Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

 

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize..

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vyráběných vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize.

Dobrý výhled řidiče automobilu je předpokladem bezpečného ovládání auta. Zmenšení mrtvých úhlů ve výhledu řidiče je jedním z úkolů pro vývojáře, kteří používají většinou osvědčený recept: velké prosklení karosérie v kombinaci s malou tloušťkou sloupků, které jsou často vyrobeny z vhodného profilu. Problém mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách je částečně vyřešen použitím asférických zrcadel, která byla právě ve Volvech uplatněna poprvé už v roce 1979. Nyní přichází Volvo se systémem BLIS-Blind Spot Information Systém. Zdrojem informací pro tento systém jsou digitální kamery s vysokým počtem snímků za sekundu, umístěné na vnějších zpětných zrcátkách. Porovnáváním snímků je elektronika schopna rozlišit vozidlo v mrtvém úhlu zorného pole řidiče, a to ve dne i v noci. Systém je aktivní při rychlostech vyšších než 10 km/h a odhalí auta jedoucí o 20 km/h pomaleji a 70 km/h rychleji než vozidlo samotné. Řidič je o předjížděném nebo předjíždějícím autě informován varovným světelným signálem. Systém zůstává neaktivní jede-li vozidlo podél parkujících aut, plotů a svodidel.

Okenní airbagy jsou nejen ve Volvech jako doma již několik let. Vzduchová okenní „záclona“ je zabudována ve střešní hraně nad hlavami cestujících, aby po aktivaci co nejlépe kopírovala boční okna. Toto řešení znemožňovalo montáž okenních airbagů do otevřených vozů s plátěnou střechou. Volvo nyní přichází s jednoduchým řešením-okenní airbag je zabudován v hraně dveří, pod bočním oknem. Airbag tedy bylo nutno vyztužit aby vhodně plnil svou funkci, protože již není spouštěn shora dolů, ale naopak. Okenní airbag ochrání hlavu pasažéra i při rozbitém nebo otevřeném okně, pro případ převrácení auta je přeprogramováno pomalejší nafouknutí.

Třetí novinkou u Volva je adaptivní tempomat-zařízení udržující nejen konstantní rychlost, ale taky bezpečnou vzdálenost. Samotná myšlenka ani realizace není nová (ACC-adaptive cruise control mají některé americké nebo německé vozy). Volvo představilo adaptivní tempomat, který žádá po řidiči nastavení požadované cílové rychlosti a minimální bezpečné vzdálenosti, vyjádřené v čase (kolik sekund za vozidlem před vámi mám jet, nastavit lze 1 až 3 s). V některých zemích je doporučena nebo přikázána tato „bezpečná vzdálenost“ (2 sekundy) taxativně zákonem, upravujícím provoz na pozemních komunikacích. Schválně si zkuste někdy odhadnout, jaký časový interval se dodržuje na našich dálnicích. Dvě sekundy odpovídají při rychlosti 100 km/h přibližně 56 metrům mezi vozidly.

Pokud se v dráze vozidla objeví pomalejší automobil, systém umí snížit rychlost a po předjetí nebo zvýšení rychlosti kolony opět zrychlit na požadovanou rychlost. Inteligentní "zrak" elektronického systému získává informace z radaru umístěného v přídi Volva.

S tímto souvisí i poslední novinka-varující řidiče před překážkou v cestě. Pokud řidič na překážku nereaguje, je upozorněn varovným signálem, který ve většině testovaných případů zvýší pozornost osoby za volantem a nebezpečí je zažehnáno. Pokud řidič začne brzdit, ale intenzita sešlápnutí pedálu není dostatečná je aktivován klasický brzdový asistent EBA, ale mnohem dříve, než v jiných případech. Pokud řidič vůbec nezareaguje, v poslední fázi před překážou je samočinně aktivován brzdový systém, který buď úspěšně automobil zastaví nebo alespoň výrazně sníží rychlost při nárazu.

Přirozeně, z čistě technického hlediska, by nebyl problém elektroniku naprogramovat tak, aby vozidlo vždy bezpečně zastavilo, bez rizika srážky. Jenže je tu obtížně odhadnutelné chování řidičů a velké množství různých situací, které by způsobovalo problémy v každodenním používání vozidla nechtěným zastavením např. při dobrzďování v městských kolonách.

Do sériové výroby se postupně dostanou asi všechna řešení, otázkou zůstává kdy to bude. Systém BLIS se ve Volvech objeví již v novém modelovém roce 2005.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 

Štítky Volvo Kabriolet

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Včera

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl zbraně hromadného ničení

Australané zatkli Kimova špióna. Pro KLDR sháněl…

Australští policisté zatkli muže ze Sydney, kterého viní z domlouvání obchodů pro Severní Koreu, včetně prodeje…

 

iSport.cz

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že můžeme hrát s kýmkoliv

Kapitán národního týmu Erat: Dokázali jsme, že…

Dobrá práce! Kapitán Martin Erat dovedl reprezentaci ke třem výhrám a potvrdil, že právě on je tím správným…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…