13.7. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Scorpio Mk2: Klaunů je čím dále méně!

 

Fordů Scorpio se na přelomu 80. a 90. let prodávalo desetitisíce ročně. Když však přišla druhá generace, nikdo ji nechtěl, a tak její výroba skončila po pouhých čtyřech letech. Co bylo příčinou a jak jsou na tom scorpia dnes?

V osmdesátých letech měl evropský Ford hodně dobře našlápnuto. Technicky i tvarově se pomalu, ale jistě stále více vymaňoval z amerického vlivu, a tak mohl směle inovovat. Výsledkem byla už druhá a na sklonku uvedené dekády třetí generace malé fiesty, tradiční escort se poprvé objevil s předním pohonem, vyjela i dodnes úžasná a v době vzniku nebývale aerodynamicky řešená sierra. Vedle ní působil předchozí taunus jak babička po boku vnučky. Kupodivu, pod zaoblenými a dodnes pohlednými tvary se stále ukrývala klasická koncepce pohonu.

Vrcholem inovací „osmdesátek“ v podání evropského fordu se stal rok 1985, v němž debutovala vlajková loď, model scorpio. Jeho velmi nadčasové tvary rozvíjely koncept předvedený u sierry. A stejně jako v případě menšího a staršího sourozence i tady platilo, že mezi ním a předchozí granadou zela propast hodná hloubky Macochy. S pouze jedinou karoserií liftback se vůz vyráběl bez podstatných tvarových změn až do roku 1991, kdy dorazila také dlouho očekávaná verze sedan. Příď dostala jiný tvar masky chladiče a pod kapotou se objevil vrcholný motor 2.9 V6 24V s hlavami válců od slavného Cosworthu. V roce 1992 prodělalo scorpio výraznou modernizaci, Příď se zakulatila, nabídku obohatila třetí karosářská verze kombi a v kabině se objevila zcela nová palubní deska. Tato řada je známá jako série DE. Technických změn bylo ale méně. S touto modernizací vůz vydržel ve výrobním programu do roku 1994, kdy ford představil recenzovanou druhou generaci (FE).

Amerika se vrátila

V době příchodu druhé generace scorpia byla již sierra nahrazena modernějším mondeem s pohonem předních kol. Kdo očekával, že stejný vývoj potká také scorpio, byl asi nemile překvapen. Stejně jako opel v případě druhé generace omegy, zůstal také ford se scorpiem věrný klasickému uspořádání pohonu. Proč tomu tak bylo? Pokud by měl vůz přejít na pohon předních kol, museli by pro něj vyvíjet kompletně novou techniku. Alternativně se nabízelo vzít platformu z mondea a dále ji upravit. Nakonec ford udělal rozhodnutí, které, jak se později ukázalo, nebylo zrovna šťastné. Pro novou generaci vzali „plechy“ ze stávajícího scorpia, patřičně je zesílili a modifikovali a nový vůz byl na světě.

Že tomu tak je nám potvrdil i Jan Buchar, nadšenec a znalec Fordů Scorpio, který je současně aktivním členem Ford Scorpio klubu ČR. „Scorpio II technicky vychází z původního vozu. To je dobře patrné třeba z tvarů předních podběhů či podélníků v motorovém prostoru, ale také sloupků karoserie,“ říká na úvod ke scorpiu Jan Buchar. A dodává: „Zcela identické to ale není“. V době příchodu druhé generace byly na auta kladeny mnohem vyšší nároky na ochranu posádky při nárazu. Ty muselo scorpio splnit. Skelet karoserie tak byl dodatečně vyztužen. „Asi nejvíce patrné je to ve dveřích, které jsou tak oproti těm z původních scorpií při obdobných rozměrech mnohem těžší,“ říká Buchar.

