18.8. 2018 Martin Tolar

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

 

Elegantní kupé od francouzské automobilky Renault zazářilo v první polovině osmdesátých let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.

Kupé Fuego začala automobilka Renault vyrábět v roce 1980 a představila jej na autosalonu v Paříži. Jméno ve španělštině znamená oheň, původně se ale měl jmenovat Renault 19, což bylo použité označení i na prototypu. Od uvedení do roku 1982 šlo o nejlépe prodávané kupé. Jednalo se o nástupce předchozích modelů Renault 15 a 17. Elegantní tvary od Michela Jardina a Roberta Oprona dodnes příliš nezestárly, typická je hlavně černá linka kolem celého auta. Působí lehce a elegantně dodnes. Opron jej ostatně považoval za svou nejlepší práci pro Renault, na kontě měl z minulosti třeba typ 20 nebo Citroëny CX, GS a SM. Tvar nízké karoserie byl navíc laděn v aerodynamickém tunelu jako u vůbec prvního masově vyráběného sportovního kupé na světě. Výsledkem byl součinitel odporu vzduchu Cx jen 0,35, později zlepšený až na 0,32. Boule na kapotě však naznačuje, že by se pod ní mohla ukrývat nějaká zajímavější pohonná jednotka.

Rozměry
Délka (mm)4343
Šířka (mm)1689
Výška (mm)1346
Rozvor (mm)2443
Objem zavazadelníku (l)373

Kupé s uspořádáním 2+2 a třídveřovou karoserií se trefilo do vkusu zákazníků. Tedy třídveřovou… Vzadu se vlastně vyklápí jen velké panoramatické okno, pod nímž je rozměrný zavazadelník. Řidič sedí velmi příjemně v anatomické sedačce a pohodlné pozici blížící se ideálnímu řidičskému posezu. Prostoru je dost pro cestující v obou řadách sedadel se semišovým čalouněním, ta zadní ovšem postrádají hlavové opěrky. Plastová palubní deska není z těch nejkvalitnějších materiálů a kritizována byla už v době uvedení auta. Renault věděl, že Fuego musí nadupat výbavou, zvláště když tvrdil, že hlavním konkurentem je Porsche 924. Jako první výrobce na světě si troufl na dálkové centrální zamykání se systémem keyless, který se teprve dnes stává standardem. A také to bylo první auto, kde jste mohli mít ovladače rádia u volantu. Tento prvek byl ale nakonec mnohem populárnější u velkého sedanu 25. Velurové čalounění Fuega je speciálně určené pro verzi Turbo, v ostatních modelech jste jej mít nemohli. Jinak byl ale seznam příplatkové výbavy velmi obsáhlý – kožené čalounění, zvláštně vystouplé mlhovky (tradičně francouzsky žluté), stěrače světlometů, palubní počítač, tempomat, klimatizace a střešní okno Webasto. Bohatá výbava byla dobrým argumentem pro Americké zákazníky, kteří si mohli Fuego koupit v sítí dealerství AMC. Oceňovali prý hlavně dostupnou cenu a rozumnou spotřebu.

Renault Fuego - Palba na dálku

Motor poháněl přední kola, jako tomu bylo u výchozího sedanu 18, který elegantnímu kupé poskytl podlahovou plošinu a techniku. Pouze přední zavěšení pocházelo z novějších a větších sedanů 20 a 30, aby Fuego nabídlo lepší řízení. Také design Fuega je velmi podobný sedanu 18, ale díly nejsou záměnné. Motorizací byla v nabídce celá řada, dokonce turbodiesel, který byl v roce 1982 nejrychlejší na světě (180 km/h). Benzínové motory začínaly na čtrnáctistovce a největší objem měl dvoulitr. Vrcholnou verzí se v roce 1983 stalo Fuego Turbo (do té doby bylo nejlepší 2.0 GTX) s přeplňovanou karburátorovou šestnáctistovkou SOHC (uložená vpředu podélně) o výkonu 132 koní (tím už se k Porsche 924 docela přiblížilo), s točivým momentem 199 Nm a pětistupňovou manuální převodovkou. I když to nebyl nejmodernější motor, byl velmi povedený a spolehlivý, ostatně používal jej i sedan 18 Turbo. Uvedení přeplňovaného motoru znamenalo současně i uvedení faceliftu. Turbo poznáte podle jiné masky, nárazníků (v případě této verze najdete i na ní nápis Turbo), upraveného interiéru včetně palubky, velkých nápisů Turbo na bocích nebo pavučinových kol BBS. A právě Turbo bylo nakonec považováno za opravdu sportovní model.

