3.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Kia Cee´d: První jízdní dojmy ze Slovenska

 

Kia zmodernizovala kompaktní model Cee´d. Vedle vzhledových retuší dostal zcela nový přeplňovaný tříválec a sportovní edici pojmenovanou GT Line. V rámci prezentace na Slovensku jsme ale vyzkoušeli hned tři pohonné jednotky.

Druhá generace v Evropě navržené a vyráběné kompaktní Kie se nabízí od roku 2012. Facelift přichází po třech letech a na první pohled se od původní verze odlišuje jinak tvarovaným předním nárazníkem a maskou chladiče. Změnil se vzhled mlhových světlometů, které jsou u novinky nabízeny ve dvou verzích. Běžné Cee´dy je mají kulaté, varianty GT Line a GT využívají hranaté mlhovky umístěné o něco níže. Retušovalo se také vzadu, avšak ne tak výrazně. Skupinové svítilny obdržely pouze novou grafiku.

V kabině útulněji

Změny se odehrály také v interiéru. Přibylo chromu, nicméně celkový ráz kabiny se téměř nezměnil. A to je možná i dobře, neboť tvar palubní desky je od samého začátku velice zdařilý a použité materiály mají odpovídající kvalitu.

I nadále Cee´d nabízí dvě verze přístrojového štítu. Výbavy Comfort, Comfort Plus a Exclusive dostaly klasický s analogovým rychloměrem. Naproti tomu verze GT Line a sportovní GT se mohou pyšnit variantou známou jako Supervision. O co jde? Zatímco otáčkoměr je i tady mechanický, rychlost odečtete z displeje TFT, který umí promítat i údaje z palubního počítače či navádění navigace. U verze GT navíc po zmáčknutí „kouzelného“ tlačítka na volantu (s nápisem GT) ukáže řidiči plnicí tlak turbodmychadla a také kolik má právě k dispozici točivého momentu.

Modernizovaná Kia Cee´d představila sportovní edici GT Line

Verze GT využívá navíc třeba 18palcová kola, sportovní sedadla Recaro vyvedená v kombinaci kůže a Alcantary a také elektronický zvukový generátor, který změní jinak vcelku obyčejný „sound“ přeplňované šestnáctistovky ve zvuk připomínající mnohem ostřejší stroj. Ovládá se zmíněným tlačítkem s nápisem „GT“.

A co nabízí interiér GT Line? V zásadě kombinuje běžné verze s GT. Sedadla Recaro v tomto případě nedostanete, byť ta, která jsou zde použita, rozhodně nepostrádají patřičné boční vedení. Zaujme rovněž jejich šedočerné čalounění. Komu by to bylo málo, může za dalších 5000 korun získat pakety Colour grey případně Colour brown. V takovém případě je čalounění kabiny šedé nebo hnědé.

Nenechte se oklamat

Vzhledové změny nejsou tím jediným, čím se liší nový Cee´d od toho minulého. Inovovalo se také v technice. I nadále zůstává základním pohonem zážehový čtyřválec 1.4 CVVT o výkonu 73 kW. Ač se jmenuje stejně jako dosud a dokonce nabízí i totožný výkon, jedná se o úplně jiný motor. Původní 1.4 CVVT byla zástupcem řady motorů Gamma a na papíře vypadalo oněch 73 kW veskrze slibně. S vrtáním 77 mm a zdvihem 74,9 mm však motor zrovna nehýřil pružností v nejpoužívanějším spektru otáček. Kdo chtěl jet svižně, musel jej chtě nechtě vytáčet. Úroveň dynamiky byla rovněž dost závislá na aktuálním zatížení. S jeho růstem se rychle vytrácela.

Nový motor 1.4 CVVT je zástupcem rodiny Kappa. Vrtání je nyní pouhých 72 mm, zato zdvih povýšil na 84 mm. Maximum točivého momentu 134,4 N.m se nepatrně snížilo, avšak je dosahováno už ve 4000 otáčkách za minutu (dříve to bylo 137 N.m při 4200/min). Výsledkem je lepší pružnost, což usnadní řidiči život. Vedlejším produktem novinky jsou také nižší emise. Později bude tento motor kombinován i s hybridním pohonem. V nabídce nadále zůstává přímovstřikový atmosférický agregát 1.6 GDI, taktéž řady Gamma.

Tříválcové turbo

Největší novinkou modernizovaného Cee´du je přeplňovaný litrový tříválec s přímým vstřikováním benzínu. Označuje se 1.0 T-GDI, přičemž i v tomto případě jde o zástupce řady Kappa. Obejde se bez vyvažovacího hřídele, takže klidný chod je docílen přesným vyvážením kliky v kombinaci se setrvačníkem na straně jedné a tlumičem torzních kmitů na straně druhé.

