13.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Scorpio Mk2: Klaunů je čím dále méně!

 

Fordů Scorpio se na přelomu 80. a 90. let prodávalo desetitisíce ročně. Když však přišla druhá generace, nikdo ji nechtěl, a tak její výroba skončila po pouhých čtyřech letech. Co bylo příčinou a jak jsou na tom scorpia dnes?

V osmdesátých letech měl evropský Ford hodně dobře našlápnuto. Technicky i tvarově se pomalu, ale jistě stále více vymaňoval z amerického vlivu, a tak mohl směle inovovat. Výsledkem byla už druhá a na sklonku uvedené dekády třetí generace malé fiesty, tradiční escort se poprvé objevil s předním pohonem, vyjela i dodnes úžasná a v době vzniku nebývale aerodynamicky řešená sierra. Vedle ní působil předchozí taunus jak babička po boku vnučky. Kupodivu, pod zaoblenými a dodnes pohlednými tvary se stále ukrývala klasická koncepce pohonu.

Vrcholem inovací „osmdesátek“ v podání evropského fordu se stal rok 1985, v němž debutovala vlajková loď, model scorpio. Jeho velmi nadčasové tvary rozvíjely koncept předvedený u sierry. A stejně jako v případě menšího a staršího sourozence i tady platilo, že mezi ním a předchozí granadou zela propast hodná hloubky Macochy. S pouze jedinou karoserií liftback se vůz vyráběl bez podstatných tvarových změn až do roku 1991, kdy dorazila také dlouho očekávaná verze sedan. Příď dostala jiný tvar masky chladiče a pod kapotou se objevil vrcholný motor 2.9 V6 24V s hlavami válců od slavného Cosworthu. V roce 1992 prodělalo scorpio výraznou modernizaci, Příď se zakulatila, nabídku obohatila třetí karosářská verze kombi a v kabině se objevila zcela nová palubní deska. Tato řada je známá jako série DE. Technických změn bylo ale méně. S touto modernizací vůz vydržel ve výrobním programu do roku 1994, kdy ford představil recenzovanou druhou generaci (FE).

Amerika se vrátila

V době příchodu druhé generace scorpia byla již sierra nahrazena modernějším mondeem s pohonem předních kol. Kdo očekával, že stejný vývoj potká také scorpio, byl asi nemile překvapen. Stejně jako opel v případě druhé generace omegy, zůstal také ford se scorpiem věrný klasickému uspořádání pohonu. Proč tomu tak bylo? Pokud by měl vůz přejít na pohon předních kol, museli by pro něj vyvíjet kompletně novou techniku. Alternativně se nabízelo vzít platformu z mondea a dále ji upravit. Nakonec ford udělal rozhodnutí, které, jak se později ukázalo, nebylo zrovna šťastné. Pro novou generaci vzali „plechy“ ze stávajícího scorpia, patřičně je zesílili a modifikovali a nový vůz byl na světě.

Že tomu tak je nám potvrdil i Jan Buchar, nadšenec a znalec Fordů Scorpio, který je současně aktivním členem Ford Scorpio klubu ČR. „Scorpio II technicky vychází z původního vozu. To je dobře patrné třeba z tvarů předních podběhů či podélníků v motorovém prostoru, ale také sloupků karoserie,“ říká na úvod ke scorpiu Jan Buchar. A dodává: „Zcela identické to ale není“. V době příchodu druhé generace byly na auta kladeny mnohem vyšší nároky na ochranu posádky při nárazu. Ty muselo scorpio splnit. Skelet karoserie tak byl dodatečně vyztužen. „Asi nejvíce patrné je to ve dveřích, které jsou tak oproti těm z původních scorpií při obdobných rozměrech mnohem těžší,“ říká Buchar.

Spíše než to, že auto vycházelo z předchůdce, ale někdejší příznivce šokovala karoserie. Zatímco tvary sedanu či kombi (liftback již v nabídce nefiguroval) bylo a je možné považovat za elegantní a plně odpovídající kategorii, do níž vůz mířil, nad detaily kroutili mnozí hlavou. Jednoznačně nejsmíšenější reakce publika vyvolala přední a zadní část auta. Vypouklé přední světlomety, díky nimž si tato generace zakrátko vysloužila u příznivců modelu přezdívku „klaun“, byly stejně nezvyklé jako zadní svítilny, tvořené souvislým pásem ve spodní části těsně nad nárazníkem. To zase vypadalo až příliš americky. Jakoby mateřský koncern za velkou louží chtěl ukázat, že nad svojí evropskou divizí stále vládne pevnou rukou…

Více přesnosti i odolnosti

Druhá generace navzdory základu z předchůdce prodělala četné změny také na mechanice, zejména podvozku. Z nabídky byla vypuštěna zajímavá verze s pohonem všech kol. Naopak vítanou změnou, kterou ocenili snad všichni, byla výrazně rekonstruovaná přední náprava. Původní scorpio mělo na tomto místě jednoduchý, nebo také pravý McPherson. To znamená, že kolo příčně vedlo jednoduché rameno, podélně pouhé prodloužení torzního stabilizátoru. Vzhledem k tomu, jak komplexní a poctivou přední nápravu měla předchozí hranatá granada, je až s podivem, že se Ford v roce 1985 k tomuto řešení uchýlil.

