Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Renault Mégane III: Lepší než předchůdce

Bazarové Recenze
Diskuze (96)
Po avantgardní druhé generaci Mégane najela automobilka Renault na konzervativnější nótu. Přitom se podařilo vyřešit i některé přešlapy z minulosti.

Třetí generace oblíbeného modelu Renault Mégane se začala vyrábět v roce 2008 a vlastně na trhu vydržela dodnes. Po sedmi letech už můžeme směle říci, že se povedla více, než její tvarově unikátní, leč zejména zkraje produkce vrtošivý předchůdce. Třetí generace sice tolik nešokuje, nicméně svoji práci odvede velmi dobře. Navíc Renault model průběžně omlazuje, byť sedm let je dnes už docela dlouhá služba.

Renault stabilně prodával v Evropě ročně přes 200.000 vozů Mégane a také nyní, na konci jeho životnosti, si zákazníky nachází kolem 150.000 exemplářů. Tím pádem je v autobazarech skutečně z čeho vybírat, přičemž i u nás patří Mégane třetí generace k velmi vyhledávaným a častým ojetinám. Takže na co si dát pozor?

Kilometry napoví

Ceny ojetých vozů Mégane docela padají, tudíž má zájemce šanci získat za relativně dobrý obnos některý z mladších ročníků. A to je u ojetin vždycky výhoda. V případě Renaultu totiž platí, že se občas šetří na nesprávných místech a třeba přední zavěšení na některých autech a části interiéru nevydrží tak dlouho.

Hodně ojetá auta bývají dost unavená a hlavně si dejte pozor na celkový stav vozu. Někteří majitelé totiž Mégane doslova utahali jako spotřební zboží bez servisu, dokud neumřel. Ale na takové auto v solidním autobazaru s přísnými kritérii výkupu zpravidla nenarazíte.

U hodně ojetých, přesto udržovaných automobilů počítejte s opotřebovanou spojkou a trochu drhnoucí převodovkou. Po mechanické stránce však s převodovkami problémy nebývají, neboť dřívější vrtošivé skříně PK6 byly již v době náběhu recenzovaného Mégane nahrazeny spolehlivějšími PK4. Úroveň řazení jako takového je vcelku dobrá.

Smiřte se také s opotřebovaným interiérem a prosezenými sedačkami, jakož i poškozeným čalouněním a plastovým obložením. Důležité ale je, aby všechny elektronické prvky fungovaly, takže vyzkoušejte otevírání bočních oken, klimatizaci, autorádio a především bezklíčové zamykání a odemykání, což je věc, která zlobí na Renaultech dost často. Pozor také na funkci elektronické brzdy, která je v některých exemplářích.

Zmíněnému se vyhnete, pokud zvolíte verzi Generation, která se nevyrábí ve Francii, nýbrž v Turecku. Na první pohled vypadá laciněji, což následně potvrdí také vybavené technologické postupy. Třeba karoserie je svařovaná výhradně bodově a rovněž chybějí některé elektronické vychytávky v čele s elektromechanickou parkovací brzdou či konvenčním klíčem namísto elektronické karty.

“Kouzelná” karta, ač je podle názoru mnohých hospodských rozumbradů velkou slabinou vozu, se v praxi na třetí generaci Mégane projevuje již bezproblémově. Své dny si odbyla v předchůdci a to ještě zejména do modernizace.

Vážně chcete pořád turbodiesel?

Ano, my víme, že chcete. Pokud chcete menší 1.5 dCi, doporučujeme výkonnější verze. Ty již nemají common-rail od Delphi, jehož radiální výtlačná část čerpadla je z principu citlivá na kvalitu nafty, nýbrž mnohem odolnější systém od VDO/Siemens. Na druhou stranu, systém Delphi je dnes asi nejlépe opravitelný common-rail.

Pokud navíc zvolíte auta vyráběná od roku 2010, máte z poloviny vyhráno. V té době totiž Renault zavedl modifikovaná ojniční ložiska, která vydrží mnohem více. Před tím byl strop jejich životnosti klidně 120.000 až 140.000 km. A ještě jednu věc musíme zmínit: specialisté na vozy Renault doporučují zkrátit u dieselů interval výměny oleje na 15.000 km, nebo jeden rok.

