Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jawa jede! Prohlédněte si její současné motorky ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (35)
Tradiční český výrobce motocyklů se může pochlubit poměrně pestrou paletou modelů. V její nabídce i nadále figuruje tradiční dvoutaktní třistapadesátka v několika provedeních, kterou doplňují čtyřtaktní stroje ve dvou kubaturách.

Jawa je jednou z nejznámějších českých průmyslových značek minulého století. Název Jawa složil zakladatel společnosti inženýr František Janeček z počátečních písmen svého jména a německé firmy Wanderer, od níž koupil licenci na výrobu prvních motocyklů.

Jawa nedávno zrekonstruovala svůj výrobní areál v Týnci nad Sázavou a následně zahájila i rekonstrukci svého výrobního programu, což se začíná pozitivně odrážet v prodejních výsledcích značky.

Se značkou Jawa na palivové nádrži bylo podle údajů Sdružení automobilového průmyslu v loňském roce vyrobeno 1331 strojů, což je sice oproti dobám její největší slávy téměř jako kapka v moři, ale meziročně se jedná o zhruba 8% nárůst.

Firma loni vyvezla 1157 motocyklů, což je meziročně o procento více. Na domácím trhu Jawa prodala 174 motocyklů, což představuje růst proti roku 2016 o 120 procent. Za obrovským skokem prodejních výsledků na českém trhu stojí především nové modely, zatímco ty tradiční slaví úspěchy za hranicemi.

Dvoutakt stále žije

Jawa 350 dnes představuje skutečně obrovský kus historie motocyklového průmyslu a kořeny konstrukce jejího dvoutaktního motoru sahají prakticky až do čtyřicátých let. V současnosti v Týnci nad Sázavou stále probíhá výroba strojů řady 640, představené již na počátku devadesátých let dvacátého století a aktuálně nabízené ve třech provedeních.

Zájemci o tento stroj mají možnost volby mezi provedením 350 Style s malou kapotáží kolem hranatého světlometu, 350 Style-Military bez kapotáže s kruhovým světlometem a 350/634 Retro, odpovídajícím díky palivové nádrži, podsedlovým schránkám, sedlu a blatníkům svým vzhledem typu 634 ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století.

Pro všechna aktuálně nabízená provedení dvoutaktních motocyklů značky Jawa je společný dvojitý trubkový rám, v němž je uložen dvouválec o objemu 343,5 cm3 s nejvyšším výkonem 17 kW (23 k) při 5250 min-1 a točivým momentem 32 N.m při 4750 min-1. Tyto hodnoty míří k zadnímu kolu prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.

Podvozek motocyklu s rozvorem kol 1370 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. Brzdový systém má vpředu kotouč o průměru 320 mm a vzadu bubnovou brzdu o průměru 160 mm. Kola jsou vpředu i vzadu 18palcová. Jawa uvádí pro všechna tři provedení sedlo ve výšce 820 mm, hmotnost bez náplní 154 kg a maximální rychlost 120 km/h.

Dvoutaktní motocykly Jawa 350 řady 640 nejsou vzhledem k tomu, že nesplňují emisní normu Euro 4, určeny k prodeji v zemích Evropské unie, ale stále slaví prodejní úspěchy zejména v zemích Střední Ameriky a rovněž v Rusku. Pro zájemce na českém trhu je Jawa připravena tyto motocykly dodat v kompletní sestavě jako sadu dílů. Ceny začínají u základního provedení 350 Style na částce 61.430 Kč.

Čtyřtakty s čínským rodným listem

Jawa začátkem loňského roku odhalila a následně uvedla na trh model 350 OHC. Ten přinesl spojení linií výše zmíněného dvoutaktu 350 typ 634 ze 70. a první poloviny 80. let dvacátého století s osvědčenou technikou čínských motocyklů Shineray, nabízených na evropském trhu pod různými značkami.

Výstava Motocykl, pořádaná v pražských Holešovicích v první polovině března roku 2018, se pak stala místem, kde byl veřejnosti poprvé představen motocykl Jawa 350 OHC Special. Ten jde ve stopách v loňském roce uvedeného modelu 350 OHC a jeho základem je čínský model Shineray XY400, od nějž se odlišuje svou značkou a především kapotáží, kryjící motor.

Jawa 350 OHC Special míří do kategorie Café Racer a právě díky své kapotáži připomíná silniční závodní dvěstěpadesátky a třistapadesátky, které koncem 50. a během první poloviny 60. let dvacátého století sedlal slavný František Šťastný a nejen on. Tyto stroje pak na rozdíl od notoricky známých sériových Péráků a Kývaček využívaly čtyřtaktních jednoválců a dvouválců.

Základem modelů 350 OHC a 350 OHC Special je kolébkový rám z ocelových trubek, v němž je uložen vzduchem chlazený jednoválec s rozvodem OHC o objemu 397,2 cm3, disponující výkonem 20,4 kW (27,7 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 30,6 N.m při 5000 min-1. Převodovka je pětistupňová.

Jawa 350 OHC, která byla uvedena v loňském roce má elektrický startér i klasickou nožní startovací páku. Model Special má již jen elektrický startér, zatímco nakopávačka je pro něj nedostupná, za čímž stojí dozadu posunuté stupačky, které mají přispět ke sportovnější pozici jezdce za nízkými dělenými řídítky.

Podvozek motocyklů s rozvorem kol 1420 mm využívá vpředu teleskopické vidlice se zdvihem 150 mm a vzadu je dvojice tlumičů se zdvihem 80 mm. JAWA 350 OHC Special má vpředu i vzadu 18palcová kola, zatímco v roce 2017 uvedený model 350 OHC má vpředu 19palcové a vzadu 18palcové kolo.

Brzdový systém provedení Special využívá kotoučové brzdy s ABS o průměru 320 mm vpředu a 240 mm vzadu. Jawa 350 OHC bez kapotáže má vpředu kotoučovou brzdu o průměru 280 mm s dvoupístkovým třmenem a ABS, zatímco vzadu je použita bubnová brzda o průměru 160 mm bez ABS.

Rozdíly mezi modely 350 OHC a 350 OHC Special se neomezují pouze na vzhled, provedení řídítek, umístění stupaček, výfuky, rozměry kol a brzdový systém, ale patří k nim i větší palivová nádrž o objemu 16 l, namísto 12,5 l a sedlo, které je ve výšce 805 mm, zatímco pro model bez kapot je nyní uváděno 790 mm.

Jawa 350 OHC Special, která je se svou hmotností 167 kg o sedm kilogramů těžší než model 350 OHC má být stejně jako on schopna uhánět nejvyšší rychlostí 130 km/h. Na český trh míří tento model s cenou 119.900 Kč, zatímco od roku 2017 nabízeny model bez kapot zůstává s cenou 99.930 Kč těsně pod hranicí sto tisíc korun.

Vrchol nabídky se připravuje na derniéru

Jawa 660 Sportard byla uvedena na trh v roce 2011 jako nástupce modelu 650 Dakar a stala se spolu se svými odvozenými verzemi vrcholem v nabídce své značky. V současnosti se však tento model díky emisní normě Euro 4 připravuje na odchod ze scény a Jawa využívá výjimku od Ministerstva dopravy, umožňující jí prodat motocykly se zbývajícími motory Euro 3 do konce roku 2018.

Základem motocyklů Jawa 660 je trubkový rám, v němž je uložen kapalinou chlazený jednoválec Minarelli s rozvodem SOHC o objemu 660 cm3, výkonu 36 kW (49 k) při 6000 min-1 a točivém momentu 57,5 N.m při 5500 min-1. Motocykly s elektrickým startérem jsou vybaveny pětistupňovou převodovkou.

Motocykly řady 660 s rozvorem kol 1500 mm a suchou hmotnosti 198 kg mají sedlo ve výšce 825 mm a jejich maximální rychlost je 160 km/h. Podvozek využívá přední teleskopickou vidlici Paioli se zdvihem 150 mm a vzadu centrální tlumič Bitubo se zdvihem 170 mm a nastavitelným předpětím i útlumem.

Brzdový systém využívá vpředu dvojici kotoučů o průměru 305 mm v kombinaci s dvoupístkovými třmeny, zatímco vzadu je jeden kotouč o průměru 220 mm s jednopístkovým třmenem. Základní model 660 Sportard má vpředu i vzadu 17palcová kola, zatímco modely Adenium a Vintage mají vpředu 19palcové kolo.

Jawa 660 Sportard je výrobcem uváděna jako sportovní motard, což do jisté míry platí i model 660 Adenium, který s ním sdílí techniku i netradiční design s trojicí světel v hranaté kapotáží, ale odlišuje se mimo jiné předním 19palcovým kolem, vyšším větrným štítkem a barevným provedením.

Jawa 660 Vintage, která byla představena na jaře roku 2017, pak podobně jako model 350 OHC sází na retro styl a svým designem se přibližuje modelu Jawa 350 typ 634, což svým tvarem dokazují blatníky, palivová nádrž i kryty podsedlových schránek.

Jawa v současnosti nabízí modely 660 Sportard, 660 Adenium i 660 Vintage za stejnou základní cenu 179.830 Kč.

Foto: JAWA Moto s.r.o., Svět motorů, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (35)
9. 4. 2018 12:59
Re: Jawa jede!
To je velmi výštižně popsáno. I motocyklisté se dají rozdělit do několika skupin. Já osobně jsem preferoval se projet (nerad cestuju, nemám rád srazy) a to nejradši sám, abych nemusel své tempo nikomu přizpůsobovat ;-)
9. 4. 2018 02:10
Zkušenosti
Začínal jsem na fechtlovi, potom přišla ČZ 175 Sport, která mě hrozně štvala motorem s otřesným průběhem výkonové křivky ve stylu pořád nic a v maximálních otáčkách konečně něco. Ještě že má brácha Jawu Bizona 350, naprosto skvělou mašinu. Žádná jiná 350 nejede tak agresivně, kopec nekopec, pořád na 4. Možná motor do Bizona nějak upravili, ale opravdu to je síla. Hlavně ve spojení s ne moc tuhým podvozkem je jízda super adrenalin. Potom jsem koupil Kawu GPZ 550 a dostal se do úplně jiného světa co se týká jízdního pohodlí i výkonu. Dnes asi nemá Jawa moc šanci - žádný vlastní vývoj, nemá vlastní motor, cenově je vzhledem k cenám japonců silně přestřelená. Nohy jí podrazilo rozkradení, pardon, privatizace ČZ - tam byla i pro Jawu slévárna hliníku s ohromnými zásobami, které šmejdi z Gagivy odváželi do Itálie ještě rok po zničení fabriky.
8. 4. 2018 22:04
Re: Jawa jede!
Já značce přeju. Ale nelíbí se mi že na ten šrot co vyrábí přispívá stát desítky milionů korun.
8. 4. 2018 22:02
Re: Návrat
Jawa je jako fénix, ale zatim se válí v popelu.
Avatar - Barrichello
8. 4. 2018 19:13
Re: Jawa jede!
nz