U nové generace již dostala přední náprava obvyklé trojúhelníkové rameno. Kolo tak bylo mnohem přesněji vedeno, nemluvě o podstatném prodloužení životnosti. Navíc jsou ramena scorpia mimořádně robustní. Žádné plechové výlisky svařené k sobě, jak to mají auta dnes, ale poctivé odlitky.

„Ramena přední nápravy dnes dodávají také Číňané, avšak těm bych se vyhnul, neboť nejsou příliš kvalitní,“ říká Jan Buchar. „Naopak velmi dobré zkušenosti jsou s rameny od firmy SRL Line. Lze je koupit normálně v Elitu a jedno vyjde na příznivých asi 2.500 korun,“ dodává Buchar. Jsou ovšem bez zadního uložení, které je zvlášť. Rameno má na tomto místě pouze čep, který se do něj zasune. Uložení v podobě silentbloku stojí řádově stokoruny. „Největší problém se týká předních tlumičů, které takřka nelze sehnat ani v druhovýrobě,“ posteskne si Jan Buchar. Že se ford snažil i koncepčně nezapadající vůz do portfolia unifikovat, svědčí přední brzdové kotouče, které jsou identické s těmi pro původní Mondeo 2.5 V6 24V.

V případě zadní nápravy se to však s inovacemi nepřehánělo. I druhá generace tak využívá úhlovou nápravu s trojúhelníkovými rameny a šikmou osou kývání. „Ramena zadní nápravy se lišila podle toho, zda se jednalo o karosářskou verzi sedan či kombi, což se týkalo zejména uložení tlumičů a pružin. Kompletní ramena bez ohledu na verzi se již nedodávají, pouze jejich silentbloky. Tlumiče jsou k mání rovněž, ale jen ty pro sedan. Kombi totiž používalo nivomatické s udržováním výšky zádě bez ohledu na její zatížení,“ vysvětluje Jan Buchar.

Velký čtyřválec má své kouzlo

Do roku 1996 uspokojovala zájemce o zážehový čtyřválec dvojice dvoulitrů. Ten slabší s výkonem 85 kW byl převzatý z předchůdce. Svůj debut si odbyl v roce 1989. I přes použití hlavy s dvojicí vačkových hřídelů (DOHC) poháněných řetězem si vystačí pouze s osmi ventily ovládanými přímo přes hydraulická zdvihátka. Alternativu tvořil stejný dvoulitr, ale osazený hlavou se 16 ventily, které přinesly zvýšení výkonu na 100 kW. Oba motory výrobce spojil standardně s pětistupňovou manuální převodovkou MT75, alternativně větší z nich také s archaickým čtyřstupňovým automatem A4LDE.

Druhá generace scorpia oproti předchůdci poněkud přibrala na váze. Pokud v předchozím vydání poskytoval původní osmiventil DOHC solidní dynamiku, tady se již spíše trápil. Bohužel koupě 16ventilové verze problém nevyřešila. Dokonce by se dalo říci, že jej spíše zhoršila, neboť pružnost zejména v nízkých otáčkách byla dost problematická.

Z pohledu jízdy a také spolehlivosti nejlepší motor dorazil až v roce 1996, když nahradil nepovedený 16ventilový dvoulitr. Šlo o větší čtyřválec o objemu 2,3 litru. Zatímco dvoulitry byly s vrtáním i zdvihem 86 mm přesně čtvercové, rozhodl se Ford u většího čtyřválce pro vrtání 89,6 mm a zdvih 91 mm. Řešení rozvodu poháněného řetězem, stejně jako hlava válců se 16 ventily, kopírují starší výkonnější dvoulitr. Dynamika a zejména pružnost se však hmatatelně zlepšila. Právě tenhle motor má podle Jana Buchara smysl kupovat, tedy pokud si netroufáte na některý ze dvou vzácně se vyskytujících šestiválců.

Co se týče problémů, v době největší slávy se týkala zejména katalyzátorů. Ty již mají každý dvě lambda sondy – před katalyzátorem a za ním. Opakovaně se ale stávalo, že praskalo jejich keramické jádro, což doprovázel hluk, případně i snížení výkonu. Sehnat dnes katalyzátor na scorpio je úkol hodný Sherlocka Holmese.

