Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Cayenne přijíždí na český trh. Okusili jsme špičku SUV ledovce

Stanislav Kolman
Diskuze (46)
Stuttgartská automobilka na náš trh uvádí třetí generaci úspěšného SUV Cayenne. Zatím ve třech variantách, později přibudou i další.

Zástupci Porsche zavzpomínali ještě před samotnou prezentací nové generace Cayennu na začátky modelu. Konkrétně na to, jak kontroverzně byla první generace SUV v roce 2002 přijata. Automobilka byla do té doby značkou čistě sportovního střihu a uvedení vozu takových proporcí šokovalo i její nejskalnější příznivce.

Jenže dnes, patnáct let od uvedení prvního SUV, se ukazuje, jak dobrý tah to byl. První generace se po celém světě prodalo 270 tisíc kusů. Roku 2010 následovala druhá, jež byla vzhledově povedenější a podepsalo se to i na prodejích, které byly takřka dvojnásobné.

Třetí generační provedení je podle Porsche evolucí designu a revolucí technologií. SUV Porsche přijíždí s drobnými vzhledovými inovacemi, ale celkovým pojetím na své starší sourozence plynule navazuje. Novinku poznáte zejména díky zvětšeným nasávačům vzduchu, čistším bočním liniím či kolům, která jsou již v základu osmnáctipalcová. Designéři vzhled boční siluety ještě více uhladili, na zádi zase vynikají svítilny s 3D efektem a ikonický nápis Porsche.

Změny se odehrály i uvnitř. Nalezneme tu zcela nový infotainment s větší obrazovkou či vyspělejší multimediální volant. Klasické otočné ovladače byste tu hledali marně, avšak Porsche nesází jen na dotykovou obrazovku. Vybrané funkce vozu, včetně nastavování teploty, obsloužíte prostřednictvím palety tlačítek na středové konzole. I přes modernizaci interiéru zůstává prostřední otáčkoměr v budících analogový. Prý zkrátka proto, že ke sportovním autům patří!

Video se připravuje ...

Pokud jde o rozměry, Cayenne je ve srovnání s předchůdcem o 63 mm delší, 23 mm širší, ale o 9 mm nižší. Porsche k nárůstu sáhlo, aby nabídlo ještě více komfortu pro posádku a prostornější zavazadelník. Ten nyní podle tabulkových dat pojme o 100 litrů více. Ve srovnání s předchůdcem se zapracovalo i na hmotnosti, jež je nyní nižší o 55 kg u Cayennu, o 65 kg u Cayennu S a 10 kg shodilo Turbo.

Větší SUV v nabídce Porsche sází po jízdní stránce na čtyři základní pilíře: výkon na okruhu, komfort, dynamiku a každodenní využitelnost. Pomáhá mu k tomu aktivní pohon všech kol, tříkomorové vzduchové odpružení, elektronicky řízená stabilizace náklonu karoserie, řízení zadních kol (s technikou odvozenou od 911) či brzdová soustava PSCB. Zajímavou maličkostí je aktivní střešní spoiler, jenž značka nabízí jako první. Ten kromě jiného počítá i s případem nouze. Vyzdvihne jej tak, že z 250 km/h zkrátí brzdnou dráhu o dva metry.

Základem motorové palety je přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 340 koňských sil. Cayenne S je vybaven 2,9litrovým šestiválcem s twin-turbem a výkonem 440 koní. Současný vrchol tvoří provedení Turbo se čtyřlitrovým osmiválcem a výkonem 550 koní. Nevyžadujete-li ten skutečně nejvyšší výkon, podle značky vás plně uspokojí prostřední varianta, tedy „esko“.

Porsche Cayenne - základní technická data a české ceny
ModelCayenneCayenne SCayenne Turbo
Motor3.0 V6 turbo2.9 V6 biturbo4.0 V8 biturbo
Zdvihový objem [cm3]299528943996
Válce/ventily6/46/48/4
Největší výkon [kW/min]250/5300-6400324/5700-6600404/5750-6000
Točivý moment [N.m/min]450/1340-5300550/1800-5500770/1960-4500
Převodovka8A8A8A
Max. rychlost [km/h]245265286
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,25,24,1
Pohotovostní h. [kg]209520602250
Základní cena dle aktuálního kurzu [Kč]1.994.5742.443.9703.658.990

Tyto motorizace budou k mání od jara příštího roku, později se dočkáme i Cayennu Turbo S E Hybrid a na sklonku roku je naplánována varianta GTS. A co potěší, podle posledních informací by měla být osazena osmiválcem! Koncem roku dorazí taktéž Cayenne s dieselovým motorem, naopak se můžeme rozloučit s naftovým S.

Pokud jde o cenu, při uvedení na trh jsme byli seznámeni s následujícími cenovkami: Cayenne startuje na 1.994.574 Kč, Cayenne S na 2.443.970 Kč a nejvyšší Turbo stojí 3.658.990 Kč. Ale nedivte se, až se za pár dnů půjdete podívat do showroomu a tam budou cenovky lehce poupravené. Porsche je totiž mění dle aktuálního kurzu ČNB a definitivní částku se dozvíte při podpisu kupní smlouvy. A když jsme u těch peněz, Porsche nám prý už brzy představí atraktivní formu financování, která tu dle slov zástupců značky „ještě nebyla“.

Kromě povídání jsme měli možnost nový vůz i vyzkoušet. Časový pres nám dovolil jen krátkou ochutnávku na několika kilometrech, přičemž drtivou většinu z nich tvořila dálnice. Během jízdy se základním Cayennem mě zaujal hlavně jízdní komfort na velmi dobře odhlučněném podvozku (jeho fungování nám Porsche blíže přibližuje v přiloženém videu níže). Velkým plusem je i pružné zrychlení, to když vám ostatní řidiči konečně uvolní levý pruh dálnice a vy můžete sešlápnout plynový plyn až k podlaze. Na základě zvoleného jízdního režimu prostřednictvím ovladače na volantu se také citelně mění práce motoru a samočinné převodovky.

To jsou zatím jediné jízdní poznatky z první ochutnávky. Naštěstí nám ale Cayenne dorazí již začátkem ledna do redakční garáže i na trochu delší dobu, to už se toho o novince dozvíme podstatně více a samozřejmě vás budeme informovat. Zatím v nás tahle SUV novinka zanechává pozitivní dojmy!

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (46)
Avatar - white label
14. 12. 2017 17:19
Re: Maska chladiče....
Macan musí mít nějaký adaptivní podvozek, buď magnet, nebo vzduch a GTS i Turbo ho mají v základu.
Avatar - praděda7
14. 12. 2017 14:01
Re: Maska chladiče....
Tak tak, v X2 jen ussrranný čtyřhrnek a k tomu ještě pouze v cooking version s pár poníky.... ;-\ Že by nakonec přece jenom Macan? Turbo je za ten samý peníz jako Cayenne S... ;-) Ale v pohodlíčku se Macan Cayennu asi nevyrovná. Podobně je to i s X3 a X5. A pohodlíčko je pro starou páteř kua důležité.... ;-)
Avatar - praděda7
14. 12. 2017 13:51
Re: NO ....
Tak tyto 21" jsou docela sexy. Ale jen aby potom z auta nebylo nějaké drkotadlo....

[odkaz]
Avatar - white label
14. 12. 2017 13:18
Re: Maska chladiče....
Tak to je v podstatě i případ Macanu, ale do toho se aspoň vleze (na rozdíl od X2) šestihrnek.
Avatar - praděda7
14. 12. 2017 12:43
Re: Maska chladiče....
No já nevím, kterým směrem se chtějí ubírat. Možná to neví ani oni. Původní myšlenka byla přece masa, tak jak mělo každé pořádné SUV vypadal. Ano, já vím, v zájmu získání co největšího počtu zákazníků se přistoupilo k "osekávání" masy do sportu až z toho původního SUV v některých případech (X2) zbyl jen takový povětší HH. ;-\