reklama


22.4. 2016 Jan Mička Jan Mička

Nový Opel Astra ST vstoupil na český trh. Komfort je jeho hlavní předností

 

Nový Opel Astra, evropské Auto roku 2016, u nás od dnešního dne pořídíte také s karoserií kombi. V rámci tiskové prezentace jsme zkusili dva přeplňované zážehové agregáty.

Historie kompaktních Opelů je dlouhá více než padesát let. Od roku 1963 se v Evropě prodalo zhruba 5,3 milionu těchto vozů (mimo Evropu značka nevyváží, jsou započteny i modely Vauxhall), přičemž v současné době míří k vrcholu nová generace Astry. Variantu hatchback jsme vyzkoušeli už loni v září, chvíli na to se ve Frankfurt představilo praktičtější kombi Sports Tourer, a letos v Ženevě byl vůz vyhlášen evropským Autem roku. O úspěchu Astry vypovídají jak dobré ohlasy od novinářů i veřejnosti, tak prodejní výsledky. Do této chvíle totiž značka eviduje více než 160.000 objednávek, což rozhodně není málo.

Dnes v poledne jsme přinesli velký redakční test Astry Sports Tourer, takže veškeré podrobnosti o velikosti zavazadelníku, praktičnosti, jízdním komfortu a fungování nové vznětové šestnáctistovky biturbo (118 kW) jistě máte v živé paměti. Zatímco jste začínali tento test číst, odstartovala na dostihovém stadionu Velká Chuchle tisková konference k uvedení vozu na český trh. Na ní jsme se mimo jiné dozvěděli, že po prázdninové odstávce výroby (ST se vyrábí pouze ve Velké Británii, hatchback také v Polsku) vůz dostane adaptivní tempomat jako v Insignii, koncem roku naběhne do prodeje varianta na CNG, nelze počítat s pohonem všech kol (v nižší střední třídě o něj obecně není takový zájem), brzy přibude také optický paket OPC (pro verzi 1.6 SIDI 147 kW), a že si český dovozce připravil zajímavou cenovou politiku.

Astra ST startuje s motorem 1.4i/74 kW na částce 344.900 Kč (je o 25.000 Kč dražší než hatchback) a v rámci operativního leasingu pro soukromníky bude dostupná za 4.999 Kč měsíčně včetně DPH (smlouva na dva roky s omezením na 20.000 ujetých kilometrů ročně). Za méně než 6000 Kč měsíčně lze mít vůz také s kompletním servisem, pojištěním a sadou pneumatik navíc. Bližší informace dostaneme v následujících dnech.

Národní novinářská prezentace Astry ST se nesla ve znamení velkého zavazadelníku (540 až 1630 litrů), dělených zadních opěradel v poměru 40:20:40, ergonomických sedadel, mezigeneračním snížení hmotnosti až o 190 kilogramů (nejméně však o 110 kilogramů, jenom 85 kilogramů ubral skelet), a novém motoru 1.6 CDTi biturbo, který již prověřil kolega David Bureš v dnešním redakčním testu. Já jsem proto sáhnul po agregátech 1.4 Turbo/110 kW a 1.6 Turbo/147 kW, přičemž ten slabší z nich byl kombinovaná s novou automatickou šestistupňovou převodovkou.

Opel Astra ST odhaluje ceník. Za kombi se připlácí 25.000 Kč

Jako první usedám do Astry ST 1.4 Turbo s výkonem 110 kW v 5.000 otáčkách za minutu a točivým momentem 245 N.m (2.000-4.000 min-1). Motor je standardně párován s šestistupňovou manuální převodovkou, za 50.000 Kč však dostanete také šestistupňový měničový automat od Aisinu a navrch systém start-stop, který je jinak k tomuto motoru za příplatek 10.000 Kč. Čtyřválec není po nastartování téměř vůbec slyšet, vyniká jemným a kultivovaným během, a začíná se výrazněji ozývat až téměř ve čtyřech tisících otáčkách. Plynule táhne přibližně od dvou tisíc otáček, osobně bych ale zvolil manuální převodovku.

Automatická převodovka je sice při běžné jízdě velmi komfortní a snaží se udržovat co nejnižší otáčky, 150 koní pod kapotou si ale občas zaslouží také pořádně prohnat, a tehdy se začnou projevovat pomalejší reakce na povely plynovým pedálem. Skříň často posílala motor do zbytečně vysokých otáček a ve chvíli, kdy bylo dobré přeřadit výš, dlouho vyčkávala. V manuálním režimu problém vymizel, jelo by se však lépe, kdyby byly k dispozici páčky pro řazení pod volantem. Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu 5,4 l/100 km, vzhledem ke kopcovitému charakteru testovací trasy ale nelze náš sedmilitrový výsledek považovat za směrodatný.

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Ze čtrnáctistovky jsem plynule přesedl do Astry s nejvýkonnějším motorem nabídky – přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou SIDI o výkonu 147 kW ve 4.700 otáčkách za minutu a točivém momentu 300 N.m. Tady už není na výběr nic jiného než šestistupňový manuál a upřímně řečeno jsem za to rád. Převodovka řadí s příjemným mechanickým odporem a má kratší dráhy, pouze zpřevodování je poněkud delší, a to nemusí vyhovovat vyznavačům silného zátahu od nižších otáček. Tenhle motor je potřeba opravdu hodně vytáčet, to mu ale na druhou stranu nedělá žádný problém a odvděčí se příjemně sportovní zvukovou kulisou.

Nejsilnější Astra není alespoň v současných verzích ekvivalentem pro hot-hatch, případně hot-kombi, ani komfortní a houpavější podvozek však nebyl překážkou při sportovní jízdě. Osmnáctipalcová kola se s nerovnostmi prala statečně a díky Wattovu přímovodu můžete očekávat téměř „multilinkové“ chování zadní nápravy bez nervozity a odskakování kol. „Krizovější“ situace nastala jenom jednou, a sice když v ostrém klesání do „vývrtky“ došlo k rozhoupání zádi vlivem měkčího uložené vlečených ramen. Situaci však rychle podchytil stabilizační systém a bylo po problému.

Ve srovnání s hatchbackem se nebojím Astru ST označit za jízdě příjemnější. Snad je to dáno komfortnějším nastavením podvozku a lepším rozložením hmotnosti mezi nápravami, tohle auto mi ale jednoduše sedlo. Exemplář se čtrnáctistovkou měl najeto něco málo přes čtyři tisíce kilometrů a při ostřejší jízdě přestávaly stíhat brzdy, ovšem kdo ví, jaký měl s ostatními novináři život (první skupina absolvovala jízdy už ráno). Rozhodně doporučuji sáhnout po ergonomických předních sedadlech. Stojí 15.000 Kč, případně 9.000 Kč pouze za řidičovo, „umějí“ prodloužit sedák, a v zatáčkách skvěle podrží i rozměrnější postavy. Na základě zkušeností s hatchbackem už navíc vím, že jsou velmi komfortní i na dlouhých cestách.

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel

Nejprodávanější auto na českém trhu dostalo tříválec.…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41): Rozchodí ho v Kladrubech?!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík (41):…

Týdny náročných rehabilitačních cvičení čekají na Michala Jančaříka (41). Jak potvrdil exkluzivně Blesku, za pár…

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

 

iSport.cz

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a jen tak se nevrátí?

Zbyl jen jeden. Proč Češi zmizeli z Premier League a…

Sto padesát, sto padesát jedna, sto padesát dva... Číslo postupně narůstá a jen tak se zřejmě nezastaví. Už…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama