Legenda má narozeniny: 60 let Corvette

Legenda má narozeniny: 60 let Corvette

 
 

Chevrolet v mírném předstihu začíná s oslavami 60.výročí neslavnějšího a dlouhá léta jediného sportovního vozu z Ameriky.

Chevrolet Corvette je jedním z nejznámějších a zároveň nejopěvovanějších automobilových symbolů Spojených státu. Dvoumístný sportovní automobil, který byl navržen jako vůz snu a odpověď na poválečnou generaci sportovních vozů z Evropy, se v lednu roku 2013 dožije svých šedesátých narozenin.

Historie Chevroletu Corvette je natolik obsáhlá, že vydá na několik knih, které lze rozdělit například na šest svazků podle generací. Navíc je mohou doplňovat další knihy o závodním nasazení prakticky všech generací a jako bonus lze přidat svazek o množství projektů a studií nových Corvette, z nichž se řada dočkala realizace v podobě funkčních prototypů a nakonec i posloužila při vývoji nových modelů.

Vzhledem k důležitosti Corvette v historii automobilky Chevrolet je zcela jasné, že první sérii fotografií, krátké video a paket 60th Anniversary Design pro šestou generaci bude následovat řada dalších připomínek uplynulých šedesáti let tohoto modelu, jejichž vyvrcholením se stane odhalení nové generace.

Jake.auto.cz: Chevrolet Corvette (přehled všech článků)

Prozatím si tedy můžeme připomenout chronologii Chevroletu Corvette od první generace až po tu prozatím posledním.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)

Když se začátkem padesátých let pozornost mnoha Američanů toužících po sportovním automobilu začala odvracet od pohodlných, ale poněkud těžkopádných strojů domácí produkce, byl to právě Chevrolet, který se pokusil vytvořit důstojného konkurenta britským, německým a italským strojům.

V lednu roku 1953 se na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria veřejnosti poprvé představil sněhobílý roadster s kódovým označením EX-122, který dostal jméno Corvette. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala konveční technika v podobě konvečního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou.

Největší anachronismus k futuristickým tvarům karoserie ovšem představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962) - Projektil americké ráže

Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 Corvette a prakticky v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představoval vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou o absenci klasických bočních oken nemluvě.

S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů. Teprve v roce 1955 je karoserie vozu ve své původní podobě spojena s odpovídající motorizací v podobě vidlicového osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k).

V roce 1956 přichází první zásadní modernizace, která přináší prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nejsou zapuštěny do blatníků, zatímco zadní svítilny jsou součástí blatníků a na bocích se objevují slavné prolisy.

Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a v roce 1961 nastupují zcela nové zadní partie, které poprvé nesou čtveřici kulatých koncových svítilen, z nichž se stalo poznávací znamení Corvetty až do dnešních dnů.

Na konci své kariéry Corvette první generace nabízel z osmiválce o objemu 5,4 litru výkon 270 kW (360 k). V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 Corvette.

Chevrolet Corvette C2 (1963-1967)

Druhá generace Corvette měla prozatím ze všech generací ten nejkratší životní cyklus, ale i přesto nebo možná právě proto dnes patří k těm nejpopulárnějším zástupcům svého rodu.

Poprvé se Corvette představila jako uzavřené kupé s proudnicovou karoserií, které doplňoval roadster s plátěnou střechou. Pod plastovou karoserií se ukrýval na svou dobu moderní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol.

Chevrolet Corvette Sting Ray C2 - senzace ze Saint Louis

Inspirace Evropou byla tentokrát možná ještě silnější než v případě první generace, což nejlépe dokumentuje skutečnost, že Jaguar E-Type se představil v roce 1961.

Pod kapotou mohl být Small Block V8 o objemu 5,4 litru s výkonem 186 kW (250 k), který v roce 1965 doplnil Big Block V8 o objemu 6,5 litru a výkonu 317 kW (425 k). Vrcholnou motorizaci představoval v letech 1966 a 1967 sedmilitrový Big Block V8, který mohl mít výkon okolo 405 kW (550 k).

Druhé generace Corvette bylo vyrobeno 117.964 vozů.

