8.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda CR-Z: Sportovec v zeleném dresu

 

Smyslem hybridních vozidel je snížit spotřebu paliva a emise, aniž je k tomu zapotřebí dieselová technika. Hybridní Honda CR-Z skvěle vypadá, jezdí za málo a navíc přináší radost z jízdy. Jak je na tom ale hybridní technika se spolehlivostí?

Když přišlo CR-Z v létě 2010 na trh, bylo ihned mnohými srovnáváno s řadou CRX (původně CR-X). Drobným a tvarově podobným kupé, vyráběným ve dvou generacích od první poloviny 80. let do začátku 90. let, kdy se objevilo třetí výrazně zvětšené vydání s odlišnou karoserií typu targa.

Jenže porovnávat CR-Z s CRX je asi stejné, jako srovnávat VW Scirocco Mk1/Mk2 se současným moderním následovníkem. Doba vzniku mezi těmito auty je totiž propastná. Ano, po ideové stránce možná CR-Z na CRX navazuje, avšak ve zbytku se jedná o jiný automobil. Není také jisté, zda klientela, která si kdysi CRX kupovala, by si dnes pořídila CR-Z.

Koupě století!

Český dovozce vozů Honda nabízel v době uvedení na trh atraktivní kupé za částku od 569.000 korun. Vrcholná verze GT Top pak vyšla na 659.000 korun. Za celou dobu prodeje, tedy do roku 2016, se u nás prodalo 101 kusů těchto aut. Z obchodního hlediska jde trochu překvapivě o nejúspěšnější hybridní hondu. Pro mnohem praktičtější model Insight se rozhodlo jen 72 kupujících, pro menší Jazz Hybrid dokonce pouhých 43. A jelikož techniku mají tato auta velmi podobnou, tak v zásadě jediným, čím CR-Z objektivně vzato oba rodinné soky převyšuje, jsou líbivé tvary karoserie v kombinaci se sportovnějším jízdním projevem.

Jenže jen toto by obchodní úspěch modelu nepřineslo. Kupujícím hybridů jde spíše než o pálení pneumatik a jízdě v zatáčkách na hraně přilnavosti o ekologickou stránku věci. Ani před barem či diskotékou tito lidé zpravidla nepózují, tudíž i ty atraktivní tvary nejsou pro vůz až takovou spásou.

Tím hlavním, co stálo za prodejním úspěchem, byla neobvyklá prodejní akce našeho zastoupení značky. V rámci ní tak mohl zájemce získat kupé CR-Z se slevou 200.000 korun!!! Uvedená cenová nabídka ale platila jen v modelovém roce 2011, tudíž pouze v prvním roce prodeje.

Z 569.000 korun tak bylo rázem 369.000 korun. Dnes se nejlevnější CR-Z z prvního roku prodávají za částky od 250.000 korun. Na žádném jiném autě nešlo za šest let provozu ztratit méně.

Sportovnější Insight?

CR-Z na první pohled vypadá jako Insight v dresu pro jogging. Jeho proporce jsou však výrazně kompaktnější. Pouze přední převis se prodloužil, a to o 45 mm. Zbylé rozměry se výrazně zkrátily. Třeba rozvor náprav o celých 115 mm na 2435 mm. Zadní převis karoserie dokonce o 225 mm na 695 mm. Zároveň je kupé o 45 mm nižší při současném zvětšení rozchodu kol na 1515 mm vpředu a 1502 mm vzadu. Jde o nárůst o 23, respektive 27 mm. Je to mimo jiné zásluhou originálních ramen přední nápravy, které jsou tvořeny masivními hliníkovými výkovky. Rameno se mění pouze jako celek a vyjde na 11.754 korun.

Obě auta sice pohání hybridní soustava IMA (Integrated Motor Assist), avšak i ta se v lecčem liší. Hlavní rozdíl je ve spalovacím motoru. Insight dostal čtyřválec 1.3 i-DSI i-VTEC označený LDA3, tedy motor se dvěma svíčkami na válec, osmi ventily a soustavou i-VTEC, která umožňuje přepnutím na vačky s nulovým zdvihem takzvaně uzavřít válce. To se uplatní v režimu brzdění a současně dobíjení akumulátoru, případně při jízdě pouze na elektromotor.

