TEST Nový Jeep Compass: Poprvé za volantem amerického kompaktního SUV!
Nejdřív bychom si měli říct, co on je zač, ten nový compass. Technicky vzato jde o model renegade, potažmo tedy Fiat 500X. S délkou necelých 4,4 metru však novinka nejmenší jeep přerůstá o nějakých šestnáct čísel, rozvor se prodloužil o 66 mm (na konečných 2636 mm). Máme tedy co do činění s kompaktním SUV, které konkuruje třeba Mitsubishi ASX, Nissanu Qashqai nebo nejnověji Škodě Karoq. Tím pádem tedy compass hodlá působit v segmentu, co u evropských zákazníků v poslední době letí jako raketa.
Jeep Compass – srovnání rozměrů s konkurenty | |||||
Model | Jeep Compass | Mitsubishi ASX | Nissan Qashqai | Seat Ateca | Škoda Karoq |
Délka (mm) | 4394 | 4355 | 4380 | 4363 | 4382 |
Šířka (mm) | 1819 | 1810 | 1806 | 1841 | 1841 |
Výška (mm) | 1629 (1644*) | 1640 | 1595 | 1611 | 1605 |
Rozvor (mm) | 2636 | 2670 | 2646 | 2630 | 2630 (2638*) |
*Platí pro verzi s pohonem všech kol |
Už ne jen Opening Edition
Svoji pouť českým trhem začínal Jeep Compass se speciální zaváděcí verzí Opening Edition, která s přeplňovanou čtrnáctistovkou startovala na 825.000 Kč. Ano, velmi sebevědomá částka, vzhledem k tomu, že se compass chce postavit konkurenci v podobě Nissanu Qashqai nebo Mitsubihi ASX. Na obhajobu vysoké cenovky však musím uvést kompletní výbavu, automatickou převodovku a pohon všech kol. A taky fakt, že čtrnáctistovka se v Opening Edition nabízela ve své výkonnější verzi se 125 kW.
A právě s takto nakonfigurovaným compassem jsem se krátce svezl. Nechci být za alibistu, ale opravdu velmi krátce, takže důkladnější závěry si s dovolením nechám na tradiční redakční test. Velmi dobrý první dojem každopádně zanechal vnější design, compass konečně nevypadá divně, ale vlastně velmi dobře. V tiskové zprávě jsem se dočetl, že Jeep pořádá se svými designéry jakási výjezdní zasedání mimo jiné do přírody, kde pracovníci nasávají atmosféru tradiční americké značky. V případě compassu se nasávání vyplatilo. Interiér však působí trochu plastověji, než by odpovídalo výše zmíněné investici. A může být ještě dráž. V současnosti totiž v ceníku najdete výkonnější verzi čtrnáctistovky MultiAir s devítistupňovým automatem a pohonem všech kol až u specifikace Limited a to už si prosím připravte 918.990 Kč. To už je fakt hodně peněz, benzinový čtyřválec navíc nepředvádí žádné závratné výkony, jeho projev je spíš vlažnější a poněkud hlučnější. Automat o devíti převodech však konečně řadí uvážlivě a plynule.
Stejně bych však sáhl po naftě, která přijde nejméně na 633.900 Kč. V takovém případě jde o vznětovou šestnáctistovku MultiJet o výkonu 88 kW s manuální převodovkou, pohonem přední nápravy a základní výbavou Sport.
Tady bych se chvíli zastavil. Jestli jsem ve spojení s Opening Edition mluvil o bohaté výbavě, Sport je přiškrcenější. Zaplatíte sice 633.900 Kč, budete se muset ovšem smířit jen s manuální klimatizací, za automatiku si navíc nelze ani připlatit. Odepřeny vám zůstanou třeba i mlhovky, samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko nebo dešťový senzor. Tempomat však v základu nechybí. Úplně nejlevnější Jeep Compass pak stojí bez deseti korun šest set tisíc a těšit se můžete na čtrnáctistovku MultiAir s výkonem 103 kW, manuál a pohon předních kol.
Test bude!
Tolik tedy velmi letmé seznámení s Jeepem Compass, během těch několika málo kilometrů jsem ještě stačil zaznamenat slušně odhlučněný podvozek, kterému nerovnosti nedělaly větší problém. Na test se ale samozřejmě těšit můžete, zkusím poptat vznětovou verzi, po krátké zkušenosti s benzinovou čtrnáctistovkou bych naftě věštil slibnější budoucnost. A taky jsem zvědavý, jestli se naučím manipulovat s předními opěrkami hlavy. Věřím, že šlo o moji nešikovnost, případně problém konkrétního testovaného kusu. Opěrky se totiž nacházely doslova v krkolomné pozici a nešlo s nimi za boha hnout. Tak uvidíme!