8.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu

 

Smyslem hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva a emise, aniž je k tomu zapotřebí dieselová technika. Hybridní Honda CR-Z skvěle vypadá, jezdí za málo a navíc přináší radost z jízdy. Jak je na tom ale hybridní technika se spolehlivostí?

Když přišlo CR-Z v létě 2010 na trh, bylo ihned mnohými srovnáváno s řadou CRX (původně CR-X). Drobným a tvarově podobným kupé, vyráběným ve dvou generacích od první poloviny 80. let do začátku 90. let, kdy se objevilo třetí výrazně zvětšené vydání s odlišnou karoserií typu targa.

Jenže porovnávat CR-Z s CRX je asi stejné, jako srovnávat VW Scirocco Mk1/Mk2 se současným moderním následovníkem. Doba vzniku mezi těmito auty je totiž propastná. Ano, po ideové stránce možná CR-Z na CRX navazuje, avšak ve zbytku se jedná o jiný automobil. Není také jisté, zda klientela, která si kdysi CRX kupovala, by si dnes pořídila CR-Z.

Koupě století!

Český dovozce vozů Honda nabízel v době uvedení na trh atraktivní kupé za částku od 569.000 korun. Vrcholná verze GT Top pak vyšla na 659.000 korun. Za celou dobu prodeje, tedy do roku 2016, se u nás prodalo 101 kusů těchto aut. Z obchodního hlediska jde trochu překvapivě o nejúspěšnější hybridní hondu. Pro mnohem praktičtější model Insight se rozhodlo jen 72 kupujících, pro menší Jazz Hybrid dokonce pouhých 43. A jelikož techniku mají tato auta velmi podobnou, tak v zásadě jediným, čím CR-Z objektivně vzato oba rodinné soky převyšuje, jsou líbivé tvary karoserie v kombinaci se sportovnějším jízdním projevem.

Jenže jen toto by obchodní úspěch modelu nepřineslo. Kupujícím hybridů jde spíše než o pálení pneumatik a jízdě v zatáčkách na hraně přilnavosti o ekologickou stránku věci. Ani před barem či diskotékou tito lidé zpravidla nepózují, tudíž i ty atraktivní tvary nejsou pro vůz až takovou spásou.

Tím hlavním, co stálo za prodejním úspěchem, byla neobvyklá prodejní akce našeho zastoupení značky. V rámci ní tak mohl zájemce získat kupé CR-Z se slevou 200.000 korun!!! Uvedená cenová nabídka ale platila jen v modelovém roce 2011, tudíž pouze v prvním roce prodeje.

Z 569.000 korun tak bylo rázem 369.000 korun. Dnes se nejlevnější CR-Z z prvního roku prodávají za částky od 250.000 korun. Na žádném jiném autě nešlo za šest let provozu ztratit méně.

Sportovnější Insight?

CR-Z na první pohled vypadá jako Insight v dresu pro jogging. Jeho proporce jsou však výrazně kompaktnější. Pouze přední převis se prodloužil, a to o 45 mm. Zbylé rozměry se výrazně zkrátily. Třeba rozvor náprav o celých 115 mm na 2435 mm. Zadní převis karoserie dokonce o 225 mm na 695 mm. Zároveň je kupé o 45 mm nižší při současném zvětšení rozchodu kol na 1515 mm vpředu a 1502 mm vzadu. Jde o nárůst o 23, respektive 27 mm. Je to mimo jiné zásluhou originálních ramen přední nápravy, které jsou tvořeny masivními hliníkovými výkovky. Rameno se mění pouze jako celek a vyjde na 11.754 korun.

Obě auta sice pohání hybridní soustava IMA (Integrated Motor Assist), avšak i ta se v lecčem liší. Hlavní rozdíl je ve spalovacím motoru. Insight dostal čtyřválec 1.3 i-DSI i-VTEC označený LDA3, tedy motor se dvěma svíčkami na válec, osmi ventily a soustavou i-VTEC, která umožňuje přepnutím na vačky s nulovým zdvihem takzvaně uzavřít válce. To se uplatní v režimu brzdění a současně dobíjení akumulátoru, případně při jízdě pouze na elektromotor.

TEST 2011: Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

CR-Z naproti tomu pohání motor o objemu 1,5 litru (LEA1, od modelového roku 2013 LEA3) vycházející z motoru amerického modelu Fit, který se spíše podobá motoru Jazz Hybrid. K zapálení směsi si vystačí s osmi konvenčními svíčkami, naproti tomu o výměnu směsi ve válcích se stará 16 ventilů. A proměnné časování i-VTEC zde funguje odlišně - při nízkých otáčkách se jeden z dvojice sacích ventilů otevírá s výrazně menším zdvihem, při vysokých mají oba ventily shodný, tedy velký zdvih. Na rozdíl od Insightu tak neumí poháněcí soustava CR-Z uzavřít válce a tedy jet pouze na elektromotor.

Hybridní kupé od Hondy je také asi jediným vozem svého druhu na světě, která využívá manuální převodovku, v tomto případě šestistupňovou. Jazz Hybrid, stejně jako Insight, měly výhradě variátor CVT. Šlo jednoznačně o snahu podpořit sportovní zaměření celého auta.

V roce 2012, tedy necelé dva roky po premiéře, prodělalo kupé CR-Z modernizaci, zaměřenou zejména na techniku. Výkon spalovacího motoru se zvýšil z 84 na 89 kW. U elektromotoru IMA z 10 na 15 kW. Největší rozdíl hledejte v trakčním akumulátoru, který je součástí takzvané jednotky IPU. Nachází se pod podlahou zavazadelníku v místě hned za zadními sedadly. Do modernizace využívalo CR-Z nikl-metal hydridový trakční akumulátor o napětí 100 voltů, naproti tomu auta po modernizaci získaly vyspělejší akumulátor typu lithium-ion o napětí 144 voltů. Modernizované CR-Z již s obří slevou Honda nenabízela. V Česku se tak podařilo prodat pouze dvě auta. V praxi tak na inovované CR-Z narazíte jen stěží. A pokud ano, půjde určitě o individuální dovoz ojetiny ze zahraničí.

Jak šel čas

2010: V létě představení vozu, modelový rok 2011. Motor 1.5 16V i-VTEC s hybridním pohonem IMA. Manuální šestistupňová převodovka. Alternativně CVT (pro vybrané trhy). Čtyři verze výbavy. Výroba v Japonsku v závodě Suzuka.

2012: Modernizace vozu pro modelový rok 2013. Vyšší výkon spalovacího motoru i elektromotoru IMA. Trakční akumulátor Li-ion místo NiMH. Napětí zvýšeno ze 100 V na 144 V.

2016: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel

Společnost AG, vlastník British Airways, a nízkonákladové…

NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém

Bouře, která několik týdnů víří prach na Marsu, už nabyla…

Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH

O 40procentní podíl v uhelných elektrárnách řecké státní…

Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů…

 



Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce

Honda CR-Z ještě nekončí. Naopak, v domovském Japonsku…

Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní

Trvalo to předlouhých pět let, ale malé hybridní kupé…

 



 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Včera

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy. Zahrají na Metronome Festivalu

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy.…

Přípravy na Metronome Festival Prague 2018 finišují, největší hudební víkend v Praze začne už v pátek. Do…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v Hoffenheimu, ujme se Lipska

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v…

Úspěšný trenér Julian Nagelsmann po nadcházející sezoně opustí fotbalisty Hoffenheimu, které na jaře dovedl k…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…