Za pozornost stojí pokročilé řízení teploty motoru s oddělenými okruhy chlazení pro hlavu válců a hliníkový blok. Rozdíl v pracovních teplotách mezi těmito hlavními částmi motoru činí zhruba 20 stupňů Celsia. Chlazení pracuje se dvěma termostaty. Jedním se otevírá takzvaný velký okruh, tedy přes chladič, druhý řídí právě oddělené chlazení hlavy a bloku. Do okruhu mazání je zařazen taktéž olejový chladič na principu výměníku voda/olej. Interval výměny oleje stanovila Kia na rozumných 15.000 km nebo jeden rok.

Kia Cee’d SW 1.6 CRDi – V testu ujeto 32.000 km, jak kombi obstálo?

Když už jsme u hlavy válců, musíme zmínit hydraulické vymezování ventilové vůle (atmosférické motory mají mechanické bez vymezovacích segmentů), pohon rozvodů tichým článkovým řetězem a také výfukové svody, částečně procházející hlavou válců. Ty zajišťují jednak rychlejší ohřev motoru a účinné chlazení výfukových svodů, potažmo katalyzátoru. Součástí svodů je také turbodmychadlo Garrett (dnes součást Honeywell), u něhož je klapka obtoku (wastegatu) ovládána přímo elektrickým krokovým motorkem. Je to přesnější a rychlejší.

Potřebuje otáčky

Byl to právě nový motor 1.0 T-GDI, který jsme zvolili pro první kolo jízd. Svým zvukem tříválcovou koncepci nezapře, avšak běží klidně až do nejvyšších otáček. Čekali jsme hutný spodek, k našemu překvapení se ale motor z nejnižších otáček rozbíhal spíše vlažněji. Po překročení 2000 min-1 zabíral mnohem srdnatěji a co víc, tah neustále sílil. Úplně nejlepší to bylo mezi 3000 až 4500 otáčkami za minutu.

Točivý moment kulminuje hodnotou 171,1 N.m v rozmezí od 1500 do 4000 otáček. Kia nabízí dvě výkonové varianty motoru. Základní disponuje 73,6 kW, zkoušená 88,3 kW. Technicky se obě verze odlišují pouze softwarem řídicí jednotky. Dokonce i ta je úplně stejná a tedy záměnná. Výše uvedený točivý moment je u obou variant shodný (včetně otáček).

Kia Cee'd – technická data zážehových motorů
Motor1.4 CVVT1.0 T-GDI1.0 T-GDI1.6 GDI1.6 T-GDI
Zdvihový objem [cm3]136899899815911591
Válce/ventily4/43/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]73/600073/600088/600099/6300150/6000
Točivý moment [N.m/min]134/4000171/1500-4000171/1500-4000164/4850265/1500-4500
Převodovka6M6M6M6M (6DS)6M
Max. rychlost [km/h]183185190195 (195)230
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,712,811,19,9 (10,8)7,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,73,94,24,4 (4,9)5,9
Cena Comfort [Kč]334.980--364.980-
Cena Comfort Plus [Kč]354.980384.980-384.980-
Cena Exclusive [Kč]394.980424.980434.980424.980-
Cena GT Line [Kč]--444.980--
Cena GT [Kč]----599.980

Časté výlety do vyšších otáček ale příliš nepodporuje zpřevodování šestistupňové skříně. S šestkou dlouhou jako týden před výplatou to znamená při dálniční 130kilometrové rychlosti zhruba 2800 otáček za minutu. Pokud potřebujete zrychlit a stlačíte plyn k podlaze, nebude se dít téměř nic. Pomůže podřazení, a to klidně až na čtyřku. Vytáčení motoru jakožto zákonitá snaha o dynamickou jízdu vyústí v poněkud vyšší spotřebu paliva, někde mezi 8 a 9 l na 100 km. Při svižné jízdě jsme se dostali na 8 litrů na 100 km. Klidnější povahy zvládnou jezdit za 7 až 8 l na 100 km, což ale také není nijak oslnivý výsledek. Tady prostě platí, že spotřeba paliva je silně závislá na jízdním stylu řidiče.

Kia Cee´d 1.4 CVVT vs. Nissan Pulsar 1.2 DIG-T

Motor 1.0 T-GDI jsme testovali v třídveřovém Pro_cee´du GT Line. Podvozek této sportovní edice v mnohém kopíruje ostrou variantu GT. Třeba stabilizátor zadní nápravy mají obě verze shodný, ten přední má u GT Line o 1 mm menší průměr. To stejné platí také o podobně naladěných tlumičích a pružinách. Součástí inovací byla snaha nabídnout plynulejší řízení, aby se volant přirozeněji vracel do středové polohy.

