Mazdy MPS? Až v příštích generacích. A jak to vypadá s RX-9?
O Mazdě se teď hodně mluví. Zaslouženou pozornost sklízí za marketingově dobře zvládnutý Skyactiv coby pyšnou protiváhu downsizingu, ovšem i v případě, že je vám rozdíl v technice ukradený, nelze si nevšimnout velmi líbivého designérského stylu Kodo, jenž Japonci v současnosti aplikovali už na celou modelovou škálu. Stále je tu však několik "ale", které to značce kazí. Proč tomu tak je, jsem se pokoušel zjistit u několika top manažerů Mazdy, zejména pak u Michia Tomiyamy, což je mimo jiné šéf projektu modelu CX-3, s nímž jsme se nedávno seznamovali v Barceloně.
S ohledem na sportovní ladění japonských modelů je překvapivé, jak nekonzistentní je nabídka opravdu sportovních verzí, známých jako MPS, tedy Mazda Performance Series. Měli jsme je a už nemáme u trojky a šestky, ostatní modely pak v tomto ohledu zůstávají "nepolíbené". Důvod, proč tomu tak je, vás asi překvapí. Souvisí to s avizovanou snahou Mazdy přesunout se na horní okraj mainstreamu, pokud ne rovnou mezi prémiové značky.
Mazda prý doposud používala modely MPS na to, aby vylepšila obraz svých masových verzí, které samy o sobě nebyly příliš zajímavé. Ty současné vozy jsou však v tomto ohledu jiné - mají už samy o sobě silnou identitu a automobilka chce, aby si vytvořily potřebnou sportovní image i bez "berliček" typu MPS. Trošku zvláštní filozofie, ale to není u Japonců nic až tak překvapivého...
Druhým a dost možná tím opravdovým důvodem je, že do Skyactivu a nového designu šlo takové množství prostředků a času, že na MPS prostě už nezbylo. Otázkou tedy je, kdy se už po dlouhých letech ukazování všelijakých ospoilerovaných konceptů stane MPS pevnou součástí portfolia. Podle Tomiyamy by k tomu mělo dojít už v příštích generacích aktuálních modelů, kterých se to bude týkat ale odmítl komentovat s šibalským pomrkáváním, že je pouze project leader současné CX-3. Tyto MPS modely ovšem už nebudu mít roli imagemakeru pro standardní modely, ale spíše stylového doplňku řady, dost možná s určitým statutem samostatné značky.
Z kontextu dále vyplynulo, že modely MPS budou vybaveny turbomotory, což vyvrací spekulace, že technika Skyactiv není s přeplňováním kompatibilní. Tomiyama také naznačil, že se Mazda přeplňování nebrání, jen si myslí, že z komplexního pohledu, zahrnujícího spolehlivost, spotřebu a řiditelnost je atmosférický Skyactiv v současné situaci tím lepším řešením. Přeplňování pak ovšem představuje do budoucna jedinou možnou cestu, jak se dostat k výkonům, obvyklým dnes u konkurence.
Neméně palčivou otázkou je projekt sportovního vozu s Wankelovým motorem, jenž má být nástupcem modelu RX-7. Zdá se, že byli dotazovaní překvapeni mými informacemi ohledně bouřlivého vývoje, jenž proběhl v médiích ohledně RX-9, ...vždyť je všechno tak jasné. :) Jak už to u takových aut bývá, nesmějí pochopitelně ani naznačovat, ale když japonští inženýři vidí zájem... Prostě a jednoduše - vývoj rotačního motoru stále probíhá, jestli víte, co tím myslím... Naopak v budoucnosti značky už není místo pro šestiválec, co se konvenčních motorů týče, zůstane Mazda propříště u čtyřválců.
Řeč přišla i na nabídku motorizací pro roadster MX-5. Byl jsem marketingovým šéfem evropské Mazdy Carlosem Efronem ujištěn, že budu příjemně překvapený už dynamikou základní patnáctistovky, ačkoli to z technických údajů nemusí být patrné, má být rychlejší a spontánnější, než končící NC s motorem 1,8 l. Kde ovšem moje rétorické schopnosti naprosto pohořely, bylo téma celkové dynamiky tohoto kultovního roadsteru. Zdá se, že podle Mazdy je výkon MX-5 "tak akorát" a naladění vozu představuje tu nejlepší možnou kombinaci "fun to drive". Na dotaz, proč má sportovní model motor s horšími parametry, než rodinný sedan, jsem se odpovědi nedočkal a v potaz nebyly brány ani mé námitky, že více výkonu neznamená méně zábavy za volantem. Tak snad příště...
A jak je to s "prémiovější" orientací značky? Protože se Mazda poté, co ji ponechal Ford svému osudu, stala jednou z nejmenších mainstreamových automobilek s relativně malou produkcí a jako taková je nucena se zaměřit na vyšší marže z prodaného vozu, namísto na zisk z velkého objemu prodaných vozů. Japonci tedy chtějí postupnými krůčky postupovat v rámci mainstreamové produkce vzhůru a nabízet atraktivní design, sportovní orientaci vozů a hodnotné interiéry a to při postupném zvyšování cen tak, aby neztratili své současné zákazníky a současně získávali nové.