Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Jasně, slavíme stoleté výročí samostatného státu. Pojďme se na kulatiny podívat z automobilového pohledu.

První samohybné vozidlo v českých zemích, které ještě poháněla pára, sestrojil v roce 1815, tedy více než sto let před vznikem Československa, Josef Božek. Prvním osobním automobilem byl model NW Präsident z roku 1897, který byl i prvním osobním automobilem ve střední Evropě a předznamenal dlouhou řadu osobních vozů značky Tatra. V období po první světové válce fungovaly v Československu tři hlavní domácí automobilové značky - Tatra, Praga a Laurin & Klement, který se v roce 1925 spojil se Škodovými závody v Plzni.

Podle prvního oficiálního soupisu motorových vozidel z března 1922 bylo v Československu zaregistrováno 4928 osobních automobilů, do roku 1930 narostl počet motorových vozidel podle jedné z výzkumných zpráv Masarykovy univerzity na asi 100.500. V roce 1961 bylo registrováno přes 291.000 osobních a dodávkových automobilů, v roce 1989 to již bylo 3,2 milionu osobních a dodávkových automobilů. Jen za posledních pět let se počet osobních aut v registru zvýšil o více než jeden milion, v roce 2017 bylo v ČR registrováno na 5,592 milionu osobních vozů.

Zatímco v roce 1926 připadal jeden osobní automobil v Praze na zhruba sto obyvatel, v roce 1967 připadal jeden osobní automobil na 27,3 obyvatele celého Československa, v roce 1989 již na jedno auto připadalo jen 4,3 obyvatele Československa a v loňském roce to již bylo těsně pod dva obyvatele ČR.

V roce 1918 bylo na našem území 49.208 kilometrů státních silnic. V současné době je v ČR v provozu asi 55.740 kilometrů silnic a dálnic, z toho připadá 1222 km na dálnice, jejíž první úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl otevřen v červenci 1971.

Za první republiky jezdila auta po československých silnicích na levé straně vozovky. Výnosem vrchního velitele německé armády von Brauchitsche byla od března 1939 zavedena jízda vpravo. Podle historiků ale o možnosti zavedení jízdy vpravo jednal parlament již v listopadu 1938, příchod nacistů toto nařízení pouze uspíšil.

V roce 1929 si pražská zbrojovka Františka Janečka zapsala novou ochrannou značku Jawa, později proslavenou především jako značku motocyklů. Motocykly Jawa kdysi patřívaly ke světové špičce, v současnosti vyrábí motocykly Jawa společnost JAWA Moto, s.r.o., která jako nástupce tradičního výrobce motocyklů vznikla v roce 1997.

V někdejším Československu bylo několik výrobců nákladních vozů, kteří ročně dodávali na trh desetitisíce automobilů. První nákladní automobil vyrobila kopřivnická Tatra již v roce 1898. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15.000 vozů. Po roce 1989 změnila továrna několikrát vlastníka a ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2013 podnik vlastní společnost Tatra Trucks, v průměru vyrobí 1500 nákladních vozů ročně.

Nákladní vozy vyráběla po druhé světové válce také Avia v Praze-Letňanech, Liaz na Liberecku a Praga ve Vysočanech. Z těchto značek v současnosti vyrábí nákladní automobily jen Avia. Největším výrobcem autobusů byla vysokomýtská Karosa, která nejprve vyráběla karosérie pro osobní auta, první autokar vyjel z bran její továrny v roce 1928. Firma dnes patří společnosti Iveco Czech Republic.

Největší domácí automobilka, mladoboleslavská Škoda vyrobila od roku 1905 k září 2017 20 milionů vozů (včetně modelů ještě pod značkou Laurin & Klement). První vůz s logem Škoda, model Hispano Suiza, byl vyroben v roce 1926. Po znárodnění v roce 1945 byl podnik ze Škodových závodů vyčleněn a přejmenován na Automobilové závody, národní podnik (AZNP), a nadále nesl značku Škoda s okřídleným šípem. V dubnu 1991 po vládním rozhodnutí o prodeji automobilky koncernu Volkswagen (VW) zahájil činnost společný podnik Škoda, automobilová a. s. a firma se stala čtvrtou značkou koncernu (vedle VW, Audi a Seat). V roce 1998 firma změnila název na současný Škoda Auto, a. s., v roce 2000 se VW stal stoprocentním vlastníkem firmy.

V současnosti Škoda nabízí sedm modelových řad automobilů (Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Kodiaq, Karoq). Dlouhodobě nejoblíbenějším modelem automobilky je Octavia. V roce 2017 Škoda dodala svým zákazníkům rekordních 1.200.500 aut, což je o 6,6 procenta více, než v roce 2016. Domácí produkci Škoda zvýšila loni meziročně o 12 procent na 858.103 aut.

V roce 2008 zahájil v Nošovicích na Frýdecko-Místecku výrobu první evropský závod jihokorejské automobilky Hyundai, továrna v loňském roce vyprodukovala 356.070 aut. Od roku 2005 vyrábí ve svém závodě v Ovčárech u Kolína automobily firma Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), ta v loňském roce vyprodukovala 199.078 vozidel.

V roce 1989 na československých silnicích jezdila v průměru 14 let stará osobní auta, v roce 2003 se průměrné stáří vozového parku snížilo na 13,49 let, od té doby vozový park opět pozvolna stárne, v roce 2017 zestárl na 14,62 roku. Nejstarším typem vozidla v Česku je motocykl, jehož průměrný věk dosahuje necelých 33 let. Nejvíce jezdí v Česku škodovek, které s 1,9 milionu vozů tvoří třetinu tuzemského vozového parku, následuje Volkswagen s podílem devět procent a Ford se 7,5 procenta. Dalšími značkami v pořadí jsou Renault a Peugeot.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Avatar - palix
20. 8. 2018 11:30
Re: Automobilová história
Nebyť socíku, sme niekde úplne inde. Česko by bolo určite niekde na čele rozvoja a Slovensko by na tom bolo lepšie ako v daných časoch.
Avatar - Jenik3
18. 8. 2018 21:39
Re: Automobilová história
Talent, technologie a rozvoj byl problem celeho sociku napric "narodnim hospodarstvim". Necht spi na veky veku (ten socik).
Avatar - palix
18. 8. 2018 15:59
Automobilová história
ČR bola automobilová veľmoc - jedna z krajín, kde začínal automobilizmus od začiatku. Laurin a Klement (Škoda), Tatra, Jawa... Dovolím si povedať, že ak by tu nedošiel socializmus, tak je ČR svetovou špičkou. Niečo také ako vstup Škody do koncernu VW by nenastalo. Možno by to bolo opačne ;).
Veľká škoda talentov, ktoré sa nemohli dostatočne prejaviť v časoch ČSSR.
Avatar - Bubáq
18. 8. 2018 12:33
Doporučuji
knihu Jana Tučka Auta první republiky. Povedla se.