Méně kil, více zábavy

S lehkým tříválcem nabízel GT Line zajímavou jízdní agilitu. I přes provedené změny je však pocit z řízení stále trochu umělý. Zde je dobře vnímatelná jakási vůle, jakmile ale volant trochu více natočíte, vůle ihned zmizí a odezva se stane o poznání rychlejší. Nakonec to byla docela radost posílat tříválcový Pro_cee´d do ostrých vlásenek v okolí slovenské Žiliny, kde se tento model vyrábí. Ochota zatáčet ve vysokých rychlostech byla bez výhrad, navíc přední náprava vzdorovala odstředivým silám s opravdovou vehemencí.

Tužší odpružení dávalo kolům tu správnou přilnavost na rozbitém povrchu, aniž by byl vůz nekomfortní. Snad jen brzdy mohly být silnější. První sešlápnutí pedálu přinese uspokojení, leč dále očekávaná progrese se nějak nedostavuje.

V GT Line jsme vyzkoušeli také motor 1.6 CRDI z řady UII. Normu Euro 6 splňuje kombinací filtru pevných částic a zásobního katalyzátoru oxidů dusíku LNT. Obejde se tak bez AdBlue. Jak DPF, tak i LNT tvoří jeden celek. Pro normu Euro 6 motor dále dostal nový systém common-rail od Bosche s tlakem vstřikování až 2000 barů, pracující s elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži. A do třetice je nové turbodmychadlo, jehož lopatky jsou ovládány servomotorem se snímačem polohy.

Kia Cee'd – technická data vznětových motorů
Motor1.4 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]139615821582
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]66/4000100/4000100/4000
Točivý moment [N.m/min]240/1500-2500280/1500-3000300/1750-2500
Převodovka6M6M7DS
Max. rychlost [km/h]173197200
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,510,210,6
Komb. spotřeba [l/100 km]3,73,43,9
Cena Comfort [Kč]384.980414.980-
Cena Comfort Plus [Kč]404.980434.980479.980
Cena Exclusive [Kč]444.980474.980519.980
Cena GT Line [Kč]-484.980529.980

V porovnání s 1.0 T-GDI byl diesel o poznání pružnější, úspornější, ale také těžší. I s ním jsou jízdní vlastnosti vozu skvělé, byť onu agilitu, jakou jsme zažívali s litrovým agregátem, tato verze přirozeně nenabízí.

Cestujte rychle

Posledním vozem, který jsme vyzkoušeli, byl pětidveřový hatchback GT. Jeho motor 1.6 T-GDI z řady Gamma zůstává takřka nezměněný, dostal ale nové turbodmychadlo. Dodavatelem byl dříve Borg Warner, nyní je to tajemně znějící společnost HWIT. Jde o joint-venture mezi Hyundai a japonským specialistou na turbodmychadla IHI. I v tomto případě je obtok ovládán elektromotoricky.


Kia pro_cee´d GT
 

Pří jízdě s nejvýkonnější Cee´dem vás potěší zejména plynulost. Čím více otáček, tím motor volněji a hlavně razantněji táhne. Úderný však rozhodně není. Ve sportovním režimu „GT“ se změní nejen v úvodu zmiňované věci, nýbrž i charakteristika ovládání turbodmychadla. Plný plyn odhalil dva vrcholy. Jeden přišel řekněme ve 3000 otáčkách, ten druhý k našemu překvapení cca o 2000 otáček výše. A k tomu ten zvuk…

Kia Cee‘d SW 1,6 GDI – Tigerkombi

Kvalty svojí délkou ctí spíše rychlé cestovatelské choutky, než okruhové nasazení. V nejlepším světle se ale ukázal podvozek. Ten nabízí znamenitý mix mezi sportovní tuhostí a komfortem, přičemž ani přejezd hlubokých výmolů nevyloudí protivné rázy. Nejvíce nadšení vzbudilo řízení vozu. Ač je údajně v GT podobné jako v GT Line, pocity z něj jsou diametrálně odlišné. Ta tam je ona vůle kolem střední polohy či jistá „umělost“. Tady pracuje zcela plynule jako u nejlepších dnešních rychlých vozů s pohonem předních kol. A navíc ani plný plyn v režimu GT nevyloudí protivné tahání za ruce, známka to přenosu rušivých záběrových sil do řízení (torque steer).

Cee´d GT jezdí opravdu skvěle a navíc i lépe brzdí. K tomu si přidejte krásný interiér, skvělá přední sedadla a vyjde vám těžko odolatelný celek. Za cenu 599.980 korun, které si Kia účtuje za pětidveřový hatchback, jde o velice lákavou nabídku.

