Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan BladeGlider: Sériová výroba odsunuta na neurčito

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Nissan představil na autosalonu v Tokiu 2013 radikální elektrický BladeGlider. Jeho případná alespoň malosériová produkce není zatím jasná.

Otevřený BladeGlider je jakýmsi silničním pokračováním projektu ZEOD RC pro 24 hodin Le Mans, respektive prapůvodního DeltaWingu, který Nissan podpořil. Radikál se dvěma předními koly blízko u sebe, pouhý jeden metr, má třímístné uspořádání kokpitu, pilot sedí centrálně uprostřed, oba spolujezdci po stranách jsou posunuti směrem vzad. Připomíná v tomto ohledu legendární supersport McLaren F1. Originální konstrukce mu má zaručit špičkovou ovladatelnost. Karoserie i podvozek jsou z uhlíkových kompozitů. Právě šasi poskytuje tolik přítlaku, že vůz nepotřebuje křídla, správné aerodynamice pak napomáhá i úzká příď. Nissanu se podařilo dosáhnout rozložení hmotnosti 30:70, lithium-iontové baterie jsou umístěny co nejníže a nejvíce vzadu a elektromotory v kolech co nejlehčí.

Existuje několik testovacích prototypů postavených na základě Arielu Atom, na projektu se podílel i designér DeltaWingu Ben Bowlby (původně se mělo jednat o monopost pro IndyCar, než se rozhodlo o rekonstrukci projektu pro Le Mans a následně přišel Nissan). Bowlby ho již dříve v interview pro Autocar popsal: „Je o spotřebě, ale i o vzrušující příjemné jízdě a mnoha G.“ Samozřejmě měl na mysli přetížení při sportovních choutkách. „Je extrémně ovladatelný, extrémně zábavný a zprostředkovává úplně jiné zážitky.“

BladeGlider se měl objevit v showroomech Nissanu v roce 2017 za zhruba 1,1 milionu korun. Jenže to bylo ještě za časů Andyho Palmera, který se od té doby přesunul do Gaydonu k Aston Martinu. Při oficiální premiéře v Tokiu tehdy řekl: „Když jsem vyrůstal, mladí lidé chtěli sportovní auto, ale jejich rodiče tuto myšlenku nenáviděli. Problémem i dnešních vozů této kategorie je, že jejich skutečnými vlastníky jsou právě oni. Zkoumáme způsoby, jak přivést na svět zpět dostupný sporťák, který by byl pro mladé lidi přitažlivý.“ I on se ještě stačil svézt. „Řídil jsem prototyp a s ničím jiným se nedá srovnávat. Využívá všech výhod elektrického hnacího ústrojí i své hmotnosti. Díky umístění předních kol je auto neuvěřitelně špičaté. Rozchod zadní nápravy jej umožňuje dostat do přetáčivého smyku s úžasnou lehkostí.“

Jeho nástupce, současný plánovací šéf Nissanu Philippe Klein řekl aktuálně v rozhovoru pro stejné britské médium, že uvedení extrémisty do sériové produkce momentálně postrádá prioritu. Přitom už bylo součástí střednědobého plánu. Znamená to tedy, že je BladeGlider mrtvý? Nejspíše ano, už v lednu se objevily zprávy o jeho definitivním konci. Klein nyní doslova uvedl: „Máme koncept vozu, který je schopen překvapit. Ale i když je stále na pořadu dne, není součástí našich aktuálních plánů, nemá smysl pro společnost. Předtím, než se vydáme cestou produkčního vozu, v první řadě musíme pro něj vidět nějakou příležitost.“

Malý elektrický sporťák tak zřejmě zůstane navždy „průzkumným konceptem“, i když se jeho extrémní tvary měly pod vedením Shira Nakamury malinko zcivilizovat. I když se vlastně jedná o elektromobil, jeho primárním účelem není chránit planetu před znečištěním, nýbrž poskytnout nefalšovanou radost z jízdy. A to i přes pouhé bzučení pohonných jednotek. Jenže Nissan chce na svých modelech také vydělávat a kámen úrazu se nachází zřejmě tady. Klein má zkrátka trochu jiné priority než jeho předchůdce Palmer.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - pelikoš
19. 3. 2015 07:48
zajímavé
je to zajímavý projekt, těžko říci, jak by se prodával...