15.9. 2017 Svět motorů

Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0 TSI – Vzájemná výměna rolí?

 

S novinkami mezi malými vozy se letos roztrhl pytel a obměnila se většina modelů. Ibiza je stálicí, která se snaží zaujmout jízdními vlastnostmi a dynamickým designem, v nejnovější generaci se však zaměřuje i na praktičnost.

Proti tomu z dříve nemastné neslané micry emoce jen srší a nebývalý důraz klade i na kvalitu jízdy.

Nissan Micra se v Evropě navzdory japonskému původu od svého uvedení v roce 1983 vždy těšil velkému zájmu. Vrcholu dosáhla druhá generace, která se jako první japonský model v historii stala i evropským Autem roku. V letech 1992 až 2002 se jí na starém kontinentě prodalo 1,3 milionu kusů. Úspěšné prodeje se dařily i třetímu vydání s kulatým designem. Toho se za následujících sedm let prodalo přes osm set tisíc vozů. Pak však přišla čtvrtá, minulá generace, která svými vlastnostmi spadla hluboko do průměru. Trumfy předchůdců obětovala globálnímu nasazení a její odbyt v Evropě rázem spadl na polovinu.

Novinka si je chyb vědoma a snaží se vrátit micru na výsluní. Kompletně změnila design, zlepšila materiály a využívá novou podvozkovou platformu. Charakterem sportovně naladěného hatchbacku míří micra třeba na ibizu, která v rámci koncernu Volkswagen cílí na mladé aktivní řidiče nejvíce. I ona však změnila v poslední generaci charakter. Ubrala na rozpustilých tvarech, vně i uvnitř si odpustila drobné ergonomické přešlapy a hodně se zaměřila na uživatelskou univerzálnost i praktičnost. Který z vozů tedy nabídne řidičsky orientovaným zákazníkům více?

Svaly, nebo rozum

Drsně osekaná micra plná dramatických linek vypadá od pohledu jako pořádný kus auta. Skutečnou velikost tím ale spíše trochu nafukuje a ibizu překonává jedině výškou, což byste rozhodně netipovali. Na délku jí naopak na španělského soka chybí přesně 6 cm a na šířku necelé čtyři.

Hodnota rozvoru se mezigeneračně pořádně natáhla u obou vozů – u micry činí 2525 mm, v případě ibizy dokonce 2564 mm. Seat však působí zvláště v bílé barvě nenápadně. Zachoval si sice tradiční trojúhelníkové motivy, zároveň však sází spíše na nadčasovou eleganci a méně výrazné hrany.

Umění zaujmout

Stejný obraz se opakuje i v interiéru. Micra si dala záležet, aby se vymykala. Nabízí výrazně kontrastní provedení palubní desky, přičemž středový pás je obšitý kůží, stejně jako „ploutve“ okolo řadicí páky a výplně dveří. Horní část palubní desky kryje měkčený plast. Pěkně vypadá i nový volant s malým středem a zploštělou spodní částí. Na poměry malých aut má velký průměr. Pokud vám není po chuti titěrný minivolant z Peugeotu 208, jste u micry na správné adrese.

Většina ovladačů našla původ v ostatních modelech značky. Jejich rozmístění nikterak nepřekvapí. V horní části středového panelu se nachází multimediální systém, který má sice klasická tlačítka na bocích, avšak jsou příliš malá a špatně se do nich trefuje. Nepotěší ani horší odezva displeje. Zcela nepochopitelná je nemožnost objednat si zadní elektricky ovládaná okna.

Nový Nissan Micra odhalil české ceny. Sází na levný turbodiesel

Přes velmi pěkně vypadající materiály jsme našli několik drobných chyb ve zpracování: koženka okolo řadicí páky je tenká a s málo pevnými švy, neboť u testovaného auta se už začínaly párat, a výplně dveří se po zatlačení prohýbají více, než je zdrávo. Celkově uvnitř micra působí velmi mohutně, až máte pocit, že řídíte malý tank. Zároveň se však hůře než v ibize odhadují vnější rozměry, zejména šířka vozu.

