Kia Picanto 1.1 CRDi - Superdieta

Kia Picanto 1.1 CRDi - Superdieta

 
 

Novým korejským trhákem mezi třiapůlmetrovými hatchbacky je sympatické Picanto, které se za necelé dva roky od svého debutu propracovalo mezi nejprodávanější miniauta.

Sesterský model Hyundaie Atos Prime láká především na svěží design, dobře obestavěný prostor, atraktivní barvy a mrštnost v městském provozu. Jak mu prospěla montáž nového, rekordně malého turbodieselu? Dozvíte se v testu.

Motorová paleta

se rozrostla o druhou jedenáctistovku; k té základní zážehové přibyla vznětová, která nabízí o válec méně, ale zato větší porci kilowattů i newtonmetrů. Analogie s Fabií 1,4 TDI (test najdete zde) se tedy přímo vnucuje, ovšem Kia používá jiný systém vstřikování. Je lepší, nebo horší? Již na první pohled zaujme vysoký litrový výkon na úrovni špičkových agregátů, kterým Kia vítězí, zatímco celkový nejvyšší výkon nabízí Fabia po poslední modernizaci ve výkonnější ze dvou verzí větší. Kia se ovšem vejde do nižší kategorie povinného ručení a je také téměř o 90 tisíc levnější, než startovní dieselová Fabia (Classic 1.4 TDI 51 kW – 347.900,-), která je ovšem téměř o půl metru delší a poskytuje více prostoru v zadní polovině vozu.

Výběr verze

obrázek [300 x 226] byl tentokrát výrazně zjednodušený, protože diesel lze na českém trhu získat v jediné, prostřední úrovni výbavy LX+, která nabízí posilovač řízení, centrální zamykání, lakované kliky a vnější zpětná zrcátka, větší kola a kožený potah volantu a řadící páky. Příplatek proti základní litrové benzínové motorizaci (odkaz na test) činí 40 tisíc. Nejlevněji lze nyní Picanto koupit se čtyřválcem 1.0 l (45 kW) v základní verzi LX těsně pod 200 tisíc (199.980,-), za kteroužto cenu přijde o všechny výše zmíněné doplňky, kryt zavazadelníku a výsuvné opěrky na zadních sedadlech. Kdo touží po luxusu, může si naopak připlatit 50 tisíc za vrcholné EX a těšit se ještě na výběr ze tří barev čalounění, ABS, druhý airbag, tónovaná skla, mlhovky, elektricky ovládaná přední okna, výškově nastavitelný volant a otáčkoměr. Dalších 35 tisíc pak vede k vrcholné verzi 1.1 EX (48 kW), která přidává ještě elektrická okna vzadu, elektrická zrcátka, dálkové ovládání centrálního zamykání a 4 reproduktory navíc.

Nový tříválec CRDi

je v mnoha ohledech rekordním motorem. Moderní motor, vzniklý odebráním čtvrtého válce z koncernového common-railu 1,5 l, nabízí velmi dobré papírové výkony. Na českém trhu nikdo nenabízí do „dospělého“ osobního vozu diesel s tak malým zdvihovým objemem (výjimkou je např. miniautomobil Jawa Chic s dvouválcem 505 cm3, avšak to je nízkovýkonný - 4 kW - vozík pro mladistvé). Zástavba turbodieselu také přinesla jednu podstatnou změnu – posilovač řízení nyní pohání elektromotor. Jinak se Picanto od dob minulého testu verze 1,0 LX+ nijak nezměnilo, proto se budeme věnovat výhradně novému motoru.

Startujeme

obrázek [300 x 186] a zpod kapoty se ozývá překvapivě tlumený zvuk motoru, který je již za studena více „tříválcový“, než „dieselový“. Po zahřátí ustupuje nýtování rychle do pozadí a i když je na volnoběh druh paliva stále snadno identifikovatelný, v otáčkách to již tak jednoznačné není. Pozoruhodná je prakticky nulová míra vibrací, podobná benzínovým verzím; mírné chvění na volnoběh zcela mizí již při lehkém protúrování – zde dostává Fabia 1,4 TDI velkou lekci. Zvuk tříválce CRDi je také citelně tišší a měkčí, než v případě konkurenčního TDI.

