Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 308: O číslo větší osobnost (první dojmy)

Miro Mihalik
Diskuze (130)

Není revoluční svými tvary ani technikou, ale otevřete dveře a dýchne na vás kvalita, o které se předchozím majitelům Peugeotu mohlo jen zdát.

Když nějaká automobilka uspořádá světovou prezentaci nového modelu v kostele, přemýšlíte, jestli náhodou o svém voze nemá pochybnosti a pro jistotu používá všechny dostupné prostředky (dejme tomu i přízeň vyšší moci), aby uspěla u zákazníků. Potom, co jsme viděli na jihovýchodě Francie v Mulhouse, si však myslíme, že tvůrci Peugeotu 308 nemají nejmenší důvod k modlitbě za lepší prodeje.

Novinka poprvé otevřela označování končicí osmičkou a má před sebou nelehký cíl. Podle slov Frédérica Saint Geourse, generálního ředitele automobilky Peugeot, chtějí zvýšit svůj podíl na evropském trhu ze 7,4 na 7,5 procenta, což by společně s velice dobře prodávaným modelem 207 nemusel být nereálný cíl.

Peugeot 308, vyvíjený pod interním kódem T7, vyjel na silnice jako prototyp již v roce 2005. Testovací piloti s vozem najezdili dva miliony kilometrů, my zatím ani jeden. Jednalo se pouze o statickou prezentaci, ale auta připravená k prohlídce nám dala příležitost vytvořit si představu o tom, co se odehrálo v kabině. Malou nápovědou by mohly být rozměry 4276 x 1815 x 1498 mm (délka x šířka x výška) a srovnání s Peugeotem 307 v následující tabulce.










Rozměry Peugeot 308 vs. Peugeot 307
Rozměr Peugeot 308 Peugeot 307
Délka [mm] 4276 4202
Šířka [mm] 1815 1730
Výška [mm] 1498 1510
Rozvor [mm] 2608 2608
Rozchod vpředu [mm] 1536 1506
Rozchod vzadu [mm] 1531 1515

Pokud za volant usedne téměř dvoumetrový řidič, levou zadní se za něj složí stejně vysoký cestující a ještě mu zůstane skoro deset centimetrů volného místa na kolena. Přitom Peugeot 308 je postavený na stejné platformě jako předchůdce 307 (s rozvorem 2608 mm). V případě, že je vůz vybavený panoramatickou skleněnou střechou, která prosvětluje interiér po celé délce, vzadu to s prostorem nad hlavou vyšších pasažérů bude trochu horší. Výška je totiž jediným parametrem, který se u nového modelu zmenšil (o 12 mm).

Na pohled i dotek jsou ve voze použité velice kvalitní materiály, a přestože to bude znít jako přitažené za vlasy, Peugeot 308 působí dojmem, že se nechal inspirovat automobily prémiové třídy. Stačí projít konečky prstů po palubní desce nebo vyzkoušet příjemný odpor ovládání výdechů a nebudete na pochybách, že tady se zrovna nešetřilo. Jediné zklamání: konstruktéři použili ty stejné páčky pod volantem, které se používají napříč celým výrobním spektrem koncernu PSA.

Vystavené vozy byly samozřejmě napěchované tou nejvyšší výbavou, takže zatím nevíme, co se objeví v nejlevnějším provedení, ale sedadla, ve kterých jsme seděli, vypadají na nižší střední třídu výborně. Jsou široká, mají dlouhý sedák a na Francouze neobvykle tvrdé čalounění. Peugeot 308 může podle kondice kreditní karty nabídnout majiteli bohatou výbavu – za příplatek je k mání vyklápěcí monitor navigačního systému, až 9 airbagů, systém hlídající jízdní pruhy (AFIL) nebo adaptivní bi-xenonové světlomety. A kupříkladu klimatizace má výdechy vyvedené i pro zadní sedadla.

Peugeot 308 je bezpochyby hezké auto, i když z dálky zaměnitelné za menší 207 – sledujte mlhovky, novinka je nemá kulaté, ale vysunuté do rohů nárazníku jako 407. „Nos“ na kapotě, poprvé vztyčený na studii 907, je možná trochu nadsazeným lidským detailem na neživé věci, ale designéři vytvarovali i zbytek přední masky tak zvláštně, že auto má teď výraz boxera, který přes černý chránič cení chromované zuby. Nebýt Nissanu Tiida, o zadních světlech, zasahujících hodně hluboko do boků karoserie, bychom mohli napsat, že jsou originální.

V konstrukci podvozku Francouzi zatím nepovažují za důležité nabízet víceprvkovou zadní nápravu, novinka dokonce bez větších úprav přebírá platformu 2, kterou důvěrně zná 3 000 000 majitelů modelu 307. Lze se ovšem domnívat, že jízdní vlastnosti budou lepší. Konstruktéři snížili těžiště o 5 mm a zvýšili torzní tuhost karoserie o 10 procent.

Peugeot je patřičně hrdý na benzinové motory vyvinuté ve spolupráci s BMW, což nám nezapomněli připomenout při každé příležitosti. Na začátku budou v prodeji dvě šestnáctistovky VTi a THP, respektive atmosférická (88 kW/120 k) a přeplňovaná (110 kW/150 k) verze. Dieselové jednotky HDi budou v prvním kole také dvě: 1,6 HDi o výkonu 80 kW (110 k) a 2,0 HDi s výkonem 100 kW (136 k). Všechny motory o objemu 1,6 l se budou kombinovat s manuální 5stupňovou převodovkou BE4/5N, pouze v silnější naftě dostanete 6stupňovou manuální převodovku ML6CL.

Později se nabídka agregátů rozšíří o zážehovou čtrnáctistovku VTi s výkonem 70 kW (95 k) a slabší provedení 1,6 HDi o výkonu 66 kW (90 k). Ani příznivci řazení bez spojkového pedálu nezůstanou zkrátka – Peugeot 308 dostane v kombinaci s motory 1,6 VTi a 1,6 THP automatickou 4stupňovou převodovku, pouze pro 2,0 HDi bude k mání 6stupňová automatická převodovka. To ovšem není všechno. Silnější výkonová verze 1,6 HDi dostane i úplně novou 6stupňovou robotizovanou převodovku s elektro-hydraulickým ovládáním spojky a řazením pádly pod volantem.

Veřejnosti se Peugeot 308 poprvé představí na autosalonu IAA ve Frankfurtu, prodej startuje 20.9.2007. Nejdříve ve Francii, Británii a Německu. O týden později bude i na dalších evropských trzích. O cenách zatím nepadlo ani slovo. Víme však, že v roce 2008 dorazí model BioFlex, který bude jezdit na mix benzinu a etanolu E85, a v blíže nespecifikovaném období Peugeot představí i vůz s technologií HDi Hybrid, která o dalších 30 % sníží spotřebu nafty. Komu záleží na ekologii, měl by vědět, že 99 % komponentů nového modelu lze recyklovat a speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin Energy Saver dokážou podle testu Peugeotu snížit spotřebu o neuvěřitelných 0,2 l/100 km. Všechny dieselové motory dokážou bez problému i teď jezdit s 30procentním podílem bionafty.











Peugeot 308 - Motory
Motor 1,4 VTi 1,6 VTi 1,6 THP 1,6 HDi 1,6 HDi 2,0 HDi
Zdvihový objem [cm3] 1398 1598 1698 1560 1560 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 70/6000 88/6000 110/5800 66/4000 80/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 136/4000 160/4250 240/1400 215/1750 240-260/1750 320-340/2000
Max. rychlost [km/h] - 195 213 - 190 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,8 8,8 - 11,3 10,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] - 6,7 7,1 4,5 4,7 5,5

3 otázky pro Gérarda Weltera, ředitele Centre de Style Peugeot

Ve chvíli, kdy jste dokončili Peugeot 307 a dostali za úkol vývoj nového modelu, co jste chtěli změnit jako první?

Především proporce. Chtěli jsme, aby byl nový model nižší, širší a působil výkonněji, ale aby přesto zůstal identifikovatelný v rodině vozů značky Peugeot. Aby model 308 zapadal mezi ostatní auta, která jsou si podobná, ale každé má svůj charakter.

Ve voze je cítit posun v oblasti kvality. Nakolik to bylo pro vás důležité?

Kvalita je pro nás základním kamenem úspěchu. Musím říci, že u tohoto vozu jsme museli hodně zapracovat a stálo nás to spoustu námahy.

Na co jste u tohoto vozu nejvíce hrdý?

V jazyku designérů bych to nazval sílou mohutnosti. Naše novinka má prostě styl a působí smyslně. A velký znak odpovídá velikosti našich ambicí.

Miro Mihalik
Diskuze (130)
3. 7. 2007 11:14
Re: multilink?
Tak ony ty německý silnice taky už nejsou to, co v půli devadesátých let... :-(
3. 7. 2007 08:21
Re: Vhozená rukavice
Nebol by som si taky isty. Nikto nespi na vavrinocha kazdy sa snazi urobit co najlepsie auto. Nepochybujem, ze nova 308 predci spominane auta. Golf VI a dalsia generacia Focusu zase mozu byt lepsie ako 308. A nemusia.
3. 7. 2007 06:19
Re: moc velka podobnosť 407+207 - 308
To je ich problem. Nevsimol som si, ze by u nas bola nadrozmerna taka markantna cast populacie ako v USA, aby sa podla nich muselo riadit vsetko. Velkost XXXL uz ma aj nejaku vahu, ti si dake tvarovanie sedadiel a tvrdie bocnice ani nevsimnu... ;-)
3. 7. 2007 06:17
Re: FOTO 308 SW a CC
Pocuj chod si dat prasky a zmlkni. A laskavo nereaguj na moje prispevky, beztak nic rozumne napisat nedokazes. A pokial si pamatam, zatial som ti nedovolil tykat mi.
Avatar - SpiderJ
2. 7. 2007 15:19
Re: multilink?
:yes: