Stávající Volvo XC90 se již přestalo vyrábět. Rozhodli jsme se vzdát tomuto automobilu hold a ocenit tímto článkem jeho kvality.

Když v roce 2002 pronesl tehdejší viceprezident a šéfdesignér Peter Horbury o prvním klasickém SUV od Volva, že je mužné, ale ne drsňák, svalnaté, ale ne agresivní, pravděpodobně netušil, že jeho čerstvé dítko bude natolik úspěšné, že zůstane ve výrobě dlouhých 12 let a najde si více než 636.000 zákazníků. A ono se to podařilo...

Hned po uvedení na trh si automobil získal respekt odborné veřejnosti, zejména díky kvalitnímu dílenskému zpracování, vysoké úrovni bezpečnosti a uvolněné jízdě bez nesmyslné snahy o sportovnost. Pro zajímavost: Volvo XC90 využíval jako rodinný vůz také známý automobilový novinář Jeremy Clarkson z Top Gearu a dříve, než se auto začalo oficiálně prodávat, měli dealeři již 15.000 závazných objednávek.

Test 2003: Volvo XC90 D5 - Výše je lépe

Fascinující je, že XC90 přišla na trh v době, kdy kupříkladu první BMW X5, dnes jezdící ve třetí generaci, mělo za sebou teprve pár let výroby a jeho facelift přišel až za další dva roky. Od začátku se švédský kolos pyšnil výtečnou bezpečností, kdy autu nechyběl systém ochrany proti převrácení ROPS, prostor pro cestující vyztužený bórovou ocelí, ani ochrana cestujících ve třetí řadě na úrovni ostatních pasažérů ve voze. Ostatně znáte nějaké jiné auto, které po jedenácti letech ve výrobě zvládne přísné americké crash testy tak, že jej Pojišťovací institut IIHS zařadí mezi nejbezpečnější vozy třídy a udělí mu ocenění Top Safety Pick+?

Nové Volvo XC90 oficiálně: Vrcholná verze bude mít dva motory a 400 koní

Když potkáte XC90 na silnici, překvapí vás zejména nadčasovost designu. V tomto ohledu se Horbury opravdu vytáhl, protože vůz za ta léta ve výrobě prošel jenom minimální vzhledovou modernizací a přitom stále vypadá k světu. Postavte XC90 vedle ostatních SUV té doby a takový Mercedes-Benz ML první generace či již zmiňovaná BMW X5 budou vypadat zoufale zastarale. V interiéru sice dojem nadčasovosti není tak intenzivní, některé ovladače nezvládnou zapřít svůj věk, ale celková atmosféra na útulné palubě je stále velmi příjemná. Sedíte vysoko, v pohodlných sedadlech, a připadáte si jako doma, v bezpečí.

Zatímco v Evropě oceňovali zákazníci zejména úsporné naftové pětiválce, pro Američany nechyběly ani nutné silné agregáty se šesti či osmi válci. Celkově si XC90 vybudovala za velkou louží velmi dobrou pověst a mnoho vyrobených exemplářů putovalo právě tam.

 [600×402]

Dědeček automobil

Redakční “rozlučka” s XC90 proběhla ve voze s nejvyšší výbavou Executive, která již v základu nabízí prvky jako ventilovaná i vyhřívaná masážní přední sedadla, navigační systém, kožené čalounění a další. Ačkoliv se XC90 již přestala vyrábět, prodejci mají skladem ještě několik nových automobilů, takže pokud vás tohle Volvo stále oslovuje, můžete jej mít s výraznou slevou. Více naleznete na stránkách www.dovolsivolvo.cz, kde najdete podobně vybavený vůz za zhruba 1.250.000 Kč, XC90 v základní výbavě Kinetic je pak k dispozici za méně než jeden milion korun, což na takto velké SUV s turbodieselem o výkonu 147 kW není vůbec špatné.

Test 2006: Volvo XC 90 D5 – Světoběžník

Po nastartování vás přivítá známý dunivý zvuk pětiválce, který po přidání plynu přechází do zajímavého hudrání. Tohle je naftový motor, který bude bavit, a jsme trochu smutní z toho, že pro další generaci se s takovou charakterní jednotkou již nepočítá. Agregát je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, která si potrpí zejména na hladkost řazení. Auto k jízdě potřebuje trochu vyšší otáčky, než na které jsme u dnešních SUV zvyklí, celý motor ale působí nadšeně, čemuž odpovídá i výtečná odezva na plyn a chuť jít do otáček. Diesel na auto s přehledem stačí, dynamika je na slušné úrovni a jízda vás bude bavit, ačkoliv neporušíte jediný rychlostní limit. Volvo XC90 má rádo relax, jednoduše pohodové vyjížďky bez zbytečného spěchu.