Spíše než to, že auto vycházelo z předchůdce, ale někdejší příznivce šokovala karoserie. Zatímco tvary sedanu či kombi (liftback již v nabídce nefiguroval) bylo a je možné považovat za elegantní a plně odpovídající kategorii, do níž vůz mířil, nad detaily kroutili mnozí hlavou. Jednoznačně nejsmíšenější reakce publika vyvolala přední a zadní část auta. Vypouklé přední světlomety, díky nimž si tato generace zakrátko vysloužila u příznivců modelu přezdívku „klaun“, byly stejně nezvyklé jako zadní svítilny, tvořené souvislým pásem ve spodní části těsně nad nárazníkem. To zase vypadalo až příliš americky. Jakoby mateřský koncern za velkou louží chtěl ukázat, že nad svojí evropskou divizí stále vládne pevnou rukou…

Více přesnosti i odolnosti

Druhá generace navzdory základu z předchůdce prodělala četné změny také na mechanice, zejména podvozku. Z nabídky byla vypuštěna zajímavá verze s pohonem všech kol. Naopak vítanou změnou, kterou ocenili snad všichni, byla výrazně rekonstruovaná přední náprava. Původní scorpio mělo na tomto místě jednoduchý, nebo také pravý McPherson. To znamená, že kolo příčně vedlo jednoduché rameno, podélně pouhé prodloužení torzního stabilizátoru. Vzhledem k tomu, jak komplexní a poctivou přední nápravu měla předchozí hranatá granada, je až s podivem, že se Ford v roce 1985 k tomuto řešení uchýlil.

U nové generace již dostala přední náprava obvyklé trojúhelníkové rameno. Kolo tak bylo mnohem přesněji vedeno, nemluvě o podstatném prodloužení životnosti. Navíc jsou ramena scorpia mimořádně robustní. Žádné plechové výlisky svařené k sobě, jak to mají auta dnes, ale poctivé odlitky.

„Ramena přední nápravy dnes dodávají také Číňané, avšak těm bych se vyhnul, neboť nejsou příliš kvalitní,“ říká Jan Buchar. „Naopak velmi dobré zkušenosti jsou s rameny od firmy SRL Line. Lze je koupit normálně v Elitu a jedno vyjde na příznivých asi 2.500 korun,“ dodává Buchar. Jsou ovšem bez zadního uložení, které je zvlášť. Rameno má na tomto místě pouze čep, který se do něj zasune. Uložení v podobě silentbloku stojí řádově stokoruny. „Největší problém se týká předních tlumičů, které takřka nelze sehnat ani v druhovýrobě,“ posteskne si Jan Buchar. Že se ford snažil i koncepčně nezapadající vůz do portfolia unifikovat, svědčí přední brzdové kotouče, které jsou identické s těmi pro původní Mondeo 2.5 V6 24V.

V případě zadní nápravy se to však s inovacemi nepřehánělo. I druhá generace tak využívá úhlovou nápravu s trojúhelníkovými rameny a šikmou osou kývání. „Ramena zadní nápravy se lišila podle toho, zda se jednalo o karosářskou verzi sedan či kombi, což se týkalo zejména uložení tlumičů a pružin. Kompletní ramena bez ohledu na verzi se již nedodávají, pouze jejich silentbloky. Tlumiče jsou k mání rovněž, ale jen ty pro sedan. Kombi totiž používalo nivomatické s udržováním výšky zádě bez ohledu na její zatížení,“ vysvětluje Jan Buchar.

Velký čtyřválec má své kouzlo

Do roku 1996 uspokojovala zájemce o zážehový čtyřválec dvojice dvoulitrů. Ten slabší s výkonem 85 kW byl převzatý z předchůdce. Svůj debut si odbyl v roce 1989. I přes použití hlavy s dvojicí vačkových hřídelů (DOHC) poháněných řetězem si vystačí pouze s osmi ventily ovládanými přímo přes hydraulická zdvihátka. Alternativu tvořil stejný dvoulitr, ale osazený hlavou se 16 ventily, které přinesly zvýšení výkonu na 100 kW. Oba motory výrobce spojil standardně s pětistupňovou manuální převodovkou MT75, alternativně větší z nich také s archaickým čtyřstupňovým automatem A4LDE.