Chevrolet Corvette C3 (1968-1982)

V roce 1968 nastoupila v pořadí třetí generace, při jejímž vývoji byl kladem velký důraz na zlepšení ovladatelnosti oproti C2 a zvýšení pasivní bezpečnosti. I přesto byl nástup na trh velmi rozpačitý a vozy z prvního roku výroby třetí generace Corvetty jsou i přes svou nepopiratelnou eleganci považovány za jedny z nejméně kvalitních vůbec. Přes počáteční problémy s kvalitou se třetí generace Corvetty stala tou nejdéle vyráběnou podobně jako v případě první generace i zde se odehrálo množství modernizací, odehrávajících se zhruba jednou za dva roky a souvisejících mimo jiné i s úpravami předpisů a ropnou krizí. Ty stály mimo jiné i za ukončením produkce roadsteru s plátěnou střechou v roce 1975.

Chevrolet Corvette C3 - žralok

Kromě vzhledu se ropná krize a následně zavedené předpisy o emisích škodlivých plynů podepsali i pod výkony pohonných jednotek. Ještě v roce 1971 bylo možné objednat Corvettu s výkonem 317 kW (425 k) z Big Blocku V8 o objemu 7,5 litru, ale na konci produkce v roce 1982 měl 5,7litrový Small Block V8 výkon jen 149 kW (200 k).

I díky své dlouhověkosti je třetí generace prodejně nejúspěšnější Corvette s celkovým počtem 542.741 vyrobených vozů.

Chevrolet Corvette C4 (1984-1996)

Čtvrtá generace měla při uvedení na trh ještě větší problémy s kvalitou než její předchůdkyně. Dobový tisk předkládal sugestivní historky o tom, jak při nočních testech v rychlosti 260 km/h přestávaly fungovat světlomety a důležité palubní systémy. Výsledkem bylo roční odložení zahájení prodeje nedovyvinutého vozu a pouhé 43 vyrobené kusy ročníku 1983, z nichž se zachoval jediný, ostatní byly zlikvidovány. GM dodnes uvádí zahájení výroby o rok později a v roce 1983 se Corvetty oficiálně nevyráběly.

Nová generace ovšem zpoždění plně vynahradila svou aerodynamicky propracovanou karoserií navazující na linie třetí generace i technikou, poprvé aspirující na označení „hi-tech – vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkové nezávislé zavěšení a obří kola s pneumatikami se směrovým dezénem. Poněkud archaicky působil rozvod OHV Small Blocku (5,7 l, 151 kW/205 k) a odpružení příčným listovým perem. Interiér preferoval řidiče, kterého ohromoval množstvím elektronických systémů.

V roce 1986 se v nabídce znovu objevuje provedení s plátěnou střechou. O rok později nabídku rozšířil paket Callaway Twin-Turbo, vdechující konzervativnímu motoru energii 254 kW (345 k) a na konci osmdesátých let přišla modernizace, po níž mírně posílila startovní pohonná jednotka (169 kW/230 k) a základní výbava narostla o ABS, proměnitelnou charakteristiku tlumení, šestistupňovou převodovku a 17 hliníková kola.

Devadesátá léta omladila vzhled a přinesla model ZR-1 (276 kW/375 k), celkový počet Corvett dosáhl magického milionu a základem se stala druhá generace základního osmiválce LT-1 o výkonu 221 kW(300 k). V roce 1993 oslavily Corvetty čtyři křížky a motor LT-4, původně ze ZR-1, která v roce 1995 skončila, byl ponechán v nabídce ve verzi 243 kW (330 k). Produkce čtvrté generace Corvette se zastavila v roce 1996 na 366.227 vyrobených vozech.

Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)

Pátá generace se stala první samostatně konstruovanou Corvettou bez sdílených konstrukčních celků. Nejzásadnější změnu znamenal přechod na koncepci Transaxle a vyhraněnější pojetí – C5 se, na rozdíl od spíše luxusního kupé C4, stala téměř supersportem s rozsáhlým využitím špičkových technologií a materiálů.

