Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

Nové bezpečnostní systémy ve Volvech

 

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize..

Švédská automobilka dlouhá léta pracuje na zvýšení bezpečnosti vyráběných vozů. Tentokrát přichází se systémem informujícím o vozidle v mrtvém úhlu, okenním airbagem pro kabriolet, adaptivním tempomatem a automatickou aktivací brzd v případě hrozící kolize.

Dobrý výhled řidiče automobilu je předpokladem bezpečného ovládání auta. Zmenšení mrtvých úhlů ve výhledu řidiče je jedním z úkolů pro vývojáře, kteří používají většinou osvědčený recept: velké prosklení karosérie v kombinaci s malou tloušťkou sloupků, které jsou často vyrobeny z vhodného profilu. Problém mrtvého úhlu ve zpětných zrcátkách je částečně vyřešen použitím asférických zrcadel, která byla právě ve Volvech uplatněna poprvé už v roce 1979. Nyní přichází Volvo se systémem BLIS-Blind Spot Information Systém. Zdrojem informací pro tento systém jsou digitální kamery s vysokým počtem snímků za sekundu, umístěné na vnějších zpětných zrcátkách. Porovnáváním snímků je elektronika schopna rozlišit vozidlo v mrtvém úhlu zorného pole řidiče, a to ve dne i v noci. Systém je aktivní při rychlostech vyšších než 10 km/h a odhalí auta jedoucí o 20 km/h pomaleji a 70 km/h rychleji než vozidlo samotné. Řidič je o předjížděném nebo předjíždějícím autě informován varovným světelným signálem. Systém zůstává neaktivní jede-li vozidlo podél parkujících aut, plotů a svodidel.

Okenní airbagy jsou nejen ve Volvech jako doma již několik let. Vzduchová okenní „záclona“ je zabudována ve střešní hraně nad hlavami cestujících, aby po aktivaci co nejlépe kopírovala boční okna. Toto řešení znemožňovalo montáž okenních airbagů do otevřených vozů s plátěnou střechou. Volvo nyní přichází s jednoduchým řešením-okenní airbag je zabudován v hraně dveří, pod bočním oknem. Airbag tedy bylo nutno vyztužit aby vhodně plnil svou funkci, protože již není spouštěn shora dolů, ale naopak. Okenní airbag ochrání hlavu pasažéra i při rozbitém nebo otevřeném okně, pro případ převrácení auta je přeprogramováno pomalejší nafouknutí.

Třetí novinkou u Volva je adaptivní tempomat-zařízení udržující nejen konstantní rychlost, ale taky bezpečnou vzdálenost. Samotná myšlenka ani realizace není nová (ACC-adaptive cruise control mají některé americké nebo německé vozy). Volvo představilo adaptivní tempomat, který žádá po řidiči nastavení požadované cílové rychlosti a minimální bezpečné vzdálenosti, vyjádřené v čase (kolik sekund za vozidlem před vámi mám jet, nastavit lze 1 až 3 s). V některých zemích je doporučena nebo přikázána tato „bezpečná vzdálenost“ (2 sekundy) taxativně zákonem, upravujícím provoz na pozemních komunikacích. Schválně si zkuste někdy odhadnout, jaký časový interval se dodržuje na našich dálnicích. Dvě sekundy odpovídají při rychlosti 100 km/h přibližně 56 metrům mezi vozidly.

Pokud se v dráze vozidla objeví pomalejší automobil, systém umí snížit rychlost a po předjetí nebo zvýšení rychlosti kolony opět zrychlit na požadovanou rychlost. Inteligentní "zrak" elektronického systému získává informace z radaru umístěného v přídi Volva.

S tímto souvisí i poslední novinka-varující řidiče před překážkou v cestě. Pokud řidič na překážku nereaguje, je upozorněn varovným signálem, který ve většině testovaných případů zvýší pozornost osoby za volantem a nebezpečí je zažehnáno. Pokud řidič začne brzdit, ale intenzita sešlápnutí pedálu není dostatečná je aktivován klasický brzdový asistent EBA, ale mnohem dříve, než v jiných případech. Pokud řidič vůbec nezareaguje, v poslední fázi před překážou je samočinně aktivován brzdový systém, který buď úspěšně automobil zastaví nebo alespoň výrazně sníží rychlost při nárazu.

Přirozeně, z čistě technického hlediska, by nebyl problém elektroniku naprogramovat tak, aby vozidlo vždy bezpečně zastavilo, bez rizika srážky. Jenže je tu obtížně odhadnutelné chování řidičů a velké množství různých situací, které by způsobovalo problémy v každodenním používání vozidla nechtěným zastavením např. při dobrzďování v městských kolonách.

Do sériové výroby se postupně dostanou asi všechna řešení, otázkou zůstává kdy to bude. Systém BLIS se ve Volvech objeví již v novém modelovém roce 2005.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Jde o kejhák Glosa Jany Havligerové: Jde o kejhák

Pan ministr spravedlnosti si s nestranností hlavu příliš…

Kraje ruší kojenecké ústavy, i když vláda návrh na jejich postupný konec neschválila Kraje ruší kojenecké ústavy, i když vláda návrh na jejich postupný konec neschválila

Vláda neschválila materiál, na jehož základě mělo dojít…

 

Štítky Volvo Kabriolet

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Drtivá většina aut, která jsou v současnosti k dostání na…

Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

 





 
Překvapivá premiéra: Ferrari odhaluje krásné Portofino, vylepšeného nástupce Californie T

Překvapivá premiéra: Ferrari odhaluje Portofino, vylepšeného nástupce Californie T

Dnes 13:52

Automobilka z Maranella trochu nečekaně odhalila fotky a informace o novém modelu Portofino.




Blesk.cz

Kubišová po infarktu trápí další nemoc! Přitom chystá turné a operaci odmítá

Kubišová po infarktu trápí další nemoc! Přitom…

Sotva se Marta Kubišová (74) dala dohromady po infarktu, začaly ji trápit další zdravotní potíže. Zpěvačka se…

Diana Kobzanová u ošklivé bouračky: Tahala chlapa z vraku, pak dostala pokutu!

Diana Kobzanová u ošklivé bouračky: Tahala chlapa z…

Když si dlouhonohá kráska Diana Kobzanová (35) jela pro nového pejska, stala se svědkem ošklivé autonehody. Když…

 

iSport.cz

Kvitová ukázala, jak ji lupič zmrzačil: Ukazováček držel na vlásku!

Kvitová ukázala, jak ji lupič zmrzačil: Ukazováček…

Z toho pohledu mrazí! Přeříznutých sedm šlach na všech pěti prstech, dva nervy, všude krev, ukazováček visící na…

LIGA NARUBY: klokanovy superžongly, mariáš za lavičkou i padající Krmenčík

LIGA NARUBY: klokanovy superžongly, mariáš za…

Sparta, Slavia, Plzeň, Baník – žádné obavy: ve čtvrtém pokračování Ligy naruby se na všechny čtyři největší…

 

Reflex.cz

Horáková jde nezadržitelně na popravu. Film Milada se představuje v první delší ukázce

Horáková jde nezadržitelně na popravu. Film Milada…

Velice silné záběry ze života velice silné ženy odhaluje teaser na film Milada Davida Mrnky. Snímek mapující…

Konec prostituce v Dubí? Německé zákazníky odehnaly i dopisy otevřené manželkami

Konec prostituce v Dubí? Německé zákazníky odehnaly…

Lázeňské město Dubí proslulo koncem devatenáctého století výrobou skla a porcelánu. Koncem dvacátého století mu…