22.4. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nový Opel Astra ST vstoupil na český trh. Komfort je jeho hlavní předností

 

Nový Opel Astra, evropské Auto roku 2016, u nás od dnešního dne pořídíte také s karoserií kombi. V rámci tiskové prezentace jsme zkusili dva přeplňované zážehové agregáty.

Historie kompaktních Opelů je dlouhá více než padesát let. Od roku 1963 se v Evropě prodalo zhruba 5,3 milionu těchto vozů (mimo Evropu značka nevyváží, jsou započteny i modely Vauxhall), přičemž v současné době míří k vrcholu nová generace Astry. Variantu hatchback jsme vyzkoušeli už loni v září, chvíli na to se ve Frankfurt představilo praktičtější kombi Sports Tourer, a letos v Ženevě byl vůz vyhlášen evropským Autem roku. O úspěchu Astry vypovídají jak dobré ohlasy od novinářů i veřejnosti, tak prodejní výsledky. Do této chvíle totiž značka eviduje více než 160.000 objednávek, což rozhodně není málo.

Dnes v poledne jsme přinesli velký redakční test Astry Sports Tourer, takže veškeré podrobnosti o velikosti zavazadelníku, praktičnosti, jízdním komfortu a fungování nové vznětové šestnáctistovky biturbo (118 kW) jistě máte v živé paměti. Zatímco jste začínali tento test číst, odstartovala na dostihovém stadionu Velká Chuchle tisková konference k uvedení vozu na český trh. Na ní jsme se mimo jiné dozvěděli, že po prázdninové odstávce výroby (ST se vyrábí pouze ve Velké Británii, hatchback také v Polsku) vůz dostane adaptivní tempomat jako v Insignii, koncem roku naběhne do prodeje varianta na CNG, nelze počítat s pohonem všech kol (v nižší střední třídě o něj obecně není takový zájem), brzy přibude také optický paket OPC (pro verzi 1.6 SIDI 147 kW), a že si český dovozce připravil zajímavou cenovou politiku.

Astra ST startuje s motorem 1.4i/74 kW na částce 344.900 Kč (je o 25.000 Kč dražší než hatchback) a v rámci operativního leasingu pro soukromníky bude dostupná za 4.999 Kč měsíčně včetně DPH (smlouva na dva roky s omezením na 20.000 ujetých kilometrů ročně). Za méně než 6000 Kč měsíčně lze mít vůz také s kompletním servisem, pojištěním a sadou pneumatik navíc. Bližší informace dostaneme v následujících dnech.

Národní novinářská prezentace Astry ST se nesla ve znamení velkého zavazadelníku (540 až 1630 litrů), dělených zadních opěradel v poměru 40:20:40, ergonomických sedadel, mezigeneračním snížení hmotnosti až o 190 kilogramů (nejméně však o 110 kilogramů, jenom 85 kilogramů ubral skelet), a novém motoru 1.6 CDTi biturbo, který již prověřil kolega David Bureš v dnešním redakčním testu. Já jsem proto sáhnul po agregátech 1.4 Turbo/110 kW a 1.6 Turbo/147 kW, přičemž ten slabší z nich byl kombinovaná s novou automatickou šestistupňovou převodovkou.

Opel Astra ST odhaluje ceník. Za kombi se připlácí 25.000 Kč

Jako první usedám do Astry ST 1.4 Turbo s výkonem 110 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivým momentem 245 N.m (2.000-4.000 min-1). Motor je standardně párován s šestistupňovou manuální převodovkou, za 50.000 Kč však dostanete také šestistupňový měničový automat od Aisinu a navrch systém start-stop, který je jinak k tomuto motoru za příplatek 10.000 Kč. Čtyřválec není po nastartování téměř vůbec slyšet, vyniká jemným a kultivovaným během, a začíná se výrazněji ozývat až téměř ve čtyřech tisících otáčkách. Plynule táhne přibližně od dvou tisíc otáček, osobně bych ale zvolil manuální převodovku.

Automatická převodovka je sice při běžné jízdě velmi komfortní a snaží se udržovat co nejnižší otáčky, 150 koní pod kapotou si ale občas zaslouží také pořádně prohnat, a tehdy se začnou projevovat pomalejší reakce na povely plynovým pedálem. Skříň často posílala motor do zbytečně vysokých otáček a ve chvíli, kdy bylo dobré přeřadit výš, dlouho vyčkávala. V manuálním režimu problém vymizel, jelo by se však lépe, kdyby byly k dispozici páčky pro řazení pod volantem. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 5,4 l/100 km, vzhledem ke kopcovitému charakteru testovací trasy ale nelze náš sedmilitrový výsledek považovat za směrodatný.

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Ze čtrnáctistovky jsem plynule přesedl do Astry s nejvýkonnějším motorem nabídky – přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou SIDI o výkonu 147 kW ve 4.700 otáčkách za minutu a točivém momentu 300 N.m. Tady už není na výběr nic jiného než šestistupňový manuál a upřímně řečeno jsem za to rád. Převodovka řadí s příjemným mechanickým odporem a má kratší dráhy, pouze zpřevodování je poněkud delší, a to nemusí vyhovovat vyznavačům silného zátahu od nižších otáček. Tenhle motor je potřeba opravdu hodně vytáčet, to mu ale na druhou stranu nedělá žádný problém a odvděčí se příjemně sportovní zvukovou kulisou.

Nejsilnější Astra není alespoň v současných verzích ekvivalentem pro hot-hatch, případně hot-kombi, ani komfortní a houpavější podvozek však nebyl překážkou při sportovní jízdě. Osmnáctipalcová kola se s nerovnostmi prala statečně a díky Wattovu přímovodu můžete očekávat téměř „multilinkové“ chování zadní nápravy bez nervozity a odskakování kol. „Krizovější“ situace nastala jenom jednou, a sice když v ostrém klesání do „vývrtky“ došlo k rozhoupání zádi vlivem měkčího uložené vlečených ramen. Situaci však rychle podchytil stabilizační systém a bylo po problému.

Ve srovnání s hatchbackem se nebojím Astru ST označit za jízdě příjemnější. Snad je to dáno komfortnějším nastavením podvozku a lepším rozložením hmotnosti mezi nápravami, tohle auto mi ale jednoduše sedlo. Exemplář se čtrnáctistovkou měl najeto něco málo přes čtyři tisíce kilometrů a při ostřejší jízdě přestávaly stíhat brzdy, ovšem kdo ví, jaký měl s ostatními novináři život (první skupina absolvovala jízdy už ráno). Rozhodně doporučuji sáhnout po ergonomických předních sedadlech. Stojí 15.000 Kč, případně 9.000 Kč pouze za řidičovo, „umějí“ prodloužit sedák, a v zatáčkách skvěle podrží i rozměrnější postavy. Na základě zkušeností s hatchbackem už navíc vím, že jsou velmi komfortní i na dlouhých cestách.

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel

Nejprodávanější auto na českém trhu dostalo tříválec.…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…