Druhá generace scorpia oproti předchůdci poněkud přibrala na váze. Pokud v předchozím vydání poskytoval původní osmiventil DOHC solidní dynamiku, tady se již spíše trápil. Bohužel koupě 16ventilové verze problém nevyřešila. Dokonce by se dalo říci, že jej spíše zhoršila, neboť pružnost zejména v nízkých otáčkách byla dost problematická.

Z pohledu jízdy a také spolehlivosti nejlepší motor dorazil až v roce 1996, když nahradil nepovedený 16ventilový dvoulitr. Šlo o větší čtyřválec o objemu 2,3 litru. Zatímco dvoulitry byly s vrtáním i zdvihem 86 mm přesně čtvercové, rozhodl se Ford u většího čtyřválce pro vrtání 89,6 mm a zdvih 91 mm. Řešení rozvodu poháněného řetězem, stejně jako hlava válců se 16 ventily, kopírují starší výkonnější dvoulitr. Dynamika a zejména pružnost se však hmatatelně zlepšila. Právě tenhle motor má podle Jana Buchara smysl kupovat, tedy pokud si netroufáte na některý ze dvou vzácně se vyskytujících šestiválců.

Co se týče problémů, v době největší slávy se týkala zejména katalyzátorů. Ty již mají každý dvě lambda sondy – před katalyzátorem a za ním. Opakovaně se ale stávalo, že praskalo jejich keramické jádro, což doprovázel hluk, případně i snížení výkonu. Sehnat dnes katalyzátor na scorpio je úkol hodný Sherlocka Holmese.

Vůbec s náhradními díly je to se druhou generaci tohoto vozu problém. Dokonce takový, že dle Jana Buchara je v praxi snazší sehnat součástky na původní scorpio. Přitom zažitá praxe je přesně opačná. Scorpia se i dnes v inzercích občas objevují za ceny odpovídající průměrnému českému platu. Stropem jsou sumy atakující částku přibližně 150.000 korun za původní, udržované Cosworthy s malým nájezdem. Hezké, byť nikoliv bezchybné auto si majitelé obecně cení tak na 60 až 70.000 korun.

Jak šel čas

1985: Představení původního Scorpia. Následně zisk titulu Evropské auto roku 1986.

1991: Příchod karosářské verze sedan. Drobný facelift.

1992: Modernizace vozu, nová kabina. Nová karosářská verze kombi.

1994: Představení druhé generace vozu. Karoserie sedan a kombi s poněkud americkými detaily. Technika vychází z předchůdce. Zážehové motory 2.0 8V, 2.0 16V, 2.9 V6 12V a 2.9 24V Cosworth. Diesely od VM Motori 2.5 TCI o výkonu 85, respektive TDI 92 kW. Pětistupňová převodovky Ford MT75, alternativně s vybranými motory čtyřstupňový automat Ford A4LDE.

1996: Motor 2.0 16V vypadl z nabídky. Místo něj nový motor 2.3 16V. Ukončení produkce motoru 2.9 V6 12V.

1997: V listopadu modernizace vozu. Jiná maska chladiče. Kapota motoru, nárazník a také světlomety, které jsou charakteristické svým zatmavením. Poprvé nabídka xenonových výbojek a bočních airbagů. Nové zadní svítilny, mírně retušovaná zadní část. Výrazné zvýšení kvality a spolehlivosti, zejména v oblasti elektricky a elektronické výstroje.

1998: Ukončení produkce vozu bez uvedení přímého nástupce. Modernizovaných verzí vyrobeno jen přibližně 6000 kusů. Celkem vyrobeno 98.587 kusů 2. generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986) Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986)

Poslední velký evropský osobní ford se zadním pohonem…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje olomoucký kouč Jílek

Dostali jsme na p*del, ale nepoložíme se, slibuje…

Těšil se na konfrontaci, která odhalí opravdovou sílu jeho mančaftu i vzhledem ke třetímu předkolu Evropské…

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu, trefil se i Coufal

SESTŘIH: Olomouc - Slavia 0:3. Pražané vedou ligu,…

Fotbalisté Slavie vstoupili do nového ročníku první ligy výhrou 3:0 na hřišti Olomouce. Souboj druhého se…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…