Jízda

se liší zejména nutností více hlídat otáčky; jako každý maloobjemový turbodiesel, i korejská jedna-jednička postrádá chuť do života pod hranicí 2000, avšak zdaleka ne v takové míře, jako například čtyřválec Fiat 1,3 JTD Multijet. Kia začíná díky variabilní geometrii turbodmychadla plynule spolupracovat již kolem rysky 1500 a průběhem kroutícího momentu se blíží etalonu třídy – čtyřválci 1,4 l D-4D 66 kW Toyota; mezi tříválci pak 1,1 CRDi v tomto ohledu jasně vede.

Dynamika

obrázek [300 x 245] je překvapující; silný a točivý diesel si s tunovým vozíkem jen pohrává a veškeré akcelerační hodnoty tomu napovídají. Že nejsou nadsazené, jsme se přesvědčili v praxi. Po kratičkém zaváhání při pevném startu – se spojkou je potřeba zacházet citlivě, jinak na jedničku následuje chcípnutí, nebo naopak nechtěné prokluzování kol - již následovala plynule rostoucí porce síly; turboefekt má příjemně ohlazené hrany a není prakticky cítit. Je třeba se naučit odhadovat otáčky sluchem - hodil by se otáčkoměr, který verze LX+ bohužel nenabízí (testovaný kus, neodpovídající české specifikaci, jej nestandardně měl). Při akceleraci je pak nutno včas přeřazovat, jinak následuje rychlý únik a brzký konec v omezovači. Po chvíli cviku s lehce a relativně přesně chodící řadící pákou však lze ve městě mizet majitelům podstatně silnějších větších aut. Fantastická chvilka čeká u benzínky – i při městském dovádění s častými akceleračními hrátkami se spotřeba prakticky nedostane přes pět a půl litru, přičemž není problém ji pohodlně udržet hluboko pod pětilitrovou hranicí.

Za městskými hradbami

čekají omezení, společná všem komfortně laděným miniautomobilům. Relativně malá kola v rozích karoserie, spolu s nízkou hmotností, přehánějí reakce na každou nerovnost téměř do extrému. Zvuková izolace také není špičková, takže je uvnitř dobře slyšet práce motoru i podvozku, společně se svištěním větru. Picanto není cestovní automobil, ani se tak netváří – zde nechává vavříny větší a těžší škodovce. Přesto však zvládne kratší meziměstské výlety se ctí a díky výkonné pohonné jednotce nebude brzdou provozu ani v dálničních stoupáních.

Jen se nenarodil pro sportování, ačkoliv by k tomu tvary karoserie mohly svádět; relativně měkký podvozek se naklání v zatáčkách a elektrický posilovač vznětové verze poněkud omezil kontrolu nad předními koly. I když se stosedmdesátka umí na rychloměru objevit překvapivě brzy, je vykoupena vysokým hlukem a sníženou směrovou stabilitou - nejlépe se vozík cítí v předpisových rychlostech, ve kterých také téměř překypuje ochotou akcelerovat. Při plynulé, nijak loudavé jízdě, osciluje průměrná spotřeba kolem čtyř litrů na 100 km, což pasuje Picanto na ekonomického krále.

Závěr

obrázek [300 x 213] hledači ekonomických zázraků mají další horký tip – Picanto 1.1 CRDi je patrně vůbec nejúspornější auto, jaké kdy prošlo testem Auto.cz. Bez zvláštní snahy o ekonomickou jízdu se spotřeba dlouhodobě vejde pod hranici 4,5 l/100 km, což činí návštěvy čerpaček sváteční, nikoliv všední záležitostí, a budoucí majitel uteče současné ropné krizi o kousek dál, než zbytek světa. Velice potěší i nízké české povinné ručení, ze kterého se jinak radují již jen majitelé vznětových fiatů. K tomu rozumná prodejní cena, která je aktuálně v akci snížena ještě o dalších 25 tisíc, a nový etalon výhodnosti je na světě.

