Peugeot slaví 50 let vznětových motorů v sériových osobních vozech
Ovšem zatímco německá značka s trojcípou hvězdou spustila sériovou produkci typu 260 D již v roce 1936, Peugeot vyrobil pouze hrstku velkých vozů 601 (jinak měly zážehový šestiválec 2148 cm3) a těsně před druhou světovou válkou zkoušel motor spalující naftu i v typu 402. Měl objem 2,3 litru a výkon 40 kW (55 k). Těchto vozů vzniklo ovšem jen několik desítek, taktéž nákladních HL 50 v letech 1936-1938 nebylo mnoho. Kořeny však sahají ještě hlouběji do minulosti, již v roce 1922 se objevily Peugeoty 153 a 156 s dvoudobým vznětovým dvouválcem (!) z pera inženýra Tartaise.
O skutečné sériové výrobě osobních vozů s tímto druhem pohonných jednotek lze mluvit až od jara 1959. Tehdy spatřil světlo světa již čtyři roky vyráběný sedan střední třídy typu 403 s novým motorem pod kapotou. Tím byl čtyřválec o objemu 1,8 litru s v té době moderní hliníkovou hlavou válců, který poskytoval 35 kW (48 k). Ke své práci potřeboval jako palivo těžký olej, jak se tehdy v propagačních materiálech říkalo motorové naftě. Vyráběl se v severofrancouzském Lille, jako první nesl legendární jméno Indénor a umožňoval elegantní čtyřistatrojce s liniemi od Pininfariny dosáhnout největší rychlosti až 120 km/h.
Vývoj v této oblasti samozřejmě pokračoval dále, připomeňme jen nejdůležitější milníky. V roce 1967 měl premiéru tehdy nejmenší vznětový agregát na světě, čtyřválec objemu 1255 cm3, který byl určen pro řadu 204. O dvanáct let později se začal vyrábět taktéž čtyřválcový motor, ale objemu 2,3 litru, kterému pomáhalo zvýšit největší výkon na 59 kW turbodmychadlo Garrett. Své místo našel ve velkém sedanu 604 D Turbo, který tak předběhl stuttgartského konkurenta řady W123 o jeden rok. Slavné piáno se navíc prodávalo s turbodieselem v Evropě nejprve jen jako kombi 300 TD, takže Peugeotu patří v tomto ohledu primát plným právem.
V roce 1998 se pak objevily moderní agregáty HDi s vysokotlakými vstřikovači a systémem common-rail. O dva roky později přišel na řadu filtr pevných částic, se kterým dnes jezdí již více než dva miliony vozů.
Současné pohonné jednotky plní normu Euro 5 a na rok 2010 chystá francouzský výrobce se lvem ve znaku další lahůdku – hybridní turbodiesel v řadě 3008 – i když elektromotor bude v tomto případě celkem daleko (u zadní nápravy) od vznětového motoru.
Vývoj zastavit nelze, ale zkuste se zeptat kteréhokoli francouzského, případně severoafrického taxikáře, na který svůj vůz nejraději vzpomíná. Jeho odpověď bude s největší pravděpodobností obsahovat slova Peugeot a Indénor. Ale nemusí se jednat pouze o vzpomínky, vždyť například slavný typ 504 se v Nigérii montoval ještě v roce 2005!