Nissan X-Trail - Téměř off-road

Nissan X-Trail - Téměř off-road

 
 

Také Nissanu, který je expertem na terénní automobily, nejspíš ležel v žaludku nečekaný úspěch sportovně-užitkové Hondy CR-V a nedlouho po jejím nástupu začal s vývojem automobilu podobného ražení. Výsledkem těchto aktivit je drsně vyhlížející SUV X-Trail, který díky řadě technických vymožeností trochu pokukuje po terénních vozech.

Při pohledu na robustní kontury x-trailu je hned jasné, že se tento vůz snaží podobat obřímu modelu Patrol GR. Podobná je maska chladiče, i světlomety, které však v případě "baby patrolu" působí díky své velikosti výrazněji. Také profil má dobře známý tvar bočních oken a výkrojů blatníků. Vzadu bylo použito dnes oblíbené umístění svítilen do sloupků okna, které do této kategorie přinesla Honda CR-V, ovšem jinak šel Nissan ve stylingu zádě zcela vlastní cestou. Za zmínku přitom stojí, že z tohoto pohledu jako by nový Ford Fiesta, respektive Fusion, tomuto automobilu z oka vypadl. Překvapující je, že zde nenajdeme rezervu, umístěnou na zadní stěně, takže se Nissan přidal k těm, kteří tento klasický prvek průkopníků kategorie SUV (CR-V, RAV4, Scénic RX4) nemají (Mazda Tribute, Hyundai Santa Fe, Honda HR-V). Celkově je tedy třeba říci, že se jeho design opravdu povedl, i když vkus je zcela individuální záležitostí.

Těm, kteří se těšili na klasický interiér automobilů této kategorie, zasadila značka s vycházejícím sluncem ve znaku těžkou ránu. Poprvé v této kategorii se totiž objevil přístrojový štít uprostřed desky a je jen málo věcí, které jsou schopny v interiéru vzbudit kontroverznější reakce. Každému vyhovuje něco jiného, nicméně anketa, kterou jsme před časem vyhlásili na toto téma, hovoří jasně o tom, který způsob umístění kapličky čtenáři AUTO. CZ preferují (94% čtenářů hlasovalo pro klasické uspořádání přístrojů a pouze 6% by preferovalo přístroje uprostřed). V případě SUV, která si povětšinou kupují individualisté, ještě nemusí být tohle řešení na škodu, otázkou však je, jak se k tomu postaví klienti ve střední třídě, kam tuto inovaci přinesla zbrusu nová Primera. Zavazadlový prostor má praktickou omyvatelnou podlážku, takže není třeba mít obavy o zašpinění čalounění, omyvatelný materiál najdeme i na bocích zavazadelníku a opěradlech zadních sedadel s možností změny sklonu, případně kompletního sklopení.

Přestože jsou rekreační automobily kategorie SUV určeny hlavně pro silniční provoz, nebrání se ani vyjížďkám do lehkého terénu, pro něhož mají k dispozici buď stálý, nebo připojitelný pohon všech kol. X-Trail využívá kombinaci těchto systémů, nazvanou All-Mode 4x4. Toto Nissanem použité řešení lze ovládat tlačítky na přístrojové desce, samotná činnost All-Mode 4x4 je již kontrolována elektronikou. Řidičem nejčastěji používaným módem asi bude ten, který má, stejně jako většina "es-ú-véček", za běžných podmínek poháněnou pouze přední nápravu, a v okamžiku prokluzu přední nápravy, dojde k aktivaci také zadních kol. Točivý moment mezi jednotlivými koly je rozdělován elektronicky v závislosti na jejich přilnavosti k povrchu. Elektronika Nissanu je přitom schopna rozpoznat i minimální rozdíl rychlosti otáčení obou náprav a rychle zasáhnout. Druhou možností je ponechání stálého pohonu přední nápravy a poslední pak volba permanentního 4x4, které se hodí v náročnějších podmínkách. Další vymožeností all-modu je funkce Lock, která zamkne mezinápravovou spojku a rozděluje točivý moment mezi obě nápravy ve stálém poměru 57: 43. U verze výbavy Elegance s dvoulitrovým motorem je tento systém zkombinován s ESP a diferenciálem s omezenou svorností. Samozřejmostí je pochopitelně také zaklínadlo v podobě důvěrně známých zkratek ABS, EBD, BAS a TCS.