Ovšem vznětový tříválec nabízí i jiné kvality – nečekaně dynamické svezení, kultivované chování a plynulý nárůst výkonu. Ne nadarmo je nejvýkonnějším z celé motorové palety a stejně objemné zážehové jednotce naděluje pěkný náskok nejen v kroutícím momentu, ale i ve výkonu. Takže pokud hledáte minimální provozní náklady a záleží Vám na dynamice jízdy, u Picanta CRDi jste na správné adrese. Čtyřicetitisícový rozdíl proti základní zážehové jednotce je v dnešních intencích velmi vstřícný a my doporučujeme jej překousnout. Nový turbodiesel totiž jinde levněji nekoupíte!

První cena vozu199.980,- (1.0 45 kW, LX)
První cena vozu s testovanou motorizací259.980,- (1.1 CRDi 55 kW, LX+)
Základní cena testovaného vozu259.980,- (1.1 CRDi 55 kW, LX+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků266.980,- (1.1 CRDi 55 kW, LX+)

Plusy

  • nápaditý design
  • solidní prostor a komfort pro čtyři cestující
  • snadné ovládání
  • jednoduché manévrování ve stísněných prostorách
  • solidně utlumený, hospodárný a výkonný motor
  • prodejní cena

Minusy

  • nevýrazný a strohý interiér
  • nepohodlný posez pro řidiče menšího vzrůstu
  • ztížený výhled vzad a šikmo vzad
  • jízdní a trakční vlastnosti v krajních situacích
  • miniaturní zavazadlový prostor
  • jediná verze výbavy na výběr
Spolupracujeme s TipCars.com

Kia Picanto 1.1 CRDi

Cena v základní výbavě: 259 980 Kč Cena v testované výbavě: 266 980 Kč

Základní výbava:maska v barvě vozu, boční ochranné lišty, ozdobné kryty kol, lakovaná zrcátka a kliky, centrální zamykání, kryt zavazadelníku, kožený potah volantu a hlavice řadící páky, osvětlení zavazadlového prostoru, elektrický posilovač řízení, příprava na montáž rádia + 2 repro, dělené sklopné opěradlo zadního sedadla, výškově nastavitelné opěrky na zadních sedadlech, airbag řidiče, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, imobilizér

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+7.000,-)

Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací

Největší tuzemský hotelový řetězec otevřel první…

Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě

Konsorcium čínských firem Humanwell Healthcare Group a…

Úrazovost v Tesle je třikrát větší než u konkurence. Na vině může být absence odborů Úrazovost v Tesle je třikrát větší než u konkurence. Na vině může být absence odborů

Zaměstnanci amerického výrobce elektromobilů Tesla Inc.…

Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi

Čeští poslanci se namlsali slávou, kterou sklidili po…

 

Štítky Kia Testy Minivozy

Technické údaje
Motor Kia Picanto 1.1 CRDi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1120
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 159
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.8 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 157 / 882
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1133 / 352
Rozměr pneu:175/60 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1595
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2370
e) rozchod vpředu (mm): 1385
f) rozchod vzadu (mm): 1502
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Kia Picanto 1.1 CRDi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Kia Picanto Ready: Klimatizace, rádio a dva airbagy pod 200 tisíc Kč Kia Picanto Ready: Klimatizace, rádio a dva airbagy pod 200 tisíc Kč

Kia připravila akční model Picanto Ready, které za cenu…

Kia Picanto: Umírněný facelift korejského miniauta již v Evropě Kia Picanto: Umírněný facelift korejského miniauta již v Evropě

Jedno z nejmenší a nejlevnějších aut na trhu, Kia Picanto…

 



 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Zesnulý představitel Jamese Bonda Roger Moore: Znal se s Karlem Vágnerem a obdivoval Pavla Nedvěda

Zesnulý představitel Jamese Bonda Roger Moore: Znal…

Slavný James Bond miloval fotbal. Zesnulý představitel agenta 007 Roger Moore (†89) prý obdivoval fotbalové…

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C skoro hodinu stálo

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem byl…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu? Vězení, ukázal Fin na módní kolekci

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu?…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy, dostane 70 milionů

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy,…

Takhle si to malovali. Nejdříve vyhrát český pohár a pak sledovat triumf Manchesteru United ve finále Evropské…

 

Reflex.cz

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův 4kilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…