Nudný pořádek

Ibiza vyznává maximální přehlednost a ergonomickou jednoduchost, základní rozmístění na středovém panelu je shodné s microu. Zcela nahoře se nacházejí dva úzké výdechy klimatizace. Stejně jako u Japonce nám však vadilo, že nejdou samostatně směrovat, případně uzavřít. Pod nimi se nachází rádio a zcela vespod klimatizace. Zde má ibiza výhodu, že na rozdíl od micry a většiny ostatních malých aut nabízí i dvouzónové provedení. Rádio se obsluhuje jednoduše osvědčenou kombinací klasických tlačítek a dobře reagujícího displeje. Tradičně promyšlené a intuitivní je i ovládání palubního počítače na volantu, zorientovat se v tom v micře zabere více času. Navíc neposkytuje tolik údajů ani tak přehledné zobrazení. Velkým nedostatkem ibizy jsou použité tvrdé plasty, které neoživuje ani fádní šedá dekorace uprostřed.

Střední cenová

Micra ani ibiza se cenou nijak nepodbízejí. S testovanými tříválci začínají na 308.000 Kč, respektive 316.900 Kč. Oba modely už obsahují klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, rádio nebo palubní počítač. Micra má tradiční nevýhodu v menší konfigurovatelnosti výbav, k druhému stupni Visia+ si například nepřikoupíte tempomat, litá kola ani navigaci. Naopak ibiza umožňuje jak jednotlivé přikupování nadstandardní výbavy, tak i zvýhodněné pakety. Nabízejí se i donedávna v malých vozech ojedinělé prvky jako diodové světlomety, adaptivní tempomat nebo adaptivní tlumiče. Nissan klade větší důraz na množství jízdních asistentů, když si lze za rozumný příplatek 16.500 Kč koupit balíček obsahující hlídání jízdního pruhu, automatické brzdění s detekcí chodců a samočinné přepínání dálkových světlometů. Vyšší výbavy mohou mít i kontrolu mrtvého úhlu. Velký důraz je kladen i na možnosti individualizace, za 7000 Kč si lze nechat obšít palubní desku umělou kůží v modré, nebo oranžové barvě a nabízí se i bezpočet polepů karoserie. Seat poskytuje standardní dvouletou záruku, nicméně už za 1600 Kč ji lze prodloužit o další dva roky do 40.000 km, maximální pětiletá garance do 150.000 km stojí 17.400 Kč. U nissanu platí standardní záruka 3 roky/100.000 km.

Pořizovací náklady Dacia Sandero 0.9 TCe/66 kW (etalon) Nissan Micra 0.9 IG-T/66 kW Seat Ibiza 1.0 TSI/70 kW
Základní cena 237 900 Kč (Arctica) 308 000 Kč (Visia+) 316 900 Kč (Reference)
Cena verze Světa motorů 237 900 Kč (Arctica) 308 000 Kč (Visia+) 316 900 Kč (Reference)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ne Ne Ne
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/Ne Ne/Ne
Vyhřívání předních/zadních sedadel Ne/Ne 7500 Kč/Ne 9400 Kč/Ne
Zadní/zadní a přední parkovací senzory 6000 Kč/Ne Ne/Ne 6700 Kč/Ne
Litá kola 9000 Kč Ne 8900 Kč (15“)
Navigace 7500 Kč NeNe
Dešťový a světelný senzor Ne 16 500 Kč Ne
Tempomat 6000 Kč Ne 3900 Kč
El. ovládání zadních oken 3000 Kč Ne 3500 Kč
Metalíza 10 900 Kč 11 000 Kč 13 200 Kč
Porovnání cen 237 900 Kč (100 %) 308 000 Kč (o 29 % horší) 316 900 Kč (o 33 % horší)
Známka 1,00 2,50 2,50
POŘADÍ  1. 2.
*Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady.

Růstový potenciál

Všechno, co ibiza ztrácí na útulnosti a kvalitě materiálů v interiéru, bohatě dohání prostorností. Jako první z malých aut koncernu VW dostala platformu MQB A0 a díky zmiňovanému nárůstu rozvoru z toho velmi těží místo pro posádku. Nejvíce užitku mají cestující vzadu. I dlouhánům zbývá před koleny slušná rezerva, na kterou jsme donedávna byli zvyklí jen o třídu výše. Mezi současnými malými vozy se s ibizou může měřit jen nové rio nebo baleno. Vpředu panuje velká vzdušnost, středový panel nevyčnívá do prostoru a díky vhodnému tvarování nijak neomezuje řidičovo koleno. Volant lze seřizovat dvouose a ve velkém rozsahu. Potěší také možnost jemného nastavování sklonu opěradla kolečkem, a to i u spolujezdce.

