VW Polo, Golf i Passat BlueMotion: První jízdní dojmy

VW Polo, Golf i Passat BlueMotion: První jízdní dojmy

 
 

Množství úsporných modelů, které poslední dobou přicházejí na trh, je tady hlavně kvůli emisím CO2 a s nimi souvisejícím daním v některých zemích EU. Jenže nižším emisím odpovídá nižší spotřeba a to už by mohlo zajímat i našince.

Volkswagen před časem na frankfurtském autosalonu představil hned tři nové úsporné modely – Polo, Golf i Passat v provedení BlueMotion. Díky několika úpravám, které podrobněji popíšeme dále v textu, by se průměrnému řidiči mělo podařit s modely BlueMotion jezdit v reálném provozu úsporněji a tedy i ekologičtěji.

Ve všech třech vozech se zabydlely relativně malé vznětové agregáty, slibující dostatečnou sílu na jedné straně, ale i špičkovou hodnotu spotřeby na straně druhé. Dopomohou k tomu věci jako samočinné vypínání motoru, či prodloužené převody. Novinka? Ale kdeže!

Historie: Modrá minulost
Na silnicích kolem německého Hannoveru jsme měli v jeden velmi sychravý, ponurý den možnost vyzkoušet nejen současné, novotou vonící BlueMotiony, ale také jejich stále ještě novotou vonící předchůdce z let minulých. Jak je to možné? Volkswagen totiž přistavil i tři muzejní exponáty a kdo z kolegů nad úspornými dědečky ohrnul nos, udělal velkou chybu.

Jako první jsme si zhruba čtyřicetikilometrový okruh projeli s Golfem III Ecomatic z roku 1994. Měl najeto asi pět tisíc kilometrů (a to jsme zdaleka nebyli první skupinou novinářů) a už pohled na převodovku a pedály věštil zajímavé zážitky. Chyběl totiž pedál spojky, řazení ale bylo klasické. Ano, převodovka byla robotizovaná a pro zařazení požadovaného převodového stupně tak stačilo sundat nohu z plynu, páku v kulise klasicky přesunout a opět přidat plyn. Převodovka měla pět stupňů pro jízdu vpřed (stejně jako v nejnovějších BlueMotionech) a spolupracovala s atmosférickým vznětovým čtyřválcem o objemu 1,9 litru a výkonem 47 kW. Jak vidíte, o žádného sprintera se rozhodně nejednalo. Zajímavostí byla funkce vypínání motoru a to i za jízdy, například při sjíždění z dálnice (!). Při zařazené dvojce až pětce totiž při uvolnění pedálu plynu na více než 1,5 sekundy elektronika zavelí motor zhasnout. Naštěstí je posilovač řízení elektrický, a tak to (kromě počátečního úleku) není žádný velký problém. Zajímavostí je i motorová brzda, díky které nemusíte při sjíždění z kopce neustále s vypnutým agregátem namáhat brzdy. Zkrátka, patnáct let starý Golf uměl to, co dnes objevují mnohé další automobilky.

Druhé historické úsporné vozidlo bylo ještě o poznání starší – jednalo se o VW Polo Formel E z roku 1983, opět ve vynikajícím stavu. To podobně jako Golf umělo vypínat motor při čekání na semaforech, pokud při zařazeném neutrálu vozidlo stojí déle než 2 sekundy. Při řazení prvního či druhého ze čtyř převodových stupňů (přičemž ten čtvrtý je „ekonomický“) se zážehová třináctistovka o výkonu 37 kW (55 koní) opět probudila k životu. Zdá se vám to jako příliš málo? Nesmíte zapomenout na to, že tehdy s sebou malé vozy nemusely vláčet metráky oceli navíc, a tak měl agregát za úkol rozhýbat pouhých 750 kilogramů! Jízda tak byla v příměstských podmínkách opravdu svižná, což se ukázalo jako problém zejména při následném brzdění – lehoučký vůz bez ABS bylo na listím pokrytých silnicích obtížné rychle zastavit, a tak jsme si oprášili i dávno zapomenuté přerušované brzdění. Tak, jako tak, to ale byla opravdu zábava a hlavně – úsporný systém i zde fungoval naprosto výborně.

Třetím do party bylo relativně moderní „třílitrové Lupo“, tedy Lupo 3L TDI. To bylo doslova naloženo a přivezeno z muzea, protože mělo najeto nějakých 200 kilometrů, a také byly vevnitř ještě nainstalovány výstavní zářivky. Klasická voňavka. Nás ale hodně zajímalo srovnání s moderním Polem, protože oběma pod kapotou pracuje pod kapotou vznětový tříválec 1.2 TDI, zde s výkonem 45 kW.

Nebudeme vás trápit dalším technickým popisem (ten najdete například v testu VW Lupo 3L TDI - třílitrový zázrak) a raději konstatujme, že jsme trasu vedoucí mimo město s občasným zpomalením ve vesnici projeli za 3,2 litru nafty na 100 km. A také že projev motoru se nám zdál i na dnešní poměry kultivovaný a neobtěžující.

Polo Bluemotion
Na rozdíl od Lupa 3L v Polu BlueMotion objevíte moderní vznětovou jednotku, spoléhající na systém vstřikování common rail o výkonu 55 kW. Její projev je taktéž kultivovaný, navíc má agregát o poznání větší sílu. Narazili jsme ale na problém. Při jízdě na nejvyšší převodový stupeň (pátý) točil při rychlosti 100 km/h motor zhruba 1800 min-1. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby v pásmu mezi 1700 a 1900 min-1 jeho zvuk nehrubl a nestával se znatelně méně kultivovaným. Do kabiny tak prostupovaly pazvuky, které ale při nižších či vyšších otáčkách mizely. A nebylo to jen naším kusem, stejnou zkušenost měly i ostatní posádky, se kterými jsme testované vozy sdíleli. Zvláštní. Tak jako tak, výsledná spotřeba během testu činila 3,8 litru nafty na 100 kilometrů, což je příjemná hodnota. Tříválec nás po počáteční skepsi (až na výše zmíněný problém) příjemně překvapil, má poměrně lineární nárůst výkonu a při dosažení vysokých otáček nemá tendenci zčistajasna uvadnout.

Volkswagen BlueMotion - přehled nových modelů
ModelPassat TDI BMGolf TDI BMPolo TDI BM
Motor1,6 TDI1,6 TDI1,2 TDI
Převodovka5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]159815981199
Válce/ventily4/44/43/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/440055/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500180/2000
Max. rychlost [km/h]190190173
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,711,313,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,43,83,3
Cena Trendline[Kč]nebyla stanovena491.100,-nebyla stanovena

Když si spočítáte palivové náklady na 100 kilometrů, vyjde částka 101 Kč, čili v podstatě koruna na kilometr. A když budeme počítat s udávanou spotřebou 3,3 litru, dostaneme se dokonce jen na 88 Kč. Takto spořivé Polo by se na náš trh mělo dostat koncem prvního čtvrtletí příštího roku.

Golf Bluemotion
Větší Golf spoléhá na klasický čtyřválec, agregát 1,6 TDI. Ten byl odbornou obcí velmi očekáván a určitě nikoho nezklamal... ale ani neohromil. Moderní malé vznětové agregáty konkurenčních automobilek jsou totiž konstrukčně minimálně stejně pokročilé, Volkswagen možná s uvedením na trh čekal až příliš dlouho. Mohly z toho být jasné stupně vítězů v téměř každém větším srovnávacím testu, takto je 1,6 TDI v konkurenci zejména francouzských čtyřválců „pouze“ dobrý motor.

Pod kapotou Golfu BlueMotion se chová opravdu velmi dospěle a statečně se pere s delšími převody. Jeho charakter je blízký atmosférickým motorům, od volnoběžných otáček výkon plynule a bez větších zaváhání roste a ani klasické nýtování starších motorů se systémem PD se nekoná. Naštěstí. Golf šesté generace si s tímto motorem výborně rozumí a přijde nám, že snad ani nemá smysl (pokud vyznáváte klidný styl jízdy a hodně toho najezdíte) o jiné motorizaci přemýšlet. Spotřeba rovné čtyři litry nafty na 100 km během našeho testování nás v tom jen utvrzuje.

Slibovali jsme vám ale detailnější popis úprav, které vozy z rodiny BlueMotion oproti klasickým TDI dostaly. Základem je nové nastavení řídicí jednotky, které preferuje úspornější chod. Naftu ušetří snížené volnoběžné otáčky a systém Start-Stop. Stejně jako BMW s úpravami EfficientDynamics jsou nové Volkswageny schopny rekuperovat energii při brzdění zvýšenou činností alternátoru. Další úspory byly dosaženy zásluhou prodloužených převodů pětistupňových manuálních převodovek či instalací pneumatik s nižším valivým odporem. Samozřejmostí jsou také úpravy aerodynamiky a v případě Pola a Golfu i snížený podvozek. Odlišnosti jsou i designové – vedle znáčků BlueMotion dostanou Golf a Passat doplňky R-line a Polo speciální design masky chladiče. Pochopitelně lehce odlišná je i výbava. Ta vychází ze stupně Trendline, zahrnuje navíc ale položky jako 4 kola o velikosti patnáct palců z lehkých slitin (design „Wellington“), pneumatiky s nižším valivým odporem 195/65 R15, nárazníky ve sportovním designu a zadní spojler lakované v barvě vozu, sportovní podvozek, potahy sedadel v látce „Scout“ či asistent pro rozjezd do kopce.

Passat Bluemotion

Poslední z novinek je Passat BlueMotion, který spoléhá na stejný motor 1,6 TDI. Úsporná verze je jedinou aplikací tohoto motoru v Passatu, zbývající turbodiesely mají objem 2,0 l. Továrna u této verze udává kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km a dojezd s plnou 70litrovou nádrží tak podle tabulkových hodnot činí fantastických 1591 km.

S Passatem se nám podařilo jezdit dokonce za méně, než udává výrobce – průměrná spotřeba se zastavila na 4,2 litrech. Zde už ale začíná být cítit, že agregát má s autem už opravdu hodně práce, čemuž ostatně odpovídá i hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h rovna 12,7 s.

Naše doporučení po zhruba dvou stovkách kilometrů v každém z vozů proto zní: chcete-li šetřit, vsaďte na Golf. Zdál se nám nejméně kompromisní, přičemž dosahovaná spotřeba je stále velmi pozoruhodná.

Na závěr malé doplnění - pokud jste ze záplavy BlueMotionů stejně zmateni jako my pak vězte, že JEN tyto tři modely jsou nyní opravdovými BlueMotiony a více jich Volkswagen zatím nechystá.

Modely uvedené ve stávajících cenících pod názvem „BlueMotion Technology“ jsou upravené verze stávajících vybraných motorů (TDI nebo TSI), tj. jiné vozy. Čert aby se v tom vyznal, že...

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 

Přidat názorDiskuse: VW Polo, Golf i Passat BlueMotion: První…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…