Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 208 a Partner: Jízdní dojmy z Rakouska

Tomáš Dusil
Diskuze (3)

Peugeot po třech letech zmodernizoval řadu 208. Vedle optických retuší nyní všechny motory plní emisní normu Euro 6. Spolu s 208 přijíždí také inovovaný Partner.

Peugeot v roce 2012 představil již osmou generaci svého malého vozu. Typ 208 v porovnání s předchozí 207 byl menší a také výrazně lehčí. Ideově a tak trochu i vzhledově novinka navázala na slavnou řadu 205, což Peugeot neopomenul ve svých materiálech zdůraznit.

Nyní po téměř milionu vyrobených exemplářů je na startu inovované provedení. Modernizace se zaměřila zejména na vnější vzhled, nicméně ani technika nebyla výrobcem opomenuta. Takže čím na první pohled odlišíte novou 208 od té původní? Asi nejvíce retuší lze zaznamenat na přídi vozu - nový je nárazník a také maska chladiče, která je o něco širší a částečně integrovaná do nárazníku.

Přibylo chromu, což platí zejména u vyšších verzí výbavy. Ty mají masku chladiče pojmenovanou Equalizer, jejíž specifickou vlastností je prostorový efekt. Jinak umístěné mlhovky pomáhají vytvářet iluzi širšího a tedy stabilnějšího postoje.

Nové jsou světlomety - od druhé výbavy Active kombinují halogenovou žárovku s diodami denního svícení. U základní varianty Access to znamená příplatek 5000 korun. Zadní svítilny jsou nyní diodové standardně u všech verzí, navíc s 3D efektem.

Za zmínku stojí rovněž obohacení palety barev karoserie. Zejména metalická „oranžová Power“ bude jistě v hledáčku mnoha žen. Dalšími novými laky jsou Ice Grey a Ice Silver.

Za volantem

V interiéru se toho změnilo na první pohled méně. Zajímavé je, že i v souvislosti s 208 mluví Peugeot o takzvaném i-Cockpitu. Ten je ponejvíce znám z vyšších verzí větší 308. V jejím případě jsou obvyklé ovladače například ventilační a topné soustavy integrovány do rozhraní s dotykovou obrazovkou. V případě 208 se ale takto daleko nešlo. Dotyková obrazovka tu sice je, avšak teplotu či směrování vzduchu nastavujete samostatnými ovladači. Od verze Active je standardem sedmipalcový dotykový displej sdružující ovládání autorádia, navigace, telefonu a palubního počítače. V zahraničí je k dispozici také systém Peugeot Connect Apps, i v naší zemi pak MirrorScreen, přenášející obraz chytrého mobilního telefonu na displej.

Peugeot ovšem mluví o i-Cockpit také v souvislosti s konceptem palubní desky 208 a vlastně i 308. Smyslem je použít neobvykle malý volant, takže řidič na přístrojový štít kouká přes něj, nikoliv skrz něj, jak bývá zvykem. Zajímavé řešení však není zcela bez slabin: zejména vzrostlejší řidiči mají občas problém najít takovou pozici, aby měli volant v optimální výšce a zároveň nezakrýval část přístrojů. Pochvalu zaslouží přístrojový štít, obsahují vždy teploměr chladicí kapaliny, což u konkurence nebývá pravidlem.

Jistým unikem je dvouzónová klimatizace, která je dokonce standardem u vrcholné verze Allure, u Active se za ni připlácí 10.000 korun. Bohužel nemá funkci, sdružují obě zóny v jednu.

Třikrát tři rovná se zase tři

S příchodem modelu 208 skončila také éra zážehových čtyřválců řady TU. Od samého začátku její místo zaujímá nová skupina motorů EB, obchodně pojmenovaná PureTech. Spoléhá výhradně na tříválce, přičemž existuje s objemy 1,0 a 1,2 litru.

