Nissan X-Trail - Téměř off-road

Nissan X-Trail - Téměř off-road

 
 

Také Nissanu, který je expertem na terénní automobily, nejspíš ležel v žaludku nečekaný úspěch sportovně-užitkové Hondy CR-V a nedlouho po jejím nástupu začal s vývojem automobilu podobného ražení. Výsledkem těchto aktivit je drsně vyhlížející SUV X-Trail, který díky řadě technických vymožeností trochu pokukuje po terénních vozech.

Při pohledu na robustní kontury x-trailu je hned jasné, že se tento vůz snaží podobat obřímu modelu Patrol GR. Podobná je maska chladiče, i světlomety, které však v případě "baby patrolu" působí díky své velikosti výrazněji. Také profil má dobře známý tvar bočních oken a výkrojů blatníků. Vzadu bylo použito dnes oblíbené umístění svítilen do sloupků okna, které do této kategorie přinesla Honda CR-V, ovšem jinak šel Nissan ve stylingu zádě zcela vlastní cestou. Za zmínku přitom stojí, že z tohoto pohledu jako by nový Ford Fiesta, respektive Fusion, tomuto automobilu z oka vypadl. Překvapující je, že zde nenajdeme rezervu, umístěnou na zadní stěně, takže se Nissan přidal k těm, kteří tento klasický prvek průkopníků kategorie SUV (CR-V, RAV4, Scénic RX4) nemají (Mazda Tribute, Hyundai Santa Fe, Honda HR-V). Celkově je tedy třeba říci, že se jeho design opravdu povedl, i když vkus je zcela individuální záležitostí.

Těm, kteří se těšili na klasický interiér automobilů této kategorie, zasadila značka s vycházejícím sluncem ve znaku těžkou ránu. Poprvé v této kategorii se totiž objevil přístrojový štít uprostřed desky a je jen málo věcí, které jsou schopny v interiéru vzbudit kontroverznější reakce. Každému vyhovuje něco jiného, nicméně anketa, kterou jsme před časem vyhlásili na toto téma, hovoří jasně o tom, který způsob umístění kapličky čtenáři AUTO. CZ preferují (94% čtenářů hlasovalo pro klasické uspořádání přístrojů a pouze 6% by preferovalo přístroje uprostřed). V případě SUV, která si povětšinou kupují individualisté, ještě nemusí být tohle řešení na škodu, otázkou však je, jak se k tomu postaví klienti ve střední třídě, kam tuto inovaci přinesla zbrusu nová Primera. Zavazadlový prostor má praktickou omyvatelnou podlážku, takže není třeba mít obavy o zašpinění čalounění, omyvatelný materiál najdeme i na bocích zavazadelníku a opěradlech zadních sedadel s možností změny sklonu, případně kompletního sklopení.

Přestože jsou rekreační automobily kategorie SUV určeny hlavně pro silniční provoz, nebrání se ani vyjížďkám do lehkého terénu, pro něhož mají k dispozici buď stálý, nebo připojitelný pohon všech kol. X-Trail využívá kombinaci těchto systémů, nazvanou All-Mode 4x4. Toto Nissanem použité řešení lze ovládat tlačítky na přístrojové desce, samotná činnost All-Mode 4x4 je již kontrolována elektronikou. Řidičem nejčastěji používaným módem asi bude ten, který má, stejně jako většina "es-ú-véček", za běžných podmínek poháněnou pouze přední nápravu, a v okamžiku prokluzu přední nápravy, dojde k aktivaci také zadních kol. Točivý moment mezi jednotlivými koly je rozdělován elektronicky v závislosti na jejich přilnavosti k povrchu. Elektronika Nissanu je přitom schopna rozpoznat i minimální rozdíl rychlosti otáčení obou náprav a rychle zasáhnout. Druhou možností je ponechání stálého pohonu přední nápravy a poslední pak volba permanentního 4x4, které se hodí v náročnějších podmínkách. Další vymožeností all-modu je funkce Lock, která zamkne mezinápravovou spojku a rozděluje točivý moment mezi obě nápravy ve stálém poměru 57: 43. U verze výbavy Elegance s dvoulitrovým motorem je tento systém zkombinován s ESP a diferenciálem s omezenou svorností. Samozřejmostí je pochopitelně také zaklínadlo v podobě důvěrně známých zkratek ABS, EBD, BAS a TCS.

Když už byla řeč o motoru, tak pro X-Trail byly určeny hned dva - již zmíněný zážehový dvoulitr, a turbodiesel o objemu 2,2 l. Benzinová jednotka s plynule proměnným časováním ventilů CVTC má výkon 103 kW při 6000/min a točivý moment 192 N. m při 4000/min, dokáže rozpohybovat vůz na rychlost 177 km/h, stovku zvládne za 11,3 s a v průměru spálí 9,3 l na 100 km. Přeplňovaný vznětový motor se systémem common rail vychází z toho, který pracuje pod kapotou Almery, byl však modernizován a výsledkem jsou tyto hodnoty: výkon 84 kW při 4000/min, točivý moment 270 N. m při 2000/min, největší rychlost 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,7 s, a to vše při kombinované spotřebě 7,2 l na 100 km. Zážehový motor lze pořídit s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo čtyřstupňovým automatem, turbodiesel má k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí.

Nissan X-Trail se zážehovým motorem stojí v době psaní článku (03/2002) 899.000 korun, s turbodieselem pak 977.000 Kč, což z něj činí nejdražší SUV na českém trhu, ovšem vzhledem k vyspělé použité technice X-Trail pokukuje spíše po kategorii lehkých off-roadů, přestože jeho světlá výška na úrovní SUV asi přílišné terénní radovánky neposkytne.

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt? Vodíkový Nissan X-Trail: chcete se svézt?

Japonská automobilka Nissan dodala do autopůjčovny…

Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD Nissan X-Trail 2005: nastala doba 2WD

Na český trh se dostává nové provedení X-Trailu s pohonem…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá mrtvola dětské světice otevřela oči!

Video, z kterého běhá mráz po zádech: Třísetletá…

Z toho videa běhá mráz po zádech! Turista v mexické katedrále Guadalajara si natáčel na kameru ostatky dětské…

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru (8): Co s ní teď bude?

Manažerka (†36) Dary Rolins po sobě zanechala dceru…

Během nemoci, kdy bylo manažerce Dary Rolins (43) Evě Skallové (†36) úplně nejhůř, dělala vše proto, aby u toho…

 

iSport.cz

Karanténu Baroš ještě nezažil. Snad to klukům uvolní hlavu, věří před EL

Karanténu Baroš ještě nezažil. Snad to klukům uvolní…

Útočník Milan Baroš by se ve čtvrtečním utkání druhého kola základní skupiny Evropské ligy proti PAOK Soluň mohl…

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i vtípek s autobusem

Bláznivá LM! Penaltové drama, přestřelka City i…

Co se to dělo? Středeční zápasy Ligy mistrů byly skutečně bláznivé! Tak například v utkání Celtiku s…

 

Reflex.cz

Australský expremiér Tony Abbott: Pokud někdo vstoupí nelegálně do jiného státu, je to invaze

Australský expremiér Tony Abbott: Pokud někdo…

Reflexu na téma imigrace poskytl rozhovor jeden z nejvlivnějších světových politiků, Tony Abbott, který před…

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to velcí kluci

Proč se Zeman ani Babiš nechtějí omlouvat? Nejsou to…

Miloš Zeman, resp. jeho hradní kancelář, se neomluví za prezidentova slova na adresu Ferdinanda Peroutky.…