8.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu

 

Smyslem hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva a emise, aniž je k tomu zapotřebí dieselová technika. Hybridní Honda CR-Z skvěle vypadá, jezdí za málo a navíc přináší radost z jízdy. Jak je na tom ale hybridní technika se spolehlivostí?

Když přišlo CR-Z v létě 2010 na trh, bylo ihned mnohými srovnáváno s řadou CRX (původně CR-X). Drobným a tvarově podobným kupé, vyráběným ve dvou generacích od první poloviny 80. let do začátku 90. let, kdy se objevilo třetí výrazně zvětšené vydání s odlišnou karoserií typu targa.

Jenže porovnávat CR-Z s CRX je asi stejné, jako srovnávat VW Scirocco Mk1/Mk2 se současným moderním následovníkem. Doba vzniku mezi těmito auty je totiž propastná. Ano, po ideové stránce možná CR-Z na CRX navazuje, avšak ve zbytku se jedná o jiný automobil. Není také jisté, zda klientela, která si kdysi CRX kupovala, by si dnes pořídila CR-Z.

Koupě století!

Český dovozce vozů Honda nabízel v době uvedení na trh atraktivní kupé za částku od 569.000 korun. Vrcholná verze GT Top pak vyšla na 659.000 korun. Za celou dobu prodeje, tedy do roku 2016, se u nás prodalo 101 kusů těchto aut. Z obchodního hlediska jde trochu překvapivě o nejúspěšnější hybridní hondu. Pro mnohem praktičtější model Insight se rozhodlo jen 72 kupujících, pro menší Jazz Hybrid dokonce pouhých 43. A jelikož techniku mají tato auta velmi podobnou, tak v zásadě jediným, čím CR-Z objektivně vzato oba rodinné soky převyšuje, jsou líbivé tvary karoserie v kombinaci se sportovnějším jízdním projevem.

Jenže jen toto by obchodní úspěch modelu nepřineslo. Kupujícím hybridů jde spíše než o pálení pneumatik a jízdě v zatáčkách na hraně přilnavosti o ekologickou stránku věci. Ani před barem či diskotékou tito lidé zpravidla nepózují, tudíž i ty atraktivní tvary nejsou pro vůz až takovou spásou.

Tím hlavním, co stálo za prodejním úspěchem, byla neobvyklá prodejní akce našeho zastoupení značky. V rámci ní tak mohl zájemce získat kupé CR-Z se slevou 200.000 korun!!! Uvedená cenová nabídka ale platila jen v modelovém roce 2011, tudíž pouze v prvním roce prodeje.

Z 569.000 korun tak bylo rázem 369.000 korun. Dnes se nejlevnější CR-Z z prvního roku prodávají za částky od 250.000 korun. Na žádném jiném autě nešlo za šest let provozu ztratit méně.

Sportovnější Insight?

CR-Z na první pohled vypadá jako Insight v dresu pro jogging. Jeho proporce jsou však výrazně kompaktnější. Pouze přední převis se prodloužil, a to o 45 mm. Zbylé rozměry se výrazně zkrátily. Třeba rozvor náprav o celých 115 mm na 2435 mm. Zadní převis karoserie dokonce o 225 mm na 695 mm. Zároveň je kupé o 45 mm nižší při současném zvětšení rozchodu kol na 1515 mm vpředu a 1502 mm vzadu. Jde o nárůst o 23, respektive 27 mm. Je to mimo jiné zásluhou originálních ramen přední nápravy, které jsou tvořeny masivními hliníkovými výkovky. Rameno se mění pouze jako celek a vyjde na 11.754 korun.

Obě auta sice pohání hybridní soustava IMA (Integrated Motor Assist), avšak i ta se v lecčem liší. Hlavní rozdíl je ve spalovacím motoru. Insight dostal čtyřválec 1.3 i-DSI i-VTEC označený LDA3, tedy motor se dvěma svíčkami na válec, osmi ventily a soustavou i-VTEC, která umožňuje přepnutím na vačky s nulovým zdvihem takzvaně uzavřít válce. To se uplatní v režimu brzdění a současně dobíjení akumulátoru, případně při jízdě pouze na elektromotor.

TEST 2011: Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

CR-Z naproti tomu pohání motor o objemu 1,5 litru (LEA1, od modelového roku 2013 LEA3) vycházející z motoru amerického modelu Fit, který se spíše podobá motoru Jazz Hybrid. K zapálení směsi si vystačí s osmi konvenčními svíčkami, naproti tomu o výměnu směsi ve válcích se stará 16 ventilů. A proměnné časování i-VTEC zde funguje odlišně - při nízkých otáčkách se jeden z dvojice sacích ventilů otevírá s výrazně menším zdvihem, při vysokých mají oba ventily shodný, tedy velký zdvih. Na rozdíl od Insightu tak neumí poháněcí soustava CR-Z uzavřít válce a tedy jet pouze na elektromotor.

Hybridní kupé od Hondy je také asi jediným vozem svého druhu na světě, která využívá manuální převodovku, v tomto případě šestistupňovou. Jazz Hybrid, stejně jako Insight, měly výhradě variátor CVT. Šlo jednoznačně o snahu podpořit sportovní zaměření celého auta.

V roce 2012, tedy necelé dva roky po premiéře, prodělalo kupé CR-Z modernizaci, zaměřenou zejména na techniku. Výkon spalovacího motoru se zvýšil z 84 na 89 kW. U elektromotoru IMA z 10 na 15 kW. Největší rozdíl hledejte v trakčním akumulátoru, který je součástí takzvané jednotky IPU. Nachází se pod podlahou zavazadelníku v místě hned za zadními sedadly. Do modernizace využívalo CR-Z nikl-metal hydridový trakční akumulátor o napětí 100 voltů, naproti tomu auta po modernizaci získaly vyspělejší akumulátor typu lithium-ion o napětí 144 voltů. Modernizované CR-Z již s obří slevou Honda nenabízela. V Česku se tak podařilo prodat pouze dvě auta. V praxi tak na inovované CR-Z narazíte jen stěží. A pokud ano, půjde určitě o individuální dovoz ojetiny ze zahraničí.

Jak šel čas

2010: V létě představení vozu, modelový rok 2011. Motor 1.5 16V i-VTEC s hybridním pohonem IMA. Manuální šestistupňová převodovka. Alternativně CVT (pro vybrané trhy). Čtyři verze výbavy. Výroba v Japonsku v závodě Suzuka.

2012: Modernizace vozu pro modelový rok 2013. Vyšší výkon spalovacího motoru i elektromotoru IMA. Trakční akumulátor Li-ion místo NiMH. Napětí zvýšeno ze 100 V na 144 V.

2016: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval Fischer: Za mizerné platy může Zeman, Babiše bych premiérem nejmenoval

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce

Honda CR-Z ještě nekončí. Naopak, v domovském Japonsku…

Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní

Trvalo to předlouhých pět let, ale malé hybridní kupé…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík. Překvapila ho síla mandátu

Výsledek je vítězstvím českého fotbalu, řekl Malík.…

Martin Malík označil zvolení novým předsedou Fotbalové asociace ČR za vítězství pro celý český fotbal, ne za…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…