31.8. 2014

Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte

 

Seat Altea zaujme tvarem i příznivou cenou na trhu ojetin. Řidiči také oceňují výborná sedadla a sportovnější charakteristiku podvozku.

Menší MPV určená maximálně pro pětičlennou posádku jsou na českém trhu dost vyhledávaná. Praktičnost tuto karosářskou verzi doslova zdobí, a tak nachází své místo v nejedné rodině. Pokud se podíváme konkrétně na Seat Altea, jeho kladem je také koncernová technika za příznivější cenu, než kdyby automobil nesl znak Volkswagenu. I díky tomu je tento model poměrně vyhledávaný, zejména pokud jej pohání oblíbený turbodiesel TDI.

Právě proto jsme na prodejní ploše autocentra Auto ESA hledali Seat Altea s „té-dé-íčkem“ pod kapotou. Do oka nám padnul červený vůz z roku 2005 s turbodieselem 1.9 TDI disponujícím výkonem 77 kW. Na pohled velice zachovalý automobil má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti 141 253 kilometrů. Vedle líbivé karoserie a povedeného interiéru může nabídnout i dostatečně bohatou výbavu, takže lze předpokládat, že si brzo najde nového majitele.

Prostor pro posádku

Vzdušný interiér modelu Altea sází na designově zdařilou palubní desku, které však někteří řidiči vytýkají tvrdý plast. Nutno říci, že konkrétní provedení palubní desky se odvíjí od výbavy automobilu, a tak může v některých vozech dělat lepší a v jiných zase horší dojem. U testovaného exempláře byla použita jedna z pohlednějších povrchových úprav.

Řidiči jistě ocení do rukou dobře padnoucí volant s dostatečně tlustým věncem i přehledně rozmístěné ovládací prvky, které lze po krátkém seznámení obsluhovat intuitivně. Celou posádku pak určitě zaujmou sportovněji tvarovaná sedadla, a to dokonce i vzadu. Poskytují výbornou oporu tělu v zatáčkách i při dlouhých jízdách, takže člověk nevylézá z auta nijak rozlámaný. U zadní dělené sedačky jde sklon opěradla nastavovat samostatně pro cestujícího vpravo a pro místo uprostřed spolu s pozicí vlevo. Opěradlo na prostřední pozici je možné také zcela sklopit, čímž vznikne stolek vybavený držáky nápojů.

Do zavazadelníku se dostává přes odklápěcí znak automobilky, který zde jako u dalších modelů značky Seat tvoří skrytou kliku dveří. Nabízený objem 510 litrů při pětimístném uspořádání kabiny je pro rodinné potřeby ideální, výhodu představuje také dvojité dno, ukrývající prostor pro menší předměty rozdělený přepážkou na dvě části.

U testovaného Seatu Altea nás zaujal celkový stav vnitřku, který nejeví žádné známky nadměrného opotřebení. I čalounění sedadel je v naprosto bezvadném stavu.

Motor a převodovka

Na trhu s ojetými vozy mají jasnou převahu automobily využívající k pohonu turbodiesely. Najdou se i vozidla přestavěná na LPG, více je však aut s benzinovým pohonem. Zde mají převahu známé osmiventilové šestnáctistovky o výkonu 75 kW, více je také verzí 1.4 MPI/63 kW. Vůz ale vyjel i s přeplňovanou dvanáctistovkou, čtrnáctistovkou, osmnáctistovkou či dvoulitrem a v nabídce rovněž najdete dvoulitr s přímým vstřikováním FSI.

Jenže favority jsou u většiny řidičů turbodiesely. Doporučit můžeme zejména vynikající 1.9 TDI o výkonu 77 kW, který zdobí nízká spotřeba i vysoká spolehlivost. Dvoulitová „té-dé-íčka“ na tom tak dobře ani v jednom ohledu nejsou a jednotka 1.6 TDI montovaná od roku 2009 se na trhu tak často nevidí. Z hlediska spolehlivosti nepředstavuje nejlepší volbu dvouspojková převodovka DSG, většina prodávaných ojetin má ale klasické manuální řazení, s nímž se problémy nevyskytují.

