Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Luxusní SUV a multimédia: Které je nejlepší?

Jan Mička
Diskuze (89)
Luxusní SUV nejsou pouze o komfortu a silných motorech, ale také o vyspělé elektronice. Porovnali jsme čtyři nejžádanější zástupce segmentu a zjišťovali, co nabízejí.

Doby, kdy řidiči při cestách do neznáma sahali po mapách a například ve městě každou chvíli zastavovali a ptali se na správný směr, jsou již takřka pryč. V plné míře to platí u luxusních vozů, kde je v současnosti navigační systém považován za naprostý standard. Jenže každá značka nabízí rozdílné ovládání, prostředí a koneckonců také ozvučení. V následujícím „testu“ se proto podíváme, který systém je nejlepším kompromisem z hlediska uživatelské přívětivosti a zohledníme také jeho cenu.

Pro tohle naše srovnání jsme vybrali nejprodávanější čtyřku luxusních SUV na českém trhu. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) zákazníci nejčastěji sahají po BMW X5, špatně si však nevedou ani Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz ML a Volkswagen Touareg. Rozdíly nabízených systémů jsou však obrovské, především s ohledem na uživatelské prostředí a ovládání. U každého ze zmíněných modelů jsme vybrali to nejlepší, co nabízejí.

BMW X5 – Navigační systém Professional

V rámci nabídky největšího mnichovského SUV je na vrcholu navigační systém Professional. Je dostupný pro všechny pohonné jednotky a nejsou určeny žádné rozdíly v hodnotě příplatku – vždy zaplatíte 69.160 Kč. Systém vyniká širokoúhlým nedotykovým displejem o úhlopříčce 10,25“, čitelností proti slunci a ovládáním pomocí sdruženého ovladače iDrive s dotykovou horní plochou. Ta slouží k zadávání destinací do navigace (jednotlivá písmena píšete prstem), ale také k pohybu v internetovém prohlížeči. K připojení není třeba párovat zařízení s mobilním telefonem – stačí jenom zaplatit 2.678 Kč a můžete surfovat po dobu jednoho roku. Poté možnost online připojení pouze prodlužujete.

Navigace zvládá zobrazení 2D i 3D, navádí v českém jazyce, ve kterém ostatně také celý systém komunikuje. Co se ozvučení týče, za digitální rozhlasovou technologii DAB zaplatíte 10.140 Kč, prostorové audio Harman Kardon s šestnácti reproduktory a výkonem 600 wattů stojí 29.094 Kč. Komu by to nestačilo, v nabídce je i high-end systém Bang & Olufsen o výkonu 1.200 wattů. Zaplatíte za něj horentních 105.482 Kč, výstup z šestnácti reproduktorů však stojí za to!


Jeep Grand Cherokee – Navigační systém UConnect

Jeep u modelu Grand Cherokee překvapuje relativně nízkým příplatkem za navigační systém UConnect s dotykovým displejem o úhlopříčce 8,4“. Zaplatíte za něj 35.000 Kč, a to navíc pouze u výbavových linií Laredo a Limited. Pro výbavy Overland, Summit a SRT je součástí standardní nabídky. Nízká pořizovací cena je dána především tím, že samotný systém si automobilka nevyvíjela sama, ale převzala jej od společnosti Garmin. Najdete jej také v dalších modelech Jeepu, jakožto i u Maserati. Český jazyk ale nečekejte a ve srovnání s konkurenty trochu pokulhává uživatelské prostředí a především zobrazení map.

Systém již v základu nabízí digitální technologii DAB, stejně jako připojení pomocí bluetooth, hlasové ovládání nebo přípojku USB. Devět reproduktorů se subwooferem je standardem u všech výbav s výjimkou základní Laredo (ta má jenom šest reproduktorů). Zesilovač s výkonem 825 wattů a audiosoupravu Harman Kardon na druhou stranu dostanete pouze u linií Summit a SRT, ovšem bez příplatku.


