6.7. 2018 Martin Tolar

První GT-R Nissanu nebylo kupé. A vlastně to ani Nissan nebyl…

 

Na první pohled je to nějaký obyčejný krabicovitý sedan z minulosti, který byste měli přehlížet. Jenže to byste se sakra spletli, protože tenhle Skyline z roku 1969 je kultovní legenda!

Ostré linie hranaté karoserie vypadají, jak kdyby je někdo ořezal samurajskou katanou. Jenže pokud víte, co máte hledat a tohle auto alespoň trochu znáte, nebude vás jednoduchý vzhled odrazovat. Ta zrcátka na blatníku jsou velmi typická, zadní výrazná koncovka výfuku zase jen decentně agresivní. Tohle auto je vážně definice pojmu sleeper, i když vzniklo kvůli závodům.

A to už je věc, která současné majitele Nissanu GT-R moc nezajímá. Je to dávná historie a jejich playstation na kolech (myšleno v dobrém, to auto jezdí vážně fantasticky přesně) je dost dobrý i bez nějakého racionálního důvodu vzniku. O tom, že dávno před jejich miláčkem a dávno i před kultovní generaci R32 existovalo GT-R jako sedan, povětšinou vůbec neví.

Nejikoničtější japonské auto? Podle Britů Nissan Skyline

Jméno Skyline ani nebylo Nissanu, tento sedan původně vyráběla automobilka Prince Motor Company od roku 1957. To je ještě o celou dekádu před příchodem prvního GT-R. A nejen sedanu, Prince vyráběl i kombíky a sportovní kupé Skyline Sport, které mělo design od Giovanni Michelottiho – slavného italského designéra, který zanechal svou stopu i na automobilech Ferrari a Maserati. V Japonsku v té době probíhal motosportový boom, Honda obsadila Suzuku a Mitsubishi zase okruh Fuji Speedway. Kdo závodil, tomu rostly prodeje a Prince chtěl také kousek z tohoto velkého koláče. Proto na Grand Prix Japonska 1964 (ne, nešlo o závod formule 1, i když jméno tomu nasvědčuje) nasadil poslední model S54 ve verzi 2000 GT. Auto mělo naladěný řadový šestiválec a v závodě si vedlo dobře. Na speciální Porsche 904 s motorem uprostřed sice nestačilo, ale všechny pozice od druhé do šesté patřily posádkám Skylinů.

Isuzu 117 Coupé (1968-1981): Japonský sporťák s italskými tvary poháněl i diesel

Automobilka Prince ale chtěla víc a tak vyvinula vlastní speciál R380 s motorem uprostřed. Ročník 1965 byl bohužel zrušen, ale o rok později byli na startu v plné síle. Závod se ze Suzuky přesunul na Fuji, ale i Porsche nespalo na vavřínech a přivezlo nový typ 906. Auto mělo mít více síly, menší hmotnost a lepší řízení. Jenže Prince německou značku udolal svou spolehlivostí a získal první dvě místa. To byl opravdový trumf malého výrobce.

Úspěch ohromil i automobilku Nissan, která s Prince uzavřela strategické partnerství, aby konečně mohla soupeřit s větší automobilkou Toyota. Prince se stal součástí automobilky a jeho jméno zaniklo. V létě se představil nový Skyline C10 už pod jménem Nissan. Nissan jen trochu ozvláštnil hranatý jednoduchý design a populární „Hakosuka“ byla rázem na světě. Na podzim 1968 se v Tokiu objevila ostrá verze Skyline 2000 GT-R s interním kódem PGC10. Prodej byl zahájen v následujícím roce. Až teprve v roce 1971 vznikla dvoudveřová verze GT-R Coupe KPGC10, kterou všichni označují za první GT-R. Sedan je ale vzácnější, vzniklo jich jen 832, zatímco kupé 1197.

Právě takový je i originální Skyline GT-R z roku 1969 sběratele Erica ze SoCal v Orange County v Kalifornii. Na americké poměry jde o unikátní auto, protože tenhle kultovní kousek JDM kultury se do USA oficiálně nikdy nedovážel. Pod kapotou je řadový šestiválec S20 DOHC se čtyřmi ventily na válec, slabší odvozenina motoru závodního speciálu R380. Zvládne vytáčení až k 7000 otáčkám, když už z jeho zvuku běhá mráz po zádech. A právě to je pro majitele nejdůležitější, jinak chce svou Hakosuku, na rozdíl od jiných, nechat v co nejvíce původním stavu. Tedy až na ten nádherný volant Nardi.

Nissan Skyline za miliony? Tenhle kousek je vzácnější než Ferrari!

Auto dosáhlo na závodech opět senzačního úspěchu. Nissan jej ostatně právě tak vyvíjel a bylo z toho fantastických 33 vítězství v řadě, pak nastoupilo kupé a dotáhlo to na 50 triumfů. Dnes jde o vyhledávaný sběratelský kousek, který láká na svůj fantastický motor a skvělé jízdní vlastnosti zabalené do jednoduchého designu. Ostatně hodně zapůsobil i na Jaye Lena, který mu věnoval jednu z epizod svého internetového magazínu.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat Neztrácejte čas tím, co jiní umí lépe: 3 důvody, proč si firmu koupit, nikoli zakládat

Podnikání by měl provázet jednoduchý princip – snaha…

Budova u pražské Národní třídy se může zřítit Budova u pražské Národní třídy se může zřítit

V rekonstruovaném domě v Mikulandské ulici v centru Prahy…

Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo Trump připustil vměšování Ruska, výsledek voleb to prý neovlivnilo

Americký prezident Donald Trump zopakoval, že má plnou…

Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení Česká diplomacie podpořila Krejčířovy stížnosti na vězení

Česká diplomacie podpořila požadavky Radovana Krejčíře na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Nissan R390 GT1 (1997-1998): Silniční verze byla nejrychlejším a nejdražším Nissanem Nissan R390 GT1 (1997-1998): Silniční verze byla nejrychlejším a nejdražším Nissanem

Nissan se pokusil ve druhé polovině 90. let dobýt Le Mans…

Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32 Nissan nabídne nové náhradní díly pro Skyline GT-R R32

Nissan prostřednictvím programu Nismo Heritage obnovuje…

 



 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Včera

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“ Manželka herce Soukupa popsala tragédii v centru Prahy

„Zkrvavený muž vyskočil z okna, všude byl prach.“…

Obrovská rána, oblaka prachu, zakrvácení lidé a zoufalé volání o pomoc. Tak Isabela Soukupová, manželka herce…

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky nepochválili, ale vás zaručeně rozpálí

Nejvíc sexy doktorka v Moskvě: V práci ji za fotky…

Ne vždy se vyplácí zveřejňovat na sociálních sítích sexy fotky. Své o tom ví ruská záchranářka Anastázia…

 

iSport.cz

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se zapíše do historie!

Van Avermaet udržel vedení na Tour i v horách: To se…

Dokázal nemožné. Před vstupem do hor jen málokdo počítal s tím, že by belgický cyklista Greg Van Avermaet zvládl…

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do Sparty? Zeptejte se jeho

Šural: Proč jsem nepřemluvil Coufala, aby šel do…

Kapitánem fotbalistů Sparty po Davidu Lafatovi, který ukončil kariéru, se oficiálně stal Josef Šural. Ten už s…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…