Auto váží 1050 kg, což není nijak závratné číslo a naznačuje, že by s velkým kupé mohla být zábava. Navíc jen 57 % této hmotnosti připadá na přední část, auto je tedy slušně vyvážené. Na stovku zrychluje za 9,5 sekundy, takže to není žádný louda. Maximálka je však o hodně výš, konkrétně na 193 km/h. Auto má slušný poměr 126 koní na tunu. Na prohánění se za zábavou máte k dispozici 57 litrů benzínu v nádrži a je jen na vás, jak dlouho vám vydrží. Při ostřejší jízdě to však chce trochu zkušenosti, tuhá zadní náprava může způsobit pěknou neplechu. Výkonu má auto dost, ale jízdu na plno si prostě musíte zasloužit a také se připravit na klasickou turbodíru. Naštěstí brzdy jsou citlivé a dostatečně silné. Z auta je hodně znát, že Renault se spíše zaměřoval na jízdní komfort než na sportovní jízdu.

Koncept Renaultu Fuego pro 21. století

Když Renault v roce 1986 výrobu ukončil, aby typ uvolnil linku pro sedan 21, pokračovalo Fuego ještě v Jižní Americe (výroba tam začala v roce 1982) až do roku 1992. Tady však byla v nabídce verze s atmosférickým benzíňákem o objemu 2,2 litru. Prodeje běžely i v USA, kde si někteří na tento model dodnes pamatují. A mimochodem, Heuliez vyrobil v roce 1982 i kabriolet, sériové výroby se ovšem otevřená verze nikdy nedočkala. Nakonec tedy vzniklo 265.367 aut, což není úplně malé číslo. Dochoval se ale jen zlomek, takže v Evropě jej potkáte spíše výjimečně. Renault pracoval i na druhé generaci Fuega, na poslední chvíli však vývoj stopnul, i když bylo auto prakticky hotové. V koncernu už tehdy vzniklo Alpine GTA a prodeje levných kupé tehdy neustále klesaly a tak panovaly obavy, že by se Fuego špatně prodávalo. Ostatně první generace v Evropě díru do světa neudělala. Žádný přímý nástupce tak nepřišel, až po letech byla uvedena Laguna Coupé. Ta ale nebyla skutečným sporťákem, takže plně Fuego zastoupit nemohla. Tohle kupé nabízí pravé osmdesátky se vším všudy a rozhodně si pár nadšenců najde, i když kultovního postavení Scirocca nebo Manty nedosahuje.

Za zapůjčení automobilu děkujeme Retroautomuzeum Strnadice.

Renault Fuego – technická data nabízených motorů
MotorTurbo
Zdvihový objem [cm3]1565
Válce/ventily4/8
Největší výkon [kW/min]97/5500
Točivý moment [N.m/min]200/3000
Převodovkapětistupňová
Max. rychlost [km/h]193
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,5
Komb. spotřeba [l/100 km]7,8
Pohotovostní hmotnost [kg]1050

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 



Koncept Renaultu Fuego pro 21. století Koncept Renaultu Fuego pro 21. století

Designové studio Idecore čas od času představí vizi…

 



 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Včera

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně! Odškodné za zlomenou ruku od města žádá marně

„Obyčejný člověk nic nezmůže,“ zlobí se důchodkyně!…

Paní Anně Gavendové (67) se vloni v únoru stalo to, co možná potká v téhle zimě řadu dalších lidí. Upadla na…

 

iSport.cz

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být hnusný, vtipkoval

Němec skolil Chomutov šesti góly! Chtěl jsem být…

Na Chomutov prostě umí. Plzeňský útočník Vojtěch Němec ho nejdříve v úvodu sezony zazdil čtyřmi góly, tentokrát…

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a padla 1:4, Liberec uspěl

SESTŘIHY: Sparta ve šlágru nestačila na Kometu a…

Zkusila riskantní krok a nevyšlo to. Pražská Sparta v předehrávce 38. kola hokejové Tipsport extraligy nestačila…

 

Reflex.cz

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru lodních vraků

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru…

Připomínají lodě, které tady ztroskotaly. Designové dřevěné chatky na pobřeží Atlantského oceánu v Namibii…