Renault Clio Sport - kouzlo atmosféry

Renault Clio Sport - kouzlo atmosféry

 
 
5.2. 2007 Libor Zezulka

Skvělý podvozek, zážehový čtyřválec s objemem 2,0 litry, maximální výkon 145 kW a… žádné turbodmychadlo. Renault Clio Sport s poctivým atmosférickým motorem nám přijel ukázat, co umí.

To jsem to zase jednou vyhrál. Celou dobu připomíná zima jaro, vlaštovky se ani neobtěžují odletět do teplých krajin, travička se zelená a tu a tam rozkvete zlatý déšť – na začátku ledna, ale když přebírám klíčky od nového Renaultu Clio Sport, hustě sněží. Už několik hodin. Jedna sněhová vánice mě nemůže rozhodit, říkám si. Stejně se zítra oteplí, sníh roztaje a v Česku zase zavládne krásné jarní počasí – v lednu.

Cestou domů si vybavuji test Nissanu 350Z, který začínal podobně s tím rozdílem, že z nebe padal hustý déšť. Co bych teď dal za dešťové kapky. Na mokré cestě musíte jezdit opatrně, ale stále můžete jezdit. Na sněhu veškeré ježdění končí a nastupuje ploužení. Jo kdyby mělo Clio Sport pohon všech kol, to bych se za sněhovou kalamitu vůbec nezlobil, ale věřte mi, že 200 koní na přední nápravě není na sněhu žádný med.

Cestou domů, která probíhá povětšinou na pěticentimetrové vrstvě čerstvého prašanu, občas nechám Clio odfouknout a prohrábnout nožičkou, tedy kolečkem, podřadím na trojku, vzápětí dvojku a rychlostí 20 km/h se spouštím z prudkého, posypovým materiálem nepoznamenaného kopce.

Jsem doma. Stále sněží. Obrovské sněhové vložky se snáší na karoserii Clia. Sněhová vločka se mění v kapičku, která se ztrácí v nekonečné modři. Chci v tom vidět poselství. Třeba zítra bude lépe, třeba se matka příroda zase zblázní a začne nám podsouvat jaro v měsíci, v němž jsme zvyklí lyžovat a poslouchat nářky o nedostatku peněz na opravu rozbitých vozovek.

obrázek [300 x 194] Jaro se nekoná. Je ráno a z hustých černých mraků se pořád sype sníh. Karoserie malého dravce dávno zchladla, a tak sníh zvítězil na celé čáře. Čeká mě činnost, kterou nenávidím na světě snad ze všeho nejvíc. Budu odhrnovat, zametat a škrábat dokud nebudou všechna okna průhledná. Během zušlechťovacího procesu si mám možnost detailně prohlédnout karoserii vozu a žasnu, jak moc si na ni dal Renault záležet.

A jak moc se mu povedla. Už civilní Clio III vypadá atraktivně, ale tenhle malý hothatch vezme člověku dech. Jeho dravost, elegantnost a uhlazenost. Miluji detaily a tady jich nacházím celou řadu: výdechy v robustních lemech blatníků, difuzor zapracovaný do zadního nárazníku, umně skryté koncovky výfuku, nápis Clio Sport na boku i zádi vozu, a dále uvnitř kožený volant s barevnou ryskou nebo anatomicky dokonalé sportovní sedačky.

Renault umí

Renault, když si dá záležet, umí vykouzlit krásné věci. Interiér mezi takové věci patří. Atraktivní, nikterak komplikované, ale přitom ani fádní tvary, špičkové materiály, skvělé slícování, to vše vás čeká v novém Cliu Sport. Palubní deska vypadá jako vytesaná z jediného kusu měkčeného plastu, přitom působí poměrně honosným dojmem.

Podobně působí na všechny zúčastněné smysly madla dveří, kliky, lemy reproduktorů nebo třeba hliníkové pedály. A to jsem ještě nezmínil fantastické sportovní sedačky s dramatickým bočním vedením, které striktně plní svou podpěrnou funkci, přitom však netlačí a dostatečně podpírají stehna. Rozsah nastavení (ve všech směrech) stačí na to, abyste snadno a rychle nalezli optimální pozici za volantem, ať už měříte 175 nebo 190 cm.

obrázek [300 x 240] Volant se nastavuje výškově i podélně (bohužel za příplatek) a přestože rozsah odpovídá standardu třídy, dlouho jsem nemohl vypátrat pozici, v níž bych mohl konstatovat optimální propnutí rukou a nohou. Posaz nemá chybu, ale pozice volantu má k ideálu poměrně daleko. Naopak za ideální, ba co víc naprosto bezchybné, považuji rozmístění ovládacích prvků na středové konzole i systém ovládaní palubních systémů.

S klimatizací i audiosystémem si poradí i automobilový začátečník, na hezké přístrojové desce s velkými číslicemi se zorientuje dokonce řidič s horším zrakem. Řidič i spolujezdec se může těšit z dostatečného prostoru zejména nad hlavou, situace není tragická ani v oblasti ramen, zadní sedačky doporučuji využívat spíše zřídka, na převoz menších cestujících a na kratší vzdálenosti. Místo nazbyt tu rozhodně není.

Časovaná bomba

To nejlepší z nového Renaultu Clio Sport není vidět. To nejlepší se ukrývá pod kapotou. Motoráři Renaultu ladili zážehový atmosféricky čtyřválec se zdvihovými objemem 1998 cm3 tak dlouho, až z něj vymáčkli fantastických 145 kW. Přístup Renaultu se mi líbí. Móda velí zapracovat do zážehového čtyřválce turbodmychadlo, vykašlat se na prodlevy a nejjednodušším způsobem dosáhnout cíle. Vytvořit „supermotor.“

„Supermotor“ má velkou sílu, táhne od nejnižších otáček, ale zároveň se dokáže slušně vytáčet a lehce atakuje i 7000-7500 otáček. Renault však dokázal vytvořit onen „supermotor“ a vůbec k tomu turbodmychadlo nepotřeboval. Za to si zaslouží pochvalu. Zážehový dvoulitr Renaultu Clio Sport sice v nízkých otáčkách nemá a nikdy nebude mít sílu turbobenzínu, ale o to více se rozparádí v otáčkách vysokých.

Na atmosférický motor přesto výborně táhne od 2000 otáček a kolem 2800 otáček má takovou sílu, že mu mohou závidět i leckteré silnější motory. Kolem 3000 otáček čtyřválec chytne slinu a síla začne dramaticky růst. Nejlepší výsledky můžete očekávat v rozmezí 3500 – 6000 otáček, v němž na vás čeká velká porce výkonu i točivého momentu. Motor se velmi ochotně vytáčí, což se zrovna v tomto druhu vozu velmi hodí.

obrázek [300 x 229] Sportovní jízda díky tomu vypadá učebnicově. Chcete-li se dopravit z práce domů v poklidném tempu, Clio Sport protestovat nebude. Chcete-li závodit, bude malý hot hatch reagovat stejně ochotně. Prostě podřadíte, vystřelíte otáčky na 3500 a ... jednotka se vám ve středním a vyšším pásmu otáček odvděčí za důvěru prudkým přílivem síly a nádherným zvukem.

V nízkých otáčkách má dvoulitr Renaultu kultivovaný, téměř neslyšný chod, ve vyšších otáčkách začne zpívat a elán mu vydrží až do zásahu omezovače. Koncovky výfuku motor krásně doplňují. Spotřeba v průběhu testu zřídkakdy spadla pod 10 litrů, snaha o maximálně úspornou jízdu vyústila v spotřebu 8,5 litru, ovšem jediná akcelerace stačila, aby vzrostla o celý litr. Dlouhodobě počítejte s kombinovanou spotřebou mezi 9 a 10 litry.

Vypilovaný podvozek

Nebyl to pouze motor, který prošel dlouhým procesem ladění. Když hoši ze sportovní divize automobilky Renault skončili s motorem, vrhli se na podvozek. Protáhli o 10 mm rozvor a o 48 resp. 50 mm rozchod kol, upravili tuhost podvozku a dozadu nainstalovali mohutný difuzor, který dokáže ve vysokých rychlostech zajistit přítlak až 40 kg. Proti sériovému autu sportovní Clio pořádně ztuhlo, ale kupodivu nemá tendence vytřepat z posádky duši.