Turbodiesel 1.5 dCi je vcelku živý bez ohledu na verzi a navíc úžasně úsporný i tichý. Snad jenom při vyšších rychlostech trochu obtěžuje hlukem. Nicméně svou funkci plní dobře, spotřeba se mimo město a dálnice pohybuje stabilně pod šesti litry a ani dynamika není vyloženě špatná, pokud aspoň trochu pracujete s řadicí pákou.

Asi nejlepší volbou je zážehová 1.6 16V. Verze se 74 kW je spolehlivější, neboť je obraná o proměnné časování rozvodu. Jeho přesuvník se rád vydírá a na nový si připravte přibližně 7000 Kč.

Zvyk vyžaduje trochu přebuzená odezva agregátu v nízkých otáčkách, ale dá se to vydržet a přizpůsobit se tomu. Turbomotoru 1.2 TCe bychom se asi zatím vyhnuli, neboť je příliš nový a docela složitý. Lepší je zvolit verzi 1.4 TCe. Motor vyvinutý dohromady s Nissanem potěší dynamikou, ale zklame spotřebou paliva, zčásti zapříčiněnou absencí přímého vstřikování benzinu.

Zajímavý je dvoulitrový benzinový motor s turbodmychadlem, který se prodával v několika provedeních. Verze o výkonu 132 kW je atraktivní po dynamické stránce, ale počítejte se spotřebou 9 litrů na 100 km. Navíc podvozek Renaultu Mégane pak už moc neodpovídá dynamice motoru. Lepší je proto hledat verzi RenaultSport, která osloví skutečné nadšence. Ovšem její nákup je natolik specifický, že by si zasloužil samostatný článek a dnes se jí věnovat nebudeme.

Turbodiesely 1.9 dCi a 2.0 dCi nejsou špatné a po mechanické stránce i poměrně trvanlivé. Pro 1.9 hovoří vyzrálost, pro dvoulitr některá konstrukční opatření v čele s rozvodovým řetězem či vodou chlazeným turbodmychadlem. Bohužel i tady se Renault nevyhnul problémům s ojničními ložisky, což platí hlavně pro větší dvoulitr. Nevýhoda obou agregátů ale spočívá v tom, že příliš zatěžují přední nápravu a ta má pak kratší životnost. Moderní turbodiesel 1.6 dCi je slušný, ale ještě o něm není dostatek relevantních informací, neboť je to poměrně nový agregát. Prozatím se u něj vyskytuje jenom velmi rychlé opotřebení spojky.

Renault Mégane III: Použité motory
Motor Objem (cm3) Výkon (kW) Moment (N.m) 0-100 km/h (s) Rychlost (km/h) Výroba
1.2 16V TCe 1197 85 190 10,9 185 od 03/12
1.2 16V TCe 1197 97 205 9,8 190 od 03/12
1.4 16V TCe 1397 96 190 9,6 200 04/09-06/13
1.6 16V 1598 74 148 10,9 190 od 11/08
1.6 16V 1598 81 151 10,5 195 od 11/08
1.6 16V E85 1598 81 151 10,5 195 05/09-05/10
2.0 16V 1997 103 195 10,3 195 od 05/09
2.0 16V TCe 1998 132 300 7,8 230 od 01/09
2.0 16V TCe 1998 140 300 7,7 230 od 08/12
2.0 16V TCe 1998 162 340 7,6 240 od 11/12
2.0 16V TCe 1998 184 340 6,1 245 11/09-02/12
2.0 16V TCe 1998 195 360 6,0 245 od 04/12
1.5 dCi 1461 66 200 12,5 180 od 11/08
1.5 dCi 1461 78 240 10,5 190 11/08-01/12
1.5 dCi 1461 81 240 11,5 190 od 05/10
1.6 dCi 1598 96 320 9,8 200 od 01/12
1.9 dCi 1870 96 300 9,5 205 11/08-02/12
2.0 dCi 1995 110 360 9,5 210 10/10-01/12
2.0 dCi 1995 118 380 8,7 215 od 04/09
2.0 dCi 1995 120 380 8,5 220 od 08/12

Je libo automat?

Renault samozřejmě prodával i model bez spojkového pedálu. Rovnou ale zapomeňte na automat CVT dodávaný k motoru 2.0 16V o výkonu 103 kW. Převodovka se totiž jinam než do města nehodí a navíc není příliš trvanlivá.

Dvouspojková převodovka EDC dodávaná k turbodieselu 1.5 dCi není vyloženě špatná volba, ale záleží na tom, v jakém je stavu a zda prošla pravidelným servisem a kontrolou. Smiřte se s tím, že není moc inteligentní a autem cuká. Atraktivní je klasický automat s měničem prodávaný k motoru 2.0 dCi o výkonu 110 kW, který (pokud má za sebou výměnu oleje podle servisního plánu) vydrží docela dlouho.

Po stránce jízdních vlastností a dynamiky nečekejte kdovíjaké zázraky, nicméně Mégane funguje dobře. Normální defenzivně jezdicí uživatel si stěžovat nebude a závodník si tento vůz nezvolí. Teda s výjimkou ostré verze Renault Sport, která je i zásluhou jinak provedené přední nápravy doslova vynikající. I standardní podvozek ale poskytuje slušnou oporu v zatáčkách, byť zadní náprava s torzní příčkou na rozbité silnici občas poskakuje.

Mégane není nepohodlný, ale kultivovanost nedosahuje takové úrovně jako třeba u soupeřů Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Do kabiny proniká hluk od motoru a práce podvozku. Na zadních sedačkách pak není moc místa, ale aspoň zavazadelník hatchbacku má slušný objem. Třídveřová verze je sice pro dva lidi akorát, ale je obtížněji prodejná. Jistě i proto je větší zájem o pětidveřový hatchback a praktické kombi Grandtour.

Zajímavostí je kupé-kabriolet, ale to už jsme někde jinde. Navíc jeho pevná střecha je dost těžká a poměrně složitá. Občas se stává, že přestane fungovat západka kufru a se střechou nehnete.

Z nedostatků zmiňme rovněž komplikovaný a nepřehledný multimediální systém s navigací a sdruženým ovládáním přes joystick vedle řadicí páky. Jestli tuhle hračku nutně nechcete, tak raději hledejte automobil bez ní. Ani automatická klimatizace není ergonomicky zdařilá, navíc neumí sjednotit ovládání pro levou a pravou polovinu kabiny.

Celkové hodnocení

Renault Mégane umí být solidní a spolehlivý, jenom ale musíte takové auto chvíli hledat. Naštěstí je výběr docela velký. Nevýhodou automobilu je zejména zkraje produkce kolísavá kvalita dílenského zpracování a montáže. I tady platí, že čím méně elektronických prvků je na palubě, tím ve výsledku lépe.


Plusy

  • Příznivé ceny ojetin
  • Dostupný servis a náhradní díly
  • Široký výběr motorů a výbav
  • Kvalitně působící interiér
  • Výtečné sportovní verze RS

Minusy

  • Horší jízdní vlastnosti
  • Poruchové turbodiesely 1.5 dCi
  • Mnoho aut má za sebou těžký život
  • Nižší kultivovanost jízdy
  • Místo na zadních sedadlech
Renault Mégane 1.6 16V - Informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1598
Největší výkon (kW/min) 81/6000
Točivý moment (N.m/min) 151/4250
Největší rychlost (km/h) 195
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,5
Převodovka 6M
Rok výroby testovaného vozu 2010
Počet ujetých km dle tachometru 101 103
Cena vozu (hotovost/financování v Kč) 170 000/135 000

Vybraní konkurenti

Volkswagen Golf VI (2009 - 2012)

Volkswagen je tradičně vysoce kultivovaný, pohodlný, kvalitně sestavený a skvěle jezdí. Byť pátá generace byla v tomto ohledu asi lepší. Problémy s motory TSI a TDI mu však kazí celkově dobrou pověst, takže pozor na jejich stav. Také pořizovací ceny ojetin se drží pořád docela vysoko a za dobře vybavená auta si připlatíte. Pozor také na exempláře z neprověřeného zdroje, mohou být stočené. Interiér Golfu totiž maskuje svoje stáří.

renault levnaauta bazar renault levnaauta bazar

Hyundai i30 (2007 - 2012)

Korejská automobilka s tímto vozem udělala obrovský krok kupředu. Potenciál podvozku s nezávislým zavěšením sice Hyundai trošku promarnil, ale automobil nejezdí špatně, je docela pohodlný a pokud má za sebou aspoň nějakou servisní historii, měl by být spolehlivý a levný na provoz. Pozor na stav turbodieselů a počítejte s tím, že třeba podvozek příliš nevydrží. V kontextu se ale jedná o spolehlivý vůz.

renault levnaauta bazar renault levnaauta bazar

Mazda 3 (2009 - 2013)

Tehle kompakt dokáže překvapit kombinací komfortu, praktičnosti a zábavných jízdních vlastností. Ergonomie je taková evropštější a přirozenější než například v konkurečním Civicu. Nepotěší trochu plastový interiér, ale kvalita zpracování je velmi vysoká a spolehlivost také. Dřívější značné problémy s korozí se druhé generace týkají již pouze zcela výjimečně. Nejlepší jsou benzinové motory. Ty věští mají občas sklony ke spotřebě oleje. A diesel 1.6 MZ-CD pochází z líhně koncernu PSA. Po stránce jízdních vlastností se jedná o výborný automobil.

renault levnaauta bazar renault levnaauta bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (96)
19. 3. 2015 09:10
Re: Ojniční ložiska
Bohužel souhlas.
18. 3. 2015 09:50
Re: Ojniční ložiska
Počkej po 30ti. A po kolika by si to jinak chtěl měnit? Já měním po 15ti, protože mi po 30 přijde jako prasečina. A co jsem se bavil s technikem z BP a z Castrol, tak mi oba v podstatě řekli to samý. I nejlepší long life olej ztrácí nejpozději po 20 tkm svoje mazací vlastnosti. Takže je ideální pro motor měnit olej po 15 tis. Pokud to samozřejmě někdo najede po dálnicích za 2 měsíce, tak chápu, že by ho to obtěžovalo a mění olej po 30 tkm.
17. 3. 2015 22:47
1,5dci
Horší jízdní vlastnosti - suhlasim, ale nic tragicke, pre normalneho jazdca (90%) irelevantny argument
Poruchové turbodiesely 1.5 dCi - totalna blbost tieto motory boli poruchove do 2005, co boli casy megane 2 pred FL.
Mnoho aut má za sebou těžký život - ako ine nemali? Kedze u inych toto ako negativny argument nebolo spomenute
Nižší kultivovanost jízdy - co to znamena? Tiez som kedysi veril v nekultivovanosti motora dci za studena, ale odkedy vlastnim 1,9dci, tak tomu neverim. Jedine co by sa dalo spomenut je turbodiera, ale vacsie turbo vydrzi dlhsie.
Místo na zadních sedadlech - suhlasim, ja hovorim, ze najlepsi renault nizsiej strednej je laguna 3, ta je tiez mala a ponuka priestor ako nizsia stredna (napr vnutri je mensia aj ako kia ceed)
u jazdeniek je renault lacny, takze to znamena ze je to jedna z najlepsih kup na trhu jazdeniek. rozhodne odporucam.
17. 3. 2015 22:42
Re: Kidy
zrovna dpf ma renault vyriesene ako jdno z najspolahlivejsich. Ma podobny system ako bmw, ale s tym, ze uz som videl kopu bmw ktore otrbovali fap cistit, renault som zatial nenasiel ziadny, pytal som sa v autorizaku, kamosa co vlastni velky servis, na renault fore, vsad som sa dozvedel ze stacilo len pri 2000rpm spustit regeneraciu.
Ak boli problemy tak akurat so senzormi.
17. 3. 2015 22:28
Re: Ojniční ložiska
ostuda to je aj podla mna. Nastastie ale ak to mas urobit preventivne tak to nestoji vela.
vacsia ostuda je ale menit rozvody na tsi po 30000km a je to draha zalezitost.