reklama


18.1. 2015 redakce AUTO.CZ

Rallye Dakar, komentář: Čtrnáct nejtěžších dnů

 

Rallye Dakar 2015 skončila. Závěrečná, třináctá etapa z Rosario do Buenos Aires musela být kvůli nepřízni počasí výrazně zkrácena a žádné překvapení již nepřinesla.

Poslední etapu mezi motocykly vyhrál Slovák Ivan Jakeš, mezi osobními auty zvítězil Robby Gordon. Zraky se ale upíraly hlavně k Marcu Comovi, který si přijel pro páté dakarské vítězství, jakož i k Nasserovi Al-Attiyahovi, který hned po první etapě dvoutýdenní rallye sliboval, že vyhraje Dakar podruhé.

V závěrečné etapě z Rosaria do argentinské metropole Buenos Aires se měl jezdcům měřit čas na úseku dlouhém 174 kilometrů, rychlostní zkouška však byla kvůli prudkému dešti a nebezpečně kluzké trati zkrácena na 101 km. Automobily a kamiony poté dokonce absolvovaly jenom 34 měřených kilometrů.

Z českého pohledu se zřejmě jedná o nejúspěšnější Dakar, minimálně za dobu konání soutěže v Jižní Americe. Ve startovních listinách Rallye Dakar 2015 bylo v kategoriích motocyklů a kamionů uvedeno sedmnáct českých závodníků a třináct z nich dokázalo dokončit nejtěžší rallye na světě. Potlesk patří všem, kterým se to podařilo a samozřejmě i těm, co jim pomáhali.

Motocykly

Marc Coma je na úrovni Cyrila Desprese a to ho jistě těší. Je teď pouze o jedno vítězství za dakarskou legendou Stéphanem Peterhanselem. Poprvé za deset let chyběl Despres, aby s Comou soupeřil. Vyměnil motorku za automobil a o body bojoval v jiné kategorii. I přesto se musel Španěl Coma rvát zuby nehty, aby celkové prvenství obhájil.

Jeho největším soupeřem byl Joan Barreda. Jezdec týmu HRC vyhrál druhou etapu i s tím bonusem, že ho to posunulo na vedoucí pozici. O tu ho ale připravily pozdější problémy s pneumatikami. Dva Španělé si ale po zbytek závodu hráli na kočku a myš. Jezdili pohromadě, střídali si pozice. Takhle to pokračovalo několik dní a to ve prospěch Barredy Borta. Už to vypadalo, že do cíle v Buenos Aires dokáže dojet bez chyb a vyhraje on.

 [600×412]

Nicméně Coma trpělivě čekal na svoji příležitost. Ta přišla během osmé etapy potom, co měl jeho španělský rival technické problémy. Honda Barredy Borta se rozbila během překonávání zaplavené solné pláně Salar de Uyuni a museli ji odtáhnout do bivaku v Iquique. A to rozhodlo. Marc Coma tak získal docela slušný náskok na zbytek startovního pole, Barreda už ho nemohl ohrozit.

Ale ještě nebylo vyhráno! Coma se ještě musel postarat o odhodlaného Paula Gonçalvese, který se snažil zachránit čest jezdců Hondy. Paulo se nevzdal a bojoval až do konce, musel se ale spokojit s druhým místem. Velký překvapením byl výkon úžasného Tobyho Price. Sedmadvacetiletý nováček z Austrálie stál na stupních vítězů na třetím místě. Od začátku závodu zrychloval a dokonce vyhrál 12. etapu. Na konci rallye tak ze třetího místa sesadil Chilana Pabla Quintanillu. Chilský závodník je ale s výsledkem i tak určitě spokojený. Po dvou nevydařených Dakarech, kdy musel odstoupit, vyhrál v letošním ročníku „alespoň“ osmou etapu. Příští rok jistě na Dakar přijede s ještě vyššími cíli.

Vpředu jsme často viděli slovenské jezdce Ivana Jakeše a Štefana Svitka. Tito dva motorkáři také ovládli poslední 13. etapu. Jakeš zvítězil a Svitko dojel druhý.

Motocykly
1.ComaŠpanělskoKTM46:03:49
2.GoncalvesPortugalskoHonda+16:53
3.PriceAustrálieKTM+23:14
4.QuintanillaChileKTM+38:38
5.SvitkoSlovenskoKTM+44:17
6.FariaPortugalskoKTM+1:57:50
7.CasteuFrancieKTM+2:00:14
8.JakešSlovenskoKTM+2:18:18
9.Pla GiribertováŠpanělskoHonda+2:24:21
10.PainFrancieYamaha+3:09:09

Naopak mezi těmi, kteří to nedotáhli až do cíle, je Sam Sunderland, který už se jistě těší na příští rok. Vyhrál totiž první etapu. Etapové vítězství si odvezl také Matthias Walkner, ale cíl nakonec rovněž neviděl. Společně s Tobym Pricem však tito jezdci reprezentovali novou generaci Dakaru, která dá o sobě v dalších ročnících.

Do cíle bohužel nedorazil český jezdec – Zdeněk Gottvald. Čtyřiačtyřicetiletý závodník měl problémy ve druhé etapě, ve které ztratil 10 hodin a 16 minut. O den později se vytáhl a dojel jedenačtyřicátý. Jeho stroj však nevydržel náročný jihoamerický terén a Gottvald musel odstoupit.

Všechny ale oslnila dívka! Motorkářka Laia Sanz Pla Giribertová dorazila až do cíle v Buenos Aires a zářila na předních příčkách celé dva týdny. V Iquique dosáhla neuvěřitelného pátého etapového místa, celkově skončila sympatická devětadvacetiletá Španělka na devátém místě.

Nejlepší český motorkář Klymčiw si oddechl, že je v cíli. „Měl jsem trochu starosti s tím, abych si pohlídal tu dvacátou pozici. Byl za mnou dvě a půl minuty hodně rychlej kluk z Brazílie, takže jsem vyrážel za ním do prachu. Už v tom prachu, než začalo pršet, jsem ho dotáhl a předjel," uvedl na facebookovém profilu týmu Barth Racing.

 [600×403]

Při premiéře tak splnil cíl skončit mezi nejlepší dvacítkou. „Je to samozřejmě obrovský štěstí a mám z toho radost. Toho trápení bylo docela dost, jsem rád, že jsem v cíli živej a zdravej. Bylo to chvílemi docela vostrý," dodal devětadvacetiletý Klymčiw.

Po předposlední etapě to už vypadalo, že druhý nováček Milan Engel do cíle v Buenos Aires nedojede. Havaroval a pohmoždil si žebra. Do bivaku dorazil v obrovských bolestech a s velkou ztrátou téměř na posledním místě. Sebral ovšem všechny síly a do poslední 13. etapy nastoupil! Celkově skončil na 30. místě. Po deváté v řadě do cíle Dakaru dorazil i jeho týmový kolega David Pabiška, je na 24. pozici. Také Honza Veselý zvládl celou rallye bez větších problémů, raduje se z 39. příčky.

Výsledky Čechů
20.KlymčiwČRKTM+6:37:39
24.PabiškaČRKTM+7:17:13
30.EngelČRKTM+9:52:35
39.VeselýČRKTM+16:40:07

Automobily

Nasser Al-Attiyah vyhrál hned první etapu. Organizátoři mu ale udělili časovou penalizaci za překročení rychlosti. Pro Katařana to však nebyl žádný velký problém! Prohlásil, že to i přesto bude jeho závod, a měl pravdu. Potvrdil to hned následující den, kdy si suverénně dojel pro etapové vítězství. Hned tak převzal i celkové vedení, které si udržel až do konce. Svou pozici upevňoval den po dni. Pořád na něj ale tlačil Giniel de Villiers. Zkušený Jihoafričan byl jediný, který s Al-Attiyahou soupeřil až do Buenos Aires, nakonec ztratil 35 minut. Jeho vyrovnané výkony by mohlo vylepšit pouze etapové vítězství, to se mu letos nepodařilo.

Juan „Nani“ Roma vyhrál devátou etapu. Nicméně, sny loňského vítěze se rozplynuly hned po prvním dni, kdy mělo jeho Mini technické problémy. Nakonec musel ze soutěže odstoupit, stejně jako Carlos Sainz. Velkolepý návrat Peugeotu na Dakar nebyl zdaleka tak velkolepý. DKR 2008 dovezli do cíle Francouzi Stephane Peterhansel na 11. místě a Cyril Despres (který přestoupil z motorek) až na 34. pozici.