Peugeot v rámci modernizace 208 zavádí třetí verzi motorů PureTech s objemem 1,2 litru jako náhradu za dosavadní agregát 1.6 VTi. A zatímco v 308 nabízí výkonové verze 81 i 96 kW, menší model si musí vystačit pouze se slabším provedením.

Základem novinky je hliníkový blok dosavadních tříválců, dokonce i vyvažovací hřídel zůstává. K vyššímu výkonu a zejména maximu točivého momentu 205 N.m dostupného už při 1500 otáčkách za minutu si jednotka pomáhá přeplňováním turbodmychadlem. To je zde navíc po vzoru větší 1.6 THP dokonce chlazené vodou, přičemž přeplňování si vyžádalo jinou hlavu válců z důvodu zavedení přímého vstřikování benzinu. Naproti tomu atmosférické verze tříválce si vystačí s nepřímým vstřikováním.

Byl to právě přeplňovaný tříválec, který jsme si mohli v rámci prezentace vyzkoušet. A zatímco ve variantě s 96 kW v 308 je motor spojený s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou řady MCM, tady si musí vystačit s pětistupňovým manuálem. Tím je stále převodovka řady BE, kterou v peugeotech najdete již od osmdesátých let.

Odstupňování jednotlivých rychlostí je zdařilé, avšak přesnost řazení pouze průměrná. Pokud se přes tohle nepřenesete, můžete zvolit samočinnou převodovku, ovšem za předpokladu, že připlatíte 37.000 korun. Na rozdíl od atmosférické verze, jež se musí spokojit s pětistupňovým „robotem“ ETG5, je v tomto případě použit plnohodnotný automat z produkce firmy Aisin, známý z větších modelů koncernu PSA. V ceníku se ukrývá pod označením EAT6. I ten jsme vyzkoušeli a byli bychom nemile překvapeni, kdyby neřadil hladce a rychle. Žádné škubání známé z robotizovaných převodovek nejen této značky. Právě nasazení takto drahé převodovky v malém autě je z našeho pohledu největším překvapením novinky Peugeotu.

Přeplňovaný PureTech nabízí zejména vynikající pružnost už od úplně nejnižších otáček. Vzhledem k tomu se však vytáčení trochu brání a hlavně ve vyšších otáčkách se už nic podstatného neděje. Tím nejlepším je ale velice nízký mechanický hluk. Na tom se podílí nejen výše zmíněný „vyvažovák“ rotující v bloku, nýbrž i použití dvouhmotového setrvačníku, ačkoliv jej převodovka BE v zásadě nevyžaduje. Při jízdě tak skoro nepoznáte, že je pod kapotou tříválec.

Modrá je dobrá

Ještě větší změny se v rámci inovace odehrály v paletě vznětových motorů. Menší 1.4 HDi už není v nabídce a místo něj jsou k dispozici tři verze turbodieselu 1.6 BlueHDi. Pouze nejslabší verze s 55 kW se obejde bez systému Start/Stop. Výkonnější se 73 kW, jakož i vrcholná s 88 kW jej mají standardně. Motor se však nestartuje reverzibilním alternátorem jako u starších verzí, nýbrž klasicky spouštěčem. To je trochu zpátečnické, přičemž důvody jsou ryze cenové. Systém s reverzibilním alternátorem PSA stále nabízí, ale je vyhrazený pro větší dvoulitry BlueHDi, případně menší turbodiesely ve větších modelech.

Při prezentaci jsme sáhli po nejvýkonnější variantě. Ta má jako jediná šestistupňovou převodovku vynikající lehkým a přesným řazením. Jde o ústrojí dosud používané hlavně ve spojení s motorem 1.6 THP. Turbodiesely 1.6 BlueHDi používají bez výjimky emisní systém s technologií AdBlue. Plnicí hrdlo je umístěno méně prakticky v zavazadelníku.

V rámci inovace posílila rovněž bezpečnost. Novinkou je systém Active City Break, nebo-li nouzové brzdění v nízkých rychlostech, jenž se uplatní zejména ve městě.

Peugeoty 208 se vyrábějí v závodě PSA v Trnavě. Výjimkou jsou špičkové modely GTi a GTi Peugeot by Sport, které si Francouzi dělají sami v Poissy. Na ně jsme se ale mohli při prezentaci pouze dívat. Škoda. Navíc verze „by Peugeot Sport“ zatím nebude v nabídce dovozce. Ale co není, může být - třeba se jí časem dočkáme.

Plusy

  • Líbivý vzhled, vyvážené jízdní vlastnosti
  • Vynikající motor 1.2 PureTech Turbo
  • Může být s klasickým automatem
  • Dvouzonová klimatizace
  • Přesné řazení šestistupňové převodovky
  • Vysoce úsporný provoz (všechny motory)

Minusy

  • Motor PureTech Turbo pouze v nejvyšší výbavě Allure
  • Měničový „automat“ jen v přeplňované verzi PureTech
  • BlueHDi pouze s méně vyspělou verzí systému Start/stop
  • Koncept pracoviště řidiče ne každému vyhovuje
  • „Šestikvalt“ jenom ve spojení s vrcholným turbodieselem
  • Pouze průměrné řazení pětistupňové převodovky

Peugeot Partner a Partner Tepee pro modelový rok 2016

Spolu s inovovanou 208 se představil také užitkový Partner a jeho osobní verze Tepee. I tady se šlo v rámci modernizace podobnou cestou jako u 208. Na první pohled se retuše týkají přední části. Tepee dostalo dvě nové barvy v odstínu šedé: Moka a Artense. Dynamičtější vzhled mají podpořit až šestnáctipalcová litá kola s osmi paprsky.

Na výběr jsou dva motory v několika výkonových verzích, vždy o objemu 1,6 litru. Benzinové jednotky zastupují dvě 1.6 VTi se 72 kW a 88 kW, turbodiesely BlueHDi s 55 kW, 73 kW a 88 kW. Prostřední varianta je k dispozici jak se systémem Start/stop, tak i bez něj, stejně jako s automatizovanou samočinnou šestistupňovou převodovkou ETG6. Vrcholná varianta turbodieselu má jako jediný motor v nabídce manuální „šestikvalt“. Zbylé verze a motory jsou jenom s pětistupňovými převodovkami.

A zatímco ve Francii budou turbodiesely 1.6 BlueHDi k dispozici od samého začátku pro osobní Tepee i užitkovou verzi Partnera, na českém trhu si je budete moci v případě užitkové verze koupit až od začátku července příštího roku. Do té doby musí stačit starší 1.6 HDi splňující emisní normu Euro 5.


Tomáš Dusil
Diskuze (3)
10. 9. 2015 16:37
Re: super peugeot 208
Mmm taky se mi líbí. Za jak dlouho myslíte že se tam objeví? Kupovat nový se mi nechce, rychle ztratí na ceně a na to bych si právě počkal ;-)
5. 6. 2015 14:38
super peugeot 208
to vypadá na super autíčko, těším se až na něj v autobazaru narazím. áčka by ho mohli mít.... >:-[]
5. 6. 2015 09:26
Pochvala
Že Peugeot nepodlehl dvouspojkovému šílenství. A i ve 208 nabídl měničový 6° automat Aisin. Který bude životností naprosto bez problému ve srovnání s DSG 7° se suchými spojkami. Holt není automat jako automat. Sice i v měniči se mění olej, ovšem není potřeba měnit spojky, v případě DSG dokonce dvě...Jen klasická měničová převodovka umí komfortní rozjezd, "plížení" a hladce přeřadit. Navíc ve spojení s velmi povedeným 1,2 THP 81kW :yes: .

Abych jen nechválil, čekal jsem, že i 81kW dostane manuální 6°, který je výrazně přesnější než už přestárlý i když stále modifikovaný 5°.

Cenová politika není špatná, výbava bohatá s plnohodnoutnou navigací či 2-zónovou klimou. 208 zraje :yes: