Peugeot slaví 50 let vznětových motorů v sériových osobních vozech

Peugeot slaví 50 let vznětových motorů v sériových osobních vozech

 
 

Francouzský Peugeot je spolu s Mercedesem považován za průkopníka vznětových motorů v osobních vozech.

Ovšem zatímco německá značka s trojcípou hvězdou spustila sériovou produkci typu 260 D již v roce 1936, Peugeot vyrobil pouze hrstku velkých vozů 601 (jinak měly zážehový šestiválec 2148 cm3) a těsně před druhou světovou válkou zkoušel motor spalující naftu i v typu 402. Měl objem 2,3 litru a výkon 40 kW (55 k). Těchto vozů vzniklo ovšem jen několik desítek, taktéž nákladních HL 50 v letech 1936-1938 nebylo mnoho. Kořeny však sahají ještě hlouběji do minulosti, již v roce 1922 se objevily Peugeoty 153 a 156 s dvoudobým vznětovým dvouválcem (!) z pera inženýra Tartaise.

O skutečné sériové výrobě osobních vozů s tímto druhem pohonných jednotek lze mluvit až od jara 1959. Tehdy spatřil světlo světa již čtyři roky vyráběný sedan střední třídy typu 403 s novým motorem pod kapotou. Tím byl čtyřválec o objemu 1,8 litru s v té době moderní hliníkovou hlavou válců, který poskytoval 35 kW (48 k). Ke své práci potřeboval jako palivo těžký olej, jak se tehdy v propagačních materiálech říkalo motorové naftě. Vyráběl se v severofrancouzském Lille, jako první nesl legendární jméno Indénor a umožňoval elegantní čtyřistatrojce s liniemi od Pininfariny dosáhnout největší rychlosti až 120 km/h.

Vývoj v této oblasti samozřejmě pokračoval dále, připomeňme jen nejdůležitější milníky. V roce 1967 měl premiéru tehdy nejmenší vznětový agregát na světě, čtyřválec objemu 1255 cm3, který byl určen pro řadu 204. O dvanáct let později se začal vyrábět taktéž čtyřválcový motor, ale objemu 2,3 litru, kterému pomáhalo zvýšit největší výkon na 59 kW turbodmychadlo Garrett. Své místo našel ve velkém sedanu 604 D Turbo, který tak předběhl stuttgartského konkurenta řady W123 o jeden rok. Slavné piáno se navíc prodávalo s turbodieselem v Evropě nejprve jen jako kombi 300 TD, takže Peugeotu patří v tomto ohledu primát plným právem.

V roce 1998 se pak objevily moderní agregáty HDi s vysokotlakými vstřikovači a systémem common-rail. O dva roky později přišel na řadu filtr pevných částic, se kterým dnes jezdí již více než dva miliony vozů.

Současné pohonné jednotky plní normu Euro 5 a na rok 2010 chystá francouzský výrobce se lvem ve znaku další lahůdku – hybridní turbodiesel v řadě 3008 – i když elektromotor bude v tomto případě celkem daleko (u zadní nápravy) od vznětového motoru.

Vývoj zastavit nelze, ale zkuste se zeptat kteréhokoli francouzského, případně severoafrického taxikáře, na který svůj vůz nejraději vzpomíná. Jeho odpověď bude s největší pravděpodobností obsahovat slova Peugeot a Indénor. Ale nemusí se jednat pouze o vzpomínky, vždyť například slavný typ 504 se v Nigérii montoval ještě v roce 2005!

Spolupracujeme s TipCars.com
V České poště se mělo podplácet, dva lidí čelí žalobě V České poště se mělo podplácet, dva lidí čelí žalobě

Pražské vrchní státní zastupitelství dnes podalo obžalobu…

Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu Japonský HI-LEX postaví u Mostu továrnu za více než miliardu

Japonská společnost HI-LEX postaví u Mostu továrnu na…

Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent Skončí lidovci a starostové pod čarou? Model jim předpovídá devět procent

Koalice KDU-ČSL a STAN by v únoru podle volebního modelu…

Komentář Martina Čabana: O třetí síle rozhodne marketing Komentář Martina Čabana: O třetí síle rozhodne marketing

Třetí síla. Volba pro ty, jimž leze na nervy centralismus…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

 

iSport.cz

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Evropská unie úspěšně kráčí ve stopách reálného socialismu

Když pamětník sleduje diskurs panující ve vedení Evropské unie a její aktuální výstupy, nemůže si nevzpomenout…

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru: Prima si mě nenajala a jsem opravdu nemocný

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…