Legenda má narozeniny: 60 let Corvette

Legenda má narozeniny: 60 let Corvette

 
 

Chevrolet v mírném předstihu začíná s oslavami 60.výročí neslavnějšího a dlouhá léta jediného sportovního vozu z Ameriky.

Chevrolet Corvette je jedním z nejznámějších a zároveň nejopěvovanějších automobilových symbolů Spojených státu. Dvoumístný sportovní automobil, který byl navržen jako vůz snu a odpověď na poválečnou generaci sportovních vozů z Evropy, se v lednu roku 2013 dožije svých šedesátých narozenin.

Historie Chevroletu Corvette je natolik obsáhlá, že vydá na několik knih, které lze rozdělit například na šest svazků podle generací. Navíc je mohou doplňovat další knihy o závodním nasazení prakticky všech generací a jako bonus lze přidat svazek o množství projektů a studií nových Corvette, z nichž se řada dočkala realizace v podobě funkčních prototypů a nakonec i posloužila při vývoji nových modelů.

Vzhledem k důležitosti Corvette v historii automobilky Chevrolet je zcela jasné, že první sérii fotografií, krátké video a paket 60th Anniversary Design pro šestou generaci bude následovat řada dalších připomínek uplynulých šedesáti let tohoto modelu, jejichž vyvrcholením se stane odhalení nové generace.

Jake.auto.cz: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Prozatím si tedy můžeme připomenout chronologii Chevroletu Corvette od první generace až po tu prozatím posledním.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)

Když se začátkem padesátých let pozornost mnoha Američanů toužících po sportovním automobilu začala odvracet od pohodlných, ale poněkud těžkopádných strojů domácí produkce, byl to právě Chevrolet, který se pokusil vytvořit důstojného konkurenta britským, německým a italským strojům.

V lednu roku 1953 se na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria veřejnosti poprvé představil sněhobílý roadster s kódovým označením EX-122, který dostal jméno Corvette. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala konveční technika v podobě konvečního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou.

Největší anachronismus k futuristickým tvarům karoserie ovšem představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) - Projektil americké ráže

Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 Corvette a prakticky v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představoval vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou o absenci klasických bočních oken nemluvě.

S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů. Teprve v roce 1955 je karoserie vozu ve své původní podobě spojena s odpovídající motorizací v podobě vidlicového osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k).

V roce 1956 přichází první zásadní modernizace, která přináší prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nejsou zapuštěny do blatníků, zatímco zadní svítilny jsou součástí blatníků a na bocích se objevují slavné prolisy.

Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a v roce 1961 nastupují zcela nové zadní partie, které poprvé nesou čtveřici kulatých koncových svítilen, z nichž se stalo poznávací znamení Corvetty až do dnešních dnů.

Na konci své kariéry Corvette první generace nabízel z osmiválce o objemu 5,4 litru výkon 270 kW (360 k). V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 Corvette.

Chevrolet Corvette C2 (1963-1967)

Druhá generace Corvette měla prozatím ze všech generací ten nejkratší životní cyklus, ale i přesto nebo možná právě proto dnes patří k těm nejpopulárnějším zástupcům svého rodu.

Poprvé se Corvette představila jako uzavřené kupé s proudnicovou karoserií, které doplňoval roadster s plátěnou střechou. Pod plastovou karoserií se ukrýval na svou dobu moderní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol.

Chevrolet Corvette Sting Ray C2 - senzace ze Saint Louis

Inspirace Evropou byla tentokrát možná ještě silnější než v případě první generace, což nejlépe dokumentuje skutečnost, že Jaguar E-Type se představil v roce 1961.

Pod kapotou mohl být Small Block V8 o objemu 5,4 litru s výkonem 186 kW (250 k), který v roce 1965 doplnil Big Block V8 o objemu 6,5 litru a výkonu 317 kW (425 k). Vrcholnou motorizaci představoval v letech 1966 a 1967 sedmilitrový Big Block V8, který mohl mít výkon okolo 405 kW (550 k).

Druhé generace Corvette bylo vyrobeno 117.964 vozů.

Chevrolet Corvette C3 (1968-1982)

V roce 1968 nastoupila v pořadí třetí generace, při jejímž vývoji byl kladem velký důraz na zlepšení ovladatelnosti oproti C2 a zvýšení pasivní bezpečnosti. I přesto byl nástup na trh velmi rozpačitý a vozy z prvního roku výroby třetí generace Corvetty jsou i přes svou nepopiratelnou eleganci považovány za jedny z nejméně kvalitních vůbec. Přes počáteční problémy s kvalitou se třetí generace Corvetty stala tou nejdéle vyráběnou podobně jako v případě první generace i zde se odehrálo množství modernizací, odehrávajících se zhruba jednou za dva roky a souvisejících mimo jiné i s úpravami předpisů a ropnou krizí. Ty stály mimo jiné i za ukončením produkce roadsteru s plátěnou střechou v roce 1975.

Chevrolet Corvette C3 - žralok

Kromě vzhledu se ropná krize a následně zavedené předpisy o emisích škodlivých plynů podepsali i pod výkony pohonných jednotek. Ještě v roce 1971 bylo možné objednat Corvettu s výkonem 317 kW (425 k) z Big Blocku V8 o objemu 7,5 litru, ale na konci produkce v roce 1982 měl 5,7litrový Small Block V8 výkon jen 149 kW (200 k).

I díky své dlouhověkosti je třetí generace prodejně nejúspěšnější Corvette s celkovým počtem 542.741 vyrobených vozů.

