Německá policie zabavila vzácný Mercedes za 70 milionů
Mercedesy 500 K z let 1933-1936 se spolu s většími 540 K (1934-1941) staly legendami. Ušlechtilé výkonné sportovní vozy jsou dnes vysoce ceněny. Menších kompresorových „medvědů“ s pětilitrovým motorem vzniklo jen 342, pouhých 29 pak mělo otevřené dvoumístné karoserie s třetím výklopným sedadlem vzadu. Ať už šlo o Roadster nebo ještě působivější Spezial-Roadster s protáhlou zádí. Nejednalo se o práce externích specialistů, tyto „šaty“ šili přímo v Sindelfingenu.
Konkrétní kus, o který nám nyní jde, byl postaven v roce 1935 a automobilka jej pyšně představila na berlínském autosalonu. Aby ne, i dnes je to zkrátka krasavec a předválečné velké mercedesy s chromovanými „hady” na pravé straně kapoty vyzařují neopakovatelnou auru. Následně byl 22. března červený 500 K zaslán prodejci trojcípé hvězdy z Cách. U něj si jej objednal průmyslník Hans Friedrich Prym, který jej také o měsíc později, 25. dubna 1935, převzal.
Unikát se letos objevil v nabídce aukční síně RM Auctions. Ta sama přiznala v oficiální zprávě, že část jeho historie, konkrétně zhruba čtvrtstoletí, je neznámá. Od začátku 70. let, kdy byl ještě ve výborném původním stavu, se z něj mohlo postupně těšit několik amerických sběratelů, například Russell Strauch. Naposledy se už zrestaurovaný unikát stal součástí kolekce Nizozemce Franse van Harena. Ten jej loni v srpnu koupil na aukci v kalifornském Monterey za 3.767.500 dolarů (69,7 milionů korun). Chtěl se s ním pochlubit na výstavě Techno Classica v Essenu. Jenže ouha, jakmile byl vůz dopraven na místo, zabavila jej německá policie.
Proč? Vyskytl se totiž zásadní problém. Rodina Prymů upozornila úřady na to, že jí červený sporťák stále patří. Hans Friedrich Prym jej údajně v roce 1945 neprodal americkému vojákovi, jak tvrdí některé prameny. Vzácný vůz dle dědiců prvního majitele tenkrát nezměnil vlastníka legální cestou, ba právě naopak. Někdo jej prostě před 67 lety ukradl. Právě proto je zřejmě v životopise díra...
Nebo to bylo jinak? Zda je nárok skutečně legitimní, to ukáže až soud. Každopádně, auto poprvé od konce druhé světové války letos překročilo německé hranice. Možná toto byl právě důvod, proč rodina Prymů začala celou věc řešit až nyní. Je pravda, že Hans Friedrich měl po krvavém konfliktu velké problémy, protože v jeho továrnách na zpracování kovů a galanterii pracovali nacisty odsouzení vězni. Ale svého čtyřkolového majetku nabyl zcela jistě legálně ještě bez nálepky kolaboranta.