Peugeot slaví 50 let vznětových motorů v sériových osobních vozech

Peugeot slaví 50 let vznětových motorů v sériových osobních vozech

 
 

Francouzský Peugeot je spolu s Mercedesem považován za průkopníka vznětových motorů v osobních vozech.

Ovšem zatímco německá značka s trojcípou hvězdou spustila sériovou produkci typu 260 D již v roce 1936, Peugeot vyrobil pouze hrstku velkých vozů 601 (jinak měly zážehový šestiválec 2148 cm3) a těsně před druhou světovou válkou zkoušel motor spalující naftu i v typu 402. Měl objem 2,3 litru a výkon 40 kW (55 k). Těchto vozů vzniklo ovšem jen několik desítek, taktéž nákladních HL 50 v letech 1936-1938 nebylo mnoho. Kořeny však sahají ještě hlouběji do minulosti, již v roce 1922 se objevily Peugeoty 153 a 156 s dvoudobým vznětovým dvouválcem (!) z pera inženýra Tartaise.

O skutečné sériové výrobě osobních vozů s tímto druhem pohonných jednotek lze mluvit až od jara 1959. Tehdy spatřil světlo světa již čtyři roky vyráběný sedan střední třídy typu 403 s novým motorem pod kapotou. Tím byl čtyřválec o objemu 1,8 litru s v té době moderní hliníkovou hlavou válců, který poskytoval 35 kW (48 k). Ke své práci potřeboval jako palivo těžký olej, jak se tehdy v propagačních materiálech říkalo motorové naftě. Vyráběl se v severofrancouzském Lille, jako první nesl legendární jméno Indénor a umožňoval elegantní čtyřistatrojce s liniemi od Pininfariny dosáhnout největší rychlosti až 120 km/h.

Vývoj v této oblasti samozřejmě pokračoval dále, připomeňme jen nejdůležitější milníky. V roce 1967 měl premiéru tehdy nejmenší vznětový agregát na světě, čtyřválec objemu 1255 cm3, který byl určen pro řadu 204. O dvanáct let později se začal vyrábět taktéž čtyřválcový motor, ale objemu 2,3 litru, kterému pomáhalo zvýšit největší výkon na 59 kW turbodmychadlo Garrett. Své místo našel ve velkém sedanu 604 D Turbo, který tak předběhl stuttgartského konkurenta řady W123 o jeden rok. Slavné piáno se navíc prodávalo s turbodieselem v Evropě nejprve jen jako kombi 300 TD, takže Peugeotu patří v tomto ohledu primát plným právem.

V roce 1998 se pak objevily moderní agregáty HDi s vysokotlakými vstřikovači a systémem common-rail. O dva roky později přišel na řadu filtr pevných částic, se kterým dnes jezdí již více než dva miliony vozů.

Současné pohonné jednotky plní normu Euro 5 a na rok 2010 chystá francouzský výrobce se lvem ve znaku další lahůdku – hybridní turbodiesel v řadě 3008 – i když elektromotor bude v tomto případě celkem daleko (u zadní nápravy) od vznětového motoru.

Vývoj zastavit nelze, ale zkuste se zeptat kteréhokoli francouzského, případně severoafrického taxikáře, na který svůj vůz nejraději vzpomíná. Jeho odpověď bude s největší pravděpodobností obsahovat slova Peugeot a Indénor. Ale nemusí se jednat pouze o vzpomínky, vždyť například slavný typ 504 se v Nigérii montoval ještě v roce 2005!

Spolupracujeme s TipCars.com
Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre Loňská ztráta EGAP dosáhla 2,7 miliardy korun, také kvůli turecké elektrárně Yunus Emre

Státní Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP)…

Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

 

Štítky Peugeot

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana, návrat si rozmyslel

Velká škoda! Mistrovství světa bude bez Zlatana,…

Útočník Zlatan Ibrahimovic na letním mistrovství světa za Švédsko nenastoupí. Účast bývalého kapitána a…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…