8.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu

 

Smyslem hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva a emise, aniž je k tomu zapotřebí dieselová technika. Hybridní Honda CR-Z skvěle vypadá, jezdí za málo a navíc přináší radost z jízdy. Jak je na tom ale hybridní technika se spolehlivostí?

Když přišlo CR-Z v létě 2010 na trh, bylo ihned mnohými srovnáváno s řadou CRX (původně CR-X). Drobným a tvarově podobným kupé, vyráběným ve dvou generacích od první poloviny 80. let do začátku 90. let, kdy se objevilo třetí výrazně zvětšené vydání s odlišnou karoserií typu targa.

Jenže porovnávat CR-Z s CRX je asi stejné, jako srovnávat VW Scirocco Mk1/Mk2 se současným moderním následovníkem. Doba vzniku mezi těmito auty je totiž propastná. Ano, po ideové stránce možná CR-Z na CRX navazuje, avšak ve zbytku se jedná o jiný automobil. Není také jisté, zda klientela, která si kdysi CRX kupovala, by si dnes pořídila CR-Z.

Koupě století!

Český dovozce vozů Honda nabízel v době uvedení na trh atraktivní kupé za částku od 569.000 korun. Vrcholná verze GT Top pak vyšla na 659.000 korun. Za celou dobu prodeje, tedy do roku 2016, se u nás prodalo 101 kusů těchto aut. Z obchodního hlediska jde trochu překvapivě o nejúspěšnější hybridní hondu. Pro mnohem praktičtější model Insight se rozhodlo jen 72 kupujících, pro menší Jazz Hybrid dokonce pouhých 43. A jelikož techniku mají tato auta velmi podobnou, tak v zásadě jediným, čím CR-Z objektivně vzato oba rodinné soky převyšuje, jsou líbivé tvary karoserie v kombinaci se sportovnějším jízdním projevem.

Jenže jen toto by obchodní úspěch modelu nepřineslo. Kupujícím hybridů jde spíše než o pálení pneumatik a jízdě v zatáčkách na hraně přilnavosti o ekologickou stránku věci. Ani před barem či diskotékou tito lidé zpravidla nepózují, tudíž i ty atraktivní tvary nejsou pro vůz až takovou spásou.

Tím hlavním, co stálo za prodejním úspěchem, byla neobvyklá prodejní akce našeho zastoupení značky. V rámci ní tak mohl zájemce získat kupé CR-Z se slevou 200.000 korun!!! Uvedená cenová nabídka ale platila jen v modelovém roce 2011, tudíž pouze v prvním roce prodeje.

Z 569.000 korun tak bylo rázem 369.000 korun. Dnes se nejlevnější CR-Z z prvního roku prodávají za částky od 250.000 korun. Na žádném jiném autě nešlo za šest let provozu ztratit méně.

Sportovnější Insight?

CR-Z na první pohled vypadá jako Insight v dresu pro jogging. Jeho proporce jsou však výrazně kompaktnější. Pouze přední převis se prodloužil, a to o 45 mm. Zbylé rozměry se výrazně zkrátily. Třeba rozvor náprav o celých 115 mm na 2435 mm. Zadní převis karoserie dokonce o 225 mm na 695 mm. Zároveň je kupé o 45 mm nižší při současném zvětšení rozchodu kol na 1515 mm vpředu a 1502 mm vzadu. Jde o nárůst o 23, respektive 27 mm. Je to mimo jiné zásluhou originálních ramen přední nápravy, které jsou tvořeny masivními hliníkovými výkovky. Rameno se mění pouze jako celek a vyjde na 11.754 korun.

Obě auta sice pohání hybridní soustava IMA (Integrated Motor Assist), avšak i ta se v lecčem liší. Hlavní rozdíl je ve spalovacím motoru. Insight dostal čtyřválec 1.3 i-DSI i-VTEC označený LDA3, tedy motor se dvěma svíčkami na válec, osmi ventily a soustavou i-VTEC, která umožňuje přepnutím na vačky s nulovým zdvihem takzvaně uzavřít válce. To se uplatní v režimu brzdění a současně dobíjení akumulátoru, případně při jízdě pouze na elektromotor.

TEST 2011: Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

CR-Z naproti tomu pohání motor o objemu 1,5 litru (LEA1, od modelového roku 2013 LEA3) vycházející z motoru amerického modelu Fit, který se spíše podobá motoru Jazz Hybrid. K zapálení směsi si vystačí s osmi konvenčními svíčkami, naproti tomu o výměnu směsi ve válcích se stará 16 ventilů. A proměnné časování i-VTEC zde funguje odlišně - při nízkých otáčkách se jeden z dvojice sacích ventilů otevírá s výrazně menším zdvihem, při vysokých mají oba ventily shodný, tedy velký zdvih. Na rozdíl od Insightu tak neumí poháněcí soustava CR-Z uzavřít válce a tedy jet pouze na elektromotor.

Hybridní kupé od Hondy je také asi jediným vozem svého druhu na světě, která využívá manuální převodovku, v tomto případě šestistupňovou. Jazz Hybrid, stejně jako Insight, měly výhradě variátor CVT. Šlo jednoznačně o snahu podpořit sportovní zaměření celého auta.

V roce 2012, tedy necelé dva roky po premiéře, prodělalo kupé CR-Z modernizaci, zaměřenou zejména na techniku. Výkon spalovacího motoru se zvýšil z 84 na 89 kW. U elektromotoru IMA z 10 na 15 kW. Největší rozdíl hledejte v trakčním akumulátoru, který je součástí takzvané jednotky IPU. Nachází se pod podlahou zavazadelníku v místě hned za zadními sedadly. Do modernizace využívalo CR-Z nikl-metal hydridový trakční akumulátor o napětí 100 voltů, naproti tomu auta po modernizaci získaly vyspělejší akumulátor typu lithium-ion o napětí 144 voltů. Modernizované CR-Z již s obří slevou Honda nenabízela. V Česku se tak podařilo prodat pouze dvě auta. V praxi tak na inovované CR-Z narazíte jen stěží. A pokud ano, půjde určitě o individuální dovoz ojetiny ze zahraničí.

Jak šel čas

2010: V létě představení vozu, modelový rok 2011. Motor 1.5 16V i-VTEC s hybridním pohonem IMA. Manuální šestistupňová převodovka. Alternativně CVT (pro vybrané trhy). Čtyři verze výbavy. Výroba v Japonsku v závodě Suzuka.

2012: Modernizace vozu pro modelový rok 2013. Vyšší výkon spalovacího motoru i elektromotoru IMA. Trakční akumulátor Li-ion místo NiMH. Napětí zvýšeno ze 100 V na 144 V.

2016: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce

Honda CR-Z ještě nekončí. Naopak, v domovském Japonsku…

Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní

Trvalo to předlouhých pět let, ale malé hybridní kupé…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…