reklama


13.2. 2015 Michal Fokt

Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka

 

Po prvotním svezení na španělských silnicích nyní přinášíme aktuální první dojmy z jízdy se Sorentem na českých okreskách i nezpevněných polních cestách.

Pro značku Kia představuje velké SUV Sorento nejluxusnější a nejprestižnější model, což je pochopitelně dáno jak jeho velikostí, tak cenovkou. A to představovalo u dosavadní generace malinko problém, protože dnes už minulé Sorento (první dojmy s ním jsem vám tenkrát shodou okolností zprostředkoval také já, byť z celoevropské prezentace), bylo v některých ohledech o kompromisech.

Proto jsem ještě před oficiálním začátkem prezentace vyzvídal u PR manažerky Kia Katky Jouglíčkové, jak lidé od značky sami vnímají rozdíl mezi oběma generacemi. Odpověď jsem vcelku očekával - změny jsou prý opravdu velmi výrazné a budu prý překvapen, současně se také dozvídám, že korejský topmodel umí česky, a to nejen co se informací na přístrojovém štítu týče, ale také navigace a hands-free. Nezbývalo tedy, než ověřit ten posun vpřed zkušební jízdou.

Co se technické stránky věci a novinek nové generace týče, ty už vám přiblížil Ondra Chamilla v prvních dojmech se Španělska a díky stejnému článku už máte určitou představu o tom, jak asi Sorento funguje. Jenže nezřídka se stává, že auto funguje v našich podmínkách přece jen jinak a dojmy se tak mohou lišit, navíc při první prezentaci vozu pršelo. A to je i tento případ - mé poznatky z krátké zkušební jízdy jsou do jisté míry odlišné, ovšem od zveřejnění regulérního týdenního testu vás dělí už jenom několik dní a to už budeme mít Sorento prověřeno opravdu důkladně a s jednoznačným závěrem.

Tak pojďme na věc. Musím říct, že po stránce vzhledu na mě Sorento nedokázalo zapůsobit jinak, než vnějšími rozměry. Je prostě už od pohledu obrovské, ovšem styling vyznává filozofii "šedá myš" - nic neupoutá při zběžném pohledu vaši pozornost, což se oproti dosavadní, vcelku agresivně stylizované generaci trošku škoda, zvlášť s ohledem na to, že menší modely značky jsou dnes naopak vizuálně velmi atraktivní.

Po otevření dveří se ovšem objevuje úplně jiný svět. Už "měkký" zvuk při otevírání naznačuje, že se tady hrálo s detaily a to je pouze začátek - Sorento ani uvnitř není žádný "plasťák", kam oko pohlédne, tam najdete měkčené materiály a i ty tvrdé působí na pohled příjemně. Můžeme se sice bavit o designu palubní desky, ale interiér nejspíš nikoho nezklame a stávající klientelu Sorenta už vůbec ne. Zhýčkaný Evropan tak může žehrat snad jen na povrchovou úpravu měkčených plastů, jejich struktura je taková ...americká a také schopnost pohlcovat odrazy nedosahuje místních standardů, dost se leskne.

Když už jsme u těch negativ - sedadla jsou sice komfortní, ale v zatáčkách v nich snad musí lítat i tělnatý Amík, jak jsou široká, na boční vedení narazíte až poté, co se váš gluteus maximus už nějakou dobu klouže po koženém čalounění vyhřívaných i ventilovaných sedadel. A snad ještě jeden nedostatek - osobně nemám žádné pocity méněcennosti z klasických voličů automatu, ale ten v Sorentu je prostě ohavnýýý.

Sice to působí spíše jako kritika kokpitu, ale nenechte se mýlit, kabina je opravdu překvapivě příjemné místo k žití. Tak příjemné, že dosavadní klientela Sorenta bude doslova v šoku a ti u modelu noví majitelé nebudou muset omluvně krčit rameny, že to je přece jen "levné" korejské auto. Když k tomu přidáte velkorysý prostor i ve druhé řadě sedadel (tou třetí bohužel zkoušený vůz vybaven nebyl) a kufr, jenž v pětimístné konfiguraci nabídne 660 l prostoru (605 u sedmimístné verze se sklopenou třetí řadou a 142 l se vztyčenou), bude Sorento velmi silný hráč v segmentu rodinných SUV.

Kia Sorento – technické údaje a české ceny
Motor2.2 CRDi
Převodovka6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]2199
Válce/ventily4/4
Největší výkon [kW/min]147/3800
Točivý moment [N.m/min]441/1750-2750
Max. rychlost [km/h]203 (203)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,0 (9,6)
Cena Comfort [Kč]909.980
Cena Exclusive [Kč]949.980*
Cena Premium [Kč]1.079.980*
Příplatek za automat činí 50.000 Kč

O záplavě elektronických udělátek a infotainmentu asi není třeba se rozepisovat, Sorentu prostě rozhodně nechybí nic, co byste našli u konkurence, za zmínku ovšem určitě stojí systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control), jenž v zatáčce v případě potřeby přibržďuje vnitřní zadní kolo a pomáhá tak omezovat nedotáčivost. Po nastartování je znát, že čtyřválec 2,2 l s výkonem 147 kW a točivým momentem 440 N.m už není takový "žentour" jako dřív - jeho odhlučnění je výrazně lepší, s ohledem na současné poměry ve třídě pak zhruba průměrný, úrovní vibrací je to pak trošku horší průměr. V součtu to ovšem znamená, že v kabině neobtěžuje, jakkoli o něm posádka při jízdě ví. To je ovšem částečně způsobeni o tím, že do kabiny proniká v jisté míře i aerodynamický hluk.

Šestistupňový automat řadí rozvážně, avšak hladce a bez cukání, síla motoru si s téměř 1,9 tuny vážícím SUV poradí bez sebemenších problémů. Překvapí na danou kategorii vskutku miniaturní volant, bohužel také s docela tenkým věncem, jenž ovšem spolupracuje s lehkým (ve standardním módu), avšak nepřeposilovaným řízením, které je přesné a příjemně strmé, což řidiči dává pocit lehkosti a snadné ovladatelnosti.

Není to však jen pocit, jistě i díky zmíněnému ATTS Sorento ani na českých okreskách nepůsobí jako neohrabaný mastodont. Velmi dobře maskuje svou váhu a v zatáčkách působí při rozumných rychlostech hbitěji, než by člověk od tak velkého auta čekal. Pravdou je, že by ATTS mohl mít ještě ostřejší naladění, ale míra nedotáčivosti Sorenta je překvapivě malá, pokud se to tedy nepřežene s nájezdovou rychlostí, pochopitelně.

Pokud čekáte, že TEĎ to přijde, tak bohužel. Sorento se rázně vypořádalo i s jedním z největších problémů předchůdce a je při tom všem až extrémně pohodlné. Na větších nerovnostech se podélně a občas i příčně pohupuje, čímž evokuje highendové SUV modely Land Roveru a zdá se, že zvládne i krátké nerovnosti. Vybraná trasa sice byla, co se záplat týče, 50 odstínů šedi, ale je pravdou, že chyběly spáry a výtluky, definitivní verdikt v tomto ohledu tedy padne až při testu. Ovšem i když jsme opustili silnici a vyjeli na polní cestu, degradaci jízdního komfortu jsem nepociťoval. Současně je třeba říci, že co se hluku v kabině týče, jsou pneumatiky spíše až na třetím místě, za motorem a aerodynamikou.

Sorento možná (určitě) není nejlepší velké SUV na trhu, ale přijde mi takhle na první seznámení dobré, hodně dobré a přestože mezigeneračně podražilo, stále je za velmi zajímavé peníze. Jak už jsem poznamenal výše - stávající klientela bude v šoku a pokud vy stále trpíte vůči korejské produkci předsudky, tak nejspíš také.

Kia Sorento
 

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Kia Sorento 2015: První jízdní dojmy z Česka



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Slávu AMG započala Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz…

Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál Majitel Tesly uvízl v poušti z bizarního důvodu. Neměl signál

Řidič se svým vozem vyrazil na cestu bez klíčků, spoléhal…

 




Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč Nová Kia Sorento vstupuje na český trh, stojí od 909.980 Kč

Dnešním dnem vstupuje na český trh nová Kia Sorento.…

Kia Sorento získala ocenění za design Kia Sorento získala ocenění za design

Třetí generace korejského SUV Kia Sorento obdržela…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Včera

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou naopak národ čtenářů

Desetina Britů nemá doma ani jednu knihu. Češi jsou…

I když je Česko často vnímáno jako oproti západní Evropě méně rozvinuté, mnohdy je na vrcholu pozitivních…

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

 

iSport.cz

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší reprezentanta z Islandu

Jablonec hledá náhradu za Tecla. Vyzkouší…

Fotbalisty Jablonce by mohl posílit islandský reprezentant Sigurdur Egill Lárusson. Od středy bude v…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama