Peugeot 308: O číslo větší osobnost (první dojmy)

Peugeot 308: O číslo větší osobnost (první dojmy)

 
 
1.7. 2007 Miro Mihálik

Není revoluční svými tvary ani technikou, ale otevřete dveře a dýchne na vás kvalita, o které se předchozím majitelům Peugeotu mohlo jen zdát.

Když nějaká automobilka uspořádá světovou prezentaci nového modelu v kostele, přemýšlíte, jestli náhodou o svém voze nemá pochybnosti a pro jistotu používá všechny dostupné prostředky (dejme tomu i přízeň vyšší moci), aby uspěla u zákazníků. Potom, co jsme viděli na jihovýchodě Francie v Mulhouse, si však myslíme, že tvůrci Peugeotu 308 nemají nejmenší důvod k modlitbě za lepší prodeje.

Novinka poprvé otevřela označování končicí osmičkou a má před sebou nelehký cíl. Podle slov Frédérica Saint Geourse, generálního ředitele automobilky Peugeot, chtějí zvýšit svůj podíl na evropském trhu ze 7,4 na 7,5 procenta, což by společně s velice dobře prodávaným modelem 207 nemusel být nereálný cíl. Peugeot 308, vyvíjený pod interním kódem T7, vyjel na silnice jako prototyp již v roce 2005. Testovací piloti s vozem najezdili dva miliony kilometrů, my zatím ani jeden. Jednalo se pouze o statickou prezentaci, ale auta připravená k prohlídce nám dala příležitost vytvořit si představu o tom, co se odehrálo v kabině. Malou nápovědou by mohly být rozměry 4276 x 1815 x 1498 mm (délka x šířka x výška) a srovnání s Peugeotem 307 v následující tabulce.

Rozměry Peugeot 308 vs. Peugeot 307
RozměrPeugeot 308Peugeot 307
Délka [mm]42764202
Šířka [mm]18151730
Výška [mm]14981510
Rozvor [mm]26082608
Rozchod vpředu [mm]15361506
Rozchod vzadu [mm]15311515

Pokud za volant usedne téměř dvoumetrový řidič, levou zadní se za něj složí stejně vysoký cestující a ještě mu zůstane skoro deset centimetrů volného místa na kolena. Přitom Peugeot 308 je postavený na stejné platformě jako předchůdce 307 (s rozvorem 2608 mm). V případě, že je vůz vybavený panoramatickou skleněnou střechou, která prosvětluje interiér po celé délce, vzadu to s prostorem nad hlavou vyšších pasažérů bude trochu horší. Výška je totiž jediným parametrem, který se u nového modelu zmenšil (o 12 mm). Na pohled i dotek jsou ve voze použité velice kvalitní materiály, a přestože to bude znít jako přitažené za vlasy, Peugeot 308 působí dojmem, že se nechal inspirovat automobily prémiové třídy. Stačí projít konečky prstů po palubní desce nebo vyzkoušet příjemný odpor ovládání výdechů a nebudete na pochybách, že tady se zrovna nešetřilo. Jediné zklamání: konstruktéři použili ty stejné páčky pod volantem, které se používají napříč celým výrobním spektrem koncernu PSA.

Vystavené vozy byly samozřejmě napěchované tou nejvyšší výbavou, takže zatím nevíme, co se objeví v nejlevnějším provedení, ale sedadla, ve kterých jsme seděli, vypadají na nižší střední třídu výborně. Jsou široká, mají dlouhý sedák a na Francouze neobvykle tvrdé čalounění. Peugeot 308 může podle kondice kreditní karty nabídnout majiteli bohatou výbavu – za příplatek je k mání vyklápěcí monitor navigačního systému, až 9 airbagů, systém hlídající jízdní pruhy (AFIL) nebo adaptivní bi-xenonové světlomety. A kupříkladu klimatizace má výdechy vyvedené i pro zadní sedadla.

Peugeot 308 je bezpochyby hezké auto, i když z dálky zaměnitelné za menší 207 – sledujte mlhovky, novinka je nemá kulaté, ale vysunuté do rohů nárazníku jako 407. „Nos“ na kapotě, poprvé vztyčený na studii 907, je možná trochu nadsazeným lidským detailem na neživé věci, ale designéři vytvarovali i zbytek přední masky tak zvláštně, že auto má teď výraz boxera, který přes černý chránič cení chromované zuby. Nebýt Nissanu Tiida, o zadních světlech, zasahujících hodně hluboko do boků karoserie, bychom mohli napsat, že jsou originální.

V konstrukci podvozku Francouzi zatím nepovažují za důležité nabízet víceprvkovou zadní nápravu, novinka dokonce bez větších úprav přebírá platformu 2, kterou důvěrně zná 3 000 000 majitelů modelu 307. Lze se ovšem domnívat, že jízdní vlastnosti budou lepší. Konstruktéři snížili těžiště o 5 mm a zvýšili torzní tuhost karoserie o 10 procent.

Peugeot je patřičně hrdý na benzinové motory vyvinuté ve spolupráci s BMW, což nám nezapomněli připomenout při každé příležitosti. Na začátku budou v prodeji dvě šestnáctistovky VTi a THP, respektive atmosférická (88 kW/120 k) a přeplňovaná (110 kW/150 k) verze. Dieselové jednotky HDi budou v prvním kole také dvě: 1,6 HDi o výkonu 80 kW (110 k) a 2,0 HDi s výkonem 100 kW (136 k). Všechny motory o objemu 1,6 l se budou kombinovat s manuální 5stupňovou převodovkou BE4/5N, pouze v silnější naftě dostanete 6stupňovou manuální převodovku ML6CL.

Později se nabídka agregátů rozšíří o zážehovou čtrnáctistovku VTi s výkonem 70 kW (95 k) a slabší provedení 1,6 HDi o výkonu 66 kW (90 k). Ani příznivci řazení bez spojkového pedálu nezůstanou zkrátka – Peugeot 308 dostane v kombinaci s motory 1,6 VTi a 1,6 THP automatickou 4stupňovou převodovku, pouze pro 2,0 HDi bude k mání 6stupňová automatická převodovka. To ovšem není všechno. Silnější výkonová verze 1,6 HDi dostane i úplně novou 6stupňovou robotizovanou převodovku s elektro-hydraulickým ovládáním spojky a řazením pádly pod volantem.

Veřejnosti se Peugeot 308 poprvé představí na autosalonu IAA ve Frankfurtu, prodej startuje 20.9.2007. Nejdříve ve Francii, Británii a Německu. O týden později bude i na dalších evropských trzích. O cenách zatím nepadlo ani slovo. Víme však, že v roce 2008 dorazí model BioFlex, který bude jezdit na mix benzinu a etanolu E85, a v blíže nespecifikovaném období Peugeot představí i vůz s technologií HDi Hybrid, která o dalších 30 % sníží spotřebu nafty. Komu záleží na ekologii, měl by vědět, že 99 % komponentů nového modelu lze recyklovat a speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin Energy Saver dokážou podle testu Peugeotu snížit spotřebu o neuvěřitelných 0,2 l/100 km. Všechny dieselové motory dokážou bez problému i teď jezdit s 30procentním podílem bionafty.

Peugeot 308 - Motory
Motor1,4 VTi1,6 VTi1,6 THP1,6 HDi1,6 HDi2,0 HDi
Zdvihový objem [cm3]139815981698156015601997
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]70/600088/6000110/580066/400080/4000100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]136/4000160/4250240/1400215/1750240-260/1750320-340/2000
Max. rychlost [km/h]-195213-190205
Zrychlení 0-100 km/h [s]-10,88,8-11,310,1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]-6,77,14,54,75,5
3 otázky pro Gérarda Weltera, ředitele Centre de Style Peugeot
Ve chvíli, kdy jste dokončili Peugeot 307 a dostali za úkol vývoj nového modelu, co jste chtěli změnit jako první?

Především proporce. Chtěli jsme, aby byl nový model nižší, širší a působil výkonněji, ale aby přesto zůstal identifikovatelný v rodině vozů značky Peugeot. Aby model 308 zapadal mezi ostatní auta, která jsou si podobná, ale každé má svůj charakter.
Ve voze je cítit posun v oblasti kvality. Nakolik to bylo pro vás důležité?
Kvalita je pro nás základním kamenem úspěchu. Musím říci, že u tohoto vozu jsme museli hodně zapracovat a stálo nás to spoustu námahy.
Na co jste u tohoto vozu nejvíce hrdý?
V jazyku designérů bych to nazval sílou mohutnosti. Naše novinka má prostě styl a působí smyslně. A velký znak odpovídá velikosti našich ambicí.
Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308: O číslo větší osobnost (první dojmy)







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI

Označení v názvu modelu se sice liší jenom velikostí…

Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance

Do Mostu jsme tentokrát vyrazili s vybranou partičkou,…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…