Budete si zkrátka muset podřadit. Při stotřicítce točí slabší 2.600 otáček, silnější diesel kombinovaný s automatem pak 2.500 otáček. Automatická převodovka funguje výborně, změna stupňů je plynulá a velmi rychlá. K životu se diesely probouzejí plynule a to od nějakých 1.600 otáček, pod touto hodnotou je reakce na plyn i síla zátahu vláčná.

Jízdní vlastnosti jsou podobně výborné jako u benzinu, na poměrně kluzkém španělském asfaltu mi dokonce přišlo, že slabší diesel sedí nejlépe. Hot-hatche stíhat nebudete (od toho je chystaný Procee´d s benzinovým motorem 1,6 Turbo), i při běžné jízdě však oceníte kvality zadního víceprvkového zavěšení, které dodává vozu jistotu.

Ceny pro ČR budou zveřejněny na konci měsíce.

Video


Kia Cee´d
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš a Faltýnek požádají Sněmovnu o vydání ke stíhání Babiš a Faltýnek požádají Sněmovnu o vydání ke stíhání

Premiér Andrej Babiš a místopředseda ANO Jaroslav…

OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let

Tradice sériové výroby bezpečnostních bezfosforových…

Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana

Před prvním kolem prezidentských voleb se na sociálních…

Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka

Česká národní banka vydělává na akciích, které loni…

 

Štítky Kia Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee´d: Jízdní dojmy ze všech…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Kia láká na předobraz třetího cee'du. Je to fastback! Kia láká na předobraz třetího cee'du. Je to fastback!

Kia se pochlubila novým konceptem pro Frankfurt. Zatím na…

Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře! Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře!

Když se řidič policejního auta nedívá do zrcátek, takhle…

 



 
Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Dnes 08:00

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.




Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“  Drahoš chce dva duely

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“…

Prezident Miloš Zeman změnil strategii - a v sobotu připustil, že předvolební debaty přestane na rozdíl od…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea, Arsenal propadl

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea,…

Fotbalisté Manchesteru United porazili v pondělní dohrávce 23. kola anglické ligy 3:0 Stoke a na druhém místě…

 

Reflex.cz

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…

Na vandru v Keni: Do národní rezervace Samburu a jezerní oblasti Naivasha a Nakuru

Na vandru v Keni: Do národní rezervace Samburu a…

Zapadlo slunce, a to je čas, kdy se africká noc rozezpívá v dechberoucí kakofonii zvuků a skřeků. Jen málokterý…