Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche Cayenne Turbo LPG - plynová zbraň

Libor Zezulka
Luxusní SUV Porsche Cayenne jsme otestovali s nejvýkonnějším motorem s výkonem 450 koní, který kromě benzínu spaloval také plyn.

Finanční problémy jsou v automobilovém průmyslu obvyklé, a tak trochu se podobají chřipce. Téměř každý chřipku jednou dostane a pokud se začne včas a pomocí vhodných medikamentů léčit, uzdraví se a navíc příště chřipce lépe odolá. Pokud ovšem léčbu podcení, může se nemoc vrátit a způsobit trvalé následky. Porsche dostalo chřipku na konci dvacátého století a přemýšlelo, jak se jí rychle zbavit.

Automobilová chřipka se v průběhu motoristické historie léčila různě, v posledních letech se stala obvyklou praxí zejména léčba spojením s bohatým partnerem nebo rozšiřováním výrobního programu o nové vozy. Porsche se vydalo druhou cestou a šokovalo svět. Místo toho, aby doplnilo nabídku o další skvostný sporťák, postavilo na startovní čáru obrovskou „obludu,“ která zbourala stoletou tradici.

Zrodilo se luxusní SUV, jež vyšplhá na kopec i po nezpevněné silnici či přebrodí horský potůček. Prioritou sice zůstala hladká vozovka a tedy odpovídající výkonové parametry, ale už samotný fakt, že znak Porsche nese automobil s rozměry malého autobusu vyvolával spoustu otázek. Bude se vůbec takové Porsche prodávat? Nepodřezalo si tímto Porsche pod sebou větev?

Netradiční odhalení několika fotografií v roce 2002 v Ženevě a tradiční výstavní premiéra v Paříži napověděla, že cayenne může dosáhnout úspěchu. A vskutku, o několik měsíců později automobil postavený na společném základě s VW Touareg sjížděl z výrobních pásů v počtech, s nimiž na začátku nepočítali ani největší optimisté. V květnu 2005 Porsche oslavilo už stotisící vyrobený model a zářilo přitom štěstím.

Díky cayennu, jenž přináší automobilce téměř 50 procent příjmů(!), se podařilo odvrátit vážné finanční obtíže a získat finance a čas potřebný na vývoj nových modelů. Porsche už oznámilo uvedení menšího sportovního vozu cayman, další budou zřejmě následovat. O zákazníky bude muset s cayennem v budoucnu bojovat, představení podobného vozu totiž plánuje Bentley, už brzy vtrhne na scénu jeho koncernový bratříček Audi Q7.

Podobu nezapře

Také v České republice se cayenne uchytil, pomohl výrazně zvýšit prodeje a rozšířit značku Porsche na tuzemských silnicích. Jelikož se luxusní SUV u nás delší dobu prodává, jeho tvary jsou dostatečně známy. Porsche samozřejmě nechtělo riskovat pošramocení pověsti spojením s partnerem podstatně méně zvučného jména (Volkswagen), a proto nakázalo designérům ušít cayennu pokud možno originální kabát a o spolupráci výrobců příliš nehovořit.

suv porsche lpg testy suv porsche lpg testy

Zkušený pozorovatel sice příbuznost vozů odhalí snadno, neboť zejména silueta prozrazuje společnou DNA, přední část osazená větlomety specifických tvarů a nárazníkem s mohutnými vdechy vzduchu nicméně povyšuje cayenne na svébytné Porsche. Také zadní část utíká ze světa uniformity světlomety a ladnými zaobleními, sportovní potenciál naznačují koncovky výfuku a pečetí nápis Cayenne Turbo.

Příplatková 20palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami si nerozumí se špatným povrchem a už vůbec nepomáhají automobilu v terénu, na hladké vozovce ale posunují stabilitu vysokého SUV do krajních mezí. Praktické stránky vnějšího designu, ať hovoříme o úhlu otevření dveří nebo výšce nakládací hrany a otevření pátých dveří nezůstaly stranou, dovnitř se nastupuje pohodlně (vpředu i vzadu) a ani naložení těžšího předmětu nepředstavuje problém.

Zavazadlový prostor se základním objemem 540 litrů omezovala v testovaném provedení 80litrová plynová nádrž. Po složení sedadel se zavazadlový prostor v standardním provedení zvětší až na 1770 litrů. Možnost odpočtu DPH přetvořením na vůz kategorie N1 (tedy nákladní automobil) zní u cayennu poněkud zvláštně, faktem ovšem zůstává, že taková možnost existuje a katapultuje úsporu až na 800.000 Kč.

Porsche se vším všudy

I když z interiérů sportovních modelů Porsche vyzařuje luxus, odráží uspořádání ovladačů i tvary palubní desky například u současného modelu 911 (jeho test vám přineseme v průběhu prázdnin) potřeby řidiče ve vysokých rychlostech. Úroveň komfortu dosahuje samozřejmě nejvyšší možné míry. Z tohoto pohledu neměl představovat pro odborníky Porsche interiér vlastního SUV větší problémy.

A také nepředstavoval. Přestože ústředním motivem nebyla sportovní těsnost, ale prostornost a komfort, vypořádali se designéři i konstruktéři se svým úkolem důstojně. Na přilehlé sportovní sedačky s brutálním bočním vedením se samozřejmě nedostalo, stranou zůstaly i další sportovní prvky, takže z vnitřku cayennu nabudete správný dojem, že sedíte v klasickém luxusním SUV.

Až pohled kolem, na palubní a přístrojovou desku prozradí, že klasické není správné slovo. Vše se podřídilo přísným zákonům prémiové značky, takže uvnitř stěží narazíte na plast. Celou palubní desku i středovou konzolu pokrývá černá kůže, se kterou na mnoha místech kontrastují hliníkové prvky. V podstatě jediným místem, kde se můžete s plastem setkat, je středová konzola, konkrétně rámeček lemující barevný displej.

Kůže zdobí i výplně dveří a zahaluje sedadla, to ale u automobilu za čtyři miliony korun nepřekvapí. Zpracování odpovídá investovaným penězům, občas se setkáváme i v nevyšších třídách s přehmaty, ale Porsche žádné přehmaty nedovolilo. Mezery mezi díly jsou minimální a pravidelné, švy dodržují přesný odstup od kraje i jeden od druhého, imitace hliníku vypadá jako hliník skutečný.

Ergonomie na jedničku

Absolutorium si cayenne zaslouží za ergonomickou stránku. Na rozdíl od některých luxusních konkurentů se nemusíte potýkat s armádou miniaturních tlačítek, na středové konzole sice není o tlačítka nouze, ta jsou ale dostatečně veliká a podle funkce logicky uspořádaná na pravé nebo levé straně displeje. Ovládání klimatizace usnadňují a zpříjemňují kolébková tlačítka pod podélným displejem.

suv porsche lpg testy suv porsche lpg testy Během jízdy nebudete mít problém s vyvoláním kterékoliv funkce a zvláště nastavení klimatizace si doslova zamilujete, menší problémy může zpočátku způsobovat pouze orientace na displeji a pohyb v menu (otočný ovladač mohl být větší a blíže řidiči). Kolébkovými ovladači umístěnými na středovém tunelu za voličem automatu jednoduše nastavíte světlou výšku vozu.

Přístupností tlačítek potěší kožená sedadla s třemi paměťovými pozicemi. Jak jsem výše naznačil, sedadla jsou navržena tak, aby poskytovala maximální komfort na dlouhých trasách, takže se nesnaží nekompromisním sevřením udržet řidiče v stabilní pozici za všech okolností (byť jsou vedena jako sportovní). Boční vedení opěradla a sedáku není zbytečně silné, při svižnější jízdě tělo podrží dostatečně.

Stavbu sedadel ocení také rozložitější pasažéři, neboť se nemusí obávat nepříjemného tlaku na stehnech a trupu, podpora stehem přitom dostačuje i vyšším cestujícím. O pohodlí se společně se sedadly stará široká a ideálně umístěná loketní opěrka. Stavba karoserie vytváří předpoklad pro dostatečný vnitřní prostor. Na hlavou i v oblasti ramen je místa nadbytek, v oblasti kolen místo nepřebývá.

Takové normální Porsche

Pasažér s výškou okolo 180 cm se usadí na zadních sedadlech pohodlně a s rezervou, komfortní svezení čeká čtveřici pasažérů, přestože se cestování ve třech na zadních sedadlech nevylučuje. V cayennu není kupodivu nouze o odkládací plochy. Třebaže mohlo být přihrádek víc, krytý prostor na straně spolujezdce, pod loketní opěrkou, před voličem automatu či kapsy na dveřích základním potřebám vyhovují.

Velmi neobvyklá, ve srovnání s ostatními SUV, je přístrojová deska. Kombinace několika analogových přístrojů s digitálními ukazateli vměstnanými do jednoho „budíku“ vypadá velmi efektně, navíc je to řešení navýsost praktické. Řidič si může vybrat, zda bude sledovat aktuální rychlost na displeji nebo pomocí velkého budíku. Porsche nezapomnělo ani na přístroj zobrazující plnící tlaky.

Barevný displej navigace vládne jednouchou grafikou napomáhající rychlejší orientaci, navigační systém si tradičně pamatoval pouze veliká města a hlavní silniční tahy ČR. Ergonomický koncert zakončil multifunkční volant s rozměrnými tlačítky audiosystému, navigace i řazení Tiptronic. Horní užší a dolní širší polovina věnce posunuje řízení z rutinní záležitosti na zážitek.

Jen škoda, že Porsche neodolalo vábení velkého vozu a nastavilo posilovač řízení tak, aby hlavně usnadňoval manipulaci v nízkých rychlostech. Ve vyšších rychlostech neposkytuje řízení takovou zpětnou vazbu, jakou byste u Porsche očekávali, je až zbytečně lehké, byť přesné. Výbava testovaného kousku zahrnovala v podstatě veškeré vymoženosti.

Standardně dodávané vzduchové odpružení PASM s možností regulace světlé výšky a rovněž v sériové výbavě obsažený PCM Porsche Communication System s navigací doplnil například systém Entry & Drive. Ten při otevření dveří zatáhne sloupek řízení a posune sedadlo dozadu, aby se řidiči pohodlněji nastupovalo nebo vystupovalo. Elektricky (za příplatek téměř 9000 Kč) se ovládá i tažné zařízení, jež se standardně schovává v podlaze, aby nehyzdilo zadní část.

Nejsilnější z nejsilnějších

Tak zaprvé zapomeňte na dieselový motor. Porsche se s naftou nikdy nekamarádilo a i když si cayenne o silný turbodiesel přímo říká (proč neosadit zcela netypické auto pro Porsche také zcela netypickým motorem), zůstalo pouze u motorů zážehových a ve spojení s takovým kolosem tudíž značně žíznivých. Základ nabídky tvoří zážehový šestiválec 3.2 litru (184 kW, 310 Nm), uprostřed (verze S) stojí osmiválec 4.5 litru (250 kW, 420 Nm), námi testovanou vrcholnou verzi Cayenne Turbo S pohání dvojitě přeplňovaný osmiválec 4.5 litru s výkonem 331 kW při 6000 otáčkách a točivý momentem 620 Nm mezi 2250 a 4750 ot./min.

Točivý moment dostupný v širokém rozmezí otáček a výkon položený v 6000 otáčkám, kde se jednotka vytáčí velmi ochotně dává kolosu fantastickou svižnost. Právě benzínový osmiválce přeplňovaný dvěma turbodmychadly dokazuje, že v SUV dřímá sportovní duch, který se každým sešlápnutím plynového pedálu probouzí. Do cca 3000 otáček vypadá Cayenne Turbo docela krotce, motor nijak brutálně nezatahuje a rozjezd se podobá rolování letadla na dráze. Nad 3000 otáčkami se ovšem spojí mohutný točivý moment s nastupujícím výkonem a z nemotorné hromady plechu se najednou stává raketa.

Motor zatáhne takovým způsobem, že se hlava dotkne opěrky. Síla narůstá až do 5000 otáček, kde se setkává maximum točivého momentu a vysoký výkon. Právě v této oblasti dosahuje automobil nejlepší dynamiky, je velmi agilní a rychlý a nejlépe maskuje rozměry a hmotnost. Pokud si chcete užít opravdu sportovní jízdu v supersportovním SUV, je právě oblast od 3000 do 5000 otáček ideální. To ale neznamená, že dalších 1200 otáček do zásahu omezovače jednotka promarní. Agregát a s ním cayenne má spoustu síly až do červeného pole.

Zvuk osmiválce je kapitola sama pro sebe. V nízkých otáčkách neslyšíte pochopitelně vůbec nic, jen všeobjímající ticho. Ani s rostoucími otáčkami se zvykový projev dramaticky nemění, ve vysokých otáčkách pohladí sluchové ústrojí posádky krásným zpěvem, který je doslova škoda přehlušit dunivým rádiem. Přesto i v těchto vysokých otáčkách zůstává uvnitř vozu příjemné ticho, možná větší než byste u Porsche čekali. To venku probíhá skutečná benzínová symfonie. Masivní koncovky výfuku vydávají zvuk, který se vám zalíbí natolik, že nebudete chtít, aby vůbec skončil.

