Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover Velar oficiálně: Sportovní range šokuje interiérem

David Bureš
Diskuze (36)
Novinka v nabídce Range Roveru se proti ostatním modelům britského výrobce v lecčems liší. Nemá však až blízko Jaguaru?

Luxusní řada Range Rover automobilky Land Rover se rozšiřuje o čtvrtého zástupce, který vyplňuje mezeru mezi Evoquem a Sportem. Novinka se jmenuje Velar a světu se poprvé ukázala v úterý 1. března na speciální premiéře v londýnském Muzeu designu. Do prodeje vstoupí už během letošního léta.

Přestože se o voze s interním označením L560, někdy též označovaném jako Evoque XL, už delší dobu mluvilo, anglický výrobce jeho premiérou přesto mnohé překvapil. Na novinku neupozornil žádným konceptem, ale rovnou představil její sériovou verzi. Koncept ve finále ani nebyl potřeba, protože podle šéfdesignéra Land Roveru Gerryho McGoverna je finální auto takřka shodné jako první zhotovené návrhy.

Orientován na silnici

Design automobilu pojmenovaného podle označení prototypu první generace Range Roveru navazuje na předcházející modely značky, celkově se dá považovat za zdařilou kombinaci prvků z Evoque a siluety Sportu. Rozpoznatelným znakem jsou výsuvné kliky bočních dveří, které při jízdě zůstávají ukryté. Toto řešení zajišťuje jednak čistý design, jednak zlepšuje aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu má u základního modelu hodnotu 0,32, což je nejlepší číslo v historii modelů Range Rover. Charakteristickým detailem nového SUV jsou také úzká světla, která jsou už v základu diodová. Kdo si však chce připlatit, může si pořídit Matrix LED světla přizpůsobující světelný paprsek jízdní situaci. Pokud by ani to nestačilo, jsou tu vylepšená Matrix LED světla využívající pomoc laserů.

Ve srovnání s ostatními modely Range Rover je ale Velar sportovněji laděn, a to i ve srovnání s podobně koncipovaným (ale větším) Sportem. Automobilka dravý charakter potvrzuje a o Velaru autor jeho exteriéru Massimo Frascella tvrdí, že žádný jiný Range Rover není tak přizpůsobený jízdě na silnici jako právě tato novinka. Jen jestli se svojí osobností nebude až moc podobat sesterskému Jaguaru F-Pace, který se zase inspiroval ve vlastnostech SUV Land Roveru...

Právě s F-Pacem má Velar mnohé společného. Vyrábí ho stejná továrna Solihull a je postaven na stejné platformě, která je z 81 % tvořena hliníkovými slitinami. Shoduje se i rozvor obou SUV činící 2.878 mm. Jinak je ale Velar větší, na délku měří 4.803 mm (+72 mm), na výšku má 1.665 mm (+13 mm) a na šířku 2.032 mm (údaj se sklopenými zrcátky).

Automobil ale jako typický Range Rover nezapomíná ani na perfektní jízdní vlastnosti mimo zpevněné cesty. Proto mají všechny nabízené verze standardně pohon všech kol, proto je světlost perfektní – 213 mm (až 251 mm při objednání vzduchového podvozku). Vynikající je tradičně i brodivost činící 600 mm (až 650 mm u vozů se vzduchových odpružením). Chybět nebudou ani již dobře známé elektronické systémy usnadňující jízdu v terénu.

Sázka na dva displeje

Velké překvapení vás pak čeká, když pohlédnete do interiéru Velaru. Základní koncepce s vysoko posazeným, šikmým středovým tunelem je u vozů Range Rover dobře známá, Velar ale šokuje použitím obří dotykové plochy s úhlopříčkou 10“, kterou nahrazuje klasická tlačítka. Ta doplňuje druhou, taktéž desetipalcovou, obrazovku multimediálního systému, umístěnou nad ní.

Řešení pojmenované Touch Pro Duo má podle výrobce množství výhod. Stylistické oddělení si ho oblíbilo kvůli čistotě designu – středový tunel vlastně narušují jen dva otočné ovladače, jejichž funkce lze upravit, inženýři zase hovoří o intuitivnějším ovládání. Auto díky tomuto řešení ukazuje své funkce zřetelněji pomocí grafiky a jeho multimediální systém navíc nepotřebuje složité menu.

Horní obrazovka ovládá funkce navigace, rádia nebo telefonu, přičemž ji lze naklopit k řidiči, aby informace byly lépe čitelné. Dolní displej zase využívá klimatizace nebo systém Terrain Response umožňující nastavit vybraný jízdní režim. Aby těch displejů nebylo málo, tak před řidičem se u vyšších stupňů výbavy objevuje digitální přístrojový štít, který může být doplněn o head-up displej promítající informace na čelní sklo. Užijete si i dotykových ploch, protože ty se objevují také na volantu.