Místo měniče spojky

Klasickou samočinnou převodovku s měničem momentu už v Cee´du nenajdete. Kdo chce automat, má na výběr ze dvou dvouspojkových skříní. Ta starší, šestistupňová označená 6DCT, je nyní k dispozici s motorem 1.6 GDI. Dodavatelem spojek v olejové lázni je v tomto případě společnost Schaffler, respektive dceřiná firma LuK.

Novinkou je sedmistupňová dvouspojková převodovka 7DCT. Existuje ve dvou verzích a sice pro zážehový motor, kdy je dimenzovaná na přenos točivého momentu 220 N.m, a pro vznětový s limitem 340 N.m. Kia si ji údajně celou vyrábí sama na lince v Koreji. V cee´du je zatím dostupná pouze verze pro diesel, a sice ve spojení s motorem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW. I tady jsou spojky takzvaně mokré.

Plusy

  • Svěží vzhled
  • Kvalitní materiály a zpracování v interiéru
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Zajímavá verze GT Line
  • Kultivovaný motor 1.0 T-GDI
  • Dvě dvouspojkové převodovky
  • Všestranně vynikající verze GT

Mínusy

  • Vlastnosti řízení okolo střední polohy (kromě GT)
  • Budíky „Supervision“ jenom ve výbavě GT Line a GT
  • Spotřeba paliva motoru 1.0 T-GDI dost závisí na jízdním stylu

Spolupracujeme s TipCars.com
Konec vizuálního smogu? Praha bude regulovat reklamu v centru Konec vizuálního smogu? Praha bude regulovat reklamu v centru

Pražští radní se na úterním jednání jednohlasně shodli na…

Zápisník  Jana Vávry ANO, ideologie žije Zápisník Jana Vávry ANO, ideologie žije

Pracovat za minimální mzdu je prý začátek malérů, čteme…

Severní Korea. Podívejte se na snímky z běžného dne v totalitě Severní Korea. Podívejte se na snímky z běžného dne v totalitě

Jedna z posledních totalitních zemí, Severní Korea,…

Apple koupil německou firmu zabývající se virtuální realitou Apple koupil německou firmu zabývající se virtuální realitou

Americká společnost Apple odkoupila německou firmu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Cee´d: První jízdní dojmy ze Slovenska







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 




Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře! Video: Předjíždění policejního auta nedopadlo vůbec dobře!

Když se řidič policejního auta nedívá do zrcátek, takhle…

Video: Kia Ceed TCR chce vítězit Video: Kia Ceed TCR chce vítězit

Kia připravuje na závodní sezonu šampionátu TCR speciál…

 



 
Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Prozkoumali jsme Opel Grandland X. Kdy přijde bratr Peugeotu 3008 na český trh?

Včera

Opel se chystá na zahájení prodeje dalšího díla vzniklého díky spolupráci se Skupinou PSA. Po malém crossoveru Crossland X přichází kompaktní Grandland X.




Blesk.cz

Zemřel Michael Nyqvist (†56): Ústřední herec z trilogie Milénium podlehl rakovině

Zemřel Michael Nyqvist (†56): Ústřední herec z…

Ve věku 56 let v úterý zemřel jeden z nejznámějších švédských herců Michael Nyqvist, jehož proslavila především…

Český europoslanec se „rýpe“ v Panama Papers. Koho už odhalil?

Český europoslanec se „rýpe“ v Panama Papers. Koho…

Evropská legislativa upravující prostředníky v kauze Panamských dokumentů je podle předběžných závěrů…

 

iSport.cz

Kdo jsou skrytí hrdinové SUPER návratu Kvitové? Žene ji síla V+V

Kdo jsou skrytí hrdinové SUPER návratu Kvitové? Žene…

Za vším hledej ženu, za pohádkovým comebackem Petry Kvitové ale muže. Hned dva. Tenisový trenér Jiří Vaněk (39)…

Pavlenkův odchod? Nechtěli jsme z něj udělat ve Slavii Konatého, řekl Tvrdík

Pavlenkův odchod? Nechtěli jsme z něj udělat ve…

Ve světle velkých příchodů se musí fotbalová Slavia srovnat i s jednou nepříjemnou ztrátou. Přestup do…

 

Reflex.cz

Kalvoda, Kocáb a spol. se zase rozepsali. Z jejich Několika vět nedává však smysl ani slovo

Kalvoda, Kocáb a spol. se zase rozepsali. Z jejich…

Aktuálně zveřejněná výzva Několik vět 2017 vypadá jako zdánlivě logický dokument. Každý z jeho deseti bodů…

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů: zradila Milada Horáková svou zem?

Kvíz pro členy, příznivce a voliče komunistů:…

Dnes je výročí popravy Milady Horákové. Přesněji: vraždy Milady Horákové. Socialistky, kterou pronásledovali a…