Často se říká, že majitel schopný vydat tři až pět milionů za nový automobil, se neohlíží na spotřebu. Je jasné, že člověk kupující například Cayenne Turbo nepočítá s kombinovanou spotřebou 8 litrů, ale přesto se mu nemusí zamlouvat dlouhodobě spalovat na 100 km jízdy dvojnásobné množství paliva. Tedy v případě testovaného vozu i trojnásobného. Při ekonomické jízdě si jednotka řekla o 18 litrů benzínu, dynamická jízda si vyžádala spotřebu až 25 litrů benzínu. Pokud si nebudete brát servítky a nijak se v šlapání na plyn omezovat, vystoupá spotřeba až na 30 litrů(!!).

Kdo šetří, má LPG

To při současných cenách benzínu znamená, že za 1 km jízdy zaplatíte 9 Kč, což není vůbec málo. Není divu, že nejeden majitel nebo potenciální kupec zapřemýšlí, zda investovat několik miliónu do auta, jež spotřebuje na trase Brno – Praha – Brno 100 litrů benzínu za 3000 Kč. Ačkoliv skalním příznivcům značky zřejmě naskočí při vyslovení spojení Porsche – LPG husí kůže, je právě LPG možným způsobem, jak stlačit náklady na pohonné hmoty na cca polovinu a ještě zlepšit ekologickou stránku.

suv porsche lpg testy suv porsche lpg testy Přestavba testovaného vozu na pohon LPG proběhla několik měsíců před samotným testem a trvala tři dny. Jelikož se jedná o poměrně komplikovaný zákrok do moderního zážehového motoru, bylo následně potřeba systém vyladit. V interiéru prozrazuje přítomnost pohonu LPG pouze drobný přístroj - ukazatel stavu paliva (jeho umístění si vyžádalo provrtání palubní desky), v zavazadlovém prostoru se usadila 80litrová nádrž, jež byla po skončení testu vyměněna za nádrž 100litrovou. Průběh celé přestavby si můžete prohlédnout na fotografiích dole.

Výsledek přestavby vypadá z pohledu řidiče zajímavě. Po nastartování na benzín se během několik sekund začne automaticky spalovat plyn, o čemž řidiče informuje dioda na sdruženém přístroji a přepínači pohonu na plyn a benzín. Chod motoru zůstává vyrovnaný a klidný, zvuk se přepnutím na plyn dokonce ještě zjemní, a to jak v nízkých, tak vysokých otáčkách. Co se výkonu týče, rozdíl téměř nepoznáte.

Pouze opakovaným přepínám na plyn a benzín dokážete vypozorovat mírně ostřejší reakce v oblasti maximálního výkonu při pohonu na benzín, ale šokující síla jednotce zůstává i na plyn. Všechno, co bylo řečeno o vlastnostech jednotky výše tedy platí i při pohonu na plyn, kromě spotřeby. Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že spotřeba proti benzínu narůstá o 10%.

suv porsche lpg testy suv porsche lpg testy Na trase Brno – Praha – Brno – tedy nespotřebujete 100 litrů paliva jako u benzínu (jedná se o ukázkový propočet), ale cca 110 litrů. Při ceně 13 Kč za litr plynu to znamená náklady ve výši 1430 Kč, tedy o 1570 Kč méně než v případě cestování na benzín. Jinak řečeno, je to jakoby spotřeba benzínu klesla na polovinu, tedy na 12 litrů/100 km(!).

Obratný dinosaurus

Přední lichoběžníková náprava s dvojitými příčnými rameny a zadní víceprvková náprava uložená na pomocném rámu. Tak zní základní koncepce podvozku rozšířená o spoustu elektroniky. Cayenne Turbo přidává už v základní výbavě systém vzduchového pérování s možností regulace světlé výšky a pérováním PASM. Světlá výška se pohybuje v rozmezí od 157 mm pro nakládání předmětů a nastupování po 273 mm v těžkém terénu.

Normální světlou výšku 217 mm cayenne udržuje do 125 km/h, kde kvůli bezpečnosti nastavuje nižší úroveň, nad 210 km/h podvozek klesne o dalších 11 mm. Výšku si samozřejmě můžete nastavit i manuálně, nejnižší úroveň nastavuje vůz automaticky (rozdíly si nejlépe prohlédnete na oficiální stránce vozu). Pérování PASM elektronicky reguluje účinnost tlumičů v závislosti na stavu vozovky a stylu jízdy.