Mercedes-Benz ML – Navigační systém Comand Online

Systém Comand Online je charakteristický pro všechny modely Mercedes-Benzu, ML nevyjímaje. Za příplatek 93.030 Kč dostanete sedmipalcovou nedotykovou obrazovku, integrovaný měnič na šest kompaktních disků, USB, bluetooth a zásuvku AUX, připojení k internetu s využitím předplacených dat mobilního telefonu, video DVD, komplexní hlasové ovládání nebo pevný disk pro uložení až 10 GB komprimovaných audiosouborů. U navigování se můžete rozhodnout mezi zobrazením 2D a 3D.

Stejně jako u BMW si můžete připlatit za stylové ozvučení. Například za systém Harman Kardon o výkonu 830 wattů, se čtrnácti reproduktory a zvukem Dolby Digital 5.1 zaplatíte 26.223 korun. Vrcholem je prostorový systém Bang & Olufsen BeoSound AMG s výkonem 1.200 wattů, čtrnácti reproduktory a specifickým ovládacím rozhraním za horentní sumu 129.555 Kč. Za DAB si v obou případech musíte připlatit 12.799 korun.


Volkswagen Touareg - Navigační systém RNS 850 s DAB

Pro luxusní SUV z Wolfsburku, potažmo Bratislavy (tam se VW Touareg vyrábí), si můžete pořídit navigační systém RNS 850 s DAB s osmipalcovým dotykovým displejem, osmi reproduktory, vnitřní kapacitou 18,21 GB, zobrazením map ve 2D i 3D nebo přehráváním DVD při stojícím vozidle. Za systém zaplatíte 62.700 korun bez rozdílu výbav, respektive motorů. V rámci nedávného faceliftu vůz dostal také připojení k internetu (s využitím mobilních dat vašeho operátora), jakožto i Google mapy a Street View. Nutno podotknout, že systém využívající přehlednou grafiku komunikuje v českém jazyce včetně navádění ke zvoleným destinacím.

Volkswagen vám ale, stejně jako konkurence, dovolí sáhnout ještě dál. Za příplatek 40.800 korun získáte 620wattový soundsystém Confidence dánského výrobce Dynaudio s jedenácti reproduktory, který se sice nevyjímá ve stejném světle jako značka Harman Kardon, díky kvalitnímu a velmi čistému zvukovému výstupu však dokáže směle konkurovat. Komu by vnitřní kapacita samotného systému nestačila, může sáhnout po měniči na šest DVD za 14.100 korun, který se hravě schová do přihrádky v zavazadlovém prostoru. Tím ale nabídka končí, alternativu k systému Bang & Olufsen tady nenajdete.


Ovládání

Pomineme-li hlasové ovládání, kterým disponují všechna zmíněná luxusních SUV, setkáváme se pouze se dvěma typy pohybu v menu multimediálních systémů – dotykovým (Jeep a Volkswagen) a pomocí sdruženého ovladače na středovém tunelu (BMW a Mercedes-Benz).

První, tedy dotykový systém, zvládli nejlépe inženýři od Volkswagenu. Je potřeba vyzdvihnout intuitivnost rozhraní, která reflektuje uživatelskou přívětivost Touaregu jako takového, citlivý displej, nikterak dráždivou barevnou kombinaci menu, a také již zmíněnou přítomnost češtiny. Ostatně i samotná navigace je zvládnuta daleko lépe než u Jeepu, který bohužel naráží na, alespoň pro nás, chaotické rozhraní od Garminu. Na druhou stranu je třeba vzít v potaz nejmenší příplatek ze všech konkurentů, navíc pouze u prvních dvou výbavových linií. U Touaregu naopak za navigaci připlácíte vždycky.

U BMW a Mercedes-Benzu sáhli po sdruženém ovladači na středovém tunelu. Zatímco v Mnichově se s novou generací systému iDrive popasovali dobře (dotyková horní plocha, intuitivní rozmístění bočních tlačítek, čeština i včetně navádění navigace), třída ML doplácí na své stáří. Nedisponuje totiž takovým ovládacím rozhraním jako třídy S, C, V a nově příchozí GLE, ale pouze jednoduchým otočným ovladačem, jehož manipulace vyžaduje zvyk a pevné nervy při zadávání cílové destinace navigování po jednotlivých písmenech. Také horní a spodní lišta nabídek je v tomto případě za zenitem – v nejnovějších modelech ze Stuttgartu se již orientuje mnohem snáz.

Kdo je nejlepší?

Určit ze zmíněných modelů ten nejlepší není jednoduché a konečné pořadí vozů bude beztak preferencí každého jednotlivce. K určení celkových výsledků jsme proto zohlednili vícero kritérií, a přišli na zajímavé informace:

  • Cena: S ohledem na cenový faktor je jednoznačně na špici Jeep Grand Cherokee se systémem UConnect. Rovných 35.000 korun připlácíte pouze u výbav Laredo a Limited, smířit se však musíte s chaotickým rozhraním Garmin, absencí češtiny a omezením v případě, že si budete chtít dopřát lepší audio – to je totiž vyhrazeno pouze Summit a SRT.
  • Ovládání: Zde se přikláníme k BMW a systému iDrive. Jeho poslední generaci se podařilo vyladit takřka k dokonalosti, velmi pomáhá dotyková horní plocha a koneckonců i připojení k internetu bez nutnosti spárování s mobilním telefonem. Navigace Professional s širokoúhlým displejem stojí 69.160 korun a je volitelná pro všechny výbavy. Připlatit si však musíte 10.140 Kč za DAB, audio Harman Kardon s prostorovým zvukem stojí 29.094 a high-end systém Bang & Olufsen pořídíte za 105.482 korun.

    Z našeho pohledu je BMW X5 ve všech ohledech dál než Mercedes-Benz ML. S příchodem nové generace „medvěda“ se však může situace razantně změnit. Ovládání v modelech S, C, V a GLE totiž všechny zmíněné nedostatky maže.

  • Tip Auto.cz: S ohledem na výši příplatků a uživatelskou přívětivost systému bychom rozhodně sáhli po multimediální výbavě Volkswagenu Touareg. Pomineme-li Jeep Grand Cherokee, zaplatíte ve srovnání s BMW X5 a Mercedes-Benzem ML za navigaci nejméně (RNS 850 s DAB stojí 62.700 Kč) a audio Dynaudio Confidence je až na menší počet reproduktorů plně srovnatelný se systémy Harman Kardon. Oceňujeme také velkou kapacitu pevného disku, nabídku Google Maps a Street View a komunikaci v českém jazyce. V jednoduchém ovládacím prostředí se ihned zorientujete, což ostatně platí pro celou přístrojovou desku Touaregu – z ergonomického ani funkčního hlediska se zde žádných přešlapů nedočkáte.
Jan Mička
Diskuze (89)
Avatar - flyboyeda
25. 12. 2014 16:49
Re: Grand Indián a losí test, moc dobře to teda nevypadá
bezvýznamná statistická výjmka, potvrzující pravidlo
25. 12. 2014 11:07
Re: Audi Q7 2015
to jak dopadol losý test v skutocnosti na tej predchadzajucej generacii je diskutabilne (nikto nevie presne detaily - preco)...tato nova to zvladla bez problemov...Grand jazdi dobre na asfalte, na šotoline na blate aj na skale...ta tvoja nova Q7 dostava naboj vyssieho MPV,bude takou gay verziou starej generacie..mozno nabuchana elektronikou,ale o to castejsie budes v servise.
25. 12. 2014 08:22
Volvo
Diskutuje se tady o pár značkách, ale osobně bych si před BMW, VW atd vybral Volvo. Mám nové XC70, po všech stránkách je mi sympatičtější. Zuková kvalita "Premium Sound" a možnosti multimédií více než skvělé
Avatar - Hammunasakra
25. 12. 2014 06:01
Re: Grand Indián a losí test, moc dobře to teda nevypadá
[odkaz]

Co řikáš na [odkaz] ? :-)
Avatar - PERNO
25. 12. 2014 00:06
Re: Grand Indián a losí test, moc dobře to teda nevypadá
On jazdi dobre aj pred FL len nie na 20 / 21 pneumatikach :-)