I výkony odpovídaly obnovenému společenskému blahobytu, Corvetty s motory pod 300 koní byly definitivně zapomenuty.

Chevrolet Corvette

Zahajovalo opět pouze kupé, – kabriolet se přidal až po roce – osazené dále vylepšovaným Small Blockem (V8 OHV 5,7 l, 254 kW/345 k) a poprvé v historii lakované červeně (dosud patřila zaváděcím sériím bílá).

V seznamu extra výbavy se objevila opět šestistupňová manuální převodovka Borg-Warner po boku head-up displaye, stabilizačního systému a sportovního odpružení. V roce 1999 se po 22 letech vrátil do ceníků hard-top.

V roce 2000 přišel facelift a nové milénium uvítala sportovní verze Z06 (283 kW/385 k, o rok později 298 kW/405 k), hardtop s šestistupňovou převodovkou, přičemž základní model posílil na 257 kW (350 k) a dostal stabilizační systém do základní výbavy.

Rok 2002 znamenal pro Z06 kromě vyššího výkonu i standardní montáž head-up displaye a o rok později nastalo půlstoleté výročí Corvette, tradičně oslavené limitovanou edicí a navíc novým barevným odstínem v nabídce a revolučním magneto-reologickým pérováním. Automobilku opustilo celkem 248.215 Corvette páté generace.

Chevrolet Corvette C6 (2005-dosud)

V kontextu dlouhých životů předchozích generací se ukázala nová Corvette překvapivě již po v lednu roku 2004 na detroitském autosalonu. Prozatím poslední zástupce dvoumístných sportovních Chevroletů rozvíjí linie trojice předchozích generací a je od roku 1962 první Corvettou s pevnými světlomety.

Základní motorizaci při uvedení na trh představoval Small Block, ve své čtvrté generaci LS2 s objemem zvýšeným na 6 l poskytující 294 kW (400 k). Tuto pohonnou jednotku bylo možno kombinovat s čtyřstupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

Chevrolet Corvette C6 - Do šestice všeho perfektního

V roce 2005 se na scénu vrátilo provedení Z06 s sedmilitrovým osmiválcem disponujícím výkonem 373 kW (507 k). Vrchol v nabídce šesté generace ovšem představuje provedení ZR1 odhalené na konci roku 2007. Extremní provedení Corvette při svém představení šokovalo svým vzhledem s průhlednou částí kapoty i svými jízdními výkony a pohonnou jednotkou s 462 kW (620 k).

Vedle ostrých verzí Z06 a ZR1 se v roce 2009 představila Corvette Grand Sport s polozávodním podvozkem, výkonnějším motorem 6,2 V8 LS3 a upraveným designem i výbavou.

V letech 2005 až 2011 bylo vyrobeno 190.010 Corvette šesté generace a premiéra nástupce v podobě sedmé generace se blíží.

Chevrolet.auto.cz: všechny testy a další články

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější Revoluce v energetice? Nový solární článek je výrazně efektivnější

Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř…

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria Corvette s motorem uprostřed? Ta nejnovější se jmenuje Aria

Aria Group z Kalifornie si pohrává s myšlenkou Corvetty s…

Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru Bocar XP-5 (1959-1961): Garážovka z Denveru

Bocar XP-5 je zhmotnělým snem závodníka Boba Carnese z…

 



 
Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Proč některé vozovky v Česku tolik kloužou? Víme, na které si dát pozor!

Dnes 08:00

V Česku jsou dlouhé úseky dálnic a tunelů, na kterých zejména za mokra sundejte nohu z plynu. Jejich povrch je místy tak hladký, jako by po nich právě přejela rolba na úpravu ledové plochy!




Blesk.cz

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik to vyjde

Cestovky lákají Čechy na plavby lodí: Víme, na kolik…

Klasické dovolené s poležením na pláži a fakultativními výlety začíná i v Česku konkurovat nový trend. Jde o…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter Garrett bavil fanoušky na besedě Reflexu

Do politiky už nikdy! Zpěvák Midnight Oil Peter…

Frontman skupiny Midnight Oil PETER GARRETT se vrací z australského parlamentu na koncertní pódia. Promluvil o…

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…