V ideální pozici za volantem si oba vozy dobře rozumějí, i v micře se pohodlně posadí řidiči a řidičky nejrůznějších postav. Sedět lze sportovně nízko a rovněž tvarování přístrojové desky vychází spodním končetinám vstříc. Tlačit může jen dlouhé madlo dveří. Bohužel vzadu už to taková sláva není. Byť mezi nápravami narostla micra téměř stejně jako ibiza, na místo pro kolena je skoupá.

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Stísněný pocit pokračuje i nad hlavou, kde na seat ztrácí 5 cm. Vzdušnosti nepomáhá ani menší vnitřní šířka. Pro tři to tu rozhodně vhodné není, vyšší jedinci se usadí jen s koleny zapřenými do předních opěradel. Výrazně stoupající linie oken omezuje výhled dětem. Pro řidiče jsou navíc nepříjemné široké zadní sloupky, které velmi omezují výhled šikmo vzad. Alespoň že to nissan trochu zachraňuje velkými zpětnými zrcátky.

Designu se podřídilo i umístění zadních dveřních madel, která si hrají na neviditelná, avšak ratolesti na ně hůře dosáhnou. Přístup dozadu navíc komplikuje malý vstupní otvor. Do ibizy se nastupuje o něco lépe, byť i zde vystouplý podběh trochu překáží.

Litry pro ibizu

To samé, co platí o prostoru pro zadní cestující, lze volně přenést na zavazadelníky. Ibiza patří s 355 litry mezi rekordmany třídy a potvrzuje to i naměřenými rozměry, zejména velkorysou délkou a šířkou. Micra sice disponuje o 3 cm větší hloubkou (57 vs. 54 cm), v ostatních dvou rozměrech ale ztrácí. Výsledný objem u ní činí průměrných 300 litrů. V obou autech potěší důkladné čalounění i po stranách. Ibiza zde nabízí dva pevné háčky, jsou však umístěny zbytečně nízko a některé tašky na nich příliš dobře nedrží. V nissanu si ale nákup nezafixujete vůbec. Nákladová hrana leží v ibize o 2 cm níže (72 vs. 74 cm) a páté se dveře vyklápějí o 3 cm výše (188 vs. 185 cm). Velikost vstupního otvoru je u obou vozů podobná, není problém naložit ani větší předměty.

Údaje o testovaných vozidlech Nissan Micra 0.9 IG-T Seat Ibiza 1.0 TSI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/0 174/7
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 94-100/88 92-100/93
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 2-8/0 0-8/0
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 142/139 147/141
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 136/126 138/131
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 49/48 x 53 52 x 49/50 x 54
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 62 x 49 63 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 74 x 90 72 x 99
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/185 72/188

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh

Náklady na refinancování starých půjček stále porostou.

Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin

Světem kryptoměn zase jednou zahýbal cenový výplach. U…

Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla

Průměrná úroková sazba hypoték loni v prosinci stoupla na…

Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Micra 0.9 IG-T vs. Seat Ibiza 1.0…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Nissan Micra IG-T 90 vs. Suzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS – Dva revolucionáři Nissan Micra IG-T 90 vs. Suzuki Swift 1.0 BoosterJet SHVS – Dva revolucionáři

Každý z našich dnešních vozů přistupuje k revoluci po…

Euro NCAP 2017: Nissan Micra – Dva výsledky dle výbavy Euro NCAP 2017: Nissan Micra – Dva výsledky dle výbavy

Organizace Euro NCAP pro Nissan Micra zveřejnila dvě…

 



 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Vydání Babiše se oddaluje. SPD a KSČM vymění průtahy za trafiky, naznačují poslanci

Vydání Babiše se oddaluje. SPD a KSČM vymění průtahy…

Rozhodnutí o vydání Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) se protáhne zřejmě minimálně do příštího…

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali ztrátu, Kolomý šel na bok

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali…

První argentinská etapa jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar se příliš nevydařila nejlepším českým jezdcům v…

 

Reflex.cz

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily kandidátů, voličský průkaz a koho podpořili poražení kandidáti

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily…

Drahoš versus Zeman. Takové je druhé kolo prezidentských voleb. Jak jejich šance vidí sázkové kanceláře a…

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a zkuste trek v Prokletých horách

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a…

Albánie má posledních několik desetiletí špatnou pověst. A drsná krajina severu země nese nelichotivé…