Zajímavostí interiéru je též textilní čalounění vyvinuté ve spolupráci s dánskou firmou Kvadrat. Jestliže látkové čalounění je dnes obecně považováno za levnější alternativu ke kůži, Land Rover tento pohled chce změnit. Ve Velaru totiž nabízí sedadla čalouněná prémiovým textilem vyráběným z recyklovaných lahví, která jsou atypickou luxusní možností právě vedle kůže. Výrobce nápadu věří natolik, že se jím podle Amy Frascellové, která u Velaru měla na starosti materiály a barvy, budou inspirovat i další automobilky.

Vedle stylu kabina myslela i na praktičnost. Zavazadelník díky tomu nabízí obří objem 673 litrů, což je proti sesterskému Jaguaru F-Pace o 165 litrů více. Sklopením zadní lavice v poměru 40:20:40 pak lze objem zvětšit až na 1.731 litrů.

Šestiválce i čtyřválce

V době úterního uvedení na trh je Velar dostupný s pěti motory, třemi čtyřválci z rodiny Ingenium a dvěma šestiválci. Dvoulitrový turbodiesel s recirkulací výfukových plynů a vstřikováním močoviny je k dispozici ve dvou verzích, ta s jedním turbem má 132 kW, bi-turbo pak nabízí 177 kW. Přeplňovaný benzinový dvoulitr je pak horkou novinkou, Velar bude jedním z prvních vozů automobilky Jaguar Land Rover, který tento motor z rodiny Ingenium použije. Tento motor se chlubí 184 kW.

Nabízené šestiválce jsou vidlicové a mají objem tří litrů. Ten zážehový je přeplňovaný kompresorem Twin-Vortex, přičemž je naladěn na 280 kW. Vznětový má dvě turbodmychadla a 221 kW.

Všechny motory jsou přitom standardně spárovány s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Standardně dodávaný pohon všech kol využívá ke spojení s přední nápravou lamelovou mokrou spojku a řetězový pohon, přičemž mu nechybí ani funkce vektorování točivého momentu.

Range Rover Velar – technická data nabízených motorů
Motor D180 D240 D300 P250 P380
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1999 1999 2993 1997 2995
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500 280/6500
Točivý moment [N.m/min] 430/1500 500/1500 700/1500-1750 365/1200-4500 450/3500-5000
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 209 217 241 217 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,9 7,3 6,5 6,7 5,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4
Pohotovostní h. [Kč] 1829 1841 1959 1804 1884

A kdy bude na trhu?

Range Rover Velar veřejnost poprvé uvidí na nadcházejícím autosalonu v Ženevě, přičemž k prvním zákazníkům auto dorazí během léta. Klienti už se na něj evidentně těší, protože na speciální webové stránce o něj projevilo zájem už 40.000 potenciálních kupců. Čeští zájemci za vůz zaplatí minimálně 1.599.569 Kč, což je základní cena nejslabšího turbodieselu.

Vedle běžně nabízených variant bude v prvním modelovém roce k dispozici i model First Edition. Pod jeho kapotou bude pracovat výhradně šestiválcový motor, přičemž v jeho výbavě nebude chybět hudební systém Meridian s výkonem 1.600 W, Matrix-Laser světlomety nebo 22palcová kola. Specialitou bude i lak, který bude na vozy této edice nanášen ručně, a to ve středisku Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations na speciální auta britské automobilky.

David Bureš
Diskuze (36)
3. 3. 2017 08:44
Re: Range Rover v tejto ére na jedničku za design
No jak byly krásný :-)
2. 3. 2017 21:08
Re: Něco tomu chybí
říká se tomu automatická přístupová výška - sfouknou se měchy při vypnutí motoru a po otevření dveří - aby se snadněji vystoupilo. Myslím, že je specialita RR. Nevím o tom, že by to dělalo nějaké jiné SUV.
2. 3. 2017 20:47
Re: Range
šetřit je na houby, je potřeba vydělávat víc peněz. >:D
Avatar - _Karel_
2. 3. 2017 18:31
Re: Proč?
Třetí, "živé dojmy" má opodstatnění. První dva každý samostatně ho podle mě nemají.
Avatar - Bubáq
2. 3. 2017 18:05
Re: Dovlote mi prosím comming-out
Ještě se nenarodila žena, která by měla tak bezchybný zadeček....
;-)