Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi Pajero Junior Flying Pug: Komické mini SUV, které je vzácnější než Ferrari F40

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Pouze pro japonský trh vyrábělo Mitsubishi v 90. letech model Pajero Junior. Šlo o drobné SUV třídy kei car, na jehož základě vznikl kuriózní vůz Flying Pug. Jaké byly původní plány na výrobu a jak nakonec dopadly?

V předminulé dekádě se již jednotlivé modely aut podobaly jako vejce vejci, takže rozlišit je od sebe při letmém pohledu na ně začínalo být pro mnohé obtížné. Faktem je, že současná situace je mnohdy ještě horší. Snaha odlišit se vedla automobilky k návratu ke tvarům, které záměrně evokovaly automobily z 60. let. Typickým příkladem jsou novodobé Mini, Fiat 500, VW New Beetle (Beetle) či Chrysler PT Cruiser. Na rozdíl od Evropanů a Američanů se Japonci drželi v otázce „retra“ poněkud zpátky. Toto však platí v případě světových trhů. Na domácím japonském byla situace mnohem lepší.

Kei Cars jak v čem

Japonskou specialitou, nabízenou oficiálně pouze na domácím trhu, jsou vozy takzvané třídy kei car. Vyznačují se délkou maximálně 3,4 metru a šířkou 1,48 metru. A dále jejich motor smí mít nejvýše zdvihový objem 660 cm3. Jen tak je lze zařadit do daňově zvýhodněné sazby. Vozy kei car jsou zastoupeny v řadě kategorií, od prostých vozítek, určených na vození dětí do školky či na nákupy až po ryze sportovní vozy, přinášející v miniaturním vydání radost z jízdy. Sem patří třeba Honda Beat, Suzuki Capuccino, Autozam (Mazda) AZ-1 či Daihatsu Coopen. Pouze poslední jmenovaný vůz se prodával oficiálně také v Evropě, konkrétně třeba v Německu.

Na opačném konci drobných „sporťáků“ stála terénní auta či přesněji malinké crossovery. A právě sem lze zařadit Mitsubishi Pajero Junior či souběžně vyráběné, ještě o něco menší Pajero Mini. Pajero Junior sjíždělo z výrobních linek v letech 1995 až 1998. Od roku 1998 vznikala druhá generace Pajera Mini, model Junior vypadl z nabídky.

Pajero Junior však lze považovat za zástupce kei car pouze z části. Předně kvůli motoru, jehož objem činí 1094 cm3, což je výrazně více, než tato kategorie připouští. Agregátem je řadový čtyřválec uložený podélně vpředu, namísto běžně používaných tříválců v kategorii kei car. Vyznačuje se rozvodem OHC, tedy s jedním vačkovým hřídelem v hlavě, který ale ovládá 16 ventilů. Poskytuje nejvyšší výkon 80 koní, tedy 59 kW.

Jako taxík z Londýna

Verze Flying Pug je vlastně takovým retro Pajerem Junior. Zejména svojí přídí a také kulatými světlomety vůz poněkud připomíná výrobky z 50. let. V nás evokuje pro změnu také londýnské taxíky. Svým retro tvarem toto Mitsubishi konkurovalo jiným takto řešeným kei car, například Nissanu Figaro, který lze potkat i v západní Evropě, případně výrobkům značky Mitsuoka. Aby vůz dostál svému retro-vzhledu, dostal také odpovídající kola. Co se týče laku, tak v oblibě byla černá, případně dvoubarevný nátěr v kombinaci černé a vínové.

Po technické stránce se však v případě Pajera Flying Pug jednalo o sériový Junior. Podobně jako klasické velké Pajero se i toto „autíčko“ dalo používat při jízdách mimo zpevněné silnice. Kromě solidní světlé výšky na tom měl zásluhu zejména pohon všech kol, realizovaný systémem Easy select. Tedy přiřaditelným pohonem (v tomto případě přední nápravy) s možností ještě využít redukovaný převod. Toto v kombinaci se samočinnou převodovkou. Manuální skříň se nedodávala.

Mitsubishi plánovalo vyrobit 1000 kusů Pajera Flying Pug. Trh ovšem rozhodl jinak, takže svého zájemce si nakonec našlo pouhých 139 aut. Nedávno se jedno auto objevilo na prodej v Japonsku za částku 489.000 yenů, tedy přibližně 97.000 korun.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)