Řidič může vybírat z režimů Comfort, Normal a Sport, ale systém zůstává nadále aktivní a v případě potřeby automaticky režim změní. Všechny modely cayenne jsou vybaveny pokročilým elektronickým systémem stability PSM. Nuže jak funguje součinnost moderní koncepce podvozku a elektroniky v praxi? Velmi dobře. Automobil se díky vzduchovému odpružení lehce přenáší přes běžné nerovnosti, větší výtluky o sobě uvnitř testovaného vozu dávaly vědět skrze občasné zavrzání rozměrného interiéru.

suv porsche lpg testy suv porsche lpg testy Na právě zalátaných vozovkách poskytoval cayenne dobrý komfort, 20palcová kola na pohodlí sice nepřidala, ale společně se systémem PASM vylepšila chování v zatáčkách. Navzdory výšce a vysoké hmotnosti (2355 kg) automobilu se v zákrutách nekonalo naklánění či houpání karoserie, Porsche Cayenne Turbo si zachovává stabilitu i při prudkém trhnutí volantem a brzdění v zatáčce.

Limitní nedotáčivost účinně eliminuje citlivý a ideálně vyladěný systém Porsche Stability Management (PSM), jehož zásahy jsou jemné a dostavují se přesně v okamžiku, kdy je to potřeba. Na jízdním zážitku bohužel nepřidá přeposilované řízení, uchváceni jsme nebyli ani z brzdného účinku. Nejde o to, že by cayenne vybavený masivními kotouči s vnitřním chlazením nebrzdil, ale více než 2300 kg váhy razantní brzdný účinek utlumí a způsobí, že na úplné zastavení z vysoké rychlosti se „nadřete“. Prostě máte pocit, že vůz nebrzdí, především v poslední fázi z cca 50 km/h do úplného klidu. Také je přímo slyšet jak brzdové destičky „hrubují“ kotouče a pokouší se zastavit tu hromadu plechu… Popravdě, tyto pocity se dostavily především proto, že s jinými vozy této kategorie se přeci jen jezdí o poznání pomaleji. Ale když už má toto vozidlo výkon 450 koní, tak se musí holt vyzkoušet i brzdy.

Šestistupňová automatická převodovka Tiptronic S pracuje s mohutným výkonem a točivým momentem posílaným standardně ze 62procent na zadní kola a z 38procent na kola přední bezchybně, řazení probíhá hladce, bez cukání, převodovka zbytečně nepodřazuje, při kickdownu neváhá a nemá problém ani s rozjezdem v kopci. S tlačítky řazení na volantu se pracuje pohodlně, vysoké úrovně dosahuje aerodynamické odhlučnění.

Původ nezapře

Uvedením luxusního SUV do nabídky Porsche vstoupilo do nové etapy existence a učinilo tak velmi sebevědomě. Cayenne sice na první pohled nemá nic společného se sportovními sourozenci, naopak tvary karoserie připomíná „lidový“ VW Touareg, zpracováním interiéru, výkonem motoru, inteligencí převodovky i propracovanými elektronickými systémy nicméně jednoznačně zapadá do rodiny Porsche. Systém LPG se na jízdních vlastnostech vozu podepsal pozitivně, zjemnil už tak dokonalý zvuk přeplňovaného osmiválce a snížil náklady na palivo na více než polovinu.

Plusy

  • precizně zpracovaný interiér
  • výborná ergonomie
  • silný a krásně znějící dvojitě přeplňovaný motor
  • vynikající součinnost elektronických systémů podvozku
  • velmi dobré jízdní vlastnosti vzhledem k hmotnosti a typu karoserie
  • inteligentní převodovka Tiptronic S

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • místo na zadních sedadlech
  • místy přílišná podobnost s VW Touareg
  • klasické Porsche to není
Libor Zezulka
Porsche Cayenne Turbo LPG
Cena základní sestavy 3 654 958 Kč
Cena testované sestavy 4 085 549 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4511
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 331 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 2250 - 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 266
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 21.9 / 11.9 / 15.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1770
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2355 / 725
Rozměr pneu: 275/40 R20
Porsche Cayenne Turbo LPG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4786
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1699
d) rozvor (mm): 2855
e) rozchod vpředu (mm): 1641
f) rozchod vzadu (mm): 1656
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano