Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 nejrychlejších SUV na českém trhu. Všechny jedou alespoň 250 km/h!

David Bureš
Diskuze (21)
Ještě před pár lety bylo nemyslitelné, aby SUV zrychlilo z 0-100 km/h pod pět sekund a jelo rychlostí přes 250 km/h. Dnes je takových aut v české nabídce hned několik!

Rostoucí zájem zákazníků o vozy kategorie SUV je dobře známým faktem, však je v praxi vidět také na tuzemských silnicích. SUV expandují všemi směry, což je znát nejen mezi dnes stále více propagovanými malými SUV, ale také mezi rychlými vozy. Ještě před pár lety bylo nemyslitelné, aby SUV svými schopnostmi dokázalo konkurovat sporťákům, dnes už je ale takových modelů povíceru.

Nejnovějším přírůstkem je v pondělí odhalené Lamborghini Urus, které podle prvotních zpráv zrychlí z 0-100 km/h za 3,6 sekundy a jede maximální rychlostí přes 300 km/h, což z něj činí nejrychlejší SUV dostupné na českém trhu. Pojďme si zrekapitulovat SUV, která mu v rychlosti konkurují. Seřadily jsme je podle hodnoty zrychlení z 0-100 km/h, velká část „rychlých SUV“ totiž elektronicky limituje svoji maximální rychlost na 250 km/h, byť by dokázala jet ještě rychleji...

10. Mercedes-AMG GLS 63 4Matic

Konkurentem Audi Q7 je co do velikosti Mercedes-Benz GLS, jehož vrcholná varianta se však nespoléhá na vznětový motor jako SQ7 (která těsně skončila mimo top 10), nýbrž na zážehový. Konkrétně se v útrobách modelu nazvaného Mercedes-AMG GLS 63 4Matic ukrývá 5,5litrový vidlicový osmiválec biturbo s 430 kW a 760 N.m. Ten mu umožní akcelerovat z 0-100 km/h za 4,6 sekundy, je tedy o dvě desetiny rychlejší než SQ7, maximální rychlost však jako v jejím případě činí 250 km/h. Při objednání balíčku AMG Driver pak lze posunout na 270 km/h.

9. Range Rover Sport SVR

Range Rover Sport SVR se v roce 2014 stal nejrychlejším SUV na Severní smyčce, od té doby se však mnohé změnilo. O rekord Range mezitím přišel, na trh přišly ještě rychlejší modely, a tak výrobce letos zareagoval faceliftem. Vrcholná varianta si sice uchovala pětilitrový kompresorový osmiválec, jeho výkon však povyrostl z 405 kW na 423 kW, zatímco točivý moment vzrostl o 20 N.m na kulatých 700 N.m. Díky tomu je dnes na stovce za 4,5 sekundy (o dvě desetiny dříve než dosud) a jede nejvýše 280 km/h, což je o 20 km/h více než dosud.

8. – 7. Mercedes-AMG 45 GLA

Zatím jsme zmiňovali hlavně větší SUV, jenže mezi těmi nejrychlejšími na českém trhu najdeme i jeden kompaktní, Mercedes-AMG 45 GLA 4Matic. Místo dosud zmíněných osmiválců v tomto případě hraje hlavní roli turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním, kombinovaný s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, který v aktuální podobě poskytuje výkon 280 kW a točivý moment 475 N.m. Ty kompaktnímu SUV umožní zrychlit z 0-100 km/h za 4,4 sekundy a jet nejvýše 250 km/h. Pokud však nehrajete na konvence, můžete si omezovač odmontovat, v takovém případě se maximálka vrcholného GLA posune na 270 km/h.

8. – 7. Porsche Macan Turbo

Ani Porsche Macan není největším zástupcem tohoto přehledu, v jeho případě můžeme mluvit o „středně velkém SUV.“ Jeho vrcholná varianta se pro Porsche tradičně jmenuje Turbo (byť přeplňované jsou i další motorizace), přičemž je poháněna 3,6litrovým twin-turbo šestiválcem, jehož výkon při objednání balíčku Performance za 200.000 korun vzroste z výchozích 294 kW na 324 kW. Točivý moment pak poskočí o 50 N.m na kulatých 600 N.m, dostupných v 1500 až 4500 otáčkách. Díky tomu vrcholný Macan odstartuje na stovku za 4,4 sekundy a jede nejvýše 272 km/h, zatímco výchozí Macan Turbo to má za 4,8 sekundy, respektive 266 km/h.

6. – 5. BMW X5/X6 M

Když byla v roce 2009 představena dvojice BMW X6/X5 M, pravověrní fanoušci mnichovské značky zoufali; jak mohla divize BMW M nabídnout SUV? Jenže rostoucí konkurence dokázala, že to byl nápad dobrý, a tak o pět let později následovala její druhá generace. Ta už se pomalu začíná chystat na příchod nástupce (nové X5 se dočkáme na konci roku 2018), přesto svými schopnostmi dokazuje, že pořád dokáže konkurovat i novějším autům. Stále totiž patří mezi nejrychlejší SUV v prodeji. Jejich síla shodně vychází z dvakrát přeplňovaného zážehového vidlicového osmiválce o objemu 4395 cm3, který spolupracuje s pohonem všech kol a osmistupňovým automatem. Neliší se ani parametry, osmiválec biturbo je v X6 M i X5 M naladěn na 423 kW a 750 N.m, což oběma SUV umožní zrychlit z 0-100 km/h za 4,2 sekundy a jet nejvýše tempem 250 km/h. I zde je ale možnost navýšení maximálky, a to na 280 km/h.