Ve městě se s autem trochu hůře manévruje, zejména kvůli rejdu, kdy většímu natočení kol brání napříč uložený pětiválec. Krom toho je ale jízda s tímto SUV snadná a oceňujeme robustní konstrukci stroje. Auto působí pevně až nerozbitně, čímž dodává řidiči onen příjemný pocit bezpečí. Potěšil nás i dobře odhlučněný podvozek, ačkoliv motor je slyšet, byť díky nenapodobitelnému zvuku nám to ani příliš nevadí. Ve srovnání s moderními zástupci této kategorie má XC90 své mouchy zejména v oblasti jízdních vlastností, brzd či tlumení příčných spár, nicméně na svůj konstrukční věk si vůz vede stále dobře.

 [600×416]

Jasně jsme pochopili, proč se XC90 stala natolik žádným vozem. Cesta v tomto SUV má totiž kouzlo, což u dnešních automobilů nebývá zvykem. Celé auto se mírně pohupuje, na palubě ale panuje pohoda a Volvo své cestující konejší a neustále ujišťuje, že cesta bude mít zdárný konec. K tomu přidejte nadčasový design, pohon všech kol, vysokou míru praktičnosti, možnost sedmi sedadel a tahání přívěsů o hmotnosti až 2250 kg či robustní konstrukci, a máte ideální rodinný stroj pro každé podmínky.

Tohle není první skandinávský pětiválec ani první Volvo XC90, které jsme kdy řídili. Starší varianta s manuální převodovkou vynikala zejména tím, že uměla jezdit za sedm litrů nafty na sto kilometrů, námi zkoušená novější a silnější verze s automatem pak jezdila za stále dobrých devět litrů. Tyto motory holt umí být úsporné.

Test 2009: Volvo XC90 V8 R-DESIGN – Pohodlí, prestiž, power

Závěr

Dvanáct let na trhu Volva XC90 patří k unikátům mezi vozy tohoto milénia. Pokud však následovník, jež by se měl představit tento týden, vezme auru vozu a přidá k ní moderní technologie, pak věříme, že by se mohlo vyrobit dalších 636.143 strojů s tímto označením. Nebude to však jednoduché – navázat na auto, které se podle nás dá považovat nejen za ikonu mezi SUV, ale rovněž mezi rodinnými vozy obecně, není jen tak. Na odcházející XC90 je věk již znát, to ale nepřekvapí. Potěšilo nás však, že auto má stále co nabídnout, ať už se jedná o majestátní vzhled, špičkovou bezpečnost, bohatou výbavu či charakter obecně, to všechno za zvýhodněnou cenu. Současné XC90 tak dáváme sbohem a budeme na něj vzpomínat v dobrém, zároveň ale netrpělivě vyhlížíme nástupce.

Video

Nejlevnější verze modelu1.139.500 Kč (D4 2.4 L Kinetic/120 kW)
Základ s testovaným motorem1.240.500 Kč (D5 AWD Kinetic/147 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.673.500 Kč (D5 AWD Executive/147 kW)

Plusy

  • Uvolněná jízda
  • I po letech skvělá bezpečnost
  • Charakterní pětiválec
  • Velmi útulný interiér

Minusy

  • 12 let už jde poznat…

Foto: Petr Homolka

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Švédská levice chce zastropovat zisky části firem Švédská levice chce zastropovat zisky části firem

Švédská středo-levá menšinová vláda navrhne zastropování…

Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři

Akcie na trzích po celém světě lámou nové a nové rekordy.…

Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Peugeot 202 (1938-1949): Nejmenší lvíče se světly v masce

Peugeot 202 (1938-1949): Nejmenší lvíče se světly v masce

Dnes 08:00

Ve druhé polovině 30. let tvořil pilíř výrobního programu Peugeotu typ 402. Na začátku roku 1938 se přidal nejmenší 202. Jako jediný přežil druhou světovou válku...




Blesk.cz

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v Karibiku prodávají za dvě stovky!

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v…

Suzanne (33) a David (35) z amerického Detroitu spolu v Karibiku od roku 2013 vlastníma rukama budovali…

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili ji v misionářské nemocnici

Bučkovou v Amazonii srazila horečka dengue: Léčili…

Modelka Eliška Bučková (28) je doma v Čechách, zatímco její partner Jakub Vágner (36) opět brázdí řeky…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Čech čeká na 200. nulu. Agüero hattrickem pokořil Newcastle

SESTŘIHY: Čech čeká na 200. nulu. Agüero hattrickem…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Kde se točí hollywoodské Zoufalé manželky? Podívejte se na video 360°

Kde se točí hollywoodské Zoufalé manželky? Podívejte…

Jak to vypadá v holywoodských studiích Universal Studios? Podívejte se do jedné z nejlákavějších atrakcí města…

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet státu se v Česku nekonají. I proto nemáme uprchlíky

Žádné opulentní hody pro zahálčivé parazity na účet…

Jedním z horkých témat (nejen) posledních voleb bylo: Vážení voliči, zatočíme s parazity, zatočíme…