Na nerovnostech a zejména potom kostkové dlažbě malý dravec sice dosti poskakuje, ale s běžnými nerovnostmi statečně bojuje a dokáže si s nimi i celkem dobře poradit. Přitom průjezd zatáčkami probíhá v naprosté pohodě a klidu, bez náklonů a jakýchkoliv náznaků odlehčování zádě. Podvozek prokáže svou sílu a téměř genialitu především ve chvílích, kdy se ocitnete na hraně adheze, nebo adhezi na chvíli ztratíte.

obrázek [555 x 296]

Pokud se vám na chvíli podaří odlepit kola od země, při opětovném usednutí na povrch okusíte jeden z nejkrásnějších pocitů, které můžete v sportovním autě prožít. Rozhozené a lehce vytočené auto se s vaší minimální pomocí okamžitě srovná a jakoby nic dál uhání vstříc dalším sportovním zážitkům. Clio Sport si výborně vede i ve vysokých rychlostech, jen brzdy mohly nastupovat rychleji a s větší razancí.

Pokud se do brzdového pedálu pořádně opřete, potřebný účinek vyvinete, ale s něžným lechtáním pedálu neuspějete. Největší neduh malého hot hatche spočívá v přeposilovaném řízení. Přestože se Renault snažil ve vysokých rychlostech účinek omezit, řízení není schopno zajistit optimální vazbu mezi řidičem a děním na silnici. Chuť si ale spravíte řazením s exaktním chodem a šesti stupni naskládanými těsně vedle sebe.

Směle proti Fiestě

Je neděle. Zítra se vrací Clio Sport domů, kde bude čekat na nového nájemníka. Oteplilo se. Sníh dávno zmizel z cest a nyní se pomalu stahuje ze střech domů a kopců. Murphyho zákony fungují. Mohl jsem prožít adrenalinový týden, ale nakonec se týden smrsknul v adrenalinový víkend. I ten však stačil, aby Renault Clio Sport dokázal, že se může měřit s nejlepšími, např. Fiestou ST, kterou jsme testovali v květnu 2005. Chcete-li malý hot hatch pro zábavu, máte tu další skvělou alternativu.

Plusy

  • atraktivní design
  • výborné zpracování
  • výborné sportovní sedačky
  • silný atmosférický motor
  • skvělé jízdní vlastnosti

Minusy

  • přeposilované řízení
  • brzy s pomalejším nástupem
  • vysoká pořizovací cena
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio Sport

Cena v základní výbavě: 713 000 Kč Cena v testované výbavě: 790 300 Kč

Základní výbava:čelní, boční a okenní airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBV, elektronický stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém ASR a kontrola nedotáčivosti CSV, ISOFIX, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatické uzamykání dveří za jízdy, tempomat s omezovačem rychlosti, elektronický posilovač řízení s variabilním účinkem, multifunkční displej, palubní počítač, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově nastavitelný volant, 17palcové disky z lehké slitiny, autorádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu

Výbava testovaného vozu:metalíza (+10.300,-), pack Visibilité - xenonové světlomety s ostřikovači a adaptivní světlomety (+29.000,-), Pack Confort – automatická klimatizace, dešťový a světelný senzor, karta Keyless Entry a podélně nastavitelný volant (+32.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-)

Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne Křetínský jedná ve Francii o koupi dalšího známého magazínu, má zájem o Marianne

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní…

V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou V Dukovanech střídá jedna odstávka druhou

Neplánovaná odstávka čtvrtého bloku Jaderné elektrárny…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 145 / 7250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 5550
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.6 / 6.5 / 8.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1335 / 355
Rozměr pneu:215/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3991
b) šířka (mm): 1707
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Renault Clio Sport
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,11
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný život, zpražili ji fanoušci

Nepovedené vychloubání Victorie Beckham: Máš smutný…

Zpěvačka a módní ikona Victoria Beckham oslavila v úterý své 44. Narozeniny. Manžel David Beckham a jejich čtyři…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím Nadal ničí soupeře?

Beton vs. antuka. Drtivá změna a jasná nadvláda. Čím…

Že je Nadal podstatně více nebezpečný na antuce než na tvrdém povrchu? To není u desetinásobného vítěze French…

 

Reflex.cz

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v Izraeli do Jeruzaléma. Současný stav je podle něj absurdní

Exkluzivně: Babiš souhlasí s přesunem ambasády v…

Premiér Andrej Babiš zaslal organizátorům petice za přesun ambasády do hlavního města Izraele dopis, ve kterém…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…