TEST 2011: Honda CR-Z - CeRtovsky-Zábavná

CR-Z naproti tomu pohání motor o objemu 1,5 litru (LEA1, od modelového roku 2013 LEA3) vycházející z motoru amerického modelu Fit, který se spíše podobá motoru Jazz Hybrid. K zapálení směsi si vystačí s osmi konvenčními svíčkami, naproti tomu o výměnu směsi ve válcích se stará 16 ventilů. A proměnné časování i-VTEC zde funguje odlišně - při nízkých otáčkách se jeden z dvojice sacích ventilů otevírá s výrazně menším zdvihem, při vysokých mají oba ventily shodný, tedy velký zdvih. Na rozdíl od Insightu tak neumí poháněcí soustava CR-Z uzavřít válce a tedy jet pouze na elektromotor.

Hybridní kupé od Hondy je také asi jediným vozem svého druhu na světě, která využívá manuální převodovku, v tomto případě šestistupňovou. Jazz Hybrid, stejně jako Insight, měly výhradě variátor CVT. Šlo jednoznačně o snahu podpořit sportovní zaměření celého auta.

V roce 2012, tedy necelé dva roky po premiéře, prodělalo kupé CR-Z modernizaci, zaměřenou zejména na techniku. Výkon spalovacího motoru se zvýšil z 84 na 89 kW. U elektromotoru IMA z 10 na 15 kW. Největší rozdíl hledejte v trakčním akumulátoru, který je součástí takzvané jednotky IPU. Nachází se pod podlahou zavazadelníku v místě hned za zadními sedadly. Do modernizace využívalo CR-Z nikl-metal hydridový trakční akumulátor o napětí 100 voltů, naproti tomu auta po modernizaci získaly vyspělejší akumulátor typu lithium-ion o napětí 144 voltů. Modernizované CR-Z již s obří slevou Honda nenabízela. V Česku se tak podařilo prodat pouze dvě auta. V praxi tak na inovované CR-Z narazíte jen stěží. A pokud ano, půjde určitě o individuální dovoz ojetiny ze zahraničí.

Jak šel čas

2010: V létě představení vozu, modelový rok 2011. Motor 1.5 16V i-VTEC s hybridním pohonem IMA. Manuální šestistupňová převodovka. Alternativně CVT (pro vybrané trhy). Čtyři verze výbavy. Výroba v Japonsku v závodě Suzuka.

2012: Modernizace vozu pro modelový rok 2013. Vyšší výkon spalovacího motoru i elektromotoru IMA. Trakční akumulátor Li-ion místo NiMH. Napětí zvýšeno ze 100 V na 144 V.

2016: Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta

Provozovateli alternativní taxislužby Uber Technologies…

Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let

Na dvanáct vzrostl počet obětí, které si na jihu Číny…

Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček

Instituce dohlížející na hospodaření stran a uchazečů…

Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit

Za dva měsíce bude po sněmovních volbách. Za pět měsíců…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 



Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce Honda CR-Z: Modernizace hybridního kompaktního sportovce

Honda CR-Z ještě nekončí. Naopak, v domovském Japonsku…

Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní Honda CR-Z HPD: Hybridní kupé s výkonem 200 koní

Trvalo to předlouhých pět let, ale malé hybridní kupé…

 



 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita, nebo iluze?

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita,…

V tuzemských společenských magazínech je Simona Krainová nejfrekventovanější českou modelkou, přestože…

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla to pomsta Srbům

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla…

Chorvatští hasiči pokračují v boji s řadou požárů, které v posledních dnech ničí rozsáhlou oblast podél…

 

iSport.cz

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás to dlouhodobě

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás…

Vyzkoušel si nové chlapce, trenér hokejové reprezentace Josef Jandač byl s projevem svého týmu ve středečním…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským Altajem až k Pěti svatým

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským…

Mongolsko je známé hlavně pro své nekonečné pouště, ale najdete tu i pravý opak. Hory porostlé bohatou květenou,…

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením jazyka, vypíchnutím očí i zabitím

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením…

Bez písniček Ivana Mládka (75) a jeho Banjo Bandu by bylo dětství mé generace rozhodně chudší. Vždycky mě…