Stávající Volvo XC90 se již přestalo vyrábět. Rozhodli jsme se vzdát tomuto automobilu hold a ocenit tímto článkem jeho kvality.

Když v roce 2002 pronesl tehdejší viceprezident a šéfdesignér Peter Horbury o prvním klasickém SUV od Volva, že je mužné, ale ne drsňák, svalnaté, ale ne agresivní, pravděpodobně netušil, že jeho čerstvé dítko bude natolik úspěšné, že zůstane ve výrobě dlouhých 12 let a najde si více než 636.000 zákazníků. A ono se to podařilo...

Hned po uvedení na trh si automobil získal respekt odborné veřejnosti, zejména díky kvalitnímu dílenskému zpracování, vysoké úrovni bezpečnosti a uvolněné jízdě bez nesmyslné snahy o sportovnost. Pro zajímavost: Volvo XC90 využíval jako rodinný vůz také známý automobilový novinář Jeremy Clarkson z Top Gearu a dříve, než se auto začalo oficiálně prodávat, měli dealeři již 15.000 závazných objednávek.

Test 2003: Volvo XC90 D5 - Výše je lépe

Fascinující je, že XC90 přišla na trh v době, kdy kupříkladu první BMW X5, dnes jezdící ve třetí generaci, mělo za sebou teprve pár let výroby a jeho facelift přišel až za další dva roky. Od začátku se švédský kolos pyšnil výtečnou bezpečností, kdy autu nechyběl systém ochrany proti převrácení ROPS, prostor pro cestující vyztužený bórovou ocelí, ani ochrana cestujících ve třetí řadě na úrovni ostatních pasažérů ve voze. Ostatně znáte nějaké jiné auto, které po jedenácti letech ve výrobě zvládne přísné americké crash testy tak, že jej Pojišťovací institut IIHS zařadí mezi nejbezpečnější vozy třídy a udělí mu ocenění Top Safety Pick+?

Nové Volvo XC90 oficiálně: Vrcholná verze bude mít dva motory a 400 koní

Když potkáte XC90 na silnici, překvapí vás zejména nadčasovost designu. V tomto ohledu se Horbury opravdu vytáhl, protože vůz za ta léta ve výrobě prošel jenom minimální vzhledovou modernizací a přitom stále vypadá k světu. Postavte XC90 vedle ostatních SUV té doby a takový Mercedes-Benz ML první generace či již zmiňovaná BMW X5 budou vypadat zoufale zastarale. V interiéru sice dojem nadčasovosti není tak intenzivní, některé ovladače nezvládnou zapřít svůj věk, ale celková atmosféra na útulné palubě je stále velmi příjemná. Sedíte vysoko, v pohodlných sedadlech, a připadáte si jako doma, v bezpečí.

Zatímco v Evropě oceňovali zákazníci zejména úsporné naftové pětiválce, pro Američany nechyběly ani nutné silné agregáty se šesti či osmi válci. Celkově si XC90 vybudovala za velkou louží velmi dobrou pověst a mnoho vyrobených exemplářů putovalo právě tam.

 [600×402]

Dědeček automobil

Redakční “rozlučka” s XC90 proběhla ve voze s nejvyšší výbavou Executive, která již v základu nabízí prvky jako ventilovaná i vyhřívaná masážní přední sedadla, navigační systém, kožené čalounění a další. Ačkoliv se XC90 již přestala vyrábět, prodejci mají skladem ještě několik nových automobilů, takže pokud vás tohle Volvo stále oslovuje, můžete jej mít s výraznou slevou. Více naleznete na stránkách www.dovolsivolvo.cz, kde najdete podobně vybavený vůz za zhruba 1.250.000 Kč, XC90 v základní výbavě Kinetic je pak k dispozici za méně než jeden milion korun, což na takto velké SUV s turbodieselem o výkonu 147 kW není vůbec špatné.