Vůbec s náhradními díly je to se druhou generaci tohoto vozu problém. Dokonce takový, že dle Jana Buchara je v praxi snazší sehnat součástky na původní scorpio. Přitom zažitá praxe je přesně opačná. Scorpia se i dnes v inzercích občas objevují za ceny odpovídající průměrnému českému platu. Stropem jsou sumy atakující částku přibližně 150.000 korun za původní, udržované Cosworthy s malým nájezdem. Hezké, byť nikoliv bezchybné auto si majitelé obecně cení tak na 60 až 70.000 korun.

Jak šel čas

1985: Představení původního Scorpia. Následně zisk titulu Evropské auto roku 1986.

1991: Příchod karosářské verze sedan. Drobný facelift.

1992: Modernizace vozu, nová kabina. Nová karosářská verze kombi.

1994: Představení druhé generace vozu. Karoserie sedan a kombi s poněkud americkými detaily. Technika vychází z předchůdce. Zážehové motory 2.0 8V, 2.0 16V, 2.9 V6 12V a 2.9 24V Cosworth. Diesely od VM Motori 2.5 TCI o výkonu 85, respektive TDI 92 kW. Pětistupňová převodovky Ford MT75, alternativně s vybranými motory čtyřstupňový automat Ford A4LDE.

1996: Motor 2.0 16V vypadl z nabídky. Místo něj nový motor 2.3 16V. Ukončení produkce motoru 2.9 V6 12V.

1997: V listopadu modernizace vozu. Jiná maska chladiče. Kapota motoru, nárazník a také světlomety, které jsou charakteristické svým zatmavením. Poprvé nabídka xenonových výbojek a bočních airbagů. Nové zadní svítilny, mírně retušovaná zadní část. Výrazné zvýšení kvality a spolehlivosti, zejména v oblasti elektricky a elektronické výstroje.

1998: Ukončení produkce vozu bez uvedení přímého nástupce. Modernizovaných verzí vyrobeno jen přibližně 6000 kusů. Celkem vyrobeno 98.587 kusů 2. generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
V Sorosově rezidenci našli výbušninu V Sorosově rezidenci našli výbušninu

Americká policie v pondělí našla výbušninu v poštovní…

Zápisník Michala Noska: Kdo za to může? Zápisník Michala Noska: Kdo za to může?

Horkokrevné Kavkazany trápí závažný problém, který působí…

Soutěž na sídlo České spořitelny vyhráli architekti z Česka a Rakouska Soutěž na sídlo České spořitelny vyhráli architekti z Česka a Rakouska

Společný projekt rakouských architektů Baumschlager…

Bakala se chce bránit proti Zemanovi Bakala se chce bránit proti Zemanovi

Právní tým byznysmena, jehož prezident častoval hrubými…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 



Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986) Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986)

Poslední velký evropský osobní ford se zadním pohonem…

 



 
Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Včera

Koncept Vision RS jsme si prohlédli v Paříži, teď jsme se ale i kousek svezli.




Blesk.cz

V Afghánistánu zabili dalšího českého vojáka. Po útoku na základnu jsou dva ranění

V Afghánistánu zabili dalšího českého vojáka. Po…

V pondělí došlo k Afghánistánu k dalšímu útoku na české vojáky. Jeden z nich, s iniciálami T. P. (†42),…

Dva chlapci (†5 a †7) utonuli v jezeře Lhota: Policie obvinila obě matky a jednoho z otců! Hrozí jim až šest let

Dva chlapci (†5 a †7) utonuli v jezeře Lhota:…

Dvě ženy a jeden muž byli obviněni v souvislosti s tragickým utonutím dvou chlapců (†5 a †7) na jezeře Lhota u…

 

iSport.cz

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se s ním pohádat

Malík o odchodech na FAČR: Berbr v tom není, umím se…

Žádný černokněžník Berbr v tom není. Michal Prokeš musel odejít, protože jsme se nemohli shodnout na jeho…

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali selfie, Limberský skóroval

Plzeňský svátek v Madridu. Hubník a spol. sbírali…

PŘÍMO Z MADRIDU | Fotky, selfie, ohromené výrazy. Hráči Viktorie v pondělí krátce po sedmé hodině večerní poprvé…

 

Reflex.cz

Malajský daňový ráj aneb Za Sandokanem a Perlou z Labuanu

Malajský daňový ráj aneb Za Sandokanem a Perlou z Labuanu

Malý ostrov Labuan před jihozápadním pobřežím malajsijského státu Sabah nepatří zrovna mezi turistické ráje.…

Medaile pro Michala Davida: Je skutečně o tolik horší než například Tomáš Klus?

Medaile pro Michala Davida: Je skutečně o tolik…

Kolem vyznamenání, které dostane v neděli na Pražském hradě zpěvák a skladatel Michal David od prezidenta Miloše…