 [600×403]

Orlando Terranova byl letos také zklamaný. Technické potíže ho vyřadily z bojů o celkové prvenství už ve čtvrté etapě, i přesto ale po zbytek závodu udržoval pekelné tempo.

Úžasné představení na trati, ale jenom do 11. etapy, předváděl také Yazeed Al-Rajhi. Dva dny před koncem ho zastavily technické potíže, před odstoupením byl na třetím místě. Těžil z toho ovšem Polák Krzysztof Hołowczyc – oslavil svůj desátý Dakar třetím místem. Je to jeho nejlepší výsledek na této soutěži.

Automobily
1.Al Attiyah, BaumelKatar, FrancieMini40:32:25
2.De Villiers, Von ZitzewitzJAR, NěmeckoToyota Hilux+35:34
3.Holowczyc, PanseriPolsko, FrancieMini+1:32:01
4.Van Loon, RosegaarNiz.Mini+3:01:52
5.Vasiljev, ŽilcovRuskoMini+3:12:41
6.Lavieille, MaimonFrancieToyota Hilux+3:15:58
7.Ten Brinke, ColsoulNizozemsko, BelgieToyota Hilux+3:42:02
8.Sousa, FiuzaPortugalskoMitsubishi+3:44:59
9.Rachimbajev, NikolajevKazachstán, RuskoMini+4:08:44
10.Chabot, PillotFrancieSMG+4:42:36

Čtyřkolky

Vítězství konečně získal Polák Rafal Sonik, na Dakaru je pošesté. Celý závod soupeřil s loňským vítězem Iganciem Casalem, který si brousil zuby na první místo podruhé za sebou. Casale svoji sílu ukázal už na začátku, vyhrál první dvě etapy. Nelítostný boj se Sonikem vedl až do desáté etapy. Přišel však technický problém, který Chilana poslal domů. Stejná etapa vyřadila také Sergia Lafuenteho a vytvořila tak téměř tříhodinový rozdíl mezi lídrem Sonikem a druhým Jereíasem Ginzálesem Feriolim. Ten jel svoji první Rallye, je mu teprve 19 let!

Čtyřkolky
1.SonikPolskoYamaha57:18:39
2.Gonzales FerioliArgentinaYamaha+2:54:50
3.NosigiliaBolívieHonda+3:42:56
4.Sanabria GaleanoParaguayYamaha+4:09:57
5.DeClerckFrancieYamaha+5:48:40
6.DomaszewskiArgentinaHonda+8:36:10
7.PalmaChileCan Am+10:30:14
8.HansenArgentinaHonda+13:24:30
9.SaaijmanJARYamaha+13:28:38
10.SuguitaBrazílieCan Am+22:21:14

Kamiony

Kamazy byli v letošním Dakaru silnější než kdy jindy. Ruští piloti jeli daleko před zbytkem startovního pole a brali první, druhé i třetí místo v celkové klasifikaci! První etapu sice vyhrál Holanďan Hans Stacey a to bylo pro Rusy špatné znamení. Navzdory čtyřem etapovým vítězstvím zůstal nakonec Holanďan daleko za nimi a na přední pozice se dostal Ayrat Mardějev a Eduard Nikolaev.

Nikolaev vyhrál šest etap a už v polovině závodu se zdálo, že je na dobré cestě za zopakováním vítězství z roku 2013. Ale pro něj katastrofální sedmá etapa ho odsunula na druhé místo, předběhl ho Mardějev. Nikolajev už se zpátky nedostal, i když ztrátu po minutách stahoval. V Buenos Aires byl druhý, o 13 minut zpět. Vítěz dvou předchozích ročníků Karginov skončil třetí, když v průběhu soutěže poslal svůj kamaz přes střechu.

Loprais chtěl v závěru jihoamerické soutěže ještě zaútočit na stupně vítězů, po pátečním defektu zadního kola však jeho ztráta na třetího Karginova vzrostla na téměř hodinu. „Nemám rád ty bramborové věci, nicméně se k tomu pomalu, ale jistě blížíme. Není to špatné, ale sakra mohlo by to být lepší,“ uvedl Loprais před závěrečnou etapou.

