Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

 

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize..

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vyráběných vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize.

Dobrý výhled řidiče automobilu je předpokladem bezpečného ovládání auta. Zmenšení mrtvých úhlů ve výhledu řidiče je jedním z úkolů pro vývojáře, kteří používají většinou osvědčený recept: velké prosklení karosérie v kombinaci s malou tloušťkou sloupků, které jsou často vyrobeny z vhodného profilu. Problém mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách je částečně vyřešen použitím asférických zrcadel, která byla právě ve Volvech uplatněna poprvé už v roce 1979. Nyní přichází Volvo se systémem BLIS-Blind Spot Information Systém. Zdrojem informací pro tento systém jsou digitální kamery s vysokým počtem snímků za sekundu, umístěné na vnějších zpětných zrcátkách. Porovnáváním snímků je elektronika schopna rozlišit vozidlo v mrtvém úhlu zorného pole řidiče, a to ve dne i v noci. Systém je aktivní při rychlostech vyšších než 10 km/h a odhalí auta jedoucí o 20 km/h pomaleji a 70 km/h rychleji než vozidlo samotné. Řidič je o předjížděném nebo předjíždějícím autě informován varovným světelným signálem. Systém zůstává neaktivní jede-li vozidlo podél parkujících aut, plotů a svodidel.

Okenní airbagy jsou nejen ve Volvech jako doma již několik let. Vzduchová okenní „záclona“ je zabudována ve střešní hraně nad hlavami cestujících, aby po aktivaci co nejlépe kopírovala boční okna. Toto řešení znemožňovalo montáž okenních airbagů do otevřených vozů s plátěnou střechou. Volvo nyní přichází s jednoduchým řešením-okenní airbag je zabudován v hraně dveří, pod bočním oknem. Airbag tedy bylo nutno vyztužit aby vhodně plnil svou funkci, protože již není spouštěn shora dolů, ale naopak. Okenní airbag ochrání hlavu pasažéra i při rozbitém nebo otevřeném okně, pro případ převrácení auta je přeprogramováno pomalejší nafouknutí.

Třetí novinkou u Volva je adaptivní tempomat-zařízení udržující nejen konstantní rychlost, ale taky bezpečnou vzdálenost. Samotná myšlenka ani realizace není nová (ACC-adaptive cruise control mají některé americké nebo německé vozy). Volvo představilo adaptivní tempomat, který žádá po řidiči nastavení požadované cílové rychlosti a minimální bezpečné vzdálenosti, vyjádřené v čase (kolik sekund za vozidlem před vámi mám jet, nastavit lze 1 až 3 s). V některých zemích je doporučena nebo přikázána tato „bezpečná vzdálenost“ (2 sekundy) taxativně zákonem, upravujícím provoz na pozemních komunikacích. Schválně si zkuste někdy odhadnout, jaký časový interval se dodržuje na našich dálnicích. Dvě sekundy odpovídají při rychlosti 100 km/h přibližně 56 metrům mezi vozidly.

Pokud se v dráze vozidla objeví pomalejší automobil, systém umí snížit rychlost a po předjetí nebo zvýšení rychlosti kolony opět zrychlit na požadovanou rychlost. Inteligentní "zrak" elektronického systému získává informace z radaru umístěného v přídi Volva.

S tímto souvisí i poslední novinka-varující řidiče před překážkou v cestě. Pokud řidič na překážku nereaguje, je upozorněn varovným signálem, který ve většině testovaných případů zvýší pozornost osoby za volantem a nebezpečí je zažehnáno. Pokud řidič začne brzdit, ale intenzita sešlápnutí pedálu není dostatečná je aktivován klasický brzdový asistent EBA, ale mnohem dříve, než v jiných případech. Pokud řidič vůbec nezareaguje, v poslední fázi před překážou je samočinně aktivován brzdový systém, který buď úspěšně automobil zastaví nebo alespoň výrazně sníží rychlost při nárazu.

Přirozeně, z čistě technického hlediska, by nebyl problém elektroniku naprogramovat tak, aby vozidlo vždy bezpečně zastavilo, bez rizika srážky. Jenže je tu obtížně odhadnutelné chování řidičů a velké množství různých situací, které by způsobovalo problémy v každodenním používání vozidla nechtěným zastavením např. při dobrzďování v městských kolonách.

Do sériové výroby se postupně dostanou asi všechna řešení, otázkou zůstává kdy to bude. Systém BLIS se ve Volvech objeví již v novém modelovém roce 2005.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy Mezi deseti nejlepšími univerzitami v regionu se umístily tři české školy

V první desítce žebříčku THE New Europe 2018 ranking,…

Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky Deutsche Bank chystá propouštění, reaguje tak na špatné výsledky

Čistý zisk největší německé bankovní společnosti Deutsche…

Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

 

Štítky Volvo Kabriolet

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice, pražský majáles i veteráni

Tipy na víkend: Voňavá Olomouc, ohnivé čarodějnice,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví i reklamním triku

Marketingový expert: o Koukalové knize, ublíženectví…

Česká biatlonistka Gabriela Koukalová v posledních dnech stojí ve středu pozornosti. Důvodem je její…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…