Nissan BladeGlider: Sériová výroba odsunuta na neurčito

 

Nissan představil na autosalonu v Tokiu 2013 radikální elektrický BladeGlider. Jeho případná alespoň malosériová produkce není zatím jasná.

Otevřený BladeGlider je jakýmsi silničním pokračováním projektu ZEOD RC pro 24 hodin Le Mans, respektive prapůvodního DeltaWingu, který Nissan podpořil. Radikál se dvěma předními koly blízko u sebe, pouhý jeden metr, má třímístné uspořádání kokpitu, pilot sedí centrálně uprostřed, oba spolujezdci po stranách jsou posunuti směrem vzad. Připomíná v tomto ohledu legendární supersport McLaren F1. Originální konstrukce mu má zaručit špičkovou ovladatelnost. Karoserie i podvozek jsou z uhlíkových kompozitů. Právě šasi poskytuje tolik přítlaku, že vůz nepotřebuje křídla, správné aerodynamice pak napomáhá i úzká příď. Nissanu se podařilo dosáhnout rozložení hmotnosti 30:70, lithium-iontové baterie jsou umístěny co nejníže a nejvíce vzadu a elektromotory v kolech co nejlehčí.

Existuje několik testovacích prototypů postavených na základě Arielu Atom, na projektu se podílel i designér DeltaWingu Ben Bowlby (původně se mělo jednat o monopost pro IndyCar, než se rozhodlo o rekonstrukci projektu pro Le Mans a následně přišel Nissan). Bowlby ho již dříve v interview pro Autocar popsal: „Je o spotřebě, ale i o vzrušující příjemné jízdě a mnoha G.“ Samozřejmě měl na mysli přetížení při sportovních choutkách. „Je extrémně ovladatelný, extrémně zábavný a zprostředkovává úplně jiné zážitky.“

BladeGlider se měl objevit v showroomech Nissanu v roce 2017 za zhruba 1,1 milionu korun. Jenže to bylo ještě za časů Andyho Palmera, který se od té doby přesunul do Gaydonu k Aston Martinu. Při oficiální premiéře v Tokiu tehdy řekl: „Když jsem vyrůstal, mladí lidé chtěli sportovní auto, ale jejich rodiče tuto myšlenku nenáviděli. Problémem i dnešních vozů této kategorie je, že jejich skutečnými vlastníky jsou právě oni. Zkoumáme způsoby, jak přivést na svět zpět dostupný sporťák, který by byl pro mladé lidi přitažlivý.“ I on se ještě stačil svézt. „Řídil jsem prototyp a s ničím jiným se nedá srovnávat. Využívá všech výhod elektrického hnacího ústrojí i své hmotnosti. Díky umístění předních kol je auto neuvěřitelně špičaté. Rozchod zadní nápravy jej umožňuje dostat do přetáčivého smyku s úžasnou lehkostí.“

Jeho nástupce, současný plánovací šéf Nissanu Philippe Klein řekl aktuálně v rozhovoru pro stejné britské médium, že uvedení extrémisty do sériové produkce momentálně postrádá prioritu. Přitom už bylo součástí střednědobého plánu. Znamená to tedy, že je BladeGlider mrtvý? Nejspíše ano, už v lednu se objevily zprávy o jeho definitivním konci. Klein nyní doslova uvedl: „Máme koncept vozu, který je schopen překvapit. Ale i když je stále na pořadu dne, není součástí našich aktuálních plánů, nemá smysl pro společnost. Předtím, než se vydáme cestou produkčního vozu, v první řadě musíme pro něj vidět nějakou příležitost.“

Malý elektrický sporťák tak zřejmě zůstane navždy „průzkumným konceptem“, i když se jeho extrémní tvary měly pod vedením Shira Nakamury malinko zcivilizovat. I když se vlastně jedná o elektromobil, jeho primárním účelem není chránit planetu před znečištěním, nýbrž poskytnout nefalšovanou radost z jízdy. A to i přes pouhé bzučení pohonných jednotek. Jenže Nissan chce na svých modelech také vydělávat a kámen úrazu se nachází zřejmě tady. Klein má zkrátka trochu jiné priority než jeho předchůdce Palmer.

Psali jsme: Nissan BladeGlider: Třímístný DeltaWing naznačuje budoucí sporťák

Spolupracujeme s TipCars.com
PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

 
Zdroj: Autocar
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a viníci utekli

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a…

Violet-Grace Youens (†4) z anglického St Helens šla se svou babičkou ze školy, když obě přejel vůz Ford Focus.…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si NHL uškodí, hrozí Fasel

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si…

Apokalypsa ještě nenastala. Ale poslední vyjádření bosse NHL Garyho Bettmana ji připomněla. „Ze současného stavu…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…