Ojetý Seat Altea 1.9 TDI: Sportovnější než čekáte
Menší MPV určená maximálně pro pětičlennou posádku jsou na českém trhu dost vyhledávaná. Praktičnost tuto karosářskou verzi doslova zdobí, a tak nachází své místo v nejedné rodině. Pokud se podíváme konkrétně na Seat Altea, jeho kladem je také koncernová technika za příznivější cenu, než kdyby automobil nesl znak Volkswagenu. I díky tomu je tento model poměrně vyhledávaný, zejména pokud jej pohání oblíbený turbodiesel TDI.
Právě proto jsme na prodejní ploše autocentra Auto ESA hledali Seat Altea s „té-dé-íčkem“ pod kapotou. Do oka nám padnul červený vůz z roku 2005 s turbodieselem 1.9 TDI disponujícím výkonem 77 kW. Na pohled velice zachovalý automobil má za sebou podle počítadla ujeté vzdálenosti 141 253 kilometrů. Vedle líbivé karoserie a povedeného interiéru může nabídnout i dostatečně bohatou výbavu, takže lze předpokládat, že si brzo najde nového majitele.
Prostor pro posádku
Vzdušný interiér modelu Altea sází na designově zdařilou palubní desku, které však někteří řidiči vytýkají tvrdý plast. Nutno říci, že konkrétní provedení palubní desky se odvíjí od výbavy automobilu, a tak může v některých vozech dělat lepší a v jiných zase horší dojem. U testovaného exempláře byla použita jedna z pohlednějších povrchových úprav.
Řidiči jistě ocení do rukou dobře padnoucí volant s dostatečně tlustým věncem i přehledně rozmístěné ovládací prvky, které lze po krátkém seznámení obsluhovat intuitivně. Celou posádku pak určitě zaujmou sportovněji tvarovaná sedadla, a to dokonce i vzadu. Poskytují výbornou oporu tělu v zatáčkách i při dlouhých jízdách, takže člověk nevylézá z auta nijak rozlámaný. U zadní dělené sedačky jde sklon opěradla nastavovat samostatně pro cestujícího vpravo a pro místo uprostřed spolu s pozicí vlevo. Opěradlo na prostřední pozici je možné také zcela sklopit, čímž vznikne stolek vybavený držáky nápojů.
Do zavazadelníku se dostává přes odklápěcí znak automobilky, který zde jako u dalších modelů značky Seat tvoří skrytou kliku dveří. Nabízený objem 510 litrů při pětimístném uspořádání kabiny je pro rodinné potřeby ideální, výhodu představuje také dvojité dno, ukrývající prostor pro menší předměty rozdělený přepážkou na dvě části.
U testovaného Seatu Altea nás zaujal celkový stav vnitřku, který nejeví žádné známky nadměrného opotřebení. I čalounění sedadel je v naprosto bezvadném stavu.
Motor a převodovka
Na trhu s ojetými vozy mají jasnou převahu automobily využívající k pohonu turbodiesely. Najdou se i vozidla přestavěná na LPG, více je však aut s benzinovým pohonem. Zde mají převahu známé osmiventilové šestnáctistovky o výkonu 75 kW, více je také verzí 1.4 MPI/63 kW. Vůz ale vyjel i s přeplňovanou dvanáctistovkou, čtrnáctistovkou, osmnáctistovkou či dvoulitrem a v nabídce rovněž najdete dvoulitr s přímým vstřikováním FSI.
Jenže favority jsou u většiny řidičů turbodiesely. Doporučit můžeme zejména vynikající 1.9 TDI o výkonu 77 kW, který zdobí nízká spotřeba i vysoká spolehlivost. Dvoulitová „té-dé-íčka“ na tom tak dobře ani v jednom ohledu nejsou a jednotka 1.6 TDI montovaná od roku 2009 se na trhu tak často nevidí. Z hlediska spolehlivosti nepředstavuje nejlepší volbu dvouspojková převodovka DSG, většina prodávaných ojetin má ale klasické manuální řazení, s nímž se problémy nevyskytují.
Turbodiesel 1.9 TDI má pod kapotou i červený vůz vybraný k testu a ani zde nezklamal. Pracuje velice úsporně, ochotně reaguje na přidání plynu a přitom nezaskočí nadměrnou hlučností. Přesné manuální řazení je dalším kladem vozu, při dálniční jízdě nám ale chyběl šestý rychlostní stupeň.
Jízdní vlastnosti a komfort
Velkou předností Seatu Altea je výborně naladěný podvozek, doslova skvěle fungující v zatáčkách. Vyšší stavbu karoserie zde téměř nevnímáte, přitom ale nastavení odpružení není příliš tvrdé, takže si dobře poradí i s nerovnostmi.
Ani testovaný exemplář v tomto směru není výjimkou, dobrá kondice zavěšení náprav i tlumičů pérování zde samozřejmě sehrála zásadní úlohu. Díky tomu nás ani nečekaný výmol ve vozovce nezaskočil.
Výbava a cena testovaného vozu
Vzhled testovaného vozu vylepšují kola z lehkých slitin, daleko důležitější je ale výbava, jíž nalezneme v interiéru. Zde nechybí klimatizace, šest airbagů, stavitelný volant nebo elektrické ovládání předních oken. Samozřejmostí je originální autorádio s přehrávačem CD. Vůz má také ABS a systém kontroly trakce TCS, přední mlhové světlomety, tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání a navíc dodělávaný zámek řazení. Původem je z České republiky a nechybí u něj servisní knížka.
Poprvé vyjel na silnice v roce 2005 a od té doby urazil podle palubních přístrojů 141 253 kilometrů. Jeho motor 1.9 TDI o výkonu 77 kW se přitom stále těší výbornému zdraví, což ostatně platí i pro další části automobilu. Prodejce Auto ESA za něj požaduje 134 900 korun.
Expert Auto ESA radí
Podvozek Seatu Altea je náchylnější ke vzniku vůlí na přední nápravě, při větším kilometrovém proběhu se můžete setkat i s vůlemi na nápravě zadní. Taková vozidla nemusejí mít ani tlumiče pérování v ideální kondici. Dobré jméno nemá turbodiesel 2.0 TDI, který zejména zpočátku výroby trápila celá řada poruch. Patří k nim třeba únik oleje, potíže s mazáním, problémy se vstřikovači, turbodmychadlem nebo dvouhmotovým setrvačníkem. Ten ale nemá nejlepší životnost ani u 1.9 TDI.
Benzinové turbomotory 1.2 TSI nemají dobré jméno kvůli problematickým rozvodům, přičemž stejný problém se týká i silnějšího motoru 1.4 TSI. Kdo se rozhodne pro dvouspojkovou převodovku DSG, měl by vědět, že se časem opotřebovává a její oprava nepatří k nejlacinějším.
Seat Altea 1.9 TDI | |
Objem motoru (cm3): | 1896 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 77/4000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 250/1900 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 12,3 |
Největší rychlost (km/h): | 183 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 5,4 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2005 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 141 253 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 134 900/134 900 |