Nové Volvo XC90 oficiálně: Vrcholná verze bude mít dva motory a 400 koní
Se současným Volvem XC90 jsme se ani nestihli pořádně rozloučit a už je tady nová, moderní a svěží generace. Automobil se nám již v detailech představil, kompletní oficiální fotografie však odhalují vůz, který nemá v rámci automobilky obdoby.
Na první pohled něco jako švédská obdoba BMW X5, na ten druhý však výkladní skříň nejnovějších technologií automobilky. Vůz dostal moderní diodové světlomety, rozměrnou masku chladiče s charakteristickým ztvárněním loga a přední nárazník s obrovskými vstupy pro přísun vzduchu k předním brzdám. Trochu na ráně je poměrně nízko umístěný splitter, v horších podmínkách by však měl být dobře chráněn.
Zadní část s vertikálně zakomponovanými svítilnami si udržela klasický charakter vozů Volvo, i zde jsou tedy součástí podélné linie táhnoucí se od předních blatníků. Také vzadu slouží k osvětlení diody, okno je poměrně nízké a v horní části překryté výraznějším střešním spoilerem. V závislosti na verzi se pak dočkáme kulatých nebo doširoka rozevřených koncovek výfuku.
Interiér automobilu jsme si představili již na začátku června, nyní tedy pouze v krátkosti – Volvo šlo cestou minimalismu a než by středovou konzolu přeplnilo množstvím tlačítek, vše potřebné ovládáte skrze rozměrný dotykový displej infotainmentu s navigací HERE. Systém je navíc docela chytrý – zvládá internetová rádia, streamování hudby a za příplatek získáte také Apple CarPlay, který váš automobil přiblíží světu oblíbených iPhonů. O co nejdokonalejší ozvučení se postará audiosystém Bowers & Wilkins s devatenácti reproduktory a výkonem 1400 Wattů, příjemné prostředí na palubě zase zajistí čtyřzónová automatická klimatizace.
Na první pohled uvnitř vidíme pouze prvotřídní materiály, které kontrastují s moderním výdobytkem v podobě digitálního přístrojového štítu. Automobil navíc neslevil z nabídky vnitřního prostoru – i v nové generaci Volva XC90 proto najde místo sedm cestujících, přičemž poslední dvojice sedadel by měla vyhovět postavám do výšky okolo 170 centimetrů.
Volvo XC90 stojí na zcela nové modulární platformě SPA a jeho pohon zajišťuje rodina čtyřválcových jednotek Drive-E. Naftový základ nese označení D4 a poprvé jsme jej osobně vyzkoušeli v modernizovaném sedanu S60. Pod kapotou masivního SUV však nebude pracovat 132, ale rovnou 142 kW a 400 N.m a průměrná spotřeba nafty by se měla pohybovat okolo 5 l/100 km. Další stupeň představuje agregát D5, který má stejný základ, hodnoty se však zvedly na 162 kW a 470 N.m a průměrná spotřeba činí stále přijatelných 6 l/100 km.
Zájemci o benzinové motory mohou sáhnout po přeplňovaných čtyřválcích T5 aT6. V prvním případě se bavíme o výkonu 189 kW a točivém momentu 350 N.m, silnější varianta má 230 kW a 400 N.m. S ohledem na oficiální tiskové informace můžeme zapomenout na manuální řazení. Agregáty by totiž měly být kombinovány s osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin, která k motorů Drive-E neodmyslitelně patří.
S ohledem na nejnovější trendy se nezapomnělo ani na plug-in hybrid, který ponese označení T8 Twin Engine. Jeho základem je kompresorem přeplňovaný benzinový čtyřválec pohánějící přední kola, kterému sekunduje elektromotor (má 60 kW) pro pohon kol zadních. Kombinovaný výkon by měl dosáhnout až ke 400 koňským silám a ani točivému momentu 640 N.m nemůže žádný jiný agregát z nabídky konkurovat. Vůz by měl být schopen ujet zhruba 40 kilometrů čistě na elektřinu, čímž se průměrná spotřeba stlačí někam na úroveň slabšího turbodieselu.
Výroba minulé generace Volva XC90 před nedávnem skončila, aby se uvolnily prostory pro jeho zcela novou generaci. Vůz bude možno objednávat již od začátku záři za dosud nezveřejněnou základní cenu. První exempláře se pak k zákazníkům dostanou v průběhu května příštího roku.