Když už byla řeč o motoru, tak pro X-Trail byly určeny hned dva - již zmíněný zážehový dvoulitr, a turbodiesel o objemu 2,2 l. Benzinová jednotka s plynule proměnným časováním ventilů CVTC má výkon 103 kW při 6000/min a točivý moment 192 N. m při 4000/min, dokáže rozpohybovat vůz na rychlost 177 km/h, stovku zvládne za 11,3 s a v průměru spálí 9,3 l na 100 km. Přeplňovaný vznětový motor se systémem common rail vychází z toho, který pracuje pod kapotou Almery, byl však modernizován a výsledkem jsou tyto hodnoty: výkon 84 kW při 4000/min, točivý moment 270 N. m při 2000/min, největší rychlost 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,7 s, a to vše při kombinované spotřebě 7,2 l na 100 km. Zážehový motor lze pořídit s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo čtyřstupňovým automatem, turbodiesel má k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí.

Nissan X-Trail se zážehovým motorem stojí v době psaní článku (03/2002) 899.000 korun, s turbodieselem pak 977.000 Kč, což z něj činí nejdražší SUV na českém trhu, ovšem vzhledem k vyspělé použité technice X-Trail pokukuje spíše po kategorii lehkých off-roadů, přestože jeho světlá výška na úrovní SUV asi přílišné terénní radovánky neposkytne.

Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky Kroměřížská výzva už nechce jen hledat člověka na Hrad a sama míří do politiky

Lidé z okruhu Kroměřížské výzvy zakládají novou…

Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky Trump neobratně připomněl genocidu. Projevem naštval Armény i Turky

Při vzpomínce na masakr Arménů za první světové války se…

Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu Soud poslal kdysi miliardové autosalony A. Charouz Motors do konkurzu

Jeden z někdejších lídrů v prodeji aut na tuzemském trhu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 




Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt? Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt?

Japonská automobilka Nissan dodala do autopůjčovny…

Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD

Na český trh se dostává nové provedení X-Trailu s pohonem…

 



 
Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dnes 11:54

Máme tady další dlouhodobý test a znovu se do Auto.cz nastěhovalo SUV, tentokrát Seat Ateca s dvoulitrovým TDI a převodovkou DSG.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli záběrům násilí v Kašmíru

Vláda lidem na měsíc zakázala Facebook. Kvůli…

Vláda indického státu Džammú a Kašmír nařídila nejméně na měsíc blokádu sociálních sítí na kašmírském území.…

 

iSport.cz

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým do šestnácti let

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým…

Trenér David Holoubek se vrací ke sparťanské mládeži. 36letý kouč, který byl na začátku jarní sezony odvolaný od…

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý, netáhnou ani Češi s Kanadou

Hokej BOOM ve Francii? Zájem o MS je mizivý,…

Francie je sice spolupořadatelem letošního světového šampionátu v hokeji, ale většinu jejích obyvatel tento…

 

Reflex.cz

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a Chovancem stojí největší český zločinec

Radim Jančura: ČSSD smrdí od hlavy, za Sobotkou a…

Úspěšný podnikatel v dopravě Radim Jančura často zasahuje do veřejného dění. Vliv má: jeho vlaky a autobusy…

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Čeští fotografové: Michael Fokt, biolog posedlý fotkou

Za profesní dráhou dospělého může někdy stát trauma z dětství. Michaela Fokta coby pětiletého caparta vyděsila…