6. – 5. Mercedes-AMG GLE 63 S Matic

Stejnou hodnotu zrychlí z 0-100 km/h jako BMW X5/X6 M hlásí i jejich přímá konkurence, dvojice Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic a Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic kupé. Také v jejích útrobách najdeme dvakrát přeplňovaný osmiválec, nikoliv však 4,4litrový jako u BMW, ale hned 5,5litrový. Jedná se o motor z Mercedes-AMG GLS 63, který poskytuje 430 kW a 760 N.m. To vrcholnému GLE, ať už běžnému SUV, nebo SUV kupé, umožní zrychlit z 0-100 km/h za 4,2 sekundy a jet nejvýše 250 km/h, respektive až 280 km/h při objednání paketu AMG Driver.

4. Bentley Bentayga W12

Bentley se vrhlo do světa SUV ve velkém stylu. Bentayga jako jediný vůz z přehledu nabízí dvanáctiválcový agregát, jmenovitě šestilitrový dvanáctiválec do W s dvěma turbodmychadly, který poskytuje tomuto 5,1 metru dlouhému luxusnímu SUV sílu 447 kW a 900 N.m. Bentayga díky tomu zrychlí na stovku za pouhé 4,1 sekundy a s maximálkou 301 km/h zvládne překonat magickou třístovku. A to vše v naprostém luxusu...

3. Porsche Cayenne Turbo

Porsche Cayenne letos dorazilo ve své třetí generaci, která se už představila i ve formě verze Turbo, která je v tuto chvíli vrcholem. Pod její kapotou pracuje čtyřlitrový vidlicový osmiválec s dvěma turby, která s výkonem 404 kW překonala o 22 kW předchůdce. Točivý moment mezigeneračně vzrostl o 20 N.m na 770 N.m. Taková síla dokáže při objednání paketu Sport Chrono srazit zrychlení z 0-100 km/h pod čtyři sekundy, na 3,9 sekundy, což je o dvě desetiny sekundy méně než bez tohoto balíčku. Maximem je pak 286 km/h.

2. Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+

Mercedes-AMG má v tomto přehledu hned několik zástupců, přičemž i ten druhý nejrychlejší pochází z Affalterbachu. Je jím vrcholná varianta GLC, jmenovitě Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ poháněný čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo s 375 kW, který je spárován s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol. Ať už mluvíme o výchozím SUV, nebo odvozeném „SUV kupé,“ dokáže auto zrychlit na stovku za pouhé 3,8 sekundy, což je hodnota na úrovni mnohých superaut!

1. Lamborghini Urus

A králem mezi SUV je v pondělí představené Lamborghini Urus. Pohání ho dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec, použitý i v Cayennu Turbo. V tomto případě je však naladěn hned na 484 kW a 850 N.m. První sériové Lamborghini s turbomotorem využití této techniky vysvětluje snahou o vysoký točivý moment v nízkých otáčkách, který se má hodit při jízdě mimo zpevněné cesty. I na silnici je však Urus hodně schopný, na stovce je za 3,6 sekundy a jede maximálně rychlostí 306 km/h. Desetiválcový supersport Huracán RWD s výkonem 427 kW tak ve výsledku není o tolik rychlejší, na stovce je za 3,2 sekundy a jede nejvýše 320 km/h.

Mimo pořadí

Nejrychlejším SUV na českém trhu je aktuálně sice Lamborghini Urus, dá se však sehnat ještě rychlejší vůz. Je jím Tesla Model X ve verzi P100D, tohle elektrické SUV o výkonu zvládne akcelerovat z 0-96 km/h za neskutečné 2,9 sekundy. Jak ale známo, u nás Tesla své oficiální zastoupení nemá, spolehnout se musíte na neoficiální dovozce (Alza, Tesla Praha).

Do nejlepší desítky by pak patřili ještě dva zástupci z dílny koncernu FCA, ani jeden z nich se však u nás (zatím) neprodává. Zatímco uvedení Jeepu Grand Cherokee Trackhawk na český trh je otázkou, příchod Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je jistotou. V krátkosti připomeňme, že ryzí Američan, poháněný kompresorovým 6,2litrovým osmiválcem zrychlí z 0-96 km/h za 3,5 sekundy, Italka se spoléhá na 2,9litrový šestiválec s 375 kW a 600 N.m z Giulie, díky níž zrychlí z 0-100 km/h za 3,8 sekundy a jede maximálně 283 km/h. Rychlost Alfy pak dokazuje i její rekord na Severní smyčce, s časem 7:51,7 je aktuálně nejrychlejším SUV na Nordschleife.

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - Hammunasakra
7. 12. 2017 08:50
Re: SRT
707 koňovej Jeep Grand Cherokee Hellcat tu fakt chybí = na stovku zrychluje líp než Alfa Giulia QV [odkaz] :yes: :yes:
7. 12. 2017 08:44
Re: K ničemu
nekupujú sa kvôli rýchlosti, ale kajenov tu jazdí jak dreva. Tak ako funguje športový imidž por še aj pri suv, tak funguje aj povesť rýchleho stroja. Môže nám to byť protivné, ale fakt to funguje. Len si počkaj, o chvíľu nájdeš urus v každom cz/sk meste.

.

7. 12. 2017 08:41
Re: Levante
ale hedlajn je fakt napísaný nešťastne, ide z toho dojem, že levante nemá na 250 a degraduje ho to trochu. Niežeby bolo pre suv podstatné, či dá 300, ale marketingovo to účinkuje.
Avatar - Korendir
6. 12. 2017 23:47
Re: Levante
jo, máš pravdu. Byl jsem zbrklej :yes:
6. 12. 2017 22:06
Clanek
Stupidny clanek