Kamiony
1.Mardějev, Běljajev, SvistunovRuskoKamaz42:22:01
2.Nikolajev, Jakovlev, AchmadějevRuskoKamaz+13:52
3.Karginov, Mokejev, LeonovRuskoKamaz+51:00
4.Loprais, Alcayna, Der VaetČR, Španělsko, BelgieMAN+1:56:37
5.Sotnikov, Devjatkin, AferinRuskoKamaz+2:24:32
6.Stacey, Bruynkens, Der KinderenNizozemí, BelgieIveco+2:29:29
7.Kolomý, R. Kilian, D. KilianČRTatra+4:07:29
8.Van Vliet, Pronk, KleinNizozemí, NěmeckoMAN+4:19:41
9.De Rooy, Rodewald, DamenNizozemí, Polsko, BelgieIveco+7:08:41
10.Vasilevski, Kazlouski, ZaparošchanikaBěloruskoMAZ+7:08:59

V cíli ale přiznal, že je vcelku spokojený. „Byli jsme jedni z mála týmů, které se dokázaly mezi kamazy vklínit, a z toho mám radost. Věřím, že do budoucnosti to posuneme na podium a přímo na nejvyšší příčku. Tým na to má,“ řekl Loprais, který měl letos pronajatý kamion od nizozemského týmu Veka.

V poslední etapě Lopraise opět porazil Martin Kolomý, s Tatrou celkově sedmý. „Chtěl bych popřát k výsledku Alešovi. Příští rok ale budeme silnější a už teď by se nás měl bát,“ uvedl Kolomý. „Měli jsme v průběhu Dakaru nějaké technické problémy a nehodu, i tak jsme ale zůstali v elitní desítce. Když se podívám kolem sebe, tak jsme tu jediný tým s jedním autem a to je obrovský úspěch,“ dodal.

 [600×436]

V cíli je rovněž Tomáš Vrátný s Tatrou, jeho řidičské schopnosti mu vynesly 14. pozici v nejtěžší rallye světa. Šéf Bonver Dakar Project však může mít radost také z toho, že všechny tři týmové trucky Tatra Jamal dojely až k cílové rampě v Buenos Aires.

Jediným kamionem s českou posádkou, který neviděl cíl v rámci oficiální klasifikace, byla trojice Martin Macík mladší, Miloslav Janáček a Michal Mrkva z Liazem z týmu KM Racing. Historicky nejmladší řidič kamionu na Rallye Dakar měl smůlu. V páté etapě se mu zadřelo ložisko zadního diferenciálu a Macík musel vynechat několik časových kontrol. Pořadatelé jej sice pustili do další etapy, ale jury maratonské soutěže se nakonec rozhodla, že posádka s Liazem s číslem 525 v soutěži dále pokračovat nemůže.

Výsledky Čechů
4.Loprais, Alcayna, Der VaetČR, Španělsko, BelgieMAN+1:56:37
7.Kolomý, D. Kilian, R. KilianČRTatra+4:07:29
14.Vrátný, Holaň, MiškolciČR, SlovenskoTatra+9:55:54
19.Szustkowski, Kazberuk, ŠkrobánekPolsko, ČRTatra+12:42:05
22.Ardavičus, Nikižev, KozlovskýKazachstán, ČRTatra+17:44:05
29.Kašák, KolářSlovensko, ČRTatra+26:24:27

Smutnou kapitolou 37. ročníku Rallye Dakar bude tragická smrt polského motocyklového jezdce Michala Hernika. Zahynul čtrnáct kilometrů před cílem etapy na dehydrataci. Devětatřicetiletý amatérský jezdec byl nalezen vedle svého stroje 300 metrů od trati bez známek vnějších poranění, lékař mohl pouze konstatovat smrt.

Hernik je pátou obětí z řad účastníků dakarské rallye od jejího přesunutí z Afriky do Jižní Ameriky v roce 2009. I všechny předchozí byli motocyklisté - Francouz Thierry Pascal (2009), Argentinec Jorge Martínez Boero (2012), Francouz Thomas Bourgin (2013) a Belgičan Eric Pallante (2014). Celkem při slavné soutěži zahynulo už 66 lidí z řad závodníků, organizátorů nebo diváků.

Autoři: Jan Říha a Michal Štěpanovský

Video

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama