Porsche Cayenne přijíždí na český trh. Okusili jsme špičku SUV ledovce
Zástupci Porsche zavzpomínali ještě před samotnou prezentací nové generace Cayennu na začátky modelu. Konkrétně na to, jak kontroverzně byla první generace SUV v roce 2002 přijata. Automobilka byla do té doby značkou čistě sportovního střihu a uvedení vozu takových proporcí šokovalo i její nejskalnější příznivce.
Jenže dnes, patnáct let od uvedení prvního SUV, se ukazuje, jak dobrý tah to byl. První generace se po celém světě prodalo 270 tisíc kusů. Roku 2010 následovala druhá, jež byla vzhledově povedenější a podepsalo se to i na prodejích, které byly takřka dvojnásobné.
Třetí generační provedení je podle Porsche evolucí designu a revolucí technologií. SUV Porsche přijíždí s drobnými vzhledovými inovacemi, ale celkovým pojetím na své starší sourozence plynule navazuje. Novinku poznáte zejména díky zvětšeným nasávačům vzduchu, čistším bočním liniím či kolům, která jsou již v základu osmnáctipalcová. Designéři vzhled boční siluety ještě více uhladili, na zádi zase vynikají svítilny s 3D efektem a ikonický nápis Porsche.
Změny se odehrály i uvnitř. Nalezneme tu zcela nový infotainment s větší obrazovkou či vyspělejší multimediální volant. Klasické otočné ovladače byste tu hledali marně, avšak Porsche nesází jen na dotykovou obrazovku. Vybrané funkce vozu, včetně nastavování teploty, obsloužíte prostřednictvím palety tlačítek na středové konzole. I přes modernizaci interiéru zůstává prostřední otáčkoměr v budících analogový. Prý zkrátka proto, že ke sportovním autům patří!
Pokud jde o rozměry, Cayenne je ve srovnání s předchůdcem o 63 mm delší, 23 mm širší, ale o 9 mm nižší. Porsche k nárůstu sáhlo, aby nabídlo ještě více komfortu pro posádku a prostornější zavazadelník. Ten nyní podle tabulkových dat pojme o 100 litrů více. Ve srovnání s předchůdcem se zapracovalo i na hmotnosti, jež je nyní nižší o 55 kg u Cayennu, o 65 kg u Cayennu S a 10 kg shodilo Turbo.
Větší SUV v nabídce Porsche sází po jízdní stránce na čtyři základní pilíře: výkon na okruhu, komfort, dynamiku a každodenní využitelnost. Pomáhá mu k tomu aktivní pohon všech kol, tříkomorové vzduchové odpružení, elektronicky řízená stabilizace náklonu karoserie, řízení zadních kol (s technikou odvozenou od 911) či brzdová soustava PSCB. Zajímavou maličkostí je aktivní střešní spoiler, jenž značka nabízí jako první. Ten kromě jiného počítá i s případem nouze. Vyzdvihne jej tak, že z 250 km/h zkrátí brzdnou dráhu o dva metry.
Základem motorové palety je přeplňovaný třílitrový šestiválec s výkonem 340 koňských sil. Cayenne S je vybaven 2,9litrovým šestiválcem s twin-turbem a výkonem 440 koní. Současný vrchol tvoří provedení Turbo se čtyřlitrovým osmiválcem a výkonem 550 koní. Nevyžadujete-li ten skutečně nejvyšší výkon, podle značky vás plně uspokojí prostřední varianta, tedy „esko“.
Porsche Cayenne - základní technická data a české ceny | |||
Model | Cayenne | Cayenne S | Cayenne Turbo |
Motor | 3.0 V6 turbo | 2.9 V6 biturbo | 4.0 V8 biturbo |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2894 | 3996 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/5300-6400 | 324/5700-6600 | 404/5750-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 450/1340-5300 | 550/1800-5500 | 770/1960-4500 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 245 | 265 | 286 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,2 | 5,2 | 4,1 |
Pohotovostní h. [kg] | 2095 | 2060 | 2250 |
Základní cena dle aktuálního kurzu [Kč] | 1.994.574 | 2.443.970 | 3.658.990 |
Tyto motorizace budou k mání od jara příštího roku, později se dočkáme i Cayennu Turbo S E Hybrid a na sklonku roku je naplánována varianta GTS. A co potěší, podle posledních informací by měla být osazena osmiválcem! Koncem roku dorazí taktéž Cayenne s dieselovým motorem, naopak se můžeme rozloučit s naftovým S.
Pokud jde o cenu, při uvedení na trh jsme byli seznámeni s následujícími cenovkami: Cayenne startuje na 1.994.574 Kč, Cayenne S na 2.443.970 Kč a nejvyšší Turbo stojí 3.658.990 Kč. Ale nedivte se, až se za pár dnů půjdete podívat do showroomu a tam budou cenovky lehce poupravené. Porsche je totiž mění dle aktuálního kurzu ČNB a definitivní částku se dozvíte při podpisu kupní smlouvy. A když jsme u těch peněz, Porsche nám prý už brzy představí atraktivní formu financování, která tu dle slov zástupců značky „ještě nebyla“.
Kromě povídání jsme měli možnost nový vůz i vyzkoušet. Časový pres nám dovolil jen krátkou ochutnávku na několika kilometrech, přičemž drtivou většinu z nich tvořila dálnice. Během jízdy se základním Cayennem mě zaujal hlavně jízdní komfort na velmi dobře odhlučněném podvozku (jeho fungování nám Porsche blíže přibližuje v přiloženém videu níže). Velkým plusem je i pružné zrychlení, to když vám ostatní řidiči konečně uvolní levý pruh dálnice a vy můžete sešlápnout plynový plyn až k podlaze. Na základě zvoleného jízdního režimu prostřednictvím ovladače na volantu se také citelně mění práce motoru a samočinné převodovky.
To jsou zatím jediné jízdní poznatky z první ochutnávky. Naštěstí nám ale Cayenne dorazí již začátkem ledna do redakční garáže i na trochu delší dobu, to už se toho o novince dozvíme podstatně více a samozřejmě vás budeme informovat. Zatím v nás tahle SUV novinka zanechává pozitivní dojmy!