Chevrolet Corvette C4 (1984-1996)

Čtvrtá generace měla při uvedení na trh ještě větší problémy s kvalitou než její předchůdkyně. Dobový tisk předkládal sugestivní historky o tom, jak při nočních testech v rychlosti 260 km/h přestávaly fungovat světlomety a důležité palubní systémy. Výsledkem bylo roční odložení zahájení prodeje nedovyvinutého vozu a pouhé 43 vyrobené kusy ročníku 1983, z nichž se zachoval jediný, ostatní byly zlikvidovány. GM dodnes uvádí zahájení výroby o rok později a v roce 1983 se Corvetty oficiálně nevyráběly.

Nová generace ovšem zpoždění plně vynahradila svou aerodynamicky propracovanou karoserií navazující na linie třetí generace i technikou, poprvé aspirující na označení „hi-tech – vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkové nezávislé zavěšení a obří kola s pneumatikami se směrovým dezénem. Poněkud archaicky působil rozvod OHV Small Blocku (5,7 l, 151 kW/205 k) a odpružení příčným listovým perem. Interiér preferoval řidiče, kterého ohromoval množstvím elektronických systémů.

V roce 1986 se v nabídce znovu objevuje provedení s plátěnou střechou. O rok později nabídku rozšířil paket Callaway Twin-Turbo, vdechující konzervativnímu motoru energii 254 kW (345 k) a na konci osmdesátých let přišla modernizace, po níž mírně posílila startovní pohonná jednotka (169 kW/230 k) a základní výbava narostla o ABS, proměnitelnou charakteristiku tlumení, šestistupňovou převodovku a 17 hliníková kola.

Devadesátá léta omladila vzhled a přinesla model ZR-1 (276 kW/375 k), celkový počet Corvett dosáhl magického milionu a základem se stala druhá generace základního osmiválce LT-1 o výkonu 221 kW(300 k). V roce 1993 oslavily Corvetty čtyři křížky a motor LT-4, původně ze ZR-1, která v roce 1995 skončila, byl ponechán v nabídce ve verzi 243 kW (330 k). Produkce čtvrté generace Corvette se zastavila v roce 1996 na 366.227 vyrobených vozech.

Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)

Pátá generace se stala první samostatně konstruovanou Corvettou bez sdílených konstrukčních celků. Nejzásadnější změnu znamenal přechod na koncepci Transaxle a vyhraněnější pojetí – C5 se, na rozdíl od spíše luxusního kupé C4, stala téměř supersportem s rozsáhlým využitím špičkových technologií a materiálů.

I výkony odpovídaly obnovenému společenskému blahobytu, Corvetty s motory pod 300 koní byly definitivně zapomenuty.

Chevrolet Corvette

Zahajovalo opět pouze kupé, – kabriolet se přidal až po roce – osazené dále vylepšovaným Small Blockem (V8 OHV 5,7 l, 254 kW/345 k) a poprvé v historii lakované červeně (dosud patřila zaváděcím sériím bílá).

V seznamu extra výbavy se objevila opět šestistupňová manuální převodovka Borg-Warner po boku head-up displaye, stabilizačního systému a sportovního odpružení. V roce 1999 se po 22 letech vrátil do ceníků hard-top.

V roce 2000 přišel facelift a nové milénium uvítala sportovní verze Z06 (283 kW/385 k, o rok později 298 kW/405 k), hardtop s šestistupňovou převodovkou, přičemž základní model posílil na 257 kW (350 k) a dostal stabilizační systém do základní výbavy.

Rok 2002 znamenal pro Z06 kromě vyššího výkonu i standardní montáž head-up displaye a o rok později nastalo půlstoleté výročí Corvette, tradičně oslavené limitovanou edicí a navíc novým barevným odstínem v nabídce a revolučním magneto-reologickým pérováním. Automobilku opustilo celkem 248.215 Corvette páté generace.

Chevrolet Corvette C6 (2005-dosud)

V kontextu dlouhých životů předchozích generací se ukázala nová Corvette překvapivě již po v lednu roku 2004 na detroitském autosalonu. Prozatím poslední zástupce dvoumístných sportovních Chevroletů rozvíjí linie trojice předchozích generací a je od roku 1962 první Corvettou s pevnými světlomety.

Základní motorizaci při uvedení na trh představoval Small Block, ve své čtvrté generaci LS2 s objemem zvýšeným na 6 l poskytující 294 kW (400 k). Tuto pohonnou jednotku bylo možno kombinovat s čtyřstupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

Chevrolet Corvette C6 - Do šestice všeho perfektního

V roce 2005 se na scénu vrátilo provedení Z06 s sedmilitrovým osmiválcem disponujícím výkonem 373 kW (507 k). Vrchol v nabídce šesté generace ovšem představuje provedení ZR1 odhalené na konci roku 2007. Extremní provedení Corvette při svém představení šokovalo svým vzhledem s průhlednou částí kapoty i svými jízdními výkony a pohonnou jednotkou s 462 kW (620 k).

Vedle ostrých verzí Z06 a ZR1 se v roce 2009 představila Corvette Grand Sport s polozávodním podvozkem, výkonnějším motorem 6,2 V8 LS3 a upraveným designem i výbavou.

V letech 2005 až 2011 bylo vyrobeno 190.010 Corvette šesté generace a premiéra nástupce v podobě sedmé generace se blíží.

Chevrolet.auto.cz: všechny testy a další články

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria

Aria Group z Kalifornie si pohrává s myšlenkou Corvetty s…

Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru

Bocar XP-5 je zhmotnělým snem závodníka Boba Carnese z…

 



 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…