Turbodiesel 1.9 TDI má pod kapotou i červený vůz vybraný k testu a ani zde nezklamal. Pracuje velice úsporně, ochotně reaguje na přidání plynu a přitom nezaskočí nadměrnou hlučností. Přesné manuální řazení je dalším kladem vozu, při dálniční jízdě nám ale chyběl šestý rychlostní stupeň.

Jízdní vlastnosti a komfort

Velkou předností Seatu Altea je výborně naladěný podvozek, doslova skvěle fungující v zatáčkách. Vyšší stavbu karoserie zde téměř nevnímáte, přitom ale nastavení odpružení není příliš tvrdé, takže si dobře poradí i s nerovnostmi.

Ani testovaný exemplář v tomto směru není výjimkou, dobrá kondice zavěšení náprav i tlumičů pérování zde samozřejmě sehrála zásadní úlohu. Díky tomu nás ani nečekaný výmol ve vozovce nezaskočil.

Výbava a cena testovaného vozu

Vzhled testovaného vozu vylepšují kola z lehkých slitin, daleko důležitější je ale výbava, jíž nalezneme v interiéru. Zde nechybí klimatizace, šest airbagů, stavitelný volant nebo elektrické ovládání předních oken. Samozřejmostí je originální autorádio s přehrávačem CD. Vůz má také ABS a systém kontroly trakce TCS, přední mlhové světlomety, tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání a navíc dodělávaný zámek řazení. Původem je z České republiky a nechybí u něj servisní knížka.

Poprvé vyjel na silnice v roce 2005 a od té doby urazil podle palubních přístrojů 141 253 kilometrů. Jeho motor 1.9 TDI o výkonu 77 kW se přitom stále těší výbornému zdraví, což ostatně platí i pro další části automobilu. Prodejce Auto ESA za něj požaduje 134 900 korun.

Expert Auto ESA radí

Podvozek Seatu Altea je náchylnější ke vzniku vůlí na přední nápravě, při větším kilometrovém proběhu se můžete setkat i s vůlemi na nápravě zadní. Taková vozidla nemusejí mít ani tlumiče pérování v ideální kondici. Dobré jméno nemá turbodiesel 2.0 TDI, který zejména zpočátku výroby trápila celá řada poruch. Patří k nim třeba únik oleje, potíže s mazáním, problémy se vstřikovači, turbodmychadlem nebo dvouhmotovým setrvačníkem. Ten ale nemá nejlepší životnost ani u 1.9 TDI.

Benzinové turbomotory 1.2 TSI nemají dobré jméno kvůli problematickým rozvodům, přičemž stejný problém se týká i silnějšího motoru 1.4 TSI. Kdo se rozhodne pro dvouspojkovou převodovku DSG, měl by vědět, že se časem opotřebovává a její oprava nepatří k nejlacinějším.

Seat Altea 1.9 TDI
Objem motoru (cm3):1896
Maximální výkon (kW/ot. za min.):77/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):250/1900
Zrychlení 0-100 km/h (s):12,3
Největší rychlost (km/h):183
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,4
Rok výroby testovaného vozu:2005
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:141 253
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):134 900/134 900
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Dokument o vydání Babiše a Faltýnka už je v rukou žalobce Dokument o vydání Babiše a Faltýnka už je v rukou žalobce

Státní zástupce dnes obdržel od policie vyrozumění…

Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic

Česká vláda pošle zhruba 225 milionů korun do fondu…

 

Štítky Seat Bazar MPV

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit Ojetý Seat Altea (Altea XL a Altea Freetrack): Kam to auto zařadit

Roli plnohodnotného MPV plní u Seatu Alhambra. Komu se…

Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude Seat Altea a Altea XL: Nástupce zřejmě nebude

Ačkoliv zástupci Seatu zatím nic oficiálně nepotvrdili,…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil výhru, skóroval i Simon

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil…

SOUHRN | Nejproduktivnější český hráč v NHL Jakub Voráček skóroval v úterním programu po 14 utkáních a gólem a…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…