Test 2006: Volvo XC 90 D5 – Světoběžník

Po nastartování vás přivítá známý dunivý zvuk pětiválce, který po přidání plynu přechází do zajímavého hudrání. Tohle je naftový motor, který bude bavit, a jsme trochu smutní z toho, že pro další generaci se s takovou charakterní jednotkou již nepočítá. Agregát je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, která si potrpí zejména na hladkost řazení. Auto k jízdě potřebuje trochu vyšší otáčky, než na které jsme u dnešních SUV zvyklí, celý motor ale působí nadšeně, čemuž odpovídá i výtečná odezva na plyn a chuť jít do otáček. Diesel na auto s přehledem stačí, dynamika je na slušné úrovni a jízda vás bude bavit, ačkoliv neporušíte jediný rychlostní limit. Volvo XC90 má rádo relax, jednoduše pohodové vyjížďky bez zbytečného spěchu.

Ve městě se s autem trochu hůře manévruje, zejména kvůli rejdu, kdy většímu natočení kol brání napříč uložený pětiválec. Krom toho je ale jízda s tímto SUV snadná a oceňujeme robustní konstrukci stroje. Auto působí pevně až nerozbitně, čímž dodává řidiči onen příjemný pocit bezpečí. Potěšil nás i dobře odhlučněný podvozek, ačkoliv motor je slyšet, byť díky nenapodobitelnému zvuku nám to ani příliš nevadí. Ve srovnání s moderními zástupci této kategorie má XC90 své mouchy zejména v oblasti jízdních vlastností, brzd či tlumení příčných spár, nicméně na svůj konstrukční věk si vůz vede stále dobře.

 [600×416]

Jasně jsme pochopili, proč se XC90 stala natolik žádným vozem. Cesta v tomto SUV má totiž kouzlo, což u dnešních automobilů nebývá zvykem. Celé auto se mírně pohupuje, na palubě ale panuje pohoda a Volvo své cestující konejší a neustále ujišťuje, že cesta bude mít zdárný konec. K tomu přidejte nadčasový design, pohon všech kol, vysokou míru praktičnosti, možnost sedmi sedadel a tahání přívěsů o hmotnosti až 2250 kg či robustní konstrukci, a máte ideální rodinný stroj pro každé podmínky.

Tohle není první skandinávský pětiválec ani první Volvo XC90, které jsme kdy řídili. Starší varianta s manuální převodovkou vynikala zejména tím, že uměla jezdit za sedm litrů nafty na sto kilometrů, námi zkoušená novější a silnější verze s automatem pak jezdila za stále dobrých devět litrů. Tyto motory holt umí být úsporné.

Test 2009: Volvo XC90 V8 R-DESIGN – Pohodlí, prestiž, power

Závěr

Dvanáct let na trhu Volva XC90 patří k unikátům mezi vozy tohoto milénia. Pokud však následovník, jež by se měl představit tento týden, vezme auru vozu a přidá k ní moderní technologie, pak věříme, že by se mohlo vyrobit dalších 636.143 strojů s tímto označením. Nebude to však jednoduché – navázat na auto, které se podle nás dá považovat nejen za ikonu mezi SUV, ale rovněž mezi rodinnými vozy obecně, není jen tak. Na odcházející XC90 je věk již znát, to ale nepřekvapí. Potěšilo nás však, že auto má stále co nabídnout, ať už se jedná o majestátní vzhled, špičkovou bezpečnost, bohatou výbavu či charakter obecně, to všechno za zvýhodněnou cenu. Současné XC90 tak dáváme sbohem a budeme na něj vzpomínat v dobrém, zároveň ale netrpělivě vyhlížíme nástupce.

Video

Nejlevnější verze modelu1.139.500 Kč (D4 2.4 L Kinetic/120 kW)
Základ s testovaným motorem1.240.500 Kč (D5 AWD Kinetic/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.673.500 Kč (D5 AWD Executive/147 kW)

Plusy

  • Uvolněná jízda
  • I po letech skvělá bezpečnost
  • Charakterní pětiválec
  • Velmi útulný interiér

Minusy

  • 12 let už